VGA naar component/rgb van PS TV

Pagina: 1
Acties:

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-12-2025
Heb al op GOT zitten zoeken maar geen antwoord gevonden. Heb net een nieuwe TV gekocht die component input/RGB(scart) en progressive scan aankan (http://www.home-entertain...taltv-32zp38?opendocument). Nu is progressive scan in principe ook iets wat naar een monitor gaat (de-interlaced signaal). Nu dacht ik dat ik ook wel mijn VGA output van de PC hierop kon aansluiten om zo een rustig beeld te hebben ipv een brakke TV-out.

Kan dit of zit ik de boel door elkaar te halen ? Ik dacht bijvoorbeeld ergens een
VGA->component/RGB(scart) te kopen (bestaan die kabels ?) om dan een lekker strak 640x480 (misschien 600x800) te hebben om meel op de TV te lezen, te browsen en films te kijken.

Of snap ik er nu de ballen van ? Ik las namelijk ergens dat progressive scan eigenlijk alleen via de component binnen kan komen vanwege de bandbreedte op RGB.

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Naar mijn weten is dit alleen mogelijk met sommige matrox videokaarten die de mogelijkheid hebben om component over vga te sturen... Deze kan je dan dmv een verloopstekker aansluiten...
Volgens mij is het niet mogelijk om YPrPb uit een normale vga aansluiting te halen, aangezien daar alleen rgb in zit...

Verwijderd

Vergeet niet dat je evt. ook de resolutie moet inperken en composite sync inschakelen met bijv. Powerstrip.

Zie ook de component/RGBS links in de VB TVout Faq.

Let erop dat ook RGBS een component video signalering is, net als YPrPb (al wordt meestal alleen dat laatste bedoeld als er gesproken wordt over component in-/uitgangen).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 19:04 ]

• Spam
MikeyMan schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 18:55:
Naar mijn weten is dit alleen mogelijk met sommige matrox videokaarten die de mogelijkheid hebben om component over vga te sturen... Deze kan je dan dmv een verloopstekker aansluiten...
Volgens mij is het niet mogelijk om YPrPb uit een normale vga aansluiting te halen, aangezien daar alleen rgb in zit...
Nuja, de vraag was ook niet zozeer of het component of RGB moest zijn maar meer of het uberhaupt kon. De meeste guides in die link hierboven verwijzen namelijk naar hoe je VGA naar een RBG/Component van een normale TV brengt. Een TV die dus geen standaard progressive scan aankan. Want progressive scan is in principe hetzelfde als een VGA signaal.

Niemand hier ooit geprobeerd ?

Verwijderd

Als je TV geen progressive aan kan ben je toegewezen op interlaced ;)

Voor de rest kan je prima een TV een component (RGB/yPrPb) signaal voeren, mits je resolutie maar daarop ingesteld is (1024x768 gaat dus niet werken op je 20 jaar oude Philips :P) en je H/V synchronisatie signalen zijn samengevoegd tot composiet sync.
Niemand hier ooit geprobeerd ?
Los van die vele sites en diverse topics bedoel je? :?
Want het is een truuk die al zo oud is als een ISA VGA kaart (er bestonden toendertijd DOS tools voor om een VGA kaart te initialiseren dat hij PAL compatible signalen gebruikte - tegenwoordig gebruiken we Linux' modeline, Powerstrip of de drivers). ;)

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 03:23 ]

• Spam
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 03:18:
Als je TV geen progressive aan kan ben je toegewezen op interlaced ;)

Voor de rest kan je prima een TV een component (RGB/yPrPb) signaal voeren, mits je resolutie maar daarop ingesteld is (1024x768 gaat dus niet werken op je 20 jaar oude Philips :P) en je H/V synchronisatie signalen zijn samengevoegd tot composiet sync.
Ik heb een VGA->scartRGB kabel gekocht en ga het gewoon eens proberen. Heb eigenlijk niet gecheckt of de H+V erin zit maar daar kom ik nog wel achter.
Los van die vele sites en diverse topics bedoel je? :?
Want het is een truuk die al zo oud is als een ISA VGA kaart (er bestonden toendertijd DOS tools voor om een VGA kaart te initialiseren dat hij PAL compatible signalen gebruikte - tegenwoordig gebruiken we Linux' modeline, Powerstrip of de drivers). ;)
Nou, voordat ik de topic plaatste heb ik natuurlijk verscheidene topics afgestruind. Alleen deze waren meestal aan het praten over hoe je een VGA naar interlaced kon zetten met alle tools (powerstrip/drivers radion etc etc). Maar dat was dus niet wat ik bedoelde en dus de topic. Ik heb het over VGA naar de-interlaced TV wat volgens mij gewoon zo moet kunnen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spam schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 09:49:
[...]

Ik heb een VGA->scartRGB kabel gekocht en ga het gewoon eens proberen. Heb eigenlijk niet gecheckt of de H+V erin zit maar daar kom ik nog wel achter.

[...]
waar heb je die vandaan dan :?

• Spam

• Spam
nogmaals : mijn TV kan _wel_ progressive scan aan dus dit verhaal gaat bij mij niet op. Ook zijn alle topics op tweakers over TV's die geen progressive scan hebben en ja dan snap ik dat je allerlei rare toeren moet uithalen om er een interlaced signaal ervan te maken.

Maar dat probleem heb ik dus niet.....

Ook word in de documentatie heel vaak naar progressive scan verwezen als een VGA signaal. Ze hebben dezelfde specs

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jah, maar die kabel is niet goed... Heeft niks met progressive te maken... Het is een kabel voor bepaalde typen grafische kaart met ondersteuning... Ik gok zelf dat de kabel voor matrox kaarten bedoeld is...

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 14-02-2005 19:51 ]

• Spam
tjsa, dat zou kunnen....

Hmmm, ben niet zo'n soldeerheld dus ik zit nog wel verder te zoeken naar wat voor een kabel ik dan wel nodig heb. Als iemand het hier weet (en a.u.b. niet meer verwijzingen naar tweaker topics want die gaan niet op in dit geval) dan hoor ik het graag

Verwijderd

Als je kant-en-klaar zoekt ben je aangewezen op je lokale soldeerheld (gun hem ook eens een zakcentje voor 5 minuten werk) of op Duitse/Deense/Amerikaanse shops die relatief dure VGA>Scart kabels verkopen of op de component kabels van de Ati/Nvidia shops.

Je zou deze shop eens kunnen mailen om de pinout/wire-diagram:
http://www2.computeruniverse.net/products/e90091670.asp
;)

• Spam
Okee, maar hoe kom je erachter dat dit wel de juiste kabel is ? Waar moet ik op letten ?

Verwijderd

Of de pinout/wirediagram wel overeenkomt met die in de RGBS Scart topics staan (R>R, G>G, B>B, of de composite sync direct van een VGA pin afkomt of dat er ook een sync combiner in zit en of de Scart schakelpinnen gebruikt worden.

Let er trouwens op dat je, ook al wil je progressive gebruiken, dat je nog steeds het videosignaal moet aanpassen aan wat begrijpelijk is voor de TV.
Pagina: 1