[Debian] Alleen losse disks met een Fasttrack S150 TX4?

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 00:25

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik probeer hier een Debian Sarge systeem te installeren op een Promise Fasttrack S150 TX4 maar de installer ziet alleen twee losse disks?

Het systeem:
- Promise fasttrack S150 TX4
- 2x WD Caviar Raid Edition 120GB

Ik heb in de bios van de fasttrack een mirror array aangemaakt en die is functional volgens de bios.

De installer ziet vervolgens dus twee losse SCSI disks (sda en sdb).

Volgens google zou je de module sata_promise moeten laden en dan moet het werken, maar helaas....

Ik heb de volgende modules al proberen te laden:
- sata_promise
- libata
- scsi_mod

Maar wat je probeert, hij ziet twee losse disks.

Uit zoekwerk blijkt dat het moet werken, maar niet dus..

Ik kies overigens linux26 bij het booten van de Sarge cd, de 2.6 kernel dus.

Wie heeft hier ervaring mee?

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ik lees altijd dat promise apparaten problemen geven. Het zijn software raid kaarten, die -voor zover ik weet- pas werken als het OS de juiste driver geladen heeft. Bij de debian installer zal dat niet zo snel het geval zijn.

Het is beter een andere controller te gebruiken indien mogelijk, verder zou ik het niet weten.

ieeeepppppp :P

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Juist, een andere controller.

Ik heb net Fedora gepakt, zelfde probleem, zit ook alleen sda en sdb.

Hoezo kan windows hier dan wel mee overweg?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Snow_King schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 14:18:

Hoezo kan windows hier dan wel mee overweg?
omdat Windows wel de juiste driver heeft? ;)

Is het trouwens echt noodzakelijk voor jou om RAID te draaien (je vermeldt niet welke setup... Raid 0 of 1)

Als je Raid 0 oorspronkelijk van plan was, zou je kunnen overwegen om /var /opt & /home op de tweede WD te plaatsen, en de rest op de 1e WD.. Op die manier verspreid je het dan een beetje.

In de FC3 installer (misschien bij andere distro's ookwel) kun je bij de install een SoftWare raid maken (de hele mikmak, van 0 tot 10), op die manier kan je dus ook een softwarematige raid array maken :)..

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ja, het is belangrijk vanwege databehoud.

Ik wil namelijk RAID-1 (Mirror) draaien, dat gaat met software raid niet lukken helaas.

Nogal vervelend dat er niet de juiste drivers voor zijn, echt geen oplossing voor?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Geen idee of je software-raid1 kan draaien, moet je even goed kijken bij de installer (volgens mij moet het mogelijk zijn, weet niet precies hoe)

Verder zou je evt. op de website van promise kunnen kijken, of ze een e-mailtje sturen of er een linux-driver beschikbaar voor is.

Als allerlaatste oplossing zou je een andere controller kunnen kopen (hoewel dat geen echte oplossing is, meer een workaround)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik heb inmiddels mijn Promise retour gestuurd naar de winkel en een 3Ware 8006-2LP besteld.

Ik heb RedHat, Debian en FreeBSD geprobeerd, maar niets.

Die 3Ware heeft veel betere support in Linux en is maar 4 tientjes duurder.
Pagina: 1