Toon posts:

A7N8X 1.4 icm Twinmos geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb al vele topic gelezen over het fenomeen Twinmos geheugen maar toch wilde ik hier is vragen wat andere hiervan denken, ik ben wat wijzer geworden van andere topics maar zit nu echt vast

systeem is dus een
Asus A7N8X Deluxe revisie 1.4 Uber bios 1009 Beta
AMD 2500+ Barton
Twinmos 2x512 PC3200 in Dualchannel
1 reepje P/N:M2G9J16AJATT9F081AADT Model no:M2G9J16A-TT S/N:345M35M38002194 PC3200 CL2,5
2 reepje P/N:M2G9J16AJATT9F081AADT Model no:M2G9J16A-TT S/N:345M35M38002192 PC3200 CL2,5

heb het uiteindelijk stabiel gekregen in Windows door Memory Frequency op 100% te zetten met als Resulting frequency 166MHz
Pre Charge Delay op 8
Ras to Cas op 3
Ras Precharge op 3
Cas Latency op 2,5
DDR Voltage op 2,6

In windows stabiel kan SiSoft Sandra memory Bech draaien zonder een crash, memtest draait goed zonder fouten
Maar zodra ik Call of duty opstart crash het na een paar minuten, ikzelf kan dan niks meer, maar serverdingen lopen door zoals tegenstander bewegen nog tijd loopt door etc. en dan 30 secs later hangt echt alles

Vind het raar dat ik wel een stresstest kan draaien maar dat cod na paar mis vastloopt ...
Zijn er mensen die mss nog ideetjes hebben of mss interesanter kan iemand mij vertellen op welk moederbord dit geheugen wel zou draaien!?
beetje moelijk te zeggen denk ik maar nooit geschoten is altijd mis...

iig is alle info/hulp erg welkom!

Verwijderd

Dus je hebt geen fouten in memtests, waarom denk je dan precies dat het RAM die (semi)-crashes in CoD veroorzaakt? Test iig ook nog de CPU even.

Verwijderd

Topicstarter
nee geen fouten in memtest
zodra ik me oude geheugen DaneElec 1x512 PC2700 terug zet draait CoD als een zonnetje en geen crashes
dus logische verklaring dat het het geheugen is

heb dit geheugen pas zinds zondag en meteen na het erin zetten zijn de problemen begonnen
eerst had ik het volgend SPD draaien maar toen kreeg ik spontene bluescreen's en reboots in Windows al, CoD kreeg ik niet eens opgestart

Vreemde is dat zodra ik de Mem frequency omhoog zet ik deze reboots krijg en ook fouten in memtest, of ik nou 1 reepje test of alle 2
Was zelfs zo vaag dat ik een koude start deed met 1 reepje erin, memtest draaien en na 5 mins fouten kreeg
Ik memtest uit, reboot, weer memtest met zelfde reepje en zelfde settings en ik na 45 mins 3 passes haalden zonder maar 1 fout!!!

maar goed sinds ik de Mem freq op 100% heb gezet kan ik wel normaal inetten enzo dus Windows draait dan stabiel, maarCoD werkt niet, CS:Source heb ik wel 5 mins gespeelt maar niet echt langer ga ik zo ff doen, is kijken of die dan ook crashed
maar tis raar dat CoD al wel crashed met dat Twinmos mem en met oude DaneElec niet ...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:22
Geheugen kan vreemd spul zijn: heb een keer een vaag stukje geheugen in mijn oude K6 gehad, systeem:
K6/3-400
3x64MB geheugen
DFI K6BV3+ (eerst P5BV3+)
S3 Savage4

Systeem werkte gewoon goed, maar er waren 2 driverseries voor die kaarten: 8.20.xx drivers, deze liepen na 2 frames renderen gewoon vast op mijn systeem, en de 8.10.xx series, deze werkten gewoon perfect op mijn systeem. Had daarvoor met een voodoo banshee hetzelfde ook al, minuutje spelen en hangen met die hap.
Moederbord vervangen, andere BIOS geprobeerd, kaart in andere systeem getest, geheugen in andere systeem getest, kon het probleem nergens vinden... Uiteindelijk met dingen klooien: bleek dat als ik AGP bus en geheugenbus in sync liet draaien, dat dan alle problemen weg waren:
60/75 -> crash, 75/75 (AGP bus overgeklokt) -> stabiel.

Totdat ik op de HCC dagen 2x128MB PC100 CL2 geheugen kocht en de 3x64MB eruitgooide, systeem gewoon weer als speer werken met 100MHz FSB en AGP bus op 66MHz, heb tot die tijd eigenlijk nooit geweten wat het probleem was. Trad alleen op in spellen met recente drivers en alleen als geheugen snelheid en AGP bus van elkaar afweken (VIA MVP3 had jumper om geheugen aan AGP of aan FSB te clocken).
Toen ik later 256MB M-Tek kocht en bijplaatste bij een andere soortgelijke M-tek module, ging ik na halfjaar weer eens spelletje doen: weer hetzelfde. Die gasten in de winkel hebben me nog nooit zo stom aangekeken, maar ik heb andere module gekregen, hoe weinig ze ook van mijn verhaal wilden geloven (module werkt niet met mijn moederbord met spellen, werkt wel in andere systemen, module is niet kapot maar ik wil een andere, mag gerust weer een zelfde zijn :X)

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Was er niet ergens problemen met Ati kaarten en CoD?.er vanuit gaande dat je een Ati kaart in de pc hebt zitten.

Misschien je moederbord dat een beetje flipt in combi met die uber biosen twinmos, je controller die vreemd doet.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als alleen maar CoD crasht, dan hoef je het niet per-se in het geheugen zoeken :) Zie alsook de introductie van Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Kortom: zoeken naar eventuele CoD patches die de oplossing kunnen zijn voor je problemen.

Het hangen is trouwens geen typisch geheugenprobleem. In 99% van geheugenproblemen krijg je BSOD's of auto-reboots, indien je dat in Windows hebt ingeschakeld. Het kan in dit geval aan o.a. rakke drivers, incompatibiliteit met de hardware of gare voeding/harddisk/videokaart/moederbord liggen.

Verwijderd

Topicstarter
denk toch dat het het mem is icm bordje
zodra ik in dualchannel draai crashed cod na een paar mins of meteen, maar draai nu in single channel met 2 reepjes en kan fijn 20 mins codden :)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 15:25 ]

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Ik heb zelf een A7N8X deluxe 1.06 en twinmos geheugen slikt hij meestal best. Al eens geprobeerd om de latenties van je geheugen wat minder strak te maken vooral de optie die je erbij krijgt als je hem in dual channel draait, zet eventueel het memvoltage wat hoger. Of probeer ook een andere voeding uit. Ik kreeg vage problemen toen mijn voeding op het randje van output zat. 1 PCI kaartje was de doorslag bij mij.

groet

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

Topicstarter
voeding is hier wel okee, Zalman zm400b
heb het mem nu op Cas 2.0 3-3-5 draain op 2.6V wel single channel maar goed wel stabiel
prestatiewinst van dual tov single is niet echt superveel en nu het op single draait kan ik verder gaan clocken

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 16:45:
voeding is hier wel okee, Zalman zm400b
heb het mem nu op Cas 2.0 3-3-5 draain op 2.6V wel single channel maar goed wel stabiel
prestatiewinst van dual tov single is niet echt superveel en nu het op single draait kan ik verder gaan clocken
Mijn geheugen flipt al als ik onder de 2.85 kom, dus zet maar eens hoger die handel moet volgens mij zonder problemen kunnen.

Verschil met dual/single channel ga jij niet merken, zeker niet men een Barton zoals men hier altijd ( Abbadon) vertelt.

Mijn value serie Corsair geheugen PC3200 loopt met gemak op 200 mhz, hoger wil ook wel maar dan wordt me Barton te warm.....210 is ook gehaald.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

Zoals je zelf ook aangeeft zijn de probs tussen de combi A7N8X en Twinmos meer dan bekend. Dat het alleen bij een specifiek spelletje voorkomt is wel wat vreemd. Je zoekt nu het randje van het geheugen op. Wat gebeurt er als je onderklokt? Zet de lat's lekker ruim, ga eens op 133 hz * 10 (ipv de huidige 166*11?) zitten en kijk eens hoe lang je dan kan gamen.
Ander opties: steek er eens 1 reepje in, leen een reepje van een vriend etc., etc. ik neem aan dat je vergelijkbare tests zelf ook kunt bedenken.

Je specs zijn niet zo compleet, welke videokaart heb je erin hangen? Ik ben in verschillende topics tegengekomen dat medetweakers met de videokaart, AGP inst., vid. geheugen inst., etc problemen hebben opgelost. Misschien handig om hier ook wat op te searchen en kijk dan gelijk naar de drivers.

Ik snap dat je m.n. kijkt naar het geheugen, maar ik zou andere zaken niet uitsluiten.

AdB

Verwijderd

Topicstarter
tis het geheugen icm andere dingen ik verdenk het mobo
maar heb het nu stabiel draaien en ben redelijk tevreden

hier en daar wat geclokt maar niks spectaculairs, het mem draait nu op Cas2.0 3-3-5 met als Mem Freq 100% dus 166MHz wel single channel, maar zoals Flame17 al zei is het verschil niet merkbaar
Pagina: 1