AMD Athlon 64 3400+, K8N Neo, 1GB XMS XL instabiel

Pagina: 1
Acties:

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 06:51
Ik heb sinds een tijdje last van een instabiel systeem, dus ik dacht, even onderzoeken wat er mis is. Maar wat ik ook deed, ik bleef BSOD's krijgen, en telkens dezelfde, namelijk 0x000000D1 Driver_IRQL_not_Less_or_Equal. Dit systeem heeft sinds begin september 2004 perfect gewerkt.

Wat ik allemaal getest heb:
- Memtes 86: gaf geen errors tot op 86%, bij test 8 dus wel errors
- Prime 95: Small FFTs test: Geen errors
- Prime 95: In place large FFTs: Na 0 min errors, record van 4min gehaald :Y)
- Prime 95: Blend test: Na 3 min error
- Bios geupdate van 1.4 naar 1.5
- Geheugentimings aangepast

Ook heb ik nog een korstsluiting gehad in mijn systeem, een 12V lijn tegen mijn behuizing, maar hiervoor was die ook al instabiel.

Naar mijn inzien zijn mijn temps ook redelijk hoog:
50-60° stressed met boxed cooler en open kast waar 4 case fans inhangen

Gamen lukt niet meer omdat mijn cpu, mobo of mem rekenfouten maakt, en dit in de vakantie :(

Iemand enig idee wat hier kapot zou kunnen zijn? Mobo? CPU? Mem? Alles zit nog in garantie :D

Systemspecs: zie sig

Verwijderd

Ik heb hezelfde probleem gehad met de Corsair TwinX XL modules. Oorsprong van de problemen bleek dat m'n pc opstartte met de verkeerde timings (CAS= 2,5 ipv 2). Door in de BIOS de "Optimized settings" te laden (HT voltage naar 1,38V, Memory Voltage van Auto naar 2,7V), bootte de pc wél met de correcte timings (2-2-2-5). Valt te proberen...

Verwijderd

je zegt het zelf al: test nieuw geheugen :)

Verwijderd

Als je memtest al errors geeft dan is je geheugen gewoon kapot!

• Skyline GT-R
ja maar daar knelt het schoentje, ik zit bij mij neef en die heeft DDR2 geheugen... dat zal niet passen op mijn K8N Neo...

Verwijderd

Het is niet omdat Memtest fouten geeft dat je geheugen kapot is. Om daarover zekerheid te krijgen, moet je maar de modules apart door Memtest laten testen. Als je bij zo'n test (modules apart) nog streeds fouten krijgt dan ligt het aan het geheugen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 17:33:
Als je memtest al errors geeft dan is je geheugen gewoon kapot!
Een ietwat snelle conclusie, lijkt me. Het kan gewoon liggen aan verkeerde timings/snelheid. Check dus eerst of alles goed staat, en verhoog anders de 4 belangrijkste mem timings: CAS-tRCD-tRP-Tras (dacht ik). (volgens deze pagina , vergeet altijd die afkortingen.)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 17:55 ]

• Skyline GT-R
Ok, ik heb net Memtest 20min laten lopen over elk module apart.
Dus reep1: DDR400 2-2-2-5 T1 512MB gaf 1 error, weer bij test 8, module zat in bank 3
reep2: DDR400 2-2-2-5 T1 512MB gaf geen error in bank 1

Nu ga ik memtest nog eens laten lopen met beide modules. maar waarom is iedereen zo zeker dat het aan mijn mem ligt? Mijn CPU wordt veel te warm en kan geen Prime 95 stresstest voor 1 min bollen :s

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Check je voltage lijnen, zijn die binnen de 5% error? ik kreeg die errors ook toen mijn voeding overbelast raakte. probeer een andere voeding een sterkere liefst A merk.

test 5 en 8 kunnen ook best liggen aan een defecte CPU. disable L2 cache in de bios en doe de testen opnieuw.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

Skyline GT-R schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 18:21:
Ok, ik heb net Memtest 20min laten lopen over elk module apart.
Dus reep1: DDR400 2-2-2-5 T1 512MB gaf 1 error, weer bij test 8, module zat in bank 3
reep2: DDR400 2-2-2-5 T1 512MB gaf geen error in bank 1

Nu ga ik memtest nog eens laten lopen met beide modules. maar waarom is iedereen zo zeker dat het aan mijn mem ligt? Mijn CPU wordt veel te warm en kan geen Prime 95 stresstest voor 1 min bollen :s
60 graden is niet TE warm. Het is zeker wel warm, maar niet zo warm dat hij daardoor errors gaat geven. Heb je misschien niet voldoende of juist te veel koelpasta gebruikt? De sensors kunnen natuurlijk altijd een beetje brak zijn :).

De twee tests van Prime95 waarbij je errors krijgt testen beide ook het RAM. De test waarbij je enkel de CPU test, krijg je geen fouten. Dit zou er op wijzen dat je CPU OK is, lijkt me.

• Thomson
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-01-2025
Owkey, Mr skyline voelt zich niet zo goed met keelpijn enzo. Maarja zijn pctje staat hier bij mij (hij kwam hier logeren)

Dus heb ik maar even verder gezocht. En denk dat ik het probleem gevonden heb. Als ik de level 2 cache uitschakel van de cpu dan geeft hij geen errors meer. De geheugenbandbreedte wordt dan ook wel teruggepitst tot 800mb/s wat normaal veel hoger is. Zou het dan kunnen dat door de lagere snelheid het geheugen geen fouten meer maakt?

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Ik heb zelf net een Athlon 64 3000+ op een MSI neo4 platinum. Was/is ook niet stabiel. Na stevig rondkijken lijkt het erop dat dat komt door memory timings. In mijn geval zitten er twee repen met dezelfde timings op van verschillende fabrikanten. In samenwerking met dual channel is dit wellicht niet stabiel. Ik heb nu alle timings maximaal gezet om te testen of het stabiel blijft.

Wat vooral typisch is in mijn ogen, is dat de crashes niet bij volle load gebeurden. Daarmee verdwijnen oververhitting en voeding van mijn probleemlijstje. Over blijven drivers, geheugen en harde schijven. Gezien ik de harde schijven en het geheugen heb overgezet, lijkt mij dat niet het probleem (lees: de kans is klein). Geheugentiming in combinatie met dual channel lijken mij dus een logische candidaat. (Ik hoop in elk geval van harte dat mijn oplossing werkt ;) )

offtopic:
Ik vind de temperatuur van die cpu wel aan de hoge kant. Misschien de moeite waard om even de aansluiting met de koeler te controleren. Mijn 3000+ met een nexus skivetek 6400 (low-noise, dus ook niet de beste koeling) is 34 normaal en 39 stressed. Als ik op internet rondkijk, zie ik veel lage temperaturen met athlon 64's.

[ Voor 17% gewijzigd door jvo op 08-02-2005 22:19 ]

Verwijderd

Thomson schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 21:39:
Owkey, Mr skyline voelt zich niet zo goed met keelpijn enzo. Maarja zijn pctje staat hier bij mij (hij kwam hier logeren)

Dus heb ik maar even verder gezocht. En denk dat ik het probleem gevonden heb. Als ik de level 2 cache uitschakel van de cpu dan geeft hij geen errors meer. De geheugenbandbreedte wordt dan ook wel teruggepitst tot 800mb/s wat normaal veel hoger is. Zou het dan kunnen dat door de lagere snelheid het geheugen geen fouten meer maakt?
Hebben jullie nu al eens geprobeerd de timings wat hoger te zetten? Ook zei de TS in een eerdere post dat 1 reepje geheugen in slot1 wel werkt, terwijl het in slot3 niet werkt. Hoe zit het met slot2, of is dat geen optie ivm dual channel?

• Skyline GT-R
KICK

Sorry, voor de kick, maar ik zit wel nog altijd met een niet werkende config, en ik ben niet meer ziek.

Ik heb ondertussen al vanalles geprobeert, zoals timings verlaagd naar 2.5-3-3-6 maar dit helpt ook niet.

Alle programmas crashen op willekeurige basis :r COD UO, Word, IE, Windows, NFS U2,...

Ik heb ook al een mail gestuurd naar de technische support van AMD maar nog geen antwoord gehad.

Het enige waar hij goed bij loopt is als ik mijn cache uitzet, maar dan is mijn pc zo enorm traag, winXP opstarten duurt dan 20min :O

Verwijderd

wat dacht je van die ene dimmbank die wel goed doet, en daarmee verder gaan en dan alle tests opnieuw draaien

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Skyline GT-R schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 17:01:
Het enige waar hij goed bij loopt is als ik mijn cache uitzet, maar dan is mijn pc zo enorm traag, winXP opstarten duurt dan 20min :O
interessant!
heb je ook evt. een andere processor om mee te testen?
of is er niet ook zoiets als memtest maar dan voor je cache?

want als alles het probleemloos doet (ook memtest van die 2 bankjes) met de L2-cache uit zou de fout ook heel goed in de L2-cache kunnen zitten...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik kan er (twee) keer over heen lezen hoor, maar waarom start je je pc niet gewoon op normale settings (ja gewoon MET cache, MET cas 2, etc) en alleen met die DIMM die geen errors gaf? Dan check je toch gewoon dimm per dimm. Als het dan goed gaat heb je een 90 procent idee dat het aan die andere dimm ligt. Daarna wissel je ze om en als je dan weer locks krijgt ligt het aan de dimm die er dan inzit.

In ieder geval veel succes :).

De meeste mensen deugen!

• Skyline GT-R
Voorlopig ben ik met maar 1 dimm aan het werken in bank 1 en ik heb nog geen probleem gevonden, ook doet Prime 95 het nu prima. Zou mijn geheugenbank dat kapot zijn?

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Dat is goed mogelijk, maar test de geheugenbanken apart met het dimmetje dat werkt. als ze werken dan dus niet.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• Skyline GT-R
Momenteel loopt alles behoorlijk stabiel, heb kunnen COD UO'n enzo, maar wel met mijn dimms in Bank 1 en 2, dus ik denk dat gewoon geheugen bank 3 kapot is... :(
Pagina: 1