systeem crasht met spellen!

Pagina: 1
Acties:

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 23:17

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
heb weer blue screens de laatste dagen en heb alles getest wat er maar te testen valt maar ik krijg het probleen niet uit de weg, weet eigenlijk nog steeds niet wat het nou precies is; geheugen lijkt uitgesloten na uren memtest met beide modules. Ook de harddisks lijken het niet te zijn, beide disks geven geen fouten (wd diagnose) behalve dan dat de tweede disk wel het hele quick test gebeuren doorloopt, maar ipv een overzicht kom ik direct weer in het menu terecht. Misschien is deze tweede disk dan toch "verdacht", daar het een refurbisched model is ( na 2x RMA van mijn vorige disk). Is mijn voeding dan toch te "licht" ?

Chieftec kast + 360watt voeding (2mnd oud)
768 Samsung pc2700 geheugen
Gigabyte Ga-7VRXP rev2.0
Athlon XP2400+ (non overclocked)
Saphire Radeon 9800 Pro 128mb
2x WD800BB (2x80 gig) P-ATa100 (in RAID-0 modus)
CDRW lite-on
DVD Lite-on
DVD/RW NEC3500
Sb Live! PCI
Floppydrive
6x casefans

Voltages op de desktop (geen intensieve processen, XP draait dan ook normaal)
3.3v = 3.210/3230volt (min/max)
5.0v = 4.910/4.970volt (min/max)
12v =11.770/11.900volt (min/max)
+5Vsb = 4.890/4.910volt (min/max)
VcoreA= 1.660/1.690volt (min/max)

de waardes schommelen tussen de min/max terwijl ik niks anders doe dan hier typen.

temps: CPU=38c, Chipset=44c

Volgens een PWS rekenmodule heb ik minimaal 320 watt voeding nodig.
Laatste update aan de pc is een Lite-on DVd-speler, zo'n klein maandje terug.

Eraser verzekert me dat de voeding krachtig genoeg is, maar waar moet ik de fout dan zoeken ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

je voeding ligt het echt niet aan 460 watt is genoeg misschien is het je vga?

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 20:51
Als het tooltje de test niet helemaal afmaakt lijkt me dat toch wel verdacht, maar dat kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Lijkt me dat je PC niet alleen in spellen moeilijk doet als het een HD probleem is.

Wat je kunt proberen is de Grafische kaart iets terugklokken en kijken of het probleem nog steeds voorkomt, maar mijn ervaring is dat je bij gk problemen vaak vastlopers krijgt ipv BSOD errors.

Vaak is een probleem dat zich alleen in spellen voordoet gerelateerd aan de voeding of temperatuur van onderdelen. Deze worden dan extra belast. Probeer eens met Prime95 oid of het probleem zich dan ook voordoet, zoja, dan is het iig geen probleem met de grafische kaart. Trek eens wat stekkers uit zooi die je niet echt nodig hebt om te draaien (CD, fans ed) en ga dan testen, is het probleem dan weg dan moet je waarschijnlijk een nieuwe (sterkere) voeding. (ik heb trouwens ruim een jaar gedraait met een dezelfde voeding en een soortgelijke setup zonder problemen)

Nu heb je iig een beginnetje om verder te testen waaraan het kan liggen, veel plezier ermee! :P

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 12:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

oplossingL geen spellen meer spelen 8)

Geven de BSOD geen zinnige foutmeldingen?

Uiteraard kun je wat hardware lostrekken en dan nogmaals een spelltej speeln. kijken of het daaran ligt

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Terugklokken van de VGA bied helaas geen soelaas, spellen crashen nog steeds.
Dat temps een issue zijn lijkt me vrij onwaarschijnlijk, 6 casefans + een zalmap sandwich op de 9800 Pro moet toch voor voldoende koeling zorgen ?

Zal die Prime95 eens een kans geven. Probleem verdween trouwens niet toen mijn hdd's 4 dagen terug nog allebei single mode draaiden, en ik de "verdachte" eraf koppelde. Vandaar dat ik er maar een raid-setup van gemaakt heb, kwam me beter uit met de IDE-apps.

Geheugen is het zeer waarschijnlijk ook niet, memtest gedraaid no probs.
Ga nu de atapi's maar eens loskoppelen en mijn SB Live eruit rukken (da's het oudste onderdeel btw.)

Case open en zonder 2 branders + de soundcard, voeding zou een makkie moeten hebben.

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 13:41:
je voeding ligt het echt niet aan 460 watt is genoeg misschien is het je vga?
Hij heeft een 360W voeding,lijkt mij wel licht,ik denk dat bepaalde componenten ineens teveel stroom trekkken.
Je hebt ook 6 casefans eraan hangen zie ik.
Opwaarderen naar 400W+, zou ik wel doen als ik jou was ;)

trouwens,heb je de laatste drivers voor je VGA geinstalleerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Fern op 08-02-2005 14:26 ]

PowerStation

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
3D-mark 2001 SE draait goed; score 12500.
Prime95 crasht vrijwel direct als ik de tortue-test starte: hardware failure detected!

dit, terwijl de SB Live geluidskaart eruit is (gebruik even tijdelijk de onboard creative sound) , 2 casefans losgekoppet en ook beide branders heb losgekoppelt. je ziet het niet af aan de voltages; die zijn vrijwel gelijk als ik al eerder poste. kast staat nu open trouwens, hoewel de koeling wel mijn laatste zorg is; temps zijn prima; open of dichte kast.

Ga er zo even een Gf2 MX400 in gooien, kijken wat er dan gebeurt.
word hier niet vrolijker van :'(

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:51
Check je geheugentimings eens. Ik had dit ook met HL2, op onregelmatige tijden BSOD maar volgens docmem was alles in orde. Dat was het dus ook, alleen konden mijn geheugenreepjes het met een CAS latency van 2.5T nét niet meer bijbenen. Ze staan nu weer gewoon op 3T en ik heb al weken geen crash meer gehad. Overigens was het performance verschil toch niet de moeite waard...

[ Voor 10% gewijzigd door Kurgan op 08-02-2005 15:30 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1025925352.jpg

Tijdens het testen met de Radeon 8500 pro en de GF2 Mx400 werden de problemen niet minder, eerder erger. Op het laatst wilde XP niet eens meer fatsoenlijk booten (OE errors).

Nu voelde ik eens aan die 3 condensators (op het plaatje rechts naast die gele com-poort aansluiting en linksboven die koperen spoel) die toch al mijn aandacht hadden, ze staan een klein beetje bol! Geen prut, behalve een klein vlekje op de tweede wat vuil kan zijn.
Maar ze zijn alledrie bloedjeheet. De rest van de condensators op het mobo zijn er lauw bij en ook super plat.

Zou hier dan misschien de onstabilteit van komen ? Best mogelijk lijkt me, daar de koeling op die plek nou niet super is, ondanks alle casefans. waarom die met de Radeon 9800 Pro dan nog het stabielst van de 3 VGA's draait kan ik ook verklaren; op die Zalman sandwich zit dwars een casefan, die deels de lucht verfrist aan beide kanten van de VGA, dus er zal een klein beetje frissere lucht langs die condensators komen. Niet voldoende, maar net genoeg voor dat kleine beetje stabiliteit.

Hoe ga ik dit koelen ? Is dit dan mijn probleem?

[ Voor 91% gewijzigd door Madrox op 08-02-2005 17:37 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
heb een casefan er even tijdelijk tussen geprakt, chipset temp daalt naar 40c (stressed) en ook die 3 condensators krijgen iets meer frisse lucht.

morrowind een half uurtje vlekkeloos kunnen spelen (met de radeon 9800 pro). Pcmark 2002 doet het ook goed. De hitte bij die condensators lijkt idd het hele probleem.

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:51
Madrox schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 15:58:
Nu voelde ik eens aan die 3 condensators (op het plaatje rechts naast die gele com-poort aansluiting en linksboven die koperen spoel) die toch al mijn aandacht hadden, ze staan een klein beetje bol! Geen prut, behalve een klein vlekje op de tweede wat vuil kan zijn.
Maar ze zijn alledrie bloedjeheet. De rest van de condensators op het mobo zijn er lauw bij en ook super plat.
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar volgens mij zijn bol staande condensatoren slecht nieuws (denk ook aan de lekkende condensatoren bij MSI). Staan ze nog steeds bol als de zaak is afgekoeld?

En wat de koeling betreft: probeer het eens met een Zalman FB123.

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Ik ben het eens met voorgaande, condensatoren die bol staan is niet zo goed. Varieert het spanningsgebied veel waar je woont? Probeer een betere voeding uit voor de gein. een prime hardware failure is wel vreemd. Probeer de cpu terug te clocken en prime opnieuw --> geen fouten: waarschijnlijk te weinig stroom naar de cpu.
nog steeds fouten: controleer de core op afbrokkelingen.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
heh, kan je verzekeren dat de cpu-core er piko bello uitziet ;-)

nee, de koeling in dat hoekje is gewoon brak. vanwege de indeling van de kast, het mobo, you name it. Die 3 condensators bollen niet meer of minder, zo op het oog. Wel kan ik nu al ruim een uur morrowind spelen zonder problemen, ook op de desktop en met booten gebeuren geen enge dingen meer.

OPlossing; een casefan bovenop die condensators laten blazen, zeg maar vanaf het eerste geheugenbankje over de NB-chip heen...

Nu nog een manier vinden om het vast te zetten, al ben ik zeker niet van plan om daar een overpriced zalman fan voor te gebruiken.

Moederbord is nog geen 3 jr oud, dus ik kan denk ik nog op RMA beroep doen. Of toch maar zelf een paar van die dingen erop solderen ?

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
geweldige service zeg :(

Hallo,

Gigabyte moederborden hebben 3 jaar garantie. U kunt het bord inleveren in 1 van onze filialen. Wij sturen het bord vervolgens door naar gigabyte. Als het bord gerepareerd is of vervangen, kunt u het weer op komen halen, u betaald dan de handelingskosten van 25 Euro.

Best Regards/ Met vriendelijke groet,

blablabla

25 euro ??? Het moet niet veel gekker worden :r

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-07 15:52

Res-q

Redder in nood?

Hoe oud is het moederbord? als het nog onder de garantie van de winkel valt (bijv. 1 jaar) dan hebben ze geen poot om op te staan, is de winkel garantie verlopen en heb je enkel nog fabrieksgarantie dan zou je kunnen proberen om rechtstreeks contact op te nemen met Gigabyte.

offtopic:
wel ontiegelijk jammer van die knoeperd van een spelfout in dat mailtje... betaaldT

en zo is het voorspeld!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
bord is bijna 2 1/2 jr oud. Probeerde iid rechtstreeks de RMA met Gigabyte te regelen, maar die verwijzen me vrolijk naar de winkel.

Zelf solderen lijkt me de goedkoopste oplossing. Heb het al eens gedaan met een Radeon 8500 Pro, toevallig ook al van gigabyte. Al is dit iets lastiger, lijkt me.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Wel het solderen is geslaagt, er zitten nu 3 condensators heb met precies dezelfde specs als de orginele maar wel van een ander merk. Zaten op een super7 plank die ik hier nog had liggen, totale kosten zijn dus beperkt: soldeer-stroom + een beetje soldeer.

Prime95, 3Dmark en de spellen draaien weer vlekkeloos. Heb me dus mooi € 35,- bespaart + de tijd dat ik zonder moederbord zou zitten; het hele werkje koste me een paar uur (met koffiepauses).

Pagina: 1