[SuSe9.2]Backup maken van SuSe en terugzetten mbv Windows XP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben van plan om de kernel van SuSe 9.2 te tweaken. Op dit moment heb ik met veel moeite SuSe grotendeels op mijn behoeften aangepast (=Linux Newbie).

Om te voorkomen dat ik mijn huidige instellingen van SuSe kwijt raak, wil ik graag een backup maken van mijn hele SuSe-partitie. De bedoeling is dat ik de bestanden van SuSe op een makkelijke manier bijv. vanuit Windows XP kan terugzetten als er wat fout gaat, tevens moet het OS de mogelijkheid behouden om bootable te blijven.

Helaas ben ik niet ver gekomen met de search aangezien veel Windows backup programma's gemaakt zijn om FAT32/NTFS partities te backuppen en dus niet voor Linux/SuSe-partities geschikt zijn.

Echter twijfel ik ook of mijn topic nou thuis hoort in Windows Operating Systems, sorry als ik dit topic verkeerd heb geplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-09 13:54
Idee: Je bouwt via tar een tarball van je hele partitie die je op een windows partitie opslaat. Hoe je dat doet moet je maar ff opzoeken in de tar manpages. Waar je op moet letten is dat je bepaalde directories exclude (/proc, /dev (in geval van devfs/udev),/tmp). Tarball comprimeren kan ook handig zijn. Bovendien zul je de permissies van de bestanden ook moeten opslaan (kan met optie -p).

Als je vervolgens je installatie terug wil zetten kan je dit via een boot cd van linux doen. Gewoon (op een lege partitie) je tarball uitpakken en je systeem is weer terug. FF bootloader weer fixen en klaar
(wederom met optie p om permissies te bewaren)