Corsair Twinx 4400c25 + K8N Neo2 Platinum, errors @ 250 MHz

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een MSI K8N Neo2 Platinum. Ik wilde hier snel OC geheugen voor aanschaffen, en naar aanleiding van een aantal reviews is mijn oog gevallen op een setje Corsair XMS4400c25 modules, van elk 512 MB. Volgens de site van Corsair was dit geheugen het beste OC geheugen wat er bij hun te krijgen was voor dit mobo. Afijn, het geheugen besteld, en vandaag was het zover.

Ik krijg het echter niet voor elkaar om de beloofde 550 MHz te halen op 2,5-4-4-8 timings, terwijl de stickers op het geheugen toch echt aangeven dat dit kan.

Memtest 86 geeft al bij 260 MHz FSB heel veel errors in test 5. Bij alle instelbare voltages wil het niet lukken, (2,55v - 2,85v). Ook de CAS Latency verhogen naar 3 wil niet helpen. Een Command Rate van 2T in plaats van 1T werkt ook niet. Actieve koeling door middel van een Zalman FB-123 op volle snelheid midden op het geheugen te richten geeft nog steeds geen resultaat.

Met 250 MHz naar windows is niet zo'n probleem, maar zelfs met die instelling geeft PiFast al fouten. Ik weet zeker dat het probleem niet de HTT snelheid van mijn moederbord is, want op 300 MHz wil hij gewoon zonder errors draaien, mits ik mijn memory ratio maar naar de 100 MHz gooi (wat dus resulteert in 150 MHz)

Ik heb beide modules afzonderlijk getest, en in dual channel mode. In alle gevallen krijg ik errors vanaf 250 MHz (verder terug ben ik niet gegaan, aangezien 250 al ver beneden spec. was.)

Mijn configuratie is als volgt:
AMD Athlon64 3000+ (winnie)
Asetek Waterchill K12L20 (niet op NB)
MSI K8N Neo2 Platinum
NB voorzien van standaard cooler, mét meer koelpasta.
1024 MB Corsair Twinx 4400c25
XFX Geforce 6800LE @ 400/900 12vp
Antec Truepower 330
2x Seagate Barracuda 7200.7 in RAID NEC 1300-A

Ik draai nu stabiel op 200 MHz met 2-2-2-5-1T, maar daar koop ik natuurlijk geen Tccd geheugen voor. dus; zijn mijn modules gewoon rot, of ligt het aan iets anders? Aarzel niet om meer info te vragen...

Verwijderd

Heb je geprobeerd de vcore te verhogen ?
Misschien is het de CPU , wat is je maximale overclock? welke stepping?

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik ben er zeker van dat het niet aan mijn CPU ligt. Die wil tot over de 2650 MHz, terwijl ik nu de multiplier op 6 heb ingesteld, waardoor de maximale snelheid die ik vandaag gehaald heb op de 1650 MHz lag. Aan de CPU zal het dus niet liggen.

Nog wat aanvullende info:

CPU:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~aalde800/got/3000+.jpg

Geheugen label:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~aalde800/got/4400c25label.jpg

Verwijderd

met dividers kan men cpu ook tot 26xx MHZ . Niet echt getest (niet interessant voor mij)
Met 1:1 ratio kom ik echter niet zo hoog.
Het is niet omdat je 2650Mhz haalt met dividers, dat je cpu dit ook aankan 1:1
(heeft te maken met de on chip memorycontroller )

Als het geheugen echt niet wil -> RMA

• Kurkentrekker
  • Niet online
Maar ik heb ook nog helemaal niet geprobeerd om zulke hoge snelheden met mjin cpu te halen. Ik laat hem 1:1 lopen met het geheugen, en dan knal ik de multiplier omlaag, zodat de uiteindelijke snelheid 6*275 wordt. Dat zou hij makkelijk moeten kunnen.

Ik heb gisteravond even het gehuegen getest in de NF7-S van een vriend, en ook daar geeft het geheugen errors op de meest belachelijke snelheden. Memtesten op 235 MHz 2.5-4-4-8 lukt al niet. Wordt een DOA voor het geheugen, over een paar dagen nieuw setje in huis...

Edit:

Na nog wat beter naar de reepjes gekeken te hebben, viel mij ineens op dat er stickers overheen geplakt zijn. De originele labels van Corsair zitten er nog onder, maar er zit een ander (ook Corsair) label overheen. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~aalde800/relabeled.jpg

Het lijkt mij of er gewoon wat overheen geplakt is. Dit is bij de andere module ook zo, maar da's lastig om goed te fotograferen. De autofocus van mijn camera houdt namelijk niet zo van dat hologram op die labels ;)

Ik zou wel willen weten of er echt TCCD chips onder de heaspreader zitten, maar aangezien ik de reepjes nog retour moet sturen, ben ik bang dat ze dan moeilijk gaan doen over garantie...

Edit 2:

Ik heb even contact op genomen met de winkel waar ik deze modules vandaan heb. Ze willen best een nieuw setje opsturen, maar de vraag is of dit verstandig is. Als nou blijkt dat er onder de stickers andere zitten, waaruit blijkt dat ik met ander geheugen te maken heb dan dat ik gekocht heb, dan wil ik het proberen met een nieuw setje. Als dit wat ik nu heb nou wél tccd geheugen is, en die sticker niets uitmaakt, dan lijkt het mij sterk dat het volgende setje wel goed gaat werken. De kans is namelijk nihil dat Corsair twee kapotte geheugen modules verstuurt als matched pair...
Iemand advies? Ik heb een weekje om te beslissen of ik mijn geheugen wil omruilen voor een nieuwe set, of dat ik mijn geld terug krijg. Erg netjes van die winkel.
Of, iemand in de buurt van Amersfoort met een K8N Neo2 PLatinum die even mijn geuheugen op 275 MHz zou willen testen?

[ Voor 71% gewijzigd door Kurkentrekker op 09-02-2005 11:49 ]

Verwijderd

Willen zij het niet even testen?

• Kurkentrekker
  • Niet online
Hebben ze geen apparatuur voor staan :S

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Ik zou die Corsairs gewoon terugsturen hoor, stickers over andere stickers heen geplakt is toch wel verdacht :+

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ach ja, maar ik zit er een beetje mee dat de verkoper heeft aangegeven dat als ik dit setje terug stuur (wat trouwens gewoon mijn recht is), en het volgende setje óók 'defect' is, ik zelf voor de RMA kosten moet opdraaien.
Nu weet ik dat ze geen poot hebben om op te staan, en dat ik best mijn recht kan halen, maar ik heb gewoon geen zin in gezeur.

Nou ga ik er niet vanuit dat het volgende setje ook defect is, maar stel nou dat blijkt dat dit geheugen gewoon niet wil op mijn mobo. Nu wordt mij aangeboden om mijn geld terug te krijgen, en dan ben ik er vanaf, en ga ik Gskill kopen.

Dilemma, vandaar dus dat ik mijn geheugen graag getest zou willen hebben op snelheid. Een alternatief is mijn mobo testen, maar ik ben geen geheugen waarvan ik zeker weet dat het 275 MHz doet, en ken ook geen mensen die bereid zijn om mij dit voor 10 minuten te lenen.

• Terryb47
Tja, als die corsairs bijvoorbeeld bij mij wel doen en bij jou niet, dan moet je die toch gaan ruilen. ik weet niet of je het bij een webshop heb besteld, anders zie ik het probleem niet. als je dan toch zeker wilt zijn is geld terugvragen een goed plan.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik heb bij een webshop besteld inderdaad. Ik krijg de mogelijkheid om mijn geld terug te krijgen inderdaad, maar ik wil geen geld, ik wil snel geheugen. Als dit geheugen het nou wel goed doet in een ander mobo, dan hou ik het gewoon, en ga ik eens kijken voor een ander mamaplankje.

Vandaar dus dat ik het graag getest wil hebben. Als ik nou eens met een doos gebak en mijn geheugen bij Mycom langs ga? zouden ze dat kunnen checken voor me? Of eigenlijk, willen?

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:37

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Heb je al Contact op genomen met Corsair zelf? Want 2 stickers is toch wel verdacht. Misschien zijn ze wel relabled om ze voor meer te verkopen.... Misschien kan je ze dan direct naar Corsair RMA'en en krijg je ook gelijk mem van hun terug.

Je hebt toch wel een buurman waar je even kan testen oid? Voor de prijs van die doos gebak heb je ook gelijk je rma kosten ;)

[ Voor 23% gewijzigd door DaMightyWackO op 10-02-2005 09:02 ]

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik heb voldoende pc's waar ik ram in kan testen, maar geen pc's waarvan ik zeker weet dat het moederbord de 275 zonder problemen haalt. Mijn vrienden en buren hebben die ook niet.

Ik heb ook contact opgenomen met Corsair, maar het lijkt hun heel sterk dat er twee modules in één setje allebei brak zijn. Ik heb ze nog niet gesproken over die labels die erop zitten, maar ik weet wel dat ze mijn modules willen rmaën als ik dat nodig acht. Dan moet ik ze wel opsturen naar de VS, en daar zit ik niet zo op te wachten....

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 19:49

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

* Huigie bookmarkt deze thread....

* Huigie zit met dat mobo en g.skill 275 2,5.3.3.7. nTune loopt op 4x10 tot 248fsb wat klopt met m'n eigen bevindingen en op 3x10 loopt het ook maar tot 248fsb, daarna niks dan errors...

Barticus, heb jij toevallig een bordje met S/N:K0412xxxxxx waar standaard wifi bij zit?

[ Voor 21% gewijzigd door Huigie op 10-02-2005 12:19 ]

Specs

• Kurkentrekker
  • Niet online
Hmm, jij komt tenminste nog tot 248, ik moet al veel verder terug om het foutloos werkend te krijgen.
Ik heb geen WiFi op mijn plankje, mijn serienummer: K0411blahblahblah.

• Terryb47
Kurkentrekker schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 03:13:
maar ik wil geen geld, ik wil snel geheugen.
dat snap ik ook wel, maar je mobo aan je geheugen aanpassen lijkt mij een beetje ver gaan (denk dat iedereen eerder z'n ram zou vervangen) dus ik snap niet zo goed waarom je moeilijk doet over ruilen. waarom niet geld terugvragen en daarvan ander geheugen kopen?

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 19:49

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Misschien omdat we snel/hoge fsb en mem 1:1 willen hebben? Gokje hoor...

Specs

• Kurkentrekker
  • Niet online
Stel nou dat het niet aan het geheugen ligt, maar dat mijn moederbord niet verder wil dan 240 MHz. Dan heeft het voor mij geen zin om ander tccd geheugen aan te schaffen.

Wat is namelijk het geval? Ik wil mijn geheugen graag 1:1 laten lopen met mijn CPU. Als ik namelijk mijn CPU snelheid naar 2500-2600 MHz wil gooien, zal ik een HTT snelheid van ongeveer 285 in moeten stellen. (multiplier is 9). Dan zou ik tccd geheugen nodig hebben om het 1:1 te laten draaien. (op zich is 275*9 ook al prima, maar meer is uiteraard beter).

Ik kán mijn geheugen alleen 1:1 laten draaien, want op dit moederbord is er het een en ander mis met de dividers. Ik heb al posts gelezen van mensen waar hij niet ok werkte, en heb dit zelf ook bevestigd gezien. Voorbeeld, als ik met mijn pc3200 geheugen wat tot ongeveer 210 MHz overkokt, op standaard voltage en snelheid ineens met een divider ga werken, dan krijg ik op 133 MHz al errors. Op 100 doet hij het wel, en op 200 ook. Alleen 133 en 166 werken brak. Dat moet toch haast wel aan het mobo liggen. Daarom wil ik zo graag mijn geheugen getest hebben om te kijken of mijn mobo het probleem is, want dan ga ik daar een rma'tje voor regelen.

Stel nou dat die dividers goed werken, dan was ik ook niet voor tccd geheugen gegaan, maar voor VX of iers dergelijks, wat met goede timings naar de 240wil. Dan kan ik een divider van CPU/11 gebruiken, en op 2,6 GHz en 240MHz mijn ding doen. Nu werkt dat niet goed op dit bord, dus vandaar dar ik gewoon 1:1 wil draaien.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Even een update...
Ik heb besloten de reepjes om te ruilen, en heb vandaag mijn nieuwe setje binnen gekregen. Dit werkt prima op 275 MHz. Klokt niet zo lekker over als ik gehoopt had, maar het is in ieder geval een stuk beter dan mijn eerste setje. Kortom: probleem is opgelost; ik had een brak setje te pakken. Gewoon iemand die een grapje met een paar stickers uitgehaald heeft :)
Pagina: 1