Toon posts:

Rule based systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi iedereen..,

Ik heb een vraagje, ik wil graag een eenvoudige Rule Based kennis (expert) systeem maken in asp. Om een voorbeeld hiervan te krijgen zie deze website :

http://moneycentral.msn.com/insure/welcome.asp

Het principe moet het zelfde werken als op de bovengenoemde website.

het is dus de bedoeling dat ik vragen kan stellen aan dergelijke mensen (via die website) die al voor beantwoord zijn (kennis). En aan de hand van enkele vragen (die aangevinkt zijn bijv op de website) dat ik daar dan antwoord eruit komt (als advies bij de door de gebruik geselecteerde antwoorden bij de vragen).

Is hier een tutorial beschikbaar ofzo ? of heeft iemand al hiermee ervaring of nog wel een source code of generator ??, ik kom er namelijk niet uit :'( ;(

Mijn doel is dus niet dat het zo complex is als op de bovengenoemde website, voor mij moet het lekker simpel zijn waarbij ik ongeveer maar 4 a 5 vragen stel, maar het principe moet ongeveer het zelfde werken als op de bovengenoemde website.

Ik zou het heeel erg op prijs stellen ik hoop heel erg dat jullie mij kunnen helpen

All the best

Jermaine

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

ASP en echte Rulebased systems gaan niet samen.

Als je echt met rulebased systems aan de slag wilt gaan moet je een echte taal pakken, die geschikt is hiervoor.. Prolog, CLIPS etc..

Wat je daar ziet is een descision tree. Dat moet nog wel lukken in ASP.

Verwijderd

Alarmnummer schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 15:24:
ASP en echte Rulebased systems gaan niet samen.

Als je echt met rulebased systems aan de slag wilt gaan moet je een echte taal pakken, die geschikt is hiervoor.. Prolog, CLIPS etc..

Wat je daar ziet is een descision tree. Dat moet nog wel lukken in ASP.
:? Kun je dit onderbouwen, want ik sta hier even met mijn oren te flapperen. Waarom zit dit niet mogelijk zijn? Wat heeft een "echte taal" meer wat de ontwikkeling hiervan mogelijk zou maken.

Dit is echt pure basic formuliertjes, met wat logica erachter. Dat kan je met zowat elke taal doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 15:36 ]

Verwijderd

Ik vraag me af of de site die je noemt zuiver rule-based is. Op het einde biedt de site namelijk een paar suggesties: van een rule-based systeem had ik het antwoord verwacht. In deze site zit een ook multi-criteria analyse. Je kan eens kijken naar testontwerp en besluitvormingsmodellen.

Verwijderd

Topicstarter
Okay,

Is er toch geen enkele mogelijkheid om dit te realiseren in asp zelf (i.c.m een databasje).
Ik zal mijn scenario even uitleggen.

Ik wil dus graag voorgaande vragen stellen bij een selectie van een bepaalde PDA
Mijn concrete vragen weet ik nog niet op dit moment dus bij deze ff een verzinsel

1 : WIlt u kunnen internetten op uw pda
2 : Hoeveel wilt u maximaal uitgeven aan de pda
3 : WIlt u een ingebouwde camera in de pda

Vervolgens aan de hand van deze criteria wilt ik dan de betreffende pda's zien uitrollen.
Is zoiets simpels niet eventueel mogelijk in asp (i.cm. een database) Ik in principe alleen een richting nodig waarin ik moet denken bijv : IF Then statements etc...

Ik zoek eindeloos naar tutorials maar gewoon geen success :'(

Verwijderd

Topicstarter
Ja gordijnstok dat dacht ik dus ook.

het moet een simpele formulier zijn, ik ben echter nieuw met asp en ik heb inprinipe een dergelijke richting nodig...

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

De vraag is of je dat allemaal zelf wil ontwikkelen terwijl er diverse sites zijn die een dergelijk systeem al aanbieden. Ook voor PDA's. Kijk bijvoorbeeld naar BelCompany, bellen.com maar volgens mij ook PDA shop. En zo zijn er waarschijnlijk nog wel meer sites te bedenken.
Is het een optie om gebruik te maken van bestaande sites, of moet het perse in eigen beheer blijven?

In het laatste geval: leg een database aan met de PDA's daarin, in de database heb je booleanvelden voor elke optie die een PDA kan hebben, en vervolgens laat je een query lopen op het moment dat een klant een optie aan- of uitvinkt. Dat lijkt me een niet al te ingewikkeld te implementeren oplossing.

Je zou kunnen overwegen om like-statements te gebruiken op de omschrijving van het apparaat. Voordeel: maar 1 veld nodig (omschrijving) waar je alles uit kunt halen. Nadeel: je bent erg afhankelijk van wat er in de omschrijving staat en levert misschien niet altijd een correct resultaat.

My personal website

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Een lijst met producten laten zien aan de hand van een aantal voorwaardes is niet zo heel moeilijk.

Even simpel:
Je maakt in je database een tabel met producten, een tabel met vragen, een tabel met antwoorden en een tabel waarmee je bepaalde antwoorden aan producten koppeld.

Haal alle vragen en antwoorden op uit de database (dmv ASP), laat de gebruiker kiezen. Na het versturen van de vragen selecteer je alle producten waarvan de antwoorden uit de koppeltabel het zelfde zijn als die door de bezoeker zijn ingevuld.

Een aantal zoektermen zijn: normalisatie+database, sql+join, sql+select+where, asp+loop, asp+form, ...

Ben verder niet zo bekend met ASP, vandaar dat ik niet precies weet wat de ASP functies zijn ...

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 15:33:
[...]
:? Kun je dit onderbouwen, want ik sta hier even met mijn oren te flapperen. Waarom zit dit niet mogelijk zijn? Wat heeft een "echte taal" meer wat de ontwikkeling hiervan mogelijk zou maken.
Declaratieve talen zoals Prolog, zijn gemaakt voor dit soort doeleinden. Een rulebase zou ik ook niet direct programmeren in Java.
Dit is echt pure basic formuliertjes, met wat logica erachter. Dat kan je met zowat elke taal doen.
Yep.. en daarom is dit ook geen 'echt' expertsysteem. Check anders maar eens wat omgevingen zoals Clips of Jess (Java Expertsystem Shell). Hieronder zitten talen die echt gemaakt zijn voor dit soort problematiek: vaak goal driven, regel prioriteiten en om kunnen gaan met regel conflicten. Kunnen redeneren met onbekende, ongeldige en incomplete informatie. pattern matching etc etc.

Check verder mijn laatste opmerking. Dit is in principe een decision-tree... en geen echte expertsysteem of rule engine.

[ Voor 10% gewijzigd door Alarmnummer op 08-02-2005 16:13 ]

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 08:55

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Je wilt a.d.h. van vragen een beste selectie weergeven.

Dat houdt in dat een voor te stellen object eigenschappen heeft dat dat object geschikt maakt voor de gebruiker.

Definieer je eigenschappen van het object (een PDA in je voorbeeld), maak a.d.h. van die eigenschappen een stel logische vragen die die eigenschappen uitsluiten of juist niet. Je resultaten bereken je dan a.d.h. het percentage eigenschappen waaraan voldaan wordt.

Je kunt het dan zo moeilijk maken als je zelf wilt, bijvoorbeeld:
* Een combinatie van vragen bepaald of een eigenschap aanwezig is.
* Bij bijvoorbeeld batterijduur kun je een range opgeven, je moet dan checken of een antwoord van de gebruiker binnen de range van het object valt en dus of de eigenschap geldt.

etc. etc.

Verwijderd

Topicstarter
Het beeld begint in iedergeval duidelijk te worden, ik denk d.m.v. ff wat spelen dat ik er wel uit kom.
Ik ga in mijn database toch wat standaard vragen en antwoorden zetten met aan de antwoorden gekoppeld aan de betreffende pda's.

Is een heel goed idee eingelijk van mr "OKke"
Pagina: 1