Toon posts:

AP of Bridge?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon op een studentenhuis met een ADSL verbinding van de universiteit. De ADSL modem is aangesloten op een switch, vanwaar naar elke pc (9 in totaal) een UTP kabel lopen. Iedere PC krijgt automatisch een eigen IP-adres toegewezen via de ADSL verbinding. Er is dus geen sprake van intern netwerk, maar iedereen heeft zijn eigen IP over de ADSL verbinding.

Het probleem:
Ik heb sinds kort een PDA welke beschikt over WLAN. Onze infrastructuur is daar nog niet klaar voor. Mijn plan is om via de PDA het bekabelde netwerk op te komen zodat de PDA toegang heeft tot het internet.
Nu heb ik een beetje rondgezocht op het GoT forum, maar het is mij niet duidelijk of ik nou een Accespoint of een Bridge moet kopen om dit te bewerkstelligen. Wie kan dit ophelderen?

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
in een accespoint zit een bridge ingebouwd

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Verwijderd

Jups een degelijke accesspoint beschikt automatisch over een bridge. Deze kan je gewoon direct aansluiten op de switch, als daar nog plaats voor is natuurlijk :)

Verwijderd

technisch gezien is er zeker wel sprake van een intern netwerk, maar dat terzijde.

even begripsbepaling:
uit jou stukje kan ik opmaken dat je met AP een router bedoelt (en met bridge, een bridge)
het verschil is of je een layer 2 of layer 3 scheiding in je netwerk maakt.

Ik zal even de voor- en nadelen van beide mogelijkheden op een rij zetten:
Bridge:
voordeel: alle wlan apparatuur zit in het zelfde segment als de vaste apparatuur
nadeel: broadcast traffic over je wlan (=minder bandbreedte)

AP:
voordeel: werkt met prive adressen
nadeel: netbios/ipx games werkt niet

ik weet niet helemaal of ik het goed lees, maar volgens mij probeer je te zeggen dat iedereen LEGALE ip adressen uitgedeelt krijgt. Dan moet je zorgen dat deze er nog een over is.
anders MOET je een router kopen, om te kunnen NATten.

Anders zou ik voor een bridge kiezen

Verwijderd

Topicstarter
Met een AP bedoel ik weldegelijk een AP:
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=608

En met een bridge bedoel ik:
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=38&prid=558

Een router is niet aan de orde aangezien ik geen internetverbinding hoef te delen (waarbij 1 IP wordt gebruikt voor alle PC's)

Wat bedoel je verder met LEGALE ip's?

Verwijderd

Kijk eens met je vaste computer die al een internetverbinding heeft of deze een IP adres heeft dat tussen de volgende adresreeksen valt:

10.0.0.0 ~ 10.255.255.255
172.16.0.0. ~ 172.31.255.255
192.168.0.0 ~ 192.168.255.255

Als dit zo is, kun je een bridge OF AP (=router ;) ) kopen. Als je computer een IP adres heeft dat niet in een van deze ranges valt, MOET je een AP kopen.

Legale adressen zijn IP adressen die op internet geldig zijn. Prive adressen zijn adressen die in de bovenstaande reeksen valt. Dat betekent dat deze hernummerd moeten worden voordat je op het internet an communiceren.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gewoon een legaal adres als IP. Dit betekent dus dat ik een AP moet kopen. Bedankt iedereen!

Kan slotje op
Pagina: 1