Toon posts:

"Hoe bouw ik een pc": extra vragen over plaats, ondergrond.

Pagina: 1
Acties:
  • 338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met het bestellen en ontvangen van onderdelen voor de totale vervanging van mijn oude systeem. Nu ik deze bijna allemaal binnen heb, ben ik uiteraard ook alle tutorials met betrekking tot de installatie gaan lezen. Hieronder vallen de tutorials "hoe bouw ik een (Athlon) pc?" op GoT en enkele andere turorials. Alhoewel alle tutorials redelijk duidelijk zijn over de manieren waarop alle onderdelen kunnen worden geinstalleerd, zijn ze wat minder duidelijk over enkele andere (niet zo triviale) dingen:

-=- Waar kun je het beste de boel in elkaar zetten? (ik heb bijv. een redelijk groot bureau, maar is een bureaublad te hard als ondergrond voor een mobo, moet ik er iets onder leggen?)
-- Voor overige handelingen zoals het vervangen van de NB-koeler met een passieve Zalman, en
het vervangen van de standaard vga-koeler met wederom een zalman, is het bureau ook
geschikt neem ik aan?

-=- Mijn cpu koeler heeft een klein spuittubetje MX-1 koelpasta: ik heb op GoT ergens gelezen dat een klontje ter grootte van een halve rijstkorrel (zilvervlies of ongeslepen korrel? :+) voldoende is, en dat je het dan het beste met een wattestaafje of iets dergelijks kan uitsmeren.. Maar uitsmeren over het *hele* koelvlak van de koeler? (dus van hoek tot hoek?)

-=- Als je de plaatsing van de schroefjes van het mobo wil uitvogelen, hoe kan je dit dan het beste doen? (Eigenlijk bedoel ik hier meer: kan het kwaad om het mobo op de binnenzijde van de kast te leggen? (statische eletriciteit ofzo))

Het zijn beginnersvragen, maar ik kon de antwoorden helaas nergens vinden. Voor de te installeren onderdelen, zie mijn signature.

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 19:56
Post ook wat specs wat voor je cpu ligt het er maar net aan wat voor cpu je hebt gekocht.

Edit: srry iets te snel had de laatste regel niet gelezen maar voor een amd64 mag het over de hele zilveren plaat idd. voor het uitvogelen mag je hem best in je kast leggen. maar let wel op dat je de spacers ( gouden busjes ) eerst in je kast doet en dan pa het mobo derop legt.

je kan het allemaal gewoon op je bureau doen. maar het klinkt vreemd zorg eerst dat je ontladen ben raak bv eerst even je verwarming aan.

Voor je video kaart en je nb wees heel voorzichtig want die gaan er soms heel lastig vanaf

[ Voor 75% gewijzigd door Quickkie op 08-02-2005 18:23 ]

What we do in life echo`s in eternity

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-02 07:01
Wat je zowiezo moet doen voordat je ergens mee begint (tijdens het bouwen af en toe herhalen) is jezelf ontdoen van statische elektriciteit. Dit doe je door een blank stuk metaal van de verwarming aan te raken.

Bureau is een prima plek om op te werken. Je moet toch nooit doorduwen als iets niet normaal past.

Plaatsing van schroefjes? Gewoon de plak in de kast leggen, plak op juiste plaats en vastzetten maar.

Koelpasta alleen op de processor aanbrengen. Niet de hele processor, maar alleen het gepolijste deel (glimend gedeelte van +/- 1,5 vierkante centimeter in het midden van de processor).

Nog een goede tip:
Nooit met geweld iets vast willen zetten, maar altijd met beleid te werk gaan.

edit:

Ik zie dat je een boxed cpu hebt.
Als je dan koelpasta wilt gebruiken moet je er wel voor zorgen dat de pasta die (meestal) al op de cooler zit eerst eraf is. Even met zoiets als terpentine poetsen tot de cooler helemaal schoon is. En zorgen dat hij droog is voordat je hem monteerd.

[ Voor 18% gewijzigd door olof op 08-02-2005 18:25 ]

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:29

w0w

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 18:16:
-=- Waar kun je het beste de boel in elkaar zetten? (ik heb bijv. een redelijk groot bureau, maar is een bureaublad te hard als ondergrond voor een mobo, moet ik er iets onder leggen?)
-- Voor overige handelingen zoals het vervangen van de NB-koeler met een passieve Zalman, en
het vervangen van de standaard vga-koeler met wederom een zalman, is het bureau ook
geschikt neem ik aan?
Bureau is goed zat, ik doe het vaak zelfs gewoon op de grond (meeste ruimte :+ ) Zolang je er maar een harde niet stroom-geleidende plaat eronder legt oid.
-=- Mijn cpu koeler heeft een klein spuittubetje MX-1 koelpasta: ik heb op GoT ergens gelezen dat een klontje ter grootte van een halve rijstkorrel (zilvervlies of ongeslepen korrel? :+) voldoende is, en dat je het dan het beste met een wattestaafje of iets dergelijks kan uitsmeren.. Maar uitsmeren over het *hele* koelvlak van de koeler? (dus van hoek tot hoek?)
Inderdaad van hoek tot hoek, heel dun laagje, maar gewoon zo veel als nodig is, begin met weinig en wrijf het uit, is nog niet alles bedekt dan nog een klein beetje erbij. Ik zou het zelf niet doen met een wattestaafje (kan haartjes loslaten en dat wil je niet), dus gewoon met een pinpas creditcard of bonus kaart :p
-=- Als je de plaatsing van de schroefjes van het mobo wil uitvogelen, hoe kan je dit dan het beste doen? (Eigenlijk bedoel ik hier meer: kan het kwaad om het mobo op de binnenzijde van de kast te leggen? (statische eletriciteit ofzo))
Zolang er geen spanning op de voeding staat kan dit helemaal geen kwaad (eigenlijk ook niet met voeding). Maar vaak kun je wel gewoon zien waar de schroefjes moeten.
:)

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-02 22:45

M-ThijZ

Riding on Rails

Nou een pc in elkaar zetten is tegenwoordig makkelijker dan de gemiddelde Ikea stoel, neem er een dagje de tijd voor, ga aan je bureau zitten en lees de instructie boekjes eens. Ga gewoon (zorgvuldig) aan de slag, zo lang je niets forceert zal er ook niets mis gaan.

Gewoon aan beginnen, succes!

• Spits
  • Laatst online: 21-02 22:32
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 18:16:

geschikt neem ik aan?
Als je gewoon voorzichtig bent en geen metalen of dingen met statische lading(zoals plastic zakjes) tegen je mobo aan doet, kan je het gewoon voorzichtig op je bureau leggen lijkt mij.
Het is belangrijk dat je zelf niet statisch bent geladen, dus pak bij het plaatsen van bijv je mobo in je kast altijd met een hand je kast vast. Of een polsbandje is nog beter.
Nee over de processor, en met een creditcard gaat wel makkelijk vind ik, makkelijker dan met een wattenstaafje lijkt mij. Het moet echt heel dun!
Zou ik niet doen, maar de schroefjes met afstandhouders, draai je vaak eerst in je kast en dan zie je vanzelf hoe je mobo komen moet.

edit:
Zie nu pas dat ik de volgende keer wat sneller moet typen. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Spits op 08-02-2005 18:56 ]

• Spits
w0w schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 18:23:
[...]

Inderdaad van hoek tot hoek, heel dun laagje, maar gewoon zo veel als nodig is, begin met weinig en wrijf het uit, is nog niet alles bedekt dan nog een klein beetje erbij. Ik zou het zelf niet doen met een wattestaafje (kan haartjes loslaten en dat wil je niet), dus gewoon met een pinpas creditcard of bonus kaart :p
Sinds wanneer doe je koelpasta op het koelblok? (misschien doe ik het altijd verkeerd 8)7 )
[...]

Zolang er geen spanning op de voeding staat kan dit helemaal geen kwaad (eigenlijk ook niet met voeding). Maar vaak kun je wel gewoon zien waar de schroefjes moeten.
:)
Ik zou toch maar oppassen, zelfs als de spanning er niet opstaat kan of je mobo of je kast statisch geladen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle replies! Het hele ontlaad-verhaal was ik natuurlijk al tig keer tegengekomen in de tutorials, waar overigens ook die van www.hardware.info tussen zat, vooral het Stofzuiger Gevaar was een onverwachte bedreiging. (Heb laatst nog mijn huidige systeem grondig van binnen met een stofzuiger lopen reinigen... hmmm |:(

w0w: "..Zolang er geen spanning op de voeding staat kan dit helemaal geen kwaad (eigenlijk ook niet met voeding.." Ok, kennelijk toch beter toch niet eerst de voeding erin...ik dacht dat in de GoT guide stond dat je de voeding er wel in moest plaatsen, zolang je de onderdelen maar op het laatst aansloot.. :?
Spits18: "..dus pak bij het plaatsen van bijv je mobo in je kast altijd met een hand je kast vast.." Dit impliceert wel dat ik de voeding als eerste in de kast moet hebben gezet om hem te aarden..?
Verwarring alom.. :>

@olof:
Het is toch het verstandigst om gewoon de koelpasta te gebruiken die Arctic Cooling bij hun koeler levert? Of kan ik dat boxed spul er beter gewoon op laten zitten, totdat ik later een keertje het koelblok verwijder?

Kan een pinpas/bonuskaart/Eftelingpas/etc. trouwens ook niet statisch zijn? Of is dat bij de processor geen bedreiging?

Als de koelpasta buiten de "zilveren plaat" komt, moet ik dat overtollige deel dan verwijderen met terpentine, of gewoon laten zitten? (kan het kwaad?)

off-topic: een student met een creditcard? hehe dat zou wel relaXed zijn zeg... ;)

• Spits
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 05:36:

Spits18: "..dus pak bij het plaatsen van bijv je mobo in je kast altijd met een hand je kast vast.." Dit impliceert wel dat ik de voeding als eerste in de kast moet hebben gezet om hem te aarden..?
Neehoor het gaat erom dat er geen grote verschillen in statische lading ontstaan.
off-topic: een student met een creditcard? hehe dat zou wel relaXed zijn zeg... ;)
offtopic:
Vaak zijn die gratis voor studenten hoor, of met flinke korting. Ik heb bijv bij de postbank voor een jaar gratis een creditcard.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bedankt voor alle replies! Het hele ontlaad-verhaal was ik natuurlijk al tig keer tegengekomen in de tutorials, waar overigens ook die van www.hardware.info tussen zat, vooral het Stofzuiger Gevaar was een onverwachte bedreiging. (Heb laatst nog mijn huidige systeem grondig van binnen met een stofzuiger lopen reinigen... hmmm |:(

w0w: "..Zolang er geen spanning op de voeding staat kan dit helemaal geen kwaad (eigenlijk ook niet met voeding.." Ok, kennelijk toch beter toch niet eerst de voeding erin...ik dacht dat in de GoT guide stond dat je de voeding er wel in moest plaatsen, zolang je de onderdelen maar op het laatst aansloot.. :?

@olof:
Het is toch het verstandigst om gewoon de koelpasta te gebruiken die Arctic Cooling bij hun koeler levert? Of kan ik dat boxed spul er beter gewoon op laten zitten, totdat ik later een keertje het koelblok verwijder?
tja, boxed spul is net zo handig en kwa temp ga je het niet merken.
Ik draai 2 athlon 1800+ palominos en daar zit niet eens koelpasta tussen :P
Kan een pinpas/bonuskaart/Eftelingpas/etc. trouwens ook niet statisch zijn? Of is dat bij de processor geen bedreiging?
nooit gehad dat die dingen statisch waren, doe het zelf met een oude pinpas, gaat altijd goed.
Als de koelpasta buiten de "zilveren plaat" komt, moet ik dat overtollige deel dan verwijderen met terpentine, of gewoon laten zitten? (kan het kwaad?)
Als het gaat om zilveren koelpasta, die geleidt dan is het niet verstandig om het te laten zitten, anders kan het geen kwaad.
ach, niet iedere student is arm :P

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:11

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Dit impliceert wel dat ik de voeding als eerste in de kast moet hebben gezet om hem te aarden..?

Ik zou gewoon de voeding alvast in de kast plaatsen.
Dan het mobo in de hoeken vastpakken en in de kast, boven de achterplaat 'laten zweven'. Je kan dan zo zien in welke gaatjes je een afstandsbusje moet plaatsen.

Je pinpas is niet statisch, en de achterkant van je proc is denk ik ook niet zo heel erg gevoelig. Het is tenslotte niets meer dan een tegeltje ;)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Toevallig gisteren voor het eerst koelpasta gebruikt bij het monteren van een pc. Alle pc's hiervoor hadden altijd boxed cpu's dus had ik nooit pasta nodig, maar dit was een Shuttle met eigen ICE-koeling, en er zat een klein zakje witte koelpasta bij de Shuttle (dus ik denk dat het niet-geleidend spul is). Processor is een P4, btw.

Ik heb dus nooit eerder koelpasta gebruikt, en wat ik dus gedaan heb is het hele zakje op de cpu gesmeerd (ik dacht, als het in zo'n klein zakje zit, zul je alles wel moeten gebruiken), en met een papiertje egaal gestreken over het hele metalen oppervlak van de cpu, voordat ik de koeler erop heb gezet.

Kennelijk was dat dus niet zo slim, ik denk dat ik veel te veel heb gebruikt. Ik kan niet onder de koeling kijken als het op het mobo is gemonteerd, maar ik denk dat er ofwel teveel pasta tussen zit, ofwel de pasta zal door de druk van de koeler opzij geperst zijn, zodat er nu wat klodders op het randje van de cpu zit.

De pc werkt wel, temp blijft acceptabel, maar ergens wringt er bij mij iets. Wat kan ik als beste doen? Gewoon laten zitten? Of de boel uit elkaar halen en kijken of het goed zit? Kan ik dan gewoon het overtollige spul wat langs het randje zit weghalen en de koeler er op nieuw opdoen? Of moet ik de boel schoonmaken en nieuwe pasta kopen en opnieuw beginnen?

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Gewoon beginnen en als het echt niet lukt kun je het hier altijd nog vragen. Als je pc niet opstart en alles is volgens jou goed aangesloten, niet in paniek raken en gewoon even de shop mailen/bellen/langs gaan. Ik heb ook een jaar geleden ofzo mijn eerste pc in elkaar gezet, en het is niet zo moeilijk! ;)
Btw. Ik heb het ook gewoon op een tafel gedaan, let wel op dat je er iets onder legt als je even bv mobo of videoplank neer legt op tafel :)
Ik heb trouwens ook boxed AMD64 cooler + koelpasta, het ding maakt bij mij wel een tyfus geluid ;(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 11:01:
Toevallig gisteren voor het eerst koelpasta gebruikt bij het monteren van een pc. Alle pc's hiervoor hadden altijd boxed cpu's dus had ik nooit pasta nodig, maar dit was een Shuttle met eigen ICE-koeling, en er zat een klein zakje witte koelpasta bij de Shuttle (dus ik denk dat het niet-geleidend spul is). Processor is een P4, btw.

Ik heb dus nooit eerder koelpasta gebruikt, en wat ik dus gedaan heb is het hele zakje op de cpu gesmeerd (ik dacht, als het in zo'n klein zakje zit, zul je alles wel moeten gebruiken), en met een papiertje egaal gestreken over het hele metalen oppervlak van de cpu, voordat ik de koeler erop heb gezet.

Kennelijk was dat dus niet zo slim, ik denk dat ik veel te veel heb gebruikt. Ik kan niet onder de koeling kijken als het op het mobo is gemonteerd, maar ik denk dat er ofwel teveel pasta tussen zit, ofwel de pasta zal door de druk van de koeler opzij geperst zijn, zodat er nu wat klodders op het randje van de cpu zit.

De pc werkt wel, temp blijft acceptabel, maar ergens wringt er bij mij iets. Wat kan ik als beste doen? Gewoon laten zitten? Of de boel uit elkaar halen en kijken of het goed zit? Kan ik dan gewoon het overtollige spul wat langs het randje zit weghalen en de koeler er op nieuw opdoen? Of moet ik de boel schoonmaken en nieuwe pasta kopen en opnieuw beginnen?
Je isoleert je cpu eigenlijk, dat is niet zo heel erg geweldig.
Dus ik zou de koeler eraf halen, cpu schoonmaken met aceton oid (nagellakremover doet het altijd goed) en dan 1 heel klein drupje koelpasta gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
tnx.. Nah, dan zal het wel loslopen; krijg net een mailtje dat m'n proc tussen nu en twee dagen wordt afgeleverd. Kan ik mooi in het weekend gaan sleutelen... ;) Als die boxed koelpasta trouwens ongeveer hetzelfde presteert, zie ik voorlopig geen reden om er dan dat ArcticCooling spul op te doen...

Verwijderd

Ik heb gisteren mijn shuttle dus maar eens geopend, om een nieuwe laag koelpasta aan te brengen. De koeler wilde niet echt loskomen van de processor... Na iets meer kracht te zetten, kwam de koeling los. Alleen zat de cpu niet meer in z'n socket, die was dus uit de zif, en zat aan het koelblok vastgeplakt... :(

Gelukkig zaten alle pennetjes er nog aan. Cpu losgewrikt van het koelblok, schoongemaakt, nieuwe laag pasta erop, met een Dynabyte klantenkaart (eerste keer dat ik die gebruik) uitgesmeerd. Loopt als een zonnetje, hoewel hij niet koeler blijkt dan voorheen. Maar mijn gemoedsrust is hersteld.

Achteraf was het dus eventueel niet nodig. Ik had er idd een te dikke laag op gedaan, maar dat was netjes opzij gedrukt, en zat naast de cpu tegen het koelblok.

Maar goed, weer een lesje geleerd voor de volgende keer.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. ik zat vanmiddag met de koelpasta van de cpu te klooien.. In eerste instantie heb ik er maar 1 "rijstkorreltje" op gekwakt, maar ik het leek me erg weinig; er verscheen alleen een soort grijze waas over de cpu en op veel plekken waren de lettertjes op de cpu gewoon nog te lezen. Dat leek me te dun.. Toen bedacht ik me dat jullie het in jullie advies hadden over "alleen het glimmende gedeelte van ongeveer 1,5x1,5 cm in het midden met een dun laagje bedekken", maar ik kon geen onderscheid maken tussen glimmend en niet glimmend:
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~pdvklave/got/boxedamd3500.JPG
Aangezien ik ook de handleiding op arctic-cooling.com en de foto's op hardware.info had bekeken, waar de foto's "meerdere rijstkorreltjes" koelpasta toonde die ook niet perfect egaal waren uitgesmeerd, heb ik er vervolgens nog maar "wat korreltjes" bijgedaan. Het is nog steeds niet dik (denk ik) en het was vrijwel onmogelijk om het goed uit te smeren, omdat het zo'n taai spul was.
Morgenochtend ga ik weer verder met installeren, maar ik wil zo snel mogelijk testen of ik goed te werk ben gegaan met die koelpasta, dus ik wilde jullie vragen wat de betrouwbaarste testmethode is? Ik zat zelf te denken aan een burn-in test met Sisoft Sandra, maar ik weet niet goed hoe ik de temperatuur van de cpu het betrouwbaarst kan meten (Asus PC Probe?) en wat nog een toelaatbare temp is.. (van de passieve nb koeler weet ik dat mijn hand niet moet vastschroeien 8)7 )

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

zo ontzettend veel maakt het niet uit hoor,en te dun is beter als te dik.... dus ik denk dat je wel goed zit ;)

http://specs.tweak.to/16495

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 02:24:
Hmm.. ik zat vanmiddag met de koelpasta van de cpu te klooien.. In eerste instantie heb ik er maar 1 "rijstkorreltje" op gekwakt, maar ik het leek me erg weinig; er verscheen alleen een soort grijze waas over de cpu en op veel plekken waren de lettertjes op de cpu gewoon nog te lezen. Dat leek me te dun.. Toen bedacht ik me dat jullie het in jullie advies hadden over "alleen het glimmende gedeelte van ongeveer 1,5x1,5 cm in het midden met een dun laagje bedekken", maar ik kon geen onderscheid maken tussen glimmend en niet glimmend:
[afbeelding]
Dat is alleen van toepassing op oudere cpu's, en op recente Athlon XP's (socket A, ook socket A Semprons). Nieuwere cpu's hebben een heatspreader die meestal zo groot is als de cpu-verpakking (de eigenlijke cpu is idd maar zo'n 1,5 cm² groot tegenwoordig). Hier moet je de heatspreader volledig insmeren, en zorgen dat de letters niet zichtbaar zijn. Maak je niet druk of je teveel pasta hebt aangebracht, beter teveel dan teweinig: de overtollige koelpasta wordt toch vantussen de koeler en de proc/heatspreader geduwd door de druk die het koellichaam uitoefent op de processor.. Maar je over die discussies teveel/teweinig dus niet druk. Koelpasta moet geleiden, en als je Arctic Silver neemt, dan doet het dat hoogstwaarschijnlijk goed.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mad Marty
  • Laatst online: 08:27

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Borromini schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 18:58:
[...]

Dat is alleen van toepassing op oudere cpu's, en op recente Athlon XP's (socket A, ook socket A Semprons). Nieuwere cpu's hebben een heatspreader die meestal zo groot is als de cpu-verpakking (de eigenlijke cpu is idd maar zo'n 1,5 cm² groot tegenwoordig). Hier moet je de heatspreader volledig insmeren, en zorgen dat de letters niet zichtbaar zijn. Maak je niet druk of je teveel pasta hebt aangebracht, beter teveel dan teweinig: de overtollige koelpasta wordt toch vantussen de koeler en de proc/heatspreader geduwd door de druk die het koellichaam uitoefent op de processor.. Maar je over die discussies teveel/teweinig dus niet druk. Koelpasta moet geleiden, en als je Arctic Silver neemt, dan doet het dat hoogstwaarschijnlijk goed.
Het lijkt me dat je hier onzin praat. Als je teveel koelpasta gebruikt, zijn de koelprestaties minder. En dan zeg je ook nog dat het niet erg is dat de koelprut er tussen uit geperst wordt en op je mobo komt én raad je Arctic Silver aan. Lekker je geleidende pasta op je moederbord... Beter van niet.
Dus, TS: doe er zeker maar een dun laagje op, dan heb je de beste koelprestaties!

Rail Away!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Te dun en te dik zijn allebei niet goed.
Als je het er te dik op doet heb je idd kans dat het er tussen uit loopt maar dat het gauw op het mobo komt lijkt me niet. Gewoon schoonmaken na installatie.

Maar koelpasta is helemaal niet puur om warmte te geleiden!!! Koelpasta is ervoor om de ongelijkheden in de oppervlakken (<-hele kleine) van de processor en het koelblok op te vullen om zo daar de warmte beter af te kunnen voeren. En ten tweede om de warmteoverdracht over het gehele gebied natuurlijk te verbeteren.

Als je problemen hebt met insmeren van je processor is een goede maatstaaf ong een rijstkorrel per vierkant cm. En een rijstkorrel is gewoon een kleine bolleke van een mm of 3 in doorsnee.
Maar zolang de cpu maar met wat koelprut bedekt is, in dit geval over het gehele oppervlak, gaat het over het algemeen gewoon prima. Even kijken of er niets onderuit komt dan zit je wel goed. En dan natuurlijk ff de temp check doen.
Wordt je blokje warm en blijft je systeem stabiel? Installeren en temp checken met de interne diode onder full load. Dan pas kun je echt gaan fine tunen met je hoeveelheid pasta.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal hem de komende dagen stevig testen, bedankt! Wel grappig hoe mensen overal op het internet elkaar tegenspreken met dit soort dingen.. ;) Ik denk dat ik er met mijn pasta mooi tussenin zit, maar ik zie wel! :P
(Die witte koelpasta was trouwens aanzienlijk makkelijker uit te smeren, maar dat zal wel komen omdat er geen zilver doorheen zit, toch? En daardoor geleidt het weer minder.. Kan je die zilverpasta dan eigenlijk ook niet beter op alles gebruiken ipv. de witte variant?)

• breinonline
  • Laatst online: 09:25

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 04:27:
Ik zal hem de komende dagen stevig testen, bedankt! Wel grappig hoe mensen overal op het internet elkaar tegenspreken met dit soort dingen.. ;) Ik denk dat ik er met mijn pasta mooi tussenin zit, maar ik zie wel! :P
Nou, hier op GoT zal je echt alleen dit verhaal horen (hoop ik althans, want dat is de juiste versie).
(Die witte koelpasta was trouwens aanzienlijk makkelijker uit te smeren, maar dat zal wel komen omdat er geen zilver doorheen zit, toch? En daardoor geleidt het weer minder.. Kan je die zilverpasta dan eigenlijk ook niet beter op alles gebruiken ipv. de witte variant?)
Die is beter qua warmtegeleiding. Dan moet je wel denken aan een paar graden en de vraag is of je dat nodig hebt. Als je heel erg ver wilt gaan overclocken bijvoorbeeld dan kan het winst opleveren. Is er voldoende gewone koeling in de kast en worden je temperaturen niet te hoog dan voldoet de witte pasta prima.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1