Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onderdeel videokaart gefrituurd (Aopen Aeolus GF4Ti4200)

Pagina: 1
Acties:

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Laatst ontving ik een videokaart van een vriend, het is een Aopen Aeolus GF4Ti4200.

http://www.cmd.tech.nhl.n...Aeolus-GF4Ti4200_smal.jpg

Hij had geprobeert een loszittend onderdeel ervan vast te zetten met een te grote soldeerbout, met als gevolg dat een onderdeeltje ervan is gefrituurd, en dus afwezig is. Het betreft hier (volgens mij) een SMD condensator (vanwege de aanduiding C1444) . Echter de waarde hiervan weet ik niet, en ik weet voor 99% zeker dat de kaart weer gaat werken wanneer ik hier een nieuwe op soldeer. Hiervoor heb ik dus de waarde nodig, en daarbij vraag ik jullie hulp

Kan iemand voor mij de waarde meten van het volgende onderdeel:

http://www.cmd.tech.nhl.n.../videokaart_onderdeel.jpg

(Het rood omcirkelde onderdeel dus...)

of weet iemand een andere oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 14:26 ]

Verwijderd

De condensator in kwestie dient ter ontkoppeling van het AGP slot en zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde waarde hebben als C1115, C210, C1114, C1445.

• tafkaw
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 14:26:
De condensator in kwestie dient ter ontkoppeling van het AGP slot en zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde waarde hebben als C1115, C210, C1114, C1445.
Hardstikke bedankt voor de snelle reply, rest mij nog één kleine vraag:

Hoe meet je de waardes van een condensator? Heb al gesearched op "condensator meten" maar kon niks vinden...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

staat er verder niets op de andere condensators?
Vaak staat er (hoe klein ook) een waarde op

[ Voor 86% gewijzigd door MadMarky op 08-02-2005 14:30 ]

🖥️ | 🚗

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
Als je aan een reeks condensatoren kan geraken, kan je enkele waarden proberen, eerst heel ruim, en dan wat finetunen. Die condensatoren kosten enkele eurocent bij de elektroboer (minder als je ze per rol koopt), dus voor een euro kan je bijna alle waarden proberen.
TIP: als je smd soldeert, neem dan je component vast met een pincet (liefst metaal), dan is het enorm veel gemakkelijker te solderen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Neem 10 of 100nF, dat gaat hoogstwaarschijnlijk gewoon werken. (Ik durf bijna te wedden dat 'ie het zonder die C ook prima doet).

• tafkaw
MadMarky schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 14:29:
staat er verder niets op de andere condensators?
Vaak staat er (hoe klein ook) een waarde op
Het is een condensator, geen weerstand, en dus dan heb je wel de weerstand maar niet het aantal uF ofzo...
AcouSE schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 14:30:
Neem 10 of 100nF, dat gaat hoogstwaarschijnlijk gewoon werken. (Ik durf bijna te wedden dat 'ie het zonder die C ook prima doet).
En dan de 2 polen doorverbinden? Dat is natuurlijk nog een makkelijkere oplossing...

[ Voor 35% gewijzigd door tafkaw op 08-02-2005 14:32 ]

Verwijderd

Hoe meet je de waardes van een condensator?
In ieder geval losgekoppeld van de kaart, dus niet "in-circuit".

In de AGP specificaties staat, als mijn geheugen mij niet in de steek laat, een voorbeeld van ontkoppelfilters, met daarbij ook enkele aanbevolen waarden. Ik zal eens even checken (edit: kan het zo 1-2-3 niet meer terugvinden)....
Precies, in die range zaten ze ook afaik, het zal idd niet zo sinecure zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 14:53 ]

• naftebakje
1) niet zomaar doorverbinden, dat zal niet goed gaan
2) op condensatoren staan geen waarden, dus kan je best uitproberen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• tafkaw
Maar AcouSE zegt net dat je ook gewoon die condensator weg kunt laten. Dit is voor mij natuurlijk veel makkelijker dan een vervanger terugsolderen. Moet ik dan echter een brugje tussen beide polen maken of niet?

EDIT: Ik zal de kaart morgen voorzien van een vervangende condensator in de range die AcouSE gaf. Mensen alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door tafkaw op 08-02-2005 14:43 ]

• naftebakje
Gr0wLiThE schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 14:41:
Maar AcouSE zegt net dat je ook gewoon die condensator weg kunt laten. Dit is voor mij natuurlijk veel makkelijker dan een vervanger terugsolderen. Moet ik dan echter een brugje tussen beide polen maken of niet?
Condensator weglaten is daadwerkelijk niets tussen de 2 polen (als hij idd voor ontstoring dient, en dus aan de ene kant aan de massa hangt) . Probeer hem zo eens, 99.999% kans dat er niets kapot gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 08-02-2005 14:44 ]

Pagina: 1