Poorten openen via Modem>Router

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Poort openen via een Alcatel Speedtouch 510i en een Sweex LB000020.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/108873HCY7rh8.JPG
Volgorde

Zoals velen heb ik problemen met poorten open te zetten. Zoals op de bovenstaande tekening te zien is gaat mijn internet via:
- Een met NAT-beveiligd modem: Alcatel Speedtouch 510i
- Een met NAT-beveiligde router: Sweex LB000020
- Een Belkin 54g Accespoint (laat alles door)
- Een Canyon WF511 Wireless PCI Card (laat alles door)
..naar mijn pc met daarop WindowsXP Pro SP2, uitgeschakelde Windows firewall, en verder geen extra firewall.

Een kijkje op mijn ip's:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/10887K1vNrb2G.JPG
De ip's

offtopic:
Eerder had ik alleen het Speedtouch Modem met daarop gelijk een pc gekoppeld die open poorten nodig had, maar door wat uitbreidingen is deze situatie ontstaan.

Zoals je hieronder kan zien heb ik de volgende poorten geforward: 6881 tcp en 6881 udp (torrent-poorten). Deze gaan dus direct naar mijn pc.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/108872yLEGCkn.JPG
Modem instellingen

Vervolgens heb ik geprobeerd ook mijn Sweex router in te stellen. Dit met behulp van andere topics hier op TZ, handleiding op Sweex website, en ook op www.portforwarding.com. Het is helaas niet mogelijk om (net zoals bij het modem) NAT compleet uit te schakelen. Ook is voor deze versie Sweex router geen firmware-update uitgebracht :(
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/10887AJ46AUPj.JPG
Router instellingen 1

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/10887Q5JdmbGz.JPG
Router instellingen 2
Echter, als ik Azureus de configuratie-wizzard laat uitvoeren dan geeft hij nog steeds een NAT-error aan...

Wat doe ik nou fout :S?

[ Voor 10% gewijzigd door Neok_ op 08-02-2005 17:50 ]

• Virtugon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09-2025
Ik zou zeggen, je modem moet NATten naar je sweex router, en de router NAT 'em weer door naar je PC.

Dus als volgt:

Modem (192.168.1.1) --NAT [192.168.1.2]--> Router (182.168.1.2) --NAT [192.168.2.100]--> PC (192.168.2.100)

(IP adressen doen er ff niet toe, zolang je bij de modem maar het IP adres van de router instelt) 8)

[ Voor 56% gewijzigd door Virtugon op 08-02-2005 17:49 ]

"A loaf that attempts to twist it's own fate is not a loaf at all, but is, in fact, a pretzel."

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De speedtouch moet je mappen naar het "wan" adres van je router waarschijnlijk 10.0.0.150, in ieder geval in het 10.* netwerk. Enne die speedtouc is al een router:

http://gotwiki.spider007.net/GoTwiki/Routers_koppelen

mooi plaatje overigens. mag ik daar een stukje uit gebruiken in de wiki?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Haal de sweex router er tussen uit.

• Neok_
  • Niet online
Virtugon schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 17:45:
Ik zou zeggen, je modem moet NATten naar je sweex router, en de router NAT 'em weer door naar je PC.

Dus als volgt:

Modem (192.168.1.1) --NAT [192.168.1.2]--> Router (182.168.1.2) --NAT [192.168.2.100]--> PC (192.168.2.100)

(IP adressen doen er ff niet toe, zolang je bij de modem maar het IP adres van de router instelt) 8)
Goed bedacht, ik zal het proberen :)
leuk_he schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 17:51:
De speedtouch moet je mappen naar het "wan" adres van je router waarschijnlijk 10.0.0.150, in ieder geval in het 10.* netwerk. Enne die speedtouc is al een router:

http://gotwiki.spider007.net/GoTwiki/Routers_koppelen

mooi plaatje overigens. mag ik daar een stukje uit gebruiken in de wiki?
offtopic:
Plaatje mag je hebben hoor :) (wiki..?)

Maar dat van dat de speedtouch al een router is heb ik al gehoord, desnoods dan koop ik ergens wel ff een hub..
Dat doorlinken naar het wan adres van mn router zal ik ook proberen. Hoe kom ik achter het wan-adres (mn setup page van router is 192.168.2.1)
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 18:10:
Haal de sweex router er tussen uit.
Ik zat meer te denken aan een fulltime oplossing ;)

• Neok_
  • Niet online
Wat ik nu had gedaan dus:

Modem 10.0.0.138
>Nat > Poort 6881 tcp/udp naar 192.168.2.1

Router 192.168.2.1
>Nat > Poort 6881 tcp/udp naar 192.168.2.100

PC 192.168.2.100

Maar dat werkte dus ook niet :(
Ik denk dat ik maar een hub ga halen... (want die Speedtouch 510i heeft toch al een switch ingebouwd hoorde ik ergens?)

[ Voor 100% gewijzigd door Neok_ op 08-02-2005 21:18 ]

• Virtugon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09-2025
Dat is ook niet het IP adres van je WAN verbinding voor de sweex router, kijk in het setup venster bij "WAN", en dat iets van "status" o.i.d. of iig iets waar het WAN IP adres word weergegeven.

"A loaf that attempts to twist it's own fate is not a loaf at all, but is, in fact, a pretzel."

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

Tom-my

w03iz0rz

je had jezelf een hoop ellende kunnen besparen door een wrt54g te kopen. Maarre vervang de sweex router door een goedkoop switchje en klaar (sweex heeft ze voor een paar tientjes)

[ Voor 13% gewijzigd door Tom-my op 08-02-2005 22:28 ]

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

• Neok_
  • Niet online
Maar dat modem van mij heeft toch al een switch ingebouwd hoorde ik ergens? Het enige verschil tussen een Speedtouch 510(multipc) en 510i is dat op de 510i alleen de aansluitingen voor meerdere pc's ontbreken.

Daarnaast kan ik alleen achter mn WAN macadres komen, bij het normale WAN adres laat ie dit zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/10887Bk0sNn5M.JPG

//edit: en connecten/reconnecten doet ie niet. Als ik er op klik dan herlaad hij gewoon de pagina in dezelfde staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Neok_ op 08-02-2005 23:16 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Om het WAN adres van je sweex te achterhalen ga je gewoon naar de site van de modem en kijk je bij Advanced > DHCP welke lease open staat. Deze lease is het ip adres dat de speedtouch aan je sweex heeft toegekend.

En dat ip moet je gebruiken voor je port forwards vanaf de SpeedTouch, of je zet dat ip bij de 'Default Server' instelling van de SpeedTouch. Let op dat in het laatste geval _al_ het verkeer naar de sweex gerouteerd wordt. Voordeel: Nieuwe portforwards hoef je alleen nog maar in de Sweex in te voeren. Nadeel: 1 laag bescherming weg (maar als je de Sweex normaal configureerd is dit niet zo eng/erg.
Neok88 schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 21:15:Ik denk dat ik maar een hub ga halen...
Kan. Je hebt nu 2 routers zonder er baat bij te hebben. Een andere oplossing is de modem transparant opstellen (moet je je even over inlezen), of gewoon Default Server gebruiken en onthouden dat je alleen de Sweeex nog netjes moet blijven configureren.
(want die Speedtouch 510i heeft toch al een switch ingebouwd hoorde ik ergens?)
Klok, klepel. De 510 is tevens een router (router!=switch). Dat is het NATten wat je nu doet. De multi-pc versie is exact gelijk, behalve dat daar al wat meer netwerkpoorten opzitten. Uitbreiden van je netwerk dmv switches (of hubs, maar tegenwoordig liggen er bijna alleen maar switches in de winkel) gaat bij beide modems volledig hetzelfde.

[ Voor 44% gewijzigd door Voutloos op 08-02-2005 23:31 ]

{signature}

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

misschien lees ik over allerlij dingen heen, dan bij voorbaat exuus maar...

in het plaatje van de speedtouch heb je het ip van je comp opgegeven, dit zou (als alles verder gewoon werkt nu) het ip adres moeten zijn van je sweex, dus: 192.168.2.1 en dan zou het moeten werken volgens mij.

tijd voor verandering.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat is dus een paar keer gezegd. :> TS heeft het zelfs al gedaan. Alleen klopt het adres 192.168.2.1 niet, want dat is de LAN kant. Hoe TS het adres kan achterhalen welke hij nodig heeft als doeladres voor de forwards heb ik reeds uitgelegd.

{signature}

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het wan adres van de sweex is 10.* nogiets, dat kun je terug vinden in de dhcp server van de speedtouch.

95% kans dat het 10.0.0.150 is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Even kijken hoor!!! Als je probleem alleen maar het feit is dat je niet via Azureus kan connecten kan ik je vertellen dat de poorten 6881 t/m 6889 standaard geblokt worden door Azareus. Je zal andere poorten open moeten gooien (even voor je kijken) Over het algemeen als je poort 49152 openzet heb je nergens problemen mee...als je nat error krijgt met Azareus dan zal ik kijken welke de andere poorten zijn. En je moet alleen je speedtouch gebruiken om poorten open te zetten. 2 routers 8ter elkaar zorg voor conflicten of het werkt helemaal niet...
het ip voor de speedtoch is 10.0.0.x als ik het goed hebt... Ik zie trouwens in je adresblak het adres van 10.0.0.138 staan. En in je Napt settings gebruikte je het adres (192.168.2.100) van de sweex router wat natuurlijk helemaal niet gaat werken...Wat wel zou werken is dit...

1.) inside ip (je interne adres invullen, dus het adres van jou pc waarop Azareus draait) bv 10.0.0.x
2.) inside port 49152
3.) outside port 49152
4.) protocol type TCP
5.) ouside ip (externe ip adres invullen, dus die je van je provider krijgt) weet je die niet kijk dan op http://www.mijnip.nl

Tip!!!! zet de dhcp functie uit op de speedtouch en werkt met statische adressen (dus adressen die je handmatig invoert) voor een stabielere werksfeer...

ciao flash
Pagina: 1