Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] 6~12V wissel -> 12V gelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 663 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, ik wil de voor de voeding van 2 inverters voor CCFLs (50mA elk) en een paar leds een voeding maken met als bron een dynamo wisselspanning die varieert tussen de 6V en 12V.

Nu is het opzich best simpel om een diodebrugje als gelijkrichter en een voeding rondom een 7812IC (vast 12V) of LM317 (regelbaar) spanningsregelaar te maken. Probleem is echter dat de spanning op 6V ingang zodanig laag is dat die spanningsregelaar het warm krijgt wil er 12V uitkomen (als dat uberhaubt kan).

Dus nu vraag ik me af hoe ik die 6 tot 12V wissel zodanig "stabiel" krijg dat er altijd +/- 9V wissel de voeding ingaat? Moet ik aan condensators denken? of speciale spanningsregelaar?

Bvd

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Een LM317 kan alleen maar een spanning naar beneden bijstellen (plus nog een spanningsval) dus dat gaat dan niet werken denk ik, dat andere IC ken ik niet maar moet je maar even goed kijken hoe dat zit.

maar hoe snel en regelmatig varieert die spanning dan? als het heel snel en regelmatig is moet het met een elco wel willen denk ik (weet er ook niet zoveel vanaf)

is het de bedoeling je fiets op te pimpen? 8)

[ Voor 36% gewijzigd door Digital-DNA op 08-02-2005 00:34 ]

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Topicstarter
Haha ja zoiets maar dan een 50cc aangedreven fiets :P en de spanning varieert met het toerental. Vreemd genoeg, hoe meer toeren hoe lager de spanning (of dat komt door de belasting van de lampen?)

Heb btw ook een auto ben niet de eerste de beste asopuberscooterbestuurder ;)

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je kan proberen om een spanningsverdubbelaar te gebruiken, zie deze links:

http://www.reconnsworld.com/power_voltdoubler.html
http://members.home.nl/kv...panningsverdubbelaar.html

Dan een flinke condensator er achter. Je kan het stabiliseren met een 7812 (oid)... misschien dat een dikke zenerdiode met een weerstandje ook nog gaat lukken als je geen 7812 bij de hand hebt liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door _Jeffrey_ op 08-02-2005 00:42 ]

Verwijderd

Heeft die 50cc fiets geen 12V boordspanning dan? Ander kan je overwegen gewoon een accu in te bouwen.

Weet niet over wat voor 50cc ding we hier praten en ik stam uit het Zündapp tijdperk.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

_Jeffrey_ schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 00:38:
Je kan proberen om een spanningsverdubbelaar te gebruiken, zie deze links:

http://www.reconnsworld.com/power_voltdoubler.html
http://members.home.nl/kv...panningsverdubbelaar.html

Dan een flinke condensator er achter. Je kan het stabiliseren met een 7812 (oid)... misschien dat een dikke zenerdiode met een weerstandje ook nog gaat lukken als je geen 7812 bij de hand hebt liggen.
Die tweede is eenvoudig toe te passen, aangezien je al wisselspanning hebt. Ik vraag me alleen af of je er wel 100mA uit kan krijgen, maar dat zul je gewoon moeten testen.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
als het toch wisselspanning is, kan je toch gewoon met een trafotje 1:2 of 1:3 of iets degelijks de spanning verdubbelen? Daarna gelijkrichten...Niets moeilijke schakelingen...

U vraagt, wij antwoorden.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
trafotjes zijn duur hoor :)

maar in combo met heet 2e schematje van Jeffrey word het dan totaal:
Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/12v.png
Waarbij:
C1 = C2 = 25v 4700 uF
C3 = 25v 470uF
D1 = D2 = 1n5408
IC1 = 78L12 of 78M12 of 7812...

Verwijderd

ik vermoed dat we ut hier over een puchje hebben maar dat terzeide

http://puchmaxi.dsv.nl/spanningsregeling.html hier staat een kant en klare bouw beschrijving van een regelaar. eik bedoelt voor de puch maar gezien die een 6/12 volt wisselspannings bron heeft gaat het hiet ook werken.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:02
Ik zou eerder kiezen voor een regelaar op basis van een LM2585-12 van national semiconductor.
Dus in grote stappen vanaf de dynamo een brugcel, elco,LM2585. Hiermee krijg je vanaf 6Vac tot 12Vac een nauwkeurige 12Vdc uitgangsspanning.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Op zich kun je aan die 6V al genoeg hebben. De 6V is gemeten vanaf 0-nivo. Als je de negatieve sinus ook pakt heb je in totaal 12V tussen de beide punten. ( +6 en -6 = 12V... ) Aangezien het een dynamo betreft is de frequentie hoger dan 50Hz denk ik, dus effectief hoef je dan nieteens zo'n grote condensator te hebben om het zooitje af te vlakken. Dat icm een low-drop 7812 regelaar moet volgens mij voor voldoende output kunnen zorgen..

Ik heb ff geen tekending bij de hand, anders had ik 't wel ff (geprobeerd) uit te tekenen. Helaas is mn electronicakennis ook al weer een beetje verouderd.. (lees: school was ook alweer 10jaar geleden)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
die 4700u moet wel genoeg zijn, maar ik zou wel eentje met een hogere spanning dan 25V nemen. En om de 7812 zou je aan bijde kanten even 100n moetten zetten. Dus van de ingang naar de ground en van de uitgang naar de ground. voor de rest zou het wel werken.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
DJSmiley schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 23:01:
Op zich kun je aan die 6V al genoeg hebben. De 6V is gemeten vanaf 0-nivo. Als je de negatieve sinus ook pakt heb je in totaal 12V tussen de beide punten. [...]
Erm nee :)

Ok, je hebt pieken van 6v aan beide zijden, maar als je dat zo doet heb je 2 regelaars nodig (een 7806 en een 7906) en hopen dat het dan werkt, want je hebt ook nog een best redelijke spanningsval.
kippy schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 23:32:
die 4700u moet wel genoeg zijn, maar ik zou wel eentje met een hogere spanning dan 25V nemen. En om de 7812 zou je aan bijde kanten even 100n moetten zetten. Dus van de ingang naar de ground en van de uitgang naar de ground. voor de rest zou het wel werken.
Waarom als je al 4700uF hebt er nog 100nF erbij? das compleet niet nodig hoor, iig niet voor een paar ccfl's

En waarom meer dan 25v? er komt hoogstens ~17v op te staan (2*6*sqr(2)).

Verwijderd

Topicstarter
Peugeot Fox, zonder accu helaas. Maar trafo is idd te duur, denk dat ik de "condensator oplossing" ga probere.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

anders is het toch ook koel dat je aan de felheid van het licht kunt zien hoe hard je racet :)

www.nintendocasemods.com

• kippy
[/quote]
En waarom meer dan 25v? er komt hoogstens ~17v op te staan (2*6*sqr(2)).
[quote]

minimaal ja, maar zoals in de begin post al stond, tussen de 6 en 12 vold wissel spanning, en die 100n condensatortjes vind je 7812 wel erg prettig. Anders krijgt tie het best zwaar.

Maar dat zecht mijn electronica ervaring :P

Verwijderd

Topicstarter
Dus jullie stellen dit voor:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jpabst/voeding.PNG
(heb het gesimuleerd in multisim en daar klopte het idd dat door deze methode van gelijkrichten het voltage ongeveer verdubbeld, en er komt ook 12V gelijk uit de schakeling)

• kippy
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 01:30:
Dus jullie stellen dit voor:
[afbeelding]
(heb het gesimuleerd in multisim en daar klopte het idd dat door deze methode van gelijkrichten het voltage ongeveer verdubbeld, en er komt ook 12V gelijk uit de schakeling)
Ja ik denk dat em dat wel moet kunnen worden ;)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Koop jij ze dan? Genoeg kapotte of afgedankte rotzooi langs de weg met prima trafo's erin...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Is het erg als ik van die 2 100nF condensators elko's maak? (Denk het persoonlijk niet aangezien het gelijkspanning is?) En is het mischien verstandig om een 1,5A zekering in de schakeling op te nemen?

Dan zou dit mijn bestellijstjte bij een bekende electronica groothandel zijn:
1x IC 7812 7812 CV 1,5 A (179230 - 8A)
2x 1 N 5408 (162434 - 8A)
1x ELKO 470/35AX (471763 - 8A)
2x ELKO 4700/35AX (471798 - 8A)
2x ELKO 1/35AX (472000 - 8B)

(Heb voor de zekerheid maar overal 35V elko's gepakt want voor de prijs hoef ik het niet te laten)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 14:41 ]

• kippy
waarom zou je der elko's voor nemen?

Verwijderd

Topicstarter
kippy schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 14:41:
waarom zou je der elko's voor nemen?
Kon de gewone niet vinde zo snel ;) :D (lees: ik ben nog redelijk n00b in de praktijk, want wat leer je nou praktisch op school?)

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:14
als je ze als elco pakt dan kun je ze net zo goed weg laten want je hebt die van 4700uF en 470uF al. de bedoeling van de 100nf condensators is nou net een andere manier van ontstoren dan die elko's. Maar als als je ze weg laat zal het echt geen ramp zijn, het hoeft geen lab-voeding te worden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
Die 100nF zijn nodig omdat je spanningsregelaar anders kan gaan oscilleren en stuk gaat, ze zijn dus echt nodig. Een elco is niet geschikt voor de hoge frequentie waarbij de regelaar gaat oscilleren; simpel gezegd: elco's zijn voor gelijkspanning, gewone (kleinere waarden van) condensatortjes zijn er voor wisselspanning (hier om de wisselspanning die in de regelaar kan ontstaan kort te sluiten).
(edit: mss iets om bij te voegen in de faq, want een beginner maakt snel de fout om ontstoringsCtjes en afvlakCtjes samen te nemen?)

[ Voor 50% gewijzigd door naftebakje op 12-02-2005 18:33 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb het Conrad boek er ff bijgepakt, en volgens mij moet je deze ontstoringscondensatoren hebben: "WIMA MKS2 0,1UF" - 455393 - 8A
Pagina: 1