Toon posts:

[SUB] welke inbouwversterker

Pagina: 1
Acties:
  • 2.205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb zoals jullie al weten een subwoofer op basis van een AXX1212 gemaakt. Nu moet er een nieuwe versterker besteld worden en ik het is me niet geheel duidelijk welke 'genoeg' is voor mij.

Hier een paar van conrad:

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/3000_3999/3000/3010/3010/301043_BB_00_FB.EPS.jpg
INBOUW VERSTERKERMODULE
Artikelnr.: 301043 - 8B

Uitgangsvermogen 1x 50 W / 8 Ω, 1x 80 W / 4 Ω
Vermogen 150 W
Uitschakelvertraging ca. 20 min.
Signaal/ruis-afstand 76 dB
Scheidingsfrequentie 40 - 160 Hz (regelbaar)
Afm. (lxbxh) (mm) 130 x 210 x 270

Prijs slechts 89,00 EUR

Of toch een:

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/3000_3999/3000/3000/3005/300518_RB_00_FB.EPS.jpg

Uitgangsvermogen 1x 100 W / 8 Ω, 1x 150 W / 4 Ω
Vermogen 320 W
Uitschakelvertraging ca. 20 min.
Signaal/ruis-afstand 76dB
Scheidingsfrequentie 40 - 160 Hz (regelbaar)
Afm. (lxbxh) (mm) 135 x 210 x 270
Prijs slechts 119,00 EUR

Eigenlijk vind ik die al te duur, maar ik wil wel een versterker die op een hoog volume kan draaien. Ik las ook iets in de search over een XXL-sub amp, maar die inkoopactie is allang voorbij. IS er nog een andere plek waar ik die versterkers dan zou kunnen bemachtigen?

Wat ik me verder afvraag of een simpele raveland autoversterker ook goed zou kunnen werken. Dit in combinatie met een zelfgemaakte 12 volts voeding.

OP de site van conrad zag ik namelijk deze set staan:
http://www.conrad-electronic.nl/pdf/pagina15.pdf

Die tubesubwoofer heb ik dan welliswaar niets aan, maar die versteker die erbij zit ziet er erg intressant uit! 180 watt @ 4 ohm is een heleboel.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 11:26 ]

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:02
De XXL subamp is te koop bij www.elektronica-online.nl , kost geloof ik 49 euro.

Edit :directe link naar het artikel: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=7480

[ Voor 39% gewijzigd door Linchpin op 08-02-2005 11:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Linchpin schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 11:46:
De XXL subamp is te koop bij www.elektronica-online.nl , kost geloof ik 49 euro.

Edit :directe link naar het artikel: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=7480
Kan ik beter die raveland set voor 80 euro kopen of een XXL subamp? Die raveland versterker heeft namelijk wel 180 watt @ 4 ohm!.

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Met teveel vermogen kun je je woofer ook omzeep helpen

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
mimic schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 12:09:
Met teveel vermogen kun je je woofer ook omzeep helpen
Dat is een kwestie van een stukje zelfdicipline en niet je sub nog harder zetten als het geluid al staat te vervormen.

Wanneer je op hard volume wilt draaien kun je beter een wat te zware versterker hebben dan een te lichte.

Ik zou als je voor veel volume wil gaan voor die zwaardere versterker gaan. Die XXL amp weet ik niet van of die interessant is. Er wordt namelijk niet opgegeven of die 150W bij 4 of bij 8 ohm is. Is dat bij 4 ohm, dan is hij niets zwaarder dan die eerste versterker van conrad.

Als je voor de autoversterker wilt gaan, denk er dan aan dat opgegeven vermogens bij 4 ohm zijn (wat in dit geval niet uit maakt trouwens aangezien zo'n raveland sub voor in de auto bedoeld is), maar dat dit vermogen ook nog eens niet altijd helemaal klopt. Bij goedkope versterkers komt dit nog wel eens voor.

Ook moet je er rekening mee houden dat die zelfgebouwde voeding ook behoorlijk wat kost en je waarschijnlijk met de voeding alleen al op of over de 50 euro komt aangezien deze behoorlijk wat vermogen moet leveren.

Ik heb nog niet de specs van die driver doorgekeken, maar mij lijkt dat als je een van de versterkers koopt die goed aan sluit bij het vermogen van de speaker alles redelijk goed zal komen. Ik zou dus voor de zwaardere variant gaan van Conrad. Better safe then sorry!

[ Voor 39% gewijzigd door [TazZ] op 08-02-2005 12:17 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

www.amplimo.nl voor goede modules

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Die raveland is een car-audio versterker wat betekend dat je hem niet op het lichtnet kan aansluiten zonder een prijzige oplossing om er 12~14volt uit te krijgen. Die zou ik sowieso niet doen.

Als je wat langer hard wilt draaien wordt koeling een heibel punt, de goedkoopste Conrad heeft nog niet eens een heatsink, die zou ik voor dat doel dus niet gebruiken.

Voor het geld voor de duurdere Conrad krijg je een wat beter gebouwde versterker in een afgesloten kastje. De XXL is erg goedkoop maar ook erg basic, zo heb je geen keus dan die in een aparte ruimte in te bouwen.

Jouw woofer is trouwens best wel gevoelig dus ik zou me absoluut niet druk maken om wattage's. Dat is sowieso niet bijster intelligent, 150 tegen 180 watt betekend misschien een verschil van 1db. Dat hoor je niet eens.

Verwijderd

Topicstarter
Dus dan moet ik wel genoegen kunnen nemen met
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/15987.jpg

.SUB-AMP - Subwoofer Versterker - € 49.00 inclusief BTW
Versterker om in te bouwen in een Subwoofer - 150 Watt.

Formaat ca. 20 x 22 cm
Inbouwdiepte ca. 7 cm
Maximaal Vermogen 150 Watt
RMS Vermogen 95 Watt
Frequentiebereik 20 - 150 Hz
S/N verhouding 81 dB
Maximale Harmonische vervorming (THD) 0,1 %
Voeding 230 Volt.

High en Low (line) in en uitgangen.
Instelbaar Low Pass Filter
Volumeregeling
Aan-uit schakelaar
Power LED

Opzich lijkt me die conrad AMP ook geen slechte keuze, ik heb nog een aantal hele sterke transformatoren + gelijkbruggen liggen. Echter vraag ik me af of het ook zin heeft. Heeft die XXL amp genoeg vermogen om flink hard te gaan? Kloppen die RMS waardes trouwens wel? OP het plaatje staat er : 150 watt RMS en in de spec's 95 watt :?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 12:28 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Op het plaatje staat inderdaad 150Watt RMS. Maar deze waarde klopt natuurlijk niet. Walter_PPK had eens een meting gedaan, met als resultaat, ook ongeveer 95Watt RMS. Deze waarde is waargenomen op 4Ohm. Als ik jou was zou ik even doorsparen voor de duurste Conrad versterker. Deze is kwalitatief veel beter dan de XXL versterker. Ook qua instelmogelijkheden kun je beter de Conrad versterker nemen.

De conrad versterker levert net wat meer vermogen dan de XXL versterker. Aangezien je dat vermogen goed kunt gebruiken in het sublaag gebied, kan je bijna niet om de versterker heen. De XXL heeft juist vermogen te weinig in het lage gebied. Inroom kwam ik niet eens op 100dB @30Hz met dat ding. En dat zegt heel wat over die versterker, want mijn subwoofer kwam, volgens WinIsd, gemakkelijk op de 87dB met 1Watt.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Wat denk je van die conrad autoversterker Barry?

• Barry|IA
Ik heb vroeger ook eens een (Caliber) autoversterker gebruikt in combinatie met zo'n kijkshop speaker. Ten eerste heb je minimaal een voeding nodig van 20A. Daarbij komt nog het feit dat die autoversterkers nóóit 180Watt kunnen leveren, zou niet eens veilig zijn gezien de afmetingen van die dingen. En verder zijn die versterkers gewoon niet gemaakt voor HT gebruik. Wie weet komt er niet eens een schone 20Hz uit :P

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die conrad set maar besteld ik heb het idee dat het niet echt een miskoop is. Als ik er niets mee kan gaat ie gewoon de auto in ;) Jullie krijgen nog wel te horen hoe het klinkt !

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 13:59 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 11:27

JT

VETAK y0

Die XXL powersound had ook maar een dempingsfactor van 11, wordt je ook niet echt vrolijk van :P Autoamp is leuk, maar moet je wel een pc voeding hebben die tegen de 15a op 12v minimaal kan leveren.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
IK heb al een amp die meer dan zat amperes levert tussen de gebieden 8 - 30 volt. Afhankelijk welke aansluiting in pak. ER moet dus nog een aantal condensators geregeld worden en een goede gelijkrichter want die zal het wel warm krijgen,

• Barry|IA
De trafo zal meer stroom leveren bij lagere voltages. Als ik jou was zou ik dan ook de 12v pakken, de gelijkrichter maakt er zelf 13.8v van.

Verwijderd

Topicstarter
IK dacht zelf dat er juist altijd verlies was zodra de schakeling gebrugd werd. Maar we zullen zien, ik houd jullie op de hoogte

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:48
Hypex heeft ook mooie subwoofer modules. ik gebruik zelf de HS200 is echt superfijne versterker.

Verwijderd

Topicstarter
360,00 euro
Hypex HS 200 - 175 watt

:/

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Barry|IA schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 13:29:
De conrad versterker levert net wat meer vermogen dan de XXL versterker. Aangezien je dat vermogen goed kunt gebruiken in het sublaag gebied, kan je bijna niet om de versterker heen. De XXL heeft juist vermogen te weinig in het lage gebied. Inroom kwam ik niet eens op 100dB @30Hz met dat ding. En dat zegt heel wat over die versterker, want mijn subwoofer kwam, volgens WinIsd, gemakkelijk op de 87dB met 1Watt.
Ik zat dus wel ruim boven de 110dB (met de welbekende 18" raveland beuQdrivers). Dat je geen sublaag haalt ligt puur aan je speakers en niet aan deze versterker, die weliswaar geen superspecs heeft, maar voor 50 euro toch best een "lekker ding" ;) is.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik gewoon een gelijkrichter uit een oude ATX voeding pakken? Die moet het toch trekken of niet?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 17:08:
Kan ik gewoon een gelijkrichter uit een oude ATX voeding pakken? Die moet het toch trekken of niet?
staat meestal een typenummer op, gewoon even googlen tot welk vermogen het ding trekt.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:42

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:34:
360,00 euro
Hypex HS 200 - 175 watt

:/
€ 290 via een welbekende samenwinkelwebstek, of gewoon Speaker en Co. :z

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
Dat is goedkoop ja :)

• Barry|IA
m.m schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 22:17:
[...]

Ik zat dus wel ruim boven de 110dB (met de welbekende 18" raveland beuQdrivers). Dat je geen sublaag haalt ligt puur aan je speakers en niet aan deze versterker, die weliswaar geen superspecs heeft, maar voor 50 euro toch best een "lekker ding" ;) is.
Tuurlijk ligt het grootdeels aan de speaker. Maar hij was wel 91dB op 1 Watt.Lijkt mij redelijk standaard dus, zeker in vergelijking met die beuQdrivers van Raveland >:)

• Fireman
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Heeft die xxl overgens een sleep stand? dus als 'ie geen signaal krijgt dat 'ie uitschakelt. Of blijft 'ie aan? En wordt 'ie dan nog extra warm of verbruikt 'ie nix op dat moment.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Barry|IA
Fireman schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 21:27:
Heeft die xxl overgens een sleep stand? dus als 'ie geen signaal krijgt dat 'ie uitschakelt. Of blijft 'ie aan? En wordt 'ie dan nog extra warm of verbruikt 'ie nix op dat moment.
Hij blijft aan staan, hij verbruik weinig :)

• MM
  • Niet online

MM

Barry|IA schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 18:55:
[...]

Tuurlijk ligt het grootdeels aan de speaker. Maar hij was wel 91dB op 1 Watt.Lijkt mij redelijk standaard dus, zeker in vergelijking met die beuQdrivers van Raveland >:)
Daarmee zit ik op 97dB rendement tussen 40 en 80hz (2 drivers).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Heb inmiddel de conrad versterker set binnen. Die sub klinkt best aardig, maar kan natuurlijk niet tegen mij AXX1212 op. Verder over die versterker, ik kan niet zeggen meer dan alleen maar lof! Het ding gaat rete hard en de bassen zijn helemaal af te regelen. Crossover , Gain en nog boost potmeter. Verder heb ik gewoon een 230 watt funai ATX voeding gepakt met maar 12 amp op de 12 volt lijn maar hij knalt er niet uit. Dus het hoofdstuk over de voeding is voorlopig ook afgesloten. Foto's komen nog.

En wat ik met die tube ga doen, ik heb nog geen idee misschien leuk voor in de auto? Heb alleen gen versterker meer over. :( :P

• Davitos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04-2025
op ebay nog een paar leuke subamps gezien:

Afbeeldingslocatie: http://www.computerbugg.net/ebay/amps/240w_small.jpg
Specifications:
High power/low distortion
Adjustable low pass crossover
High and low level inputs/outputs
Auto On/Off
Phase reversal switch
Power output: 170 watts RMS @ 8 ohms 240 watts RMS @ 4 ohms
S/N ratio: 90 dB (A-weighted)
Dimensions: 9-13/16" W x 9-13/16" H x 5" D

$139.99

Afbeeldingslocatie: http://www.computerbugg.net/ebay/amps/250w_remote.jpg
Specifications:

Measured power output: 150 watts RMS into 8 ohms @ .1% THD, 250 watts into 4 ohms @ 0.2% THD. Signal to noise ratio: 101dB (A-weighted). Bass boost (EQ): none. Amplifier Dimensions: 10-3/8" W x 10-7/16" H x 3-1/4" D. Enclosure cutout: 9" W x 9-1/4" H. Control Panel Dimensions: 5-1/2"W x 3-1/2" H x 3-3/4" D. Control Panel cutout: 4-1/2" W x 2-1/2" H. Voltage: Selectable, 115/230V, 50-60 Hz, 450W.

IR Remote Control
Remote mountable control panel
High power Class AB amplifier
Phase switch
Gold plated connectors
High pass filter for satellite speakers
Line Level Outputs
Auto On/Off
Heatsink combined with internal overload, thermal, and short circuit protection
120/60Hz / 230/50Hz Selectable

$150.00

Afbeeldingslocatie: http://www.computerbugg.net/ebay/amps/100w.jpg

Low distortion
Adjustable low pass crossover
High and low level inputs/outputs
Auto On/Off
Phase reversal switch.
75 watts RMS @ 8 ohms, 100 watts RMS @ 4 ohms
S/N Ratio: 90 dB (A-weighted)
Dimensions: 7-1/2" W x 8-11/16" H x 4-3/4" D
Daisy chainable
Pass through

$99.00

Allemaal bij dezelfde ebayer http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZspin989

Weet alleen niet of het wat is. Die met die afstandsbediening is op zich wel een leuk ding, voor een lage prijs.
Iemand ervaringen met deze amps?

[ Voor 14% gewijzigd door Davitos op 18-02-2005 23:56 ]

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
is dit misschien wat, hier kun je je eigen linkwitz ombouwen http://www.hypex.nl/

Verwijderd

De XXL subamp die eerder in dit topic werd besproken is sinds kort niet meer leverbaar bij www.elektronica-online.nl Weet iemand een plekje in Nederland waar dat ding nog wel leverbaar is voor een even aantrekkelijke prijs?

(Deze dus:http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=7480 )

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet dat spul van ebey USA. Voor je het hier hebt ben je alweer een fortuin kwijt aan verzendkosten en duane shit.

Voor de XXL zou je eens bij Speaker & Co kunnen kijken of daar nog wat te vinden is. Ze vragen daar wel 60 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 23-02-2005 10:31 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JT
  • Laatst online: 22-02 11:27

JT

VETAK y0

Je kan allicht berekenen hoeveel die bovenste kost :) verzendkosten,9% douanekosten ofzo erbij, dan 19% btw.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• sphere
  • Laatst online: 13:42

sphere

Debian abuser

hilbren schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 09:16:
is dit misschien wat, hier kun je je eigen linkwitz ombouwen http://www.hypex.nl/
Die modules zijn wel leuk, maar een knappe voeding bouwen voor zo'n UcD module is ook niet gratis. Dan zit je niet heel ver af van de prijs van een DS 1.2 of 2.0. En dan heb je ook nog geen faseinstelling, of crossover die je aan kan passen.

[ Voor 11% gewijzigd door sphere op 23-02-2005 12:01 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
KICK

Mijn autoversterker is inmiddels kapot ;(

Het ging allemaal zo lekker hard :) Baal er veel van dat ie nu kapot is.

Welke van de inbouwversterkers zal ik kopen bij conrad?

http://www1.nl.conrad.com...0/301044_BB_00_FB.EPS.jpg

Uitgangsvermogen 1x 190 W / 8 Ω, 1x 300 W / 4 Ω
Vermogen 540 W

of deze;

http://www1.nl.conrad.com...5/300518_RB_00_FB.EPS.jpg

Vermogen 320 W

Ik wil graag dat me sub zo hard mogelijk gaat. De bovenste versterker kost 150 euro, die daaronder 120. Is het die drie tientjes waard?

• Barry|IA
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 21:56:
KICK

Mijn autoversterker is inmiddels kapot ;(

Het ging allemaal zo lekker hard :) Baal er veel van dat ie nu kapot is.

Welke van de inbouwversterkers zal ik kopen bij conrad?

http://www1.nl.conrad.com...0/301044_BB_00_FB.EPS.jpg

Uitgangsvermogen 1x 190 W / 8 Ω, 1x 300 W / 4 Ω
Vermogen 540 W

of deze;

http://www1.nl.conrad.com...5/300518_RB_00_FB.EPS.jpg

Vermogen 320 W

Ik wil graag dat me sub zo hard mogelijk gaat. De bovenste versterker kost 150 euro, die daaronder 120. Is het die drie tientjes waard?
Dat is zeker de moeite waard! Kijk alleen eens naar het verschil in vermogen, voor jouw doel is die reden het prijsverschil al waard. Daarbij komt nog een stukje kwaliteitsverschil, dit zal je vooral merken in de flanksteilheid van het filter.

Wel raar dat je de versterker nu al gesloopt heb :X Heb je misschien een verkeerde voeding gebruikt? Bij dat soort apparaten moet je namelijk wel altijd een gestabilliseerde trafo pakken.

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 23:02:
[...]

Dat is zeker de moeite waard! Kijk alleen eens naar het verschil in vermogen, voor jouw doel is die reden het prijsverschil al waard. Daarbij komt nog een stukje kwaliteitsverschil, dit zal je vooral merken in de flanksteilheid van het filter.

Wel raar dat je de versterker nu al gesloopt heb :X Heb je misschien een verkeerde voeding gebruikt? Bij dat soort apparaten moet je namelijk wel altijd een gestabilliseerde trafo pakken.
Had hem opengemaakt alle transistoren verlengd en er een mooie behuizing omgemaakt. Maar had een defect at voeding gebruikt en toen is de hele print verrot gegaan :'( Hij deed het 15 seconden

Verwijderd

Topicstarter
Goed het zal dus de duurdere versterker worden, mede omdat ik in de toekomst ook voor feestjes wil gaan gebruiken.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 19:05:
Goed het zal dus de duurdere versterker worden, mede omdat ik in de toekomst ook voor feestjes wil gaan gebruiken.
Het verschil in geluidsdruk is maar 3 dB. Dus ze zullen ongeveer even hard spelen. Het grote voordeel van de 300 Watt versterker is dat je enorme dynamische pieken uit het apparaat kunt sleuren, en dat is in het sublaag geen overbodige luxe.

Heb je trouwens al eens wat foto's van je subwoofer? ;)

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 11:15:
[...]
Had hem opengemaakt alle transistoren verlengd en er een mooie behuizing omgemaakt. Maar had een defect at voeding gebruikt en toen is de hele print verrot gegaan :'( Hij deed het 15 seconden
Transistoren verlengd? Je bedoelt dat je de powertorren op een andere plaats gemonteerd hebt? Dat lijkt me vragen om problemen. Een versterker gaat heel snel werken als oscillator als je dat soort modificaties er op loslaat.

Verwijderd

Topicstarter
toch werkte het prima en verschil hoor je toch niet bij zo'n goedkope versterker.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 10:14:
toch werkte het prima en verschil hoor je toch niet bij zo'n goedkope versterker.
Dat kon je goed horen in die 15 seconden? :P

• MM
  • Niet online

MM

Barry|IA schreef op zondag 24 april 2005 @ 21:16:
[...]

Het verschil in geluidsdruk is maar 3 dB. Dus ze zullen ongeveer even hard spelen. Het grote voordeel van de 300 Watt versterker is dat je enorme dynamische pieken uit het apparaat kunt sleuren, en dat is in het sublaag geen overbodige luxe.

Heb je trouwens al eens wat foto's van je subwoofer? ;)
Sinds wanneer is 3dB harder even hard? zelfs een toename van 1dB hoor je al prima. Je spreekt jezelf ook tegen want je zegt dat je enorme dynamischie pieken uit het apparaat kunt slepen, maar hoe zou je in godsnaam het verschil moeten horen met maar 3dB verschil?

Gewoon kopen dus die extra zware, al was het maar omdat zo'n ding minder snel gaat clippen.

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:17
3dB is ongeveer het verschil in gesluidssterkte dat je objectief en onafhankelijk kunt beoordelen, dat wil zeggen zonder dat je de overgang van het ene niveau naar het ander hoort.
1dB verschil kun je wellicht horen als je een versterker 1dB harder zet. Zet je hem uit en daarna weer aan, kun je dat verschil niet meer horen.

• joopv
  • Niet online
Als toevoeging op Daniel75:
10db geluidsdruk verhoging ervaart een mens als ongeveer twee keer zo luid.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de flappen al getapt en de versterker komt eraan !

• Barry|IA
m.m schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:19:
[...]

Sinds wanneer is 3dB harder even hard? zelfs een toename van 1dB hoor je al prima. Je spreekt jezelf ook tegen want je zegt dat je enorme dynamischie pieken uit het apparaat kunt slepen, maar hoe zou je in godsnaam het verschil moeten horen met maar 3dB verschil?

Gewoon kopen dus die extra zware, al was het maar omdat zo'n ding minder snel gaat clippen.
Bij een constante sinus hoor je die 3 dB extra misschien net aan. Door die 150 Watt meer clipt de amp minder snel, en heb je ook meer dynamisch vermogen. Dat dynamische vermogen is zeker wel aantrekkelijk, omdat bij een dynamisch ''moment'' meer dB wordt geproduceert dan 3 dB (maar verbeter me alsjeblieft als ik fout zit).

Verwijderd

Topicstarter
Goed nieuwe versterker is inmiddels ingebouwd. klinkt prima heb gelijk de baspijp vervangen voor een grotere variant en er is geen poortruis meer :)

• MM
  • Niet online

MM

Barry|IA schreef op maandag 25 april 2005 @ 22:51:
[...]

Bij een constante sinus hoor je die 3 dB extra misschien net aan. Door die 150 Watt meer clipt de amp minder snel, en heb je ook meer dynamisch vermogen. Dat dynamische vermogen is zeker wel aantrekkelijk, omdat bij een dynamisch ''moment'' meer dB wordt geproduceert dan 3 dB (maar verbeter me alsjeblieft als ik fout zit).
Ten eerste is muziek geen sinus, ten tweede heb je het het zelf wel eens geprobeerd?
Het "dynamisch vermogen" of welke stomme term mensen er ook voor bedenken, ligt voor een amp die 2x zo zwaar is ook ongeveer 3dB hoger.

• Barry|IA
m.m schreef op woensdag 27 april 2005 @ 18:21:
[...]

Ten eerste is muziek geen sinus, ten tweede heb je het het zelf wel eens geprobeerd?
Het "dynamisch vermogen" of welke stomme term mensen er ook voor bedenken, ligt voor een amp die 2x zo zwaar is ook ongeveer 3dB hoger.
Bij exacte metingen gaan we toch altijd uit van sinussen? Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik ken zat mensen die het wel hebben geprobeerd (waaronder de schrijver van mijn schoolboeken). Ik vind ''dynamisch vermogen'' niet zo'n stomme term aangezien het een vermogensmoment is, en vermogensmomenten kunnen oplopen, terwijl dat niet is vrijgegeven in de specificaties van een versterker. En daarom is het dynamische vermogen van de 300 Watt versterker wellicht hoger, dan dat van de 150 Watt versterker. En dat kan nog eens flink oplopen ook, dat hangt af van de gebruikte voeding, torren, elko's, etc. Maar je kunt niet per definitie zeggen dat het dynamisch vermogen ''zo'' hoog is, omdat dat van meerdere zaken afhangt dan alleen de verbubbeling in Watt's.

[ Voor 15% gewijzigd door Barry|IA op 27-04-2005 19:48 ]

Pagina: 1