Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Huistelefoon] Aansluiting Analoog (Was ISDN)

Pagina: 1
Acties:
  • 534 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 21:51
Ik ben sinds kort woonachtig in een nieuw huurhuisje, waar ik ook een analoge telefoonlijn heb aangevraagd. Dit zou per afgelopen vrijdag moeten werken (13.00 uur), maar de bewoner voor mij had een ISDN lijn. Toen ik bij de Primafoon de lijn aanvroeg, gaf de medewerker mij door dat de lijn nog niet was opgezegd, maar dat dit geen probleem was.

Dus ik sluit van 't weekend netjes m'n analoge telefoon aan op de wandcontactdoos (ook analoog). Niets. Nu bleek er dus voorin het huis nog een aansluiting te zijn, dus ik denk dat de andere aansluiting er uit getrokken is (bekabeling zat er nog wel in maar ik gok aan 't begin van 't huis doorgeknipt en naar de andere aansluiting gezet)

Nou goed, dit is dus zo'n oud ptt kastje waarin een cat3 kabel binnenkomt (er staat ook 'alleen te openen door ptt personeel op'). Naja, ik dus zo'n wandcontactdoosje aangesloten op de cat 3 kabel. Linksboven blauw, rechtsboven rood, linksonder oranje, rechtsonder wit.

Vervolgens sluit ik telefoon aan en hoor alleen een rare krakende toon. Niet goed dus.

Ik dat kastje opengemaakt, daar kwamen ook alleen de blauwe en rode ader aangesloten in voor. Dus ik die direct aan een telefoon gehangen, zelfde probleem. Zelfde probleem ook als ik de wandcontactdoos erop aansloot.

Nog een andere telefoon geprobeerd, dus ik ben ten einde raad.

Toen KPN eens gebeld, maar volgens hun komt de lijn goed binnen. Nu kan ik een monteur laten komen, maar dat is $$$.

Iemand enig idee wat hier mis kan zijn? Ik heb het idee dat de lijn nog ISDN praat, maar heb geen ISDN toestel dus kan dit niet controleren..

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als ik zo je verhaal lees dan zit het probleem niet bij je binnen in huis.
Als het probleem niet bij je binnen zit, in je rand apparatuur of bekabeling, zijn er ook geen kosten voor jou.

Dus even de storingsdienst bellen (0800-0407) en een monteurs afspraak maken.
Als het goed is kan dat zelfs morgen ochtend nog.
Je kunt nu nog bellen, want ze zitten er 24/7.
Gelukkig ben ik er net klaar voor vanavond. :P

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Als je analoog signaal hebt gaat dat over twee draden: de rode en de blauwe. Als je die andere twee ook nog aansluit kan dat storing veroorzaken. Als het dan nog niet is opgelost probeer een ander aansluit doosje.

Self reflection is the school of wisdom

• geertb
Fraggar schreef op maandag 07 februari 2005 @ 23:44:
Als ik zo je verhaal lees dan zit het probleem niet bij je binnen in huis.
Als het probleem niet bij je binnen zit, in je rand apparatuur of bekabeling, zijn er ook geen kosten voor jou.

Dus even de storingsdienst bellen (0800-0407) en een monteurs afspraak maken.
Als het goed is kan dat zelfs morgen ochtend nog.
Je kunt nu nog bellen, want ze zitten er 24/7.
Gelukkig ben ik er net klaar voor vanavond. :P
Dat was ook mijn idee, maar daarover ga ik eerst even met de verhuurder overleggen, omdat ik niet van plan was te gaan betalen als 't nu wel aan de interne bekabeling ligt :)

Bedankt voor je advies iig

Verwijderd

geertb schreef op maandag 07 februari 2005 @ 23:33:
...waar ik ook een analoge telefoonlijn heb aangevraagd.

...

Toen KPN eens gebeld, maar volgens hun komt de lijn goed binnen. Nu kan ik een monteur laten komen, maar dat is $$$.
Jij hebt een analoge lijn aangevraagd en dus moet KPN ervoor zorgen dat er een analoge aansluiting in het huis aanwezig is. Wanneer dit inhoudt dat zij een ISDN-lijn danwel een ISDN-aansluiting ongedaan moeten maken, is dat hun probleem.

• boukej
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-10 22:16
Bij een telefoonaansluiting van KPN wordt de invoerkabel afgemonteerd op een IS/RA-punt in het pand. Dit staat voor infrastructuur/randapparatuur.

De IS-kant is van KPN. De RA-kant is voor de klant. Daar waar staat 'alleen te openen door PTT Personeel' wil zeggen dat het om de IS-kant gaat. De CAT3-kabel waar je het over hebt, heet 'biggel'. Deze kabel heeft twee ader-paren: rood/blauw en wit/oranje.

Over het algemeen is het paar rood/blauw in het IS/RA-punt opgelast. Je hebt dit gecontroleerd door het IS/RA-punt te openen. Alhoewel dat eigenlijk niet mag, weet je nu wel zeker dat het paar rood/blauw opgelast is.

Dat je gekraak hoort wanneer je een analoog toestel (randapparatuur) aansluit op de paren rood/blauw, wil zeggen dat er wellicht spanning op de lijn staat. Mocht je een multimeter hebben, meet die spanning dan eens (het is gelijkspanning). Wanneer het rond de 40 volt zit, dan is het een analoge lijn. Ik denk echter dat er ongeveer 96 volt op staat. Dat is het voltage wat gebruikt wordt voor een ISDN-lijn.

Zoals je het hier schrijft, heb je alles gedaan om je telefoon aan te sluiten. Ik zou KPN bellen om een storingsmonteur langs te sturen.

• geertb
Bedankt voor alle informatie. Per toeval was het punt al geopend (ik gok door de vorige bewoner) want 't zat los. Vandaar dat ik maar even een kijkje heb genomen.

Ik ga even overleggen met de verhuurder wat er gedaan wordt met de kosten mocht het toch aan de bekabeling intern liggen en even doorgeven dat het zeer waarschijnlijk wel aan KPN ligt.

Jammer genoeg heb ik zelf geen multimeter in de buurt, want daar had ik ook al aan gedacht :)

Het zal dus wel een monteur worden, ik meld nog wel even het resultaat ;)
Pagina: 1