[WLAN] Onverklaarbare traagheid op 1 deel van WLAN

Pagina: 1
Acties:

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Ik zit al een hele tijd met dit probleem en heb nergens een antwoord kunnen vinden, meestal waren de problemen te wijten aan DNS of obstakels van het WLAN. Mijn situatie is ook wat complexer, dus ik gooi het even in de groep.
Van mijn opstelling heb ik even een tekeningetje gemaakt om het te verduidelijken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
+--------+  100 Mbps  +--------+  100 Mbps  +----+
| SERVER |------------| SWITCH |------------| PC |
+--------+            +--------+            +----+
                          |
                     +-----------+
                     | AP BRIDGE | Linksys WAP54G
                     +-----------+
                          .
                          .
                          .
                          . Wireless Bridge
                          . 54 Mbps
                          . 1600+ kB/s
                          .
                          .
                     +-----------+
                     | AP BRIDGE | Linksys WAP54G
                     +-----------+
                          |
+--------+ Wireless  +-----------+ 
| LAPTOP |...........| ROUTER/AP | Linksys WRT54G
+--------+ 54 Mbps   +-----------+
 Linksys   450 kB/s       |
 WPC54G                   |
                     +-----------+
                     |   MODEM   | ADSL Modem
                     +-----------+

Het probleem is dat de verbindingssnelheid over de wireless bridge ruim 1,6 MB per seconde is, maar dat de laptop niet hoger komt dan 450 kB/s. Beide WLAN verbindingen zijn 54 Mbps en hebben een ander kanaal in gebruik. Ik heb ook al van kanalen gewisseld, zonder resultaat.
De laptop en pc draaien Windows XP, de server Windows 2003.
In de Linksys router heb ik de Svaesoft firmware draaien, versie Alchemy-6.0-RC3 v2.04.4.8sv.
Andere firmwares hebben ook niets uitgehaald.
Wanneer ik de laptop met een UTP kabel in de WRT54G prik en op die manier bestanden kopieer van en naar de server, haal ik ruimschoots de genoemde 1600 kB/s.
Maar, doe ik hetzelfde over de wireless verbinding tussen laptop en de WRT54G, dan kom ik niet hoger dan 450 kB/s.
Ik loop hier al bijna 5 maanden mee te tobben. Ik heb op de laptop inmiddels ook een 3com USB wireless stick van 54 Mbps gehad, met exact hetzelfde resultaat. In de laptop (Dell Inspiron 5100) zit ook een 11 Mbps WLAN kaartje (mini-PCI), die exact dezelfde snelheid haalt van 450 kB/s. Nu dus een derde mogelijkheid geprobeerd, de Linksys PCMCIA kaart, weer zonder positief resultaat.
De laptop heb ik ook twee keer opnieuw geïnstalleerd, SP1 of SP2 maakt niet uit. Momenteel draait ie SP2.
Kopiëren tussen pc en server gaan probleemloos op minimaal 10 MB/s.
Ik kom er niet meer uit en hoop dat jullie misschien nog goede suggesties hebben.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

Miss een sugg. om 1 AP bridge ertussen uit te halen, want aangezien je ma 1 Bridge nodig hebt en de router een AP heeft. Miss dat deze de bandbreedte opslurpt van de router.

En wat voor snelheid haal je tussen de andere AP's met je laptoppie?

Ook een optie om een andere router te proberen?

Verwijderd

hmmm ik heb een vergelijkbare opstelling, over 3 locaties en dus ook 3 draadloze bruggen bestaande uit een wet54G, en een SD19 antene op antene voet met daartussen aircom+ coax. (2 van deze setjes per link dus 6 in totaal) dit levert ene 100% link op. daaruit bedraad verder 3com superstack 3's in. op dit systeem zitten over de 600 PC's en dit levert absoluut geen problemen op, netwerk haalt gewoon snelheden die het zou moeten halen theoretisch. in het netwerk bevinden zich ook een aantal acesspoints (wap54G) en die geven ook geen problemen.

even over jouw netwerk, de wrt54g staat bekent om wat problemen.. verder zou het gewoon moeten werken op volle snelheid

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 16:50 ]

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 16:39:
Miss een sugg. om 1 AP bridge ertussen uit te halen, want aangezien je ma 1 Bridge nodig hebt en de router een AP heeft. Miss dat deze de bandbreedte opslurpt van de router.
Die router heeft (standaard) geen bridge mode.
Trouwens, die twee AP's MOETEN in Bridge mode staan. De router staat in AP mode. Als ik dat verander, heb ik geen verkeer meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Crusader op 09-02-2005 13:47 ]

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 14:47

The-Force

Mashup MasterKing

Wellicht eens aan de antenne draaien? Klinkt raar maar bij mij thuis, waar m'n AP in de meterkast staat, merkte ik wel verschil door aan de antenne te draaien.
Tis maar een idee.

https://www.youtube.com/@MashupMasterKing

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Ik heb een workaround gevonden, waarbij ik tevens een leuke "feature" ontdekt heb van de WAP54G's.

Ik heb van beide AP's de firmware geupgrade, was 1.x nu 2.07 geloof ik.
Van de bovenste AP die in bridge mode staat, heb ik de configuratie aangepast van bridge naar accesspoint, de default config dus. Het leuke daarbij is, dat ie nog steeds blijft bridgen naar de andere AP, ik denk doordat die andere AP die nog steeds in bridge mode staat zich als een AP client gedraagt en de andere AP 'm dus gewoon accepteert.

Ik op de laptop de wireless config aangepast, zodat ie niet connect met de router, maar met de AP die ik in AP mode heb gezet. Doorvoersnelheid: 2400 kB/s, zowel als ik bij de AP zit als wanneer ik beneden zit, hemelsbreed 15 meter er vandaan, met een betonnen vloer ertussen.
Dat is mooi.

Dus, ik dacht, ik zit het meest beneden, dus maak van die onderste WAP54G een doodgewone AP, hetzelfde geintje als met de bovenste WAP54G dus.
Dat feest ging niet door, doorvoersnelheid maximaal 950 kB/s, ongeacht waar ik me bevind.
Het is waarschijnlijk een probleem dat de router en de accesspoint zich in de meterkast bevinden, tussen andere hoogfrequente signalen.

Het lag dus niet aan de laptop of andere wireless apparatuur, maar doodleuk aan de plaats waar de apparaten zich bevinden.

En dus het geinige dat je een WAP54G in bridge mode kan laten connecten met een ander (Linksys) accesspoint, die in accesspoint mode draait.

Ik postte dit maar even zodat misschien anderen er in de toekomst mee geholpen kunnen worden.

Pagina: 1