Toon posts:

Harddisken kapot door onderspanning?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had 3 weken geleden een nieuwe HDD gekocht. Een maxtor diamondmax10 200gig.
Die ging zaterdag stuk toen heb ik mijn schijf omgeruild voor een nieuwe van hetzelfde type.
De omgeruilde ging gisterochtend ook stuk. De verkoper zei dat ik me voeding door moest meten. Ik heb me voeding doorgemeten en "de 5v" zat rond 5,07/5,09volt en "de 12v" zat rond 11,71/11,73. Overigens heb ik 3jaar lang 2x20gb erin gehad zonder problemen.

Maar zou het kunnen dat door de iets te lage spanning me HDD chrast?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Faq pmg:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
* Zijn de spanningslijnen stabiel?Vooral bij vette AMD Athlon XP systemen en systemen met een dikke videokaart is de stabiliteit van de 5V lijn erg belangrijk. Bij zware Intel P4 (Xeon) en Athlon64/Opteron bakken is de 12V lijn belangrijker.
* De marges zijn als volgt:

+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
* +3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)Je kunt de lijnen in de BIOS checken onder tabblad "PC Health" oid.
* Stresstesten: installeer MBM en draai 3DMark/Prime95/cpuburn. Check onderwijl of achteraf de minima/maxima in MBM.
* Noot: de negatieve lijnen zijn over het algemeen minder belangrijk. Dus vooral de +5V / +12V lijnen checken.
is dus binnen de marges.

Dus met mbm wat permanenter checken. Het kan uiteraar gewoon een gevalletje pech zijn.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

in de faq staat dat je spanningen goed moeten zijn, maar aangezien je er nooi last van heb gehad moet dat nu ook niet het geval zijn lijkt me. je moet ff opzoeken wat de marges van spanningen zijn, ik denk btw dat je wel goed zit met de marges.
*edit* net te laat

het kan natuurlijk zijn dat dit type schijf wat gevoeliger is voor iets waar je voorheen nog geen last van had.
misschien ff nieuwe IDE(neem ik aan) kabels eraan hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 15:05 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:25

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Watvoor voeding is het? en wat zijn de rest van je specs? en heb je ook op de temp gelet? want die dingen kunnen best warm worden, zolanfg het onder de 40C blijft hoef je je geen zorgen te maken... dus handwarm, als je je hd aanraakt en je brand je hand dan wordt die toch te warm... en is extra koeling aan te raden...

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Is je computer geaard? dat kan ook nog wel eens uitmaken.

Maar wat gaat er precies stuk? Draait je schijf nog? un je dat horen?

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 19:56
je mag dacht ik een onderspannig hebben op je 12 van max 10 % dus dan mag die 10.8 zijn dus lijkt me sterk.

edit: ik ook net te laat

[ Voor 12% gewijzigd door Quickkie op 08-02-2005 15:07 ]

What we do in life echo`s in eternity

Verwijderd

Topicstarter
BiG-GuY schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 15:05:
Watvoor voeding is het? en wat zijn de rest van je specs? en heb je ook op de temp gelet? want die dingen kunnen best warm worden, zolanfg het onder de 40C blijft hoef je je geen zorgen te maken... dus handwarm, als je je hd aanraakt en je brand je hand dan wordt die toch te warm... en is extra koeling aan te raden...
Het is een delta electronics voeding.

Ik heb een HP Pavillion met een PIII 855Mhz, 128Mb RAM, Geforce2MX, DVDRW En DVDROM.

Is er een mogelijkheid de tempratuur te checken via software?

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 18:36
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 15:11:
[...]

Ik heb een HP Pavillion met een PIII 855Mhz, 128Mb RAM, Geforce2MX, DVDRW En DVDROM.

Ja dat is er is. Speedfan

Het is wel niet altijd zeker dat hij de goede temps weergeeft, mede omdat het waarschijnlijk een specifiek HP mobo is...

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:25

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 15:11:
[...]

speedfan kan HD temps uitlezen, zoek maar op google

edit:
net te laat :)

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 08-02-2005 15:15 ]

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Als je mobo/harddisk sensoren bevat (kun je oa uitlezen in de Bios en controleren met een S.M.A.R.T. tool).

Als je veelal last hebt van grote/moderne schijven die kapot gaan: check zeker je temperatuur/airflow en of de drives in kwestie wel stevig gemonteerd zitten. Oude 20GB schijfjes kunnen veel hebben in een low airflow waaiboom/wapperkast, maar 200GB schijfjes vereissen een stuk betere plaatsing.

Verwijderd

Topicstarter
Die 20gig zit nu op een tempratuur van 52C.
Zou die hoge tempratuur de oorzaak kunnen zijn dat de 200gig er niet tegen kan?
Zo ja, wat nu? :?

Afbeeldingslocatie: http://www.ipcs.be/images/hdf-3a.jpg

Zou dit nou goed werken?

Afbeeldingslocatie: http://www.ipcs.be/images/titan_hd12_b.jpg

Of werkt dit beter?

Verwijderd

52° is indd wel wat TE warm. één van die 2 koelers zal de klus wel klaren, maar de laatste lijkt mij en stukkje zwaarder dan de eerste ;)

*Mijn 12V lijn ligt idle op 13.06 en stressed op 13.25 :o :r Gemeten met bios en multimeter

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Beide lijken mij mogelijk. Een beetje airflow is waarschijnlijk al genoeg. Vooral ruimte geven in de kast (en de kast ruimte geven om de warmte af te voeren)

50 graden is echt teveel, Dan gaan bij mij de alarmen ook af.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1