Toon posts:

Poorten dicht zetten met een handig programma

Pagina: 1
Acties:
  • 532 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na het zoeken heb ik nog niets kunnen vinden wat aan mijn wensen voldoet; ik zoek namelijk een programma-tje- wat automatisch de meest gevaarlijke poorten dicht gooit, en waar ik ook makkelijk zelf poorten dicht en open op kan zetten.

Ik gebruik ook zonealarm maar ik zoek nog een programma wat iets makkelijker en meer on the fly werkt.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07

chromeeh

the Gnome

Wat heb je zelf al ondernomen en gevonden?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:37
Welk OS gebruik je?
Wat is het probleem van ZoneAlarm dat je opgelost wilt zien?
Wat is "on the fly werken"?

[ Voor 23% gewijzigd door Vunzz op 08-02-2005 10:46 ]

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:58
[rml][ Firewalls] discussietopic[/rml]

Dit topic al bekeken?

Waarom niet gewoon alle poorten dichtzetten, en alleen die poorten openzetten die je wil/moet gebruiken? Dan ben je er toch ook?

-

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben niet zo thuis in welke poorten ik nu wel en niet mag/kan dichtzetten. Ik gebruik bv emule en die heeft volgens mij ook poorten die dan weer open moeten staan.
Ik gebruik overigens windows xp.
Maar als ik het goed begrijp is er geen programma wat de meest gevaarlijke poorten dichtzet?

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:37
Een fatsoenlijke firewall zet standaard alles dicht.
Vervolgens is het bij een programma als E-mule een kwestie van RTFM, daar staat precies uitgelegd welke poorten open moeten. Als ik me niet vergis staat er zelfs nog specifiek uitgelegd hoe je dat in ZoneAlarm kan doen.
Voor andere programma's is het meestal ook niet moeilijk te vinden.
Overigens is de ene poort niet gevaarlijker dan de andere, al zal er op veel gebruikte poorten als 80 en 21 ongetwijfeld meer gescant worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Vunzz op 08-02-2005 11:01 ]

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Verwijderd

Topicstarter
Even een kleine update om aan te geven wat ik precies bedoelde. Ik heb een programma gevonden wat aan m`n wensen voldoet; Bloklist manager.
Het is klein, en makkelijk in gebruik en blockt onveilige ip`s. Dus inplaats van het dichtzetten van poorten worden nu meteen de onveilige ip`s geblokt.

Hier even de link http://www.comfm.com/download/?log=127

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 09:40:
Even een kleine update om aan te geven wat ik precies bedoelde. Ik heb een programma gevonden wat aan m`n wensen voldoet; Bloklist manager.
Het is klein, en makkelijk in gebruik en blockt onveilige ip`s. Dus inplaats van het dichtzetten van poorten worden nu meteen de onveilige ip`s geblokt.

Hier even de link http://www.comfm.com/download/?log=127
Wat is een onveilige ip?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07

chromeeh

the Gnome

Ik neem dat je bekent bent met black- and white-lists....
Dus iedereen op de Blacklist mag niet door, iedereen op de Whitelist wel.
Dus een 'onveilig' ip zal op de blacklist staan....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11 16:52
Wat je in de topicstart vraagt lijkt wel erg op een firewall. Die hebben soms ook nog de optie om de nodige poorten voor populaire aplicaties open te zetten.

Wat je later noemt is misschien ook handig maar het lijkt mij geen goede vervanging van een firewall en lijkt me iets heel anders.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:58
chromeeh schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 10:26:
Dus een 'onveilig' ip zal op de blacklist staan....
Tja, het blijft toch een schijn-veiligheid. Als je geen gebruik maakt van een firewall staan alle poorten gewoon nog open. Een blacklist is leuk 'voor erbij', maar nooit als een losstaande veiligheidsmiddel. Als bijvoorbeeld een virus/trojan gebruik maakt van 'zombies', die vervolgens voor de verdere verspreiding van het virus zorgen, ben je met een blacklist natuurlijk helemaal niet veilig. De zobie-pc's worden namelijk vrolijk doorgelaten omdat ze nog niet in de blacklist staan.

Zorg dus gewoon voor een goede firewall, en eventueel als aanvullig een blacklist. :)

Je kunt natuurlijk ook van een whitelist gebruikmaken. In theorie ben je dan redelijk veilig. Ik zie jou alleen niet voor ieder inet adres wat je gebruikt een record in de whitelist aanmaken :P

-

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik eigenlijk zocht was een aanvulling op m`n firewall, omdat ik ook in mijn netwerk sommige poorten open moest zetten. Vooral omdat ik er niet zo veel verstand van heb, leek het mij makkelijk een programma te hebben wat of poorten dichtzet of op een andere manier beschermd.
Volgens mij is dit programma naast het gebruik van mijn firewall weer net dat beetje extra bescherming wat een noob als ik nodig heb.

Ik herinner mij m`n vorige pc: 5 virussen en 20+ spyware programma`s. Dat is lomp en onnodig, maargoed ik probeer het zaakje nu maar schoon te houden.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ga dan gewoon goed je patches/updates bijhouden van je OS'sen en al je applicaties die een internetverbinding hebben. En ga nadenken over welke rechten je als gebruiker nodig hebt.

Blocklist manager is niet om "hackers" of virussen buiten te houden, maar om de RIAA's en Brein's van deze wereld buiten de deur te houden.

In volgorde van makkelijk (zoals ik dat zie):
  1. alle applicaties uptodate houden
  2. goede virusscanner kopen en automatisch updaten (pas op: goed is niet gelijk aan goedkoop of duur, goed is niet gelijk aan veel verkocht bij de lokale kompjoeterwinkel. Check o.a. de virusscanner discussie hier in BV)
  3. simpele firewall
  4. kijken wat die firewall allemaal kan
  5. sluit alles onder de 1024 en kijk per applicatie wat er open moet staan
  6. ga "spelen" met je systeem en zoek uit wat nu eigenlijk wat doet zodat je het gaat begrijpen en goed gaat inrichten

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• cygnus_6
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09-2020

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Als je een router hebt dan zijn alle porten toch dicht, behalve die je zelf open zet?

Of zit ik nu fout? * TommyGun denkt ineens aan port 80 die ik nooit geopend heb en toch werkt.....

Ik zit fout dus :P

Mja, Met een FireWall kun je ook wel het een en ander dichtgooien denk ik. Gebruik er zelf geen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

TommyGun schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 17:59:
Als je een router hebt dan zijn alle porten toch dicht, behalve die je zelf open zet?

Of zit ik nu fout? * TommyGun denkt ineens aan port 80 die ik nooit geopend heb en toch werkt.....

Ik zit fout dus :P

Mja, Met een FireWall kun je ook wel het een en ander dichtgooien denk ik. Gebruik er zelf geen.
Uitgaande poorten staan wel open. Ingaand verkeer wordt geblocked!

Default blanke hetero

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

EbAyzo schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 18:04:
[...]
Uitgaande poorten staan wel open. Ingaand verkeer wordt geblocked!
Ahja klopt. Thanks voor de opheldering :)

Dus eigenlijk is het zo dat de TS niks dicht hoeft te gooien? (Mits geen ingaande porten open)

[ Voor 19% gewijzigd door TommyGun op 12-02-2005 19:10 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1