Toon posts:

USB 2.0 werkt op een trieste ~7MBit/Sec

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Graag zou ik vragen of iemand me kan helpen met mijn USB aansluiting. Ik heb een "USB 2.0" mp3-speler en "USB 2.0" aanlsluitingen op m'n laptop. Het overzetten van bestanden gaat echter erg traag (meting: 240MB in 4min30 = 0,9 MB/Sec = 7 MBit/Sec). :'(

USB 2.0 zou sneller moeten zijn, het lijkt of ik op de trage USB verbinding zit:
USB heeft een maximale doorvoersnelheid van 12 Mbit/ sec.
USB 2 heeft een maximale doorvoersnelheid van 480 Mbit/sec
(bron)
Het kan natuurlijk zijn, dat ik genaaid ben en dat ik eingelijk helemaal geen snelle USB 2.0 aanlsuiting heb! :( Zie:
Ik las hier in het laatste of een-na-laatste PC-Active-nummer wat over; USB 2.0 is tegenwoordig niet meer de naam voor het 480 Mbps USB-protocol. Officiëel is USB 2.0 sinds een aantal maanden ofzo opgedeeld in USB 2.0 "Full Speed", wat gewoon USB 1.1=12 Mbps is, en USB 2.0 High-Speed wat dus 480 Mbps is. Ik snap absoluut niet wat de reden voor dit bedrog is, aangezien nog bijna niemand van deze 'list' op de hoogte is, en dus een apparaat kan kopen waarop staat "USB 2.0 compliant", terwijl hij/zij in de waan is dat hij dus een apparaat koopt wat op 480 Mbps met zijn pc kan communiceren. Als er dus niet specifiek USB 2.0 "High-Speed" op staat, dan heb je dus in feite gewoon een USB 1.1 apparaat gekocht. OPLETTEN DUS!!
(bron)
De apparaten waar het om gaat zijn de:
Acer Aspire 1350 (zie specificaties in handleiding) in combinatie met de
Inovix IMP-32 256MB (even doorklikken aub) 8)

Ik werk op de standaard drivers en werk met winXP-SP2, wat een vereiste schijnt te zijn. B)

Wat kan mij helpen? :? Wat moet/kan ik proberen om er achter te komen of het sneller kan? Heb ik de snelle USB2,0? Welke driver kan ik evt. extra installeren of proberen? 8)7

Bij voorbaat dank voor alle hulp!

grtn, Bram

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
In een mp3-speler zit flash geheugen, standaard flash geheugen heeft een schrijfsnelheid van ongeveer 1MB/s. Alleen heel duur flash geheugen kan tot 10MB/s worden beschreven:
http://www.vobis.nl/?ID=P...uctOverview&mc=MEC&PC=CFC

Deze apparaten bevatten dus gewoon goedkoop flash geheugen ..

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
ahhhhj.... hartelijk bedankt voor dit korte en krachtige antwoord, wat aangeeft dat ik gisteren voor niets de gehele dag heb zitten zoeken naar een niet bestaand antwoord... :+

Ook een mooie truck om een unit met usb 2.0 te verkopen waar je vervolgens dus niets aan hebt...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Controleer eens in de apparaatbeheer of de poorten ook daadwerkelijk als USB2 zijn herkend en geïnstalleerd. Ze worden dan weergeven als "High speed USB host controller" of "Enhanced USB host controller". Anders zie je gewoon "Generic USB controller", "USB1 controller" of "USB controller".

Directe link naar die MP3 speler: http://mp3.direqt.nl/site/php/product-show-798.php

edit:
Aaargh .. Reminder: wanneer ik een venster te lang open laat, druk dan op F5 eer ik iets post 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 08-02-2005 12:19 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Probeer eventueel eens de firmware op de Inovix pagina.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor de nieuwe antwoorden.

(Helaas), heb ik al de nieuwste firmware.. Ik heb even naar de USB informatie in apparaatbeheer gekeken, en ik kan er niet zoveel wijs uit. Op m'n laptop zitten 4 usb poorten (zouden allemaal 2.0 zijn volgens de specs). In apparaatbeheer zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.afreeimagehost.com/upload/7132/usbprobleem.jpg

Zit er nu maar 1 van de 4 poorten goed geïnstalleerd? Of zitten ze allemaal aan die ene 'host' vast? bvd, mvg, Bram

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

Dat ziet eruit alsof je geen USB 2.0 op je laptop hebt ...
Controleer de specificaties van je laptop nog eens en probeer het chipnummer te vinden.
Even vergelijken en misschien zal je een driver update of iets dergelijks nodig hebben.
Let op : Flash geheugen dat snel is , is ook duur en dat kan de performance ernstig beinvloeden. Dus een goedkoop MP spelertje kan erg traag zijn.
heb ik ook met dat Sweex prutding wat ik heb.
PC en laptop zijn beiden USB 2 ( echt USB 2 en geen enhanced).
maar die MP3 speler is gewoon een traag onding !

edit:
het is inderdaad je enhanced USB controller waar een 4 poorts USB hub aanvast geknoopt is op het moederbord. Da's hartstikke normaal !

[ Voor 13% gewijzigd door Talon op 08-02-2005 16:16 . Reden: stukje over USB hub ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"VIA USB Enhanced host controller"

USB 2.0 werkt uitstekend op je laptop :) Het ligt dus aan de MP3 speler. Het antwoord van djexplo is hier de correcte verklaring op je probleem. Goedkoop flashgeheugen haalt inderdaad rond de 1MB/s (oftewel 8Mbit/s), dan zit je daar met 7Mbit/s redelijk in de buurt, zeker gezien de overhead :)

• ewf2003
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-03 09:34
In je bios kun je ook vaak instellen hoe de usb poorten geconfigureerd moeten worden, Hispeed of fullspeed.

Had je hier al naar gekeken?

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Het probleem heeft denk ik een goed antwoord gekregen.
In je bios kun je ook vaak instellen hoe de usb poorten geconfigureerd moeten worden, Hispeed of fullspeed.

Had je hier al naar gekeken?
Dit had ik al bekeken. Ik kon ze alleen aan of uit zetten. (en ze staan aan :+ )
"VIA USB Enhanced host controller"

USB 2.0 werkt uitstekend op je laptop Het ligt dus aan de MP3 speler. Het antwoord van djexplo is hier de correcte verklaring op je probleem. Goedkoop flashgeheugen haalt inderdaad rond de 1MB/s (oftewel 8Mbit/s), dan zit je daar met 7Mbit/s redelijk in de buurt, zeker gezien de overhead
Het eerste antwoord van djexplo lijkt me dus inderdaad het goede antwoord. Mijn MP3 speler was duur, 100 euries voor 265mb, maar dat komt omdat ik dat ding precies in de foute tijd van het jaar heb gekocht, en niet omdat die flash van hoge kwaliteit is :+
Het is dus een goedkoop onding met een marketing truckje waar ik mooi ben ingetrapt: het heeft een snelle USB 2.0 aansluiting om vervolgens een bottleneck tegen te komen bij het rotte flash-geheugen.. :|

Vraag voldoende beantwoord: probleem kan niet worden opgelost! ;) Hartelijk dank voor alle hulp Tweakers!!
Pagina: 1