[centraal] Rich Internet Applications

Pagina: 1
Acties:
  • 640 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Hoi hier maar weer eens een berichtje van mij, ik ben de laatste tijd veel voor me werk met RIA's bezig en heb daarvoor wat producten bekeken.
Ik ben nu bezig met een project in Macromedia Flex, en ben super enthousiast, hoewel de prijs pittig is (12k dual cpu) verdient het zich zeer snel terug.
Het grootste voordeel aan flex vind ik de enorme snelheid waarmee je een goede applicatie kan bouwen, daarnaast is de koppeling met webservices en of XML feeds super!

Zijn er nog meer mensen met Flex of Laszlo bezig?

Laszlo is een aardig product (open source/ gratis) maar mist nogal veel ten opzichte van flex, met name scripting is stukken minder sterk, en stylen is vrijwel niet te doen.

Hier een overzicht van producten:

Backbase

Backbase bied een zeer schaalbare, gebruiksvriendelijke presentatie methode aan, die het mogelijk maakt om een traditionele internetoplossing te verrijken met gebruiksvriendelijke RIA elementen. De Backbase Presentatie Server is 100% compliant met industrie standaarden als J2EE, .NET, Web Services en op XML gebaseerde standaarden. Met Backbase kan een RIA voor honderd procent geprogrammeerd worden in XML. De backbase javascript engine zet de XML (genaamd BXML) om in een rich client interface. Backbase werkt in alle belangrijke browsers waaronder IE, Mozilla en Firefox. Hierbij is geen plugin nodig.

Website: http://www.backbase.nl

Macromedia Flex
Macromedia Flex is een Client-Server oplossing die zeer ruime mogelijkheden biedt op het gebied van Rich Internet Applications. Hoewel Flex zijn voorkant volledig op hun eigen Macromedia Flash gebaseerde plugin is gebaseerd, geschied de ontwikkeling volledig in MXML, een tag gebaseerd formaat ondersteund door actionscript, Macromedia's implemenatie van ECMA script. Vanuit Flex is het mogelijk om direct te communiceren javaobjects, databases en of Webservices. MXML kan vanuit elke editor gebouwt worden, maar macromedia biedt ook haar eigen IDE omgeving aan in de vorm van Flex Builder. Op dit moment biedt Flex een op Java gebaseerde server aan, maar binnenkort zal ook een op .NET gebaseerde versie gereleased worden. De prijs is niet echt goedkoop te noemen, 12.000 dollar voor een dual CPU license. Daarentegen is een developers license wel gratis.

Website: http://www.macromedia.com/software/flex

General Interface Objects

General Interface Objects is een betrekkelijk onbekende speler in de RIA markt. General Interface Objects is gebaseerd op JavaScript en XML/XSL. Datacommunicatie verloopt via een XML data source of webservice. Voor de ontwikkeling bied met een grafische ontwikkelomgeving aan, genaamd: "General Interface StudioTM". Een groot voordeel van General Interface Objects is de mogelijkheid om de applicatie stand-alone te laten werken, voor General Interface Objects zijn geen extra plugins benodigt en werkt in elke moderne browser die JavaScript 1.2 ondersteunt.

Website: http://www.geninterface.com

Bindows is een op DHTML, JavaScript, CSS and XML gebaseerde RIA library, als algemene programmeertaal kan javascript gebruikt worden. Zoals de naam al aangeeft geeft Bindows uw webapplicatie een Windows look, de meeste zaken in bindows tonen een goede overeenkomst met de windows elementen. Omdat volledig client site werkt, is het platform onafhankelijk en is het redelijk makkelijk te integreren in een bestaande webapplicatie. Bindows werkt goed in moderne IE browsers en zou behoudens wat kleine bugs ook in Mozilla browsers moeten werken. De prijs is in vergelijking met andere RIA oplossingen laag te noemen, namelijk zo een 500 dollar. Ontwikkelaars kunnen gratis een versie downloaden op de website.

Website: http://www.bindows.net/

Façado
Façado is een op clientside java gebaseerde RIA oplossing, communicatie met business laag geschied door uitwisseling van XML. Een groot nadeel van Façado is dat het laden en initialiseren van de applets tergend traag is, laadtijden van meer als een minuut zijn meer regel als uitzondering. Daarnaast is het percentage van gebruikers met een java-enabled browser beduidend lager als die met Flash. De prijs van dit product is niet duidelijk, hun website vermeld: "Licensing model will depend on your needs. We customize the licensing model along your business needs.". Toch vreemd voor een product wat server onafhankelijk is.

Website: http://www.nexusedge.com

Laszlo

Laszlo is een product waarvan ik gelijk onder indruk was, niet alleen is dit product gratis en Open Source, het is ook nog eens qua features en gebruik zeer krachtig! Het product is een directe concurrent van Macromedia Flex, en qua mogelijkheden bijna gelijk. Als client wordt gebruik gemaakt van de Flash 5 (of hoger) client, deze client wordt volgens hetzelfde principe als Flex gegenereerd door de Laszlo Presentation Server (LPS). Voor datacommunicatie kan gebruik worden gemaakt van XML bronnen, zowel lokaal als webservices. Als ontwikkeltaal wordt gebruik gemaakt van XML en JavaScript, net als Flex kan dit worden gedaan in elke editor. Daarnaast is er een gratis IDE voor Eclipse beschikbaar, waardoor het mogelijk wordt om semi-visuele wijze Laszlo te ontwikkelen. Laszlo valt onder Common Public License, echter commercieele ondersteuning is wel beschikbaar. Nog een ander groot pluspunt is de behoorlijk grote community van Laszlo gebruikers, die veelal hun Laszlo applicaties met broncode openbaren. Kortom een product wat misschien nog niet zo bekend is, maar aan alle voorwaarden voor een goede toekomst voldoet.

Website: http://www.openlaszlo.org

Curl

Curl is reeds vanaf de late negentiger jaren actief op het gebied van Rich Internet Applications. Hoewel CURL zeer uitgebreide mogelijkheden biedt voor het ontwikkelen van Rich Internet Applications is het grote nadeel dat men moet beschikken over de Curl Runtime Libraries, daarnaast zijn er van deze runtime componenten geen Mac of linux versies beschikbaar. Curl beschikt over een visuele editor om de CURL applicaties te bouwen, en werkt met een eigen programmeertaal. Hoewel deze taal niet bijzonder lastig eigen te maken is, is dit toch wel een nadeel te noemen ten opzichte van de concurentie die gebruik maakt van bestaande programmeertalen. De licentieprijs start vanaf 10 duizend dollar voor een omgeving met 100 clients.

Website: http://www.curl.com

Thinlet

Thinlet is net als Laszlo een open source Rich Internet Omgeving (onder LGPL). Thinlet is gebaseerd op een java applet omgeving. Voor thinlet bestaan een aantal visuele editors (zie links op hun wesite). Hoewel het product best aardig werkt lijkt de ontwikkeling een beetje doodgebloed te zijn, op de website dateert het laatste nieuws al weer van 9 maanden terug. Kortom een leuk product om eens mee te stoeien, maar waarschijnlijk niet de moeite waard om een serieuse RIA mee te bouwen.

Website: http://www.thinlet.com

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Mooi overzichtje. In W&G was een tijdje geleden wel een topic over Backbase, misschien is dat sowieso interessant voor je?

Rustacean

• raptorix
Manuzhai schreef op maandag 07 februari 2005 @ 22:57:
Mooi overzichtje. In W&G was een tijdje geleden wel een topic over Backbase, misschien is dat sowieso interessant voor je?
Wij zijn zelfs partner van backbase :+
Ik vind het product nogal sumier, hoewel ik moet zeggen dat ik buiten wat demos niet heel veel heb gezien.

• Coyote
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04-2021
Wij zijn hier op de zaak ook bezig met het kijken naar dit soort oplossingen. We hebben nu een CMS-interface gebouwd in ASP.NET en met een lading javascript een windows look en feel weten te bouwen. Probleem blijft echter die postbacks waardoor het geheel toch wat traag overkomt bij de eindgebruiker. :|
Ik heb toevallig morgen een training bij Backbase in Amsterdam om te kijken wat deze technologie ons kan bieden, maar we houden vooralsnog ons vizier ook open voor andere technieken. Daarom bedankt voor je nuttige overzichtje van andere technieken Raptorix, is zeker de moeite om die mee te nemen in ons onderzoekje. _/-\o_

Verwijderd

Vergeet ook even niet alle custom gebouwde zaken, onder rich internet application verstaan we niet puur de commerciele producten. Je mag daarbij ook denken aan een zegge Gmail. Het begrip richt internet applications is nogal breed, in zoverre dat je het op vele manier kan gebruiken. De een vind zijn website met een dynamicdrive dhtml menu al rich internet, en de ander classificeert rich internet pas als er een bepaalde methodiek achter zit zoals herbruikbare interface delen, en weer een ander denkt "rich internet applications" dat is toch Flash? ..

Ik ben momenteel bezig met een redelijke complexe rich interface in DOMScript (Disclaimer Clay) en de voordelen zijn legio, mits.... je wel de weg kent op dat gebied. Je gaat al snel complexe structuren opzetten om in de toekomst onderhoudbaarheid toch als prio te krijgen, maar daarmee zit je direct vast aan code die redelijk complex is om te doorgronden als je er niets vanaf weet (en ook niet documenteerd.. ). Men moet dan in het simpelste geval denken aan het voorkomen van reloads als er in een listview één record is gewijzigd. Ik probeer zoveel mogelijk via RPC en xmlHttpRequests uit te voeren.

2005 wordt volgens Forrester Research het jaar van Rich Internet Applications, het jaar van Flex, het jaar van geavanceerde Web UI's. Ik denk dat Forrester Research hiermee een voor ons goede zet heeft gedaan, er gaan immers steeds meer partijen kijken naar de mogelijkheden van Web Ui's.

Een goed voorbeeld is de recente stap van Siebel, marktleider van CRM, die de druk van Salesforce voelde. Salesforce, een partij die van het begin af aan al actief was met Web UI's heeft het gepresteerd om in zeer korte tijd een aanzienlijk marktaandeel te verwerven. Siebel dacht, ho is even, en is sinds een tijdje ook actief met een Web UI.

De UI's zijn momenteel nog redelijk statisch, maar de eerste stap is al gezet, namelijk de verschuiving van client software naar software met Web UI's. De markt is nu nog jong, maar als deze eenmaal gaat uitkristaliseren, en meer grotere partijen elkaar gaan opjutten met technologien, verwacht ik rond 2006 wel een verhoogde interesse in minder statische Web UI's met gebruik van bijv. xmlHttprequest op grotere schaal.

Web UI's hebben zich al bewezen, met name oa door het ASP licentie model wat er heel makkelijk aangehangen kan worden. Ze zijn snel onderhoudbaar, ze zijn schaalbaar, ze zijn praktisch platformonafhankelijk, en overal bereikbaar; workstations, mobile devices, of je horloge. De nadelen van onvolledige controle over een client is hierbij verwaarloosbaar gezien de voordelen. Kostenbesparingen zijn reeds aanwezig, oa bij zowel de klant, als bij de ontwikkelaar.

Ik denk in ieder geval dat 2005 een mooi jaar wordt, qua Web UI's, althans ik hoop het :) Ik merk alleen dat er een hoop crap tegenwoordig bijkomt, van voornamelijk ASP.NET developers, die bijna alles proberen op te lossen met postbacks, of het volproppen van de viewstate. Er is niet veel oog op de webkant van het verhaal en dat is nog jammer, en het wordt maar te vaak vergeten dat web ontwikkeling echt een vak apart is. Elke buurjongen kan een homepage in elkaar steken, maar voor echte web applicaties is vakkennis en ervaring nodig, en dat is iets waar het bij veel ASP.NET developers nog echt aanzienlijk schort. Het is ook niet zo dat je dit in een jaartje erbij leert, daarvoor zijn er teveel uitzonderingen en teveel informatie.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 10:33 ]

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-02 10:42

Clay

cookie erbij?

Waar flash idd lang het alleenrecht had op dynamische view-updates (gepruts met hidden frames even buiten beschouwing latende) zie je met oa xmlHTTP nu eindelijk het begrip webUI doorbreken bij grotere cq bekendere bedrijven en applicaties. Samen met dingen die al mogelijk waren (zoals drag&drop met of zonder droptargets) en de opkomst van dom-scripting - tegenover die omslachtige en vaak tekort schietende oude document model implementaties - kan je tegenwoordig op een professionele en robuuste manier dit soort dingen ontwikkelen.

Persoonlijk zie ik dat ook als de enige juiste manier om dit te doen. html css en script doen elk afzonderlijk waar ze het beste in zijn; zo beperk je ook die honderden (soms duizenden) regels javascript die - alles - zelf deden tot een paar regels dom-script, die zich kan beroepen op een bestaande dom en bijbehorende css, en zich zo tot de eigen applicatie logica kan beperken. Schoner, sneller, beter, mooier.

De post en reload vervult imo nog steeds wel een belangrijke functie, en het gaat een beetje ver om die 100% na te gaan bouwen :P maar waar het mogelijk en nuttig is, is het zeker wel wenselijk om je UI te veranderen in een richUI/RIA. Ik zie het dus ook als stroming :) niet per se als lijst van voorbeelden en applicaties.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 geeft het een klein duwtje over de schutting; ik verwacht daar iets meer input :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• raptorix
Ik denk dat flex ook gaat doorbreken, wat ik als grootste voordeel zie is dat je vormgeving via meta info kan vastleggen, het grootste verschil tussen flex en flash is met name dat je in flash echt een vormgeving moet designen. In flex wordt dat allemaal voor je geregelt. Het enige wat je hoeft aan te geven is waar je bepaalde elementen op je scherm wilt hebben, en met wat voor style.

Daarnaast vind ik de webservice koppeling in flexbuilder super gaaf, je geeft een wsdl file op, en het datapanel geeft vanzelf alle beschikbare functies met hun parameters weer. Vervolgens klik je er 1 aan, en met een klik insert je hem in je applicatie.

Een hoop mensen zullen 12k voor een licentie veel geld vinden, maar ga maar na wat je voor 12k bij een gemiddeld webbureau kan laten bouwen.

Dan besef je dat je je geld wel heel snel kan terugverdienen.

Overigens is Laszlo ook een heel aardig product, ik raad mensen zeker eens aan om daar mee te spelen.

Voor mensen die Flex interessant vinden en daarmee aan de slag gaan, zou ik adviseren om te subscriben op de flexcoders groep van yahoo, alle grote flexgurus lezen daar mee, en je krijgt meestal binnen no time gericht antwoord.

Overigens vergeet ik nog 1 belangrijk punt aan flex en Laszlo, dat is namelijk de mogelijkheid van DataPush, ik heb er zelf nog niet mee gespeelt, maar zag een demo waarin live beursdata grafisch werd weergegeven.

Bij macromedia kan je trouwens een 60 dagen trial downloaden van flex, zelfs na expiren blijft deze werken (gelimiteerd aantal connections).
Daarnaast kan je voor 8 euro een non commercial license aanvragen, fijne is dat je dan ook een werkende Flexbuilder hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door raptorix op 08-02-2005 11:16 ]

Verwijderd

Mijn grootste probleem, is dat het momenteel nog te bloated is. Kleinere listviews reageren rap, maar grotere listviews werken echt totaal niet met Flex. Wellicht dat de nieuwe Flash plugin daar verandering in kan brengen met een dermate impact dat het wel snel gaat, maar dan nog duurt de acceptatie van die plugin nog een tijd.

Flex is gewoon nog te zwaar, drag & drop reageert niet vloeiend, en voornamelijk het omgaan met grote hoeveelheden gegevens. Je kunt natuurlijk de keuze maken om een prev/next systeem van records te gebruiken, maar dat is niet altijd wenselijk.

Een plain html interface reageert mijnziens dan ook een stuk rapper, en daar komt dan nog bij dat Flex qua layout wel beperkt is. Je kunt wat stijlen wijzingen, maar echt fully customizable is het niet.

Verwijderd

raptorix schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 11:13:
Overigens vergeet ik nog 1 belangrijk punt aan flex en Laszlo, dat is namelijk de mogelijkheid van DataPush, ik heb er zelf nog niet mee gespeelt, maar zag een demo waarin live beursdata grafisch werd weergegeven.
Daar heb je geen Flex voor nodig of een Laslo :) Dat is iets wat je al standaard met Communication Server kan doen :) In Flash 5 kon het met XML Sockets :)

Gisteren is overigens Macromedia ColdFusion MX 7 gereleased waar Flex ingebouwd zit. Je kunt nu dus eenvoudig formulieren bijvoorbeeld, definieren die direct worden geoutput in Flash Forms.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 11:26 ]

• raptorix
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 11:24:
[...]

Daar heb je geen Flex voor nodig of een Laslo :) Dat is iets wat je al standaard met Communication Server kan doen :) In Flash 5 kon het met XML Sockets :)

Gisteren is overigens Macromedia ColdFusion MX 7 gereleased waar Flex ingebouwd zit. Je kunt nu dus eenvoudig formulieren bijvoorbeeld, definieren die direct worden geoutput in Flash Forms.
ik was in de war :o
Ik was het aan het nazoeken en las dat je idd Communication Server nodig hebt voor Push technologie, was ook een verkoper die de presentatie deed ;)

• raptorix
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 11:19:
Mijn grootste probleem, is dat het momenteel nog te bloated is. Kleinere listviews reageren rap, maar grotere listviews werken echt totaal niet met Flex. Wellicht dat de nieuwe Flash plugin daar verandering in kan brengen met een dermate impact dat het wel snel gaat, maar dan nog duurt de acceptatie van die plugin nog een tijd.

Flex is gewoon nog te zwaar, drag & drop reageert niet vloeiend, en voornamelijk het omgaan met grote hoeveelheden gegevens. Je kunt natuurlijk de keuze maken om een prev/next systeem van records te gebruiken, maar dat is niet altijd wenselijk.

Een plain html interface reageert mijnziens dan ook een stuk rapper, en daar komt dan nog bij dat Flex qua layout wel beperkt is. Je kunt wat stijlen wijzingen, maar echt fully customizable is het niet.
Op de standaard manier kan het soms wat traag gaan, maar er zijn manieren om de boel te versnellen, check anders eens: http://www.markme.com/mchotin/archives/004610.cfm

Daarin staan paar goede voorbeelden hoe om te gaan met large data sets.

Verwijderd

raptorix schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 11:30:
Daarin staan paar goede voorbeelden hoe om te gaan met large data sets.
Inderdaad door paging zoals ik met prev/next bedoelde :) Maar native is het gewoon erg traag :) Het is dus inderdaad het maskeren van performance door het op te delen in blokken.

Ik kan dergelijke zaken met html veel beter tonen, je mist dan wel je antialiasing maar dat is ook niet altijd wenselijk bij textuele content. Ik denk ook dat ondanks dat Macromedia er wel sterk mee bezig is, de Flash kant van het verhaal nog niet helemaal uitgekristalliseerd is voor echte rich Web UI's. Je praat nu over een enkele listview, en een treeview, met voor de rest geen afbeeldingen. Als je dat neerlegt naar de capaciteit die een browser met html kan wegslokken, dan is dat momenteel nog steeds superieur aan Flex.

Qua ontwikkeltijd is Flex initieel dan wel weer het voordeligst, immers is geavanceerd gebruik van javascript nu niet echt een gemeengoed en voorbehouden aan een select gezelschap personen. De meeste developers snoepen toch her en der wat scripts bij elkaar om het vervolgens na de nodige bloed zweet en tranen aan de gang te krijgen, wat het nu echt doet weten ze niet. :)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 12:02 ]

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-12-2025

JeromeB

woei

De BATIK SVG Toolkit is ook zeer interessant.

PC load letter? What the fuck does that mean?

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Hoi raptorix..lange tijd geleden. Mooi overzicht, je vergeet Nexaweb nog, een oplossing gebaseerd op Java Applets ( www.nexaweb.com ) ik weet dat ze nu erg aggresief in de UK de markt aan het betreden zijn. Verder hou ik me al een tijdje bezig met Rich Internet Applicaties, maar dat is wel bekend. Ben nu voor Macromedia bezig een RIA te maken gebaseerd op Macromedia Flex, het is en blijft mooi speelgoed. :)

"You're only as good, as what you did last week."

• raptorix
oh,when? schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 13:55:
Hoi raptorix..lange tijd geleden. Mooi overzicht, je vergeet Nexaweb nog, een oplossing gebaseerd op Java Applets ( www.nexaweb.com ) ik weet dat ze nu erg aggresief in de UK de markt aan het betreden zijn. Verder hou ik me al een tijdje bezig met Rich Internet Applicaties, maar dat is wel bekend. Ben nu voor Macromedia bezig een RIA te maken gebaseerd op Macromedia Flex, het is en blijft mooi speelgoed. :)
Had een jaartje sebatical genomen na een lange ban ;)

Nexaweb kende ik inderdaad, het lijstje heb ik echter paar weken terug gemaakt, ik zal binnenkort proberen het lijstje up te daten met nog wat andere producten die ik inmiddels gevonden heb.

Flex is inderdaad erg fijn, hoewel de documentatie soms wat matig is, zo was ik van de week bezig met een cellrenderer met een image, ik wou de image breedte afhankelijk maken van een dataset waarde, maar het ding werkte niet. Blijkt dat maintainAspectRatio van een image standaard aan staat 8)7

Verwijderd

Even een kick, Google heeft het weer geflikt met maps.google.com

http://maps.google.com/ma...8&spn=0.172363%2C0.323359

Pure Javascript icm xmlHttpRequest :) Zo te zien gebruiken ze PNG24 ivm die antialiased hoekjes van de tooltips wat niet haalbaar zou zijn met GIF of PNG8. Ik ben er nog niet helemaal ingedoken mede door de obfuscated code :)

SVG en VML zijn uitgesloten aangezien hij ook onder FireFox zijn werk doet, en aangezien FireFox native beiden niet ondersteund (zijn in debug mode mee gecompiled, maar niet actief). Nifty shit, .. er liggen alweer 10 verzoeken bij het Management voor meer R&D tijd :o)

• raptorix
Klein kickje, er is een nieuwe beta release van Laszlo, namelijk Laszlo 3.0b2

1 van de belangrijkste niewe features is Serverless Deployment waardoor het mogelijk wordt om de gegenereerde flash ook zonder Applicatie Server te distribueren.

Daarnaast heeft men eindelijk Draw functies geimplementeerd, kortom voor de mensen die wat actiever zijn met Richt Internet Application is dit zeker de moeite waard.

Volledige Releasenotes op : http://www.openlaszlo.org/download/notes/b2.html

[ Voor 9% gewijzigd door raptorix op 25-03-2005 11:35 ]

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 14:07

sjaakaq

It might get loud

http://www.backbase.com/ :
Your browser might not be supported

The Backbase site is tested on Internet Explorer 5+ on Windows and Firefox 1.0 on Windows, Linux and MacOS X. You seem to have a different browser that might not display our site correctly.
[...]
:X

Maar goed ;)

leoaq.fm // Jeune Loop

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Met welke browser eigenlijk?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• raptorix
BtM909 schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 11:41:
[...]

Met welke browser eigenlijk?
Vraag ik me ook af want weet dat ze vrij goed houden aan w3c richtlijnen. Geloof zelfs dat ze actief samen werken.

• raptorix
Klein kickje, inmiddels kan je op http://labs.macromedia.com/ de flex2 alpha downloaden, ik hoop dat ik vanavond tijd heb om een review te schrijven van de belangrijste wijzigingen.

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

raptorix, lijkt me leuk wat meer leven in de brouwerij hier tussen al het AJAX geweld kan geen kwaad ;). Heb zelf al wat ervaring met AS3, dus mochten er nog vragen zijn...shoot :)

• raptorix
Ajax :? ahhh je bedoeld DHTML ;)

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Vroegah..toen AJAX nog gewoon Dee-Haa-Tee-eMeL heette :+

Verwijderd

Ik vond destijds blink en marquee al jé van het

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-02 10:42

Clay

cookie erbij?

Inmiddels (was het juni ergens?) heeft ook microsoft z'n ajax kit, atlas. die gister nog vergeleken is met backbase.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

En Atlas support JSON, je kunt lekker eenvoudig serializen. Ik volg alleen niet waarom Microsoft nu ineens interfaces moest gaan toevoegen aan een script language die ze niet eens ondersteund, en verder gaat Microsoft ervanuit dat er maar een enkele FireFox versie is :)
navigator.userAgent.indexOf("Firefox") != -1

Verwijderd

Clay schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 09:20:
Inmiddels (was het juni ergens?) heeft ook microsoft z'n ajax kit, atlas. die gister nog vergeleken is met backbase.
Haha, dat lijkt me niet de meest objectieve bron voor een vergelijking ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 09:45:
En Atlas support JSON, je kunt lekker eenvoudig serializen. Ik volg alleen niet waarom Microsoft nu ineens interfaces moest gaan toevoegen aan een script language die ze niet eens ondersteund
Bedoel je hiermee dat JScript != JavaScript?

Heeft iemant al een uitgebreide blik kunnen werpen op Flex 2 en de nieuwe Flex builder? oh, when? wat zijn wat jou betreft de belangrijkste verbeteringen/nieuwe features van AS3?

Verwijderd

Macromedia heeft een WIKI ervoor. Ik zag al wat leuke goodies langskomen als command line compilen, runtime type checking, delegates, regex, namespaces, sealed classes (al vraag ik me af hoe vaak je dit zal gebruiken). Zowiezo de mogelijkheid om strong typing te gebruiken is een hele verandering op zich. Het zal zowiezo de kwaliteit van je product verhogen, omdat je al compile time een aantal fouten eruit kunt halen.

http://labs.macromedia.co...p/ActionScript_3:overview

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2005 10:54 ]

• raptorix
Geloof dat je nu ook regexp in validators kunt gebruiken, imo nogal brak dat dit niet in flex 1.5 zit.

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 10:15:

Heeft iemant al een uitgebreide blik kunnen werpen op Flex 2 en de nieuwe Flex builder? oh, when? wat zijn wat jou betreft de belangrijkste verbeteringen/nieuwe features van AS3?
Er zijn een aantal veranderingen die belangrijk zijn imo:

• Nieuwe scheiding tussen 'server' en 'client'. Voorheen werd Flex altijd gepositioneerd als een serverproduct, waarbij FlexBuilder de tool was om FlexApplicaties mee te ontwikkelen, en de Flex server om naar te deployen, dit is nu anders aangepakt. Je hebt nu een Flex Framework, Flex Enterprise Services, FlexBuilder en natuurlijk de Flash Player. Je kan nu vanuit Flex Builder 2 een SWF compilen die je simpelweg op iedere webserver kan deployen, zonder tussenkomst van een zogenoemde Flex Server. Mocht je verregaande integratie met je backoffice nodig hebben, dan kun je daarvoor de zogenoemde Flex Enterprises Services gebruiken, dit is echter niet verplicht. Dit is belangrijk vanwege het volgende:

• Prijs, Macromedia heeft aangegeven Flex Builder 2 te positioneren rondom een prijs van $1000. Dit betekent dus dat je vanaf nu Rich Internet Applicaties met Flex kan maken, tegen een fractie van de prijs dan dat je eerst betaalde ( Flex 1.5 kost momenteel $15.000 per CPU verkocht per 2CPU licenties..dus $30.000 ). Dit is dus zeer aantrekkelijk, zeker vanwege het feit dat je text-gebaseerd Rich Internet Applicaties met Flex aan het ontwikkelen bent, ipv in Macromedia Flash 8. Ik hoop en verwacht een vloedgolf aan ontwikkelaars die het nu eens gaan uitproberen :-)

• Actionscript 3 bevat een aantal belangrijke verbeteringen ten opzichte van de oudere Actionscript versies. Een belangrijke is performance. De Flash Player 8.5 Virtual Machine ( AVM2 ) is compleet herschreven, en heeft niet de legacy code van vele generaties Flash Player. Deze AVM ondersteunt ook vele nieuwe features zoals JIT Compilation, Binary Sockets ( echte sockets, dus je kan gewoon je eigen protocollen, of bestaande protocollen aanspreken, zoals POP3 en IMAP ). Low-Level toegang tot de DisplayRenderer en DisplayList met een manier om Graphics te programmeren die veel dichter in de buurt komt van reguliere talen zoals Java ( Sprites ipv MovieClips ). Pixel level manipulatie van Graphics. Een Event model dat gemodelleerd is naar het W3C DOM Level 3 specificatie. Runtime Excepties en Runtime Type Checking wat natuurlijk voor ontwikkelaars een must is, zeker in uitgebreide applicaties (ben ik blij dat ik niet in Javascript hoef te ontwikkelen :p)

• Verbeterde componenten met meer mogelijkheden en makkelijkere manier om te stylen, zodat je applicatie vanaf de start af chique en goed oogt ( want het oog wil ook wat ). Daarnaast kun je helemaal los gaan, en je applicatie en componenten zo maken dat ze helemaal overkomen met de look en feel / styleguide van je klanten.

Ik denk dat het interesant is om te zien hoe deze technologieen in samenwerking kunnen werken, dus Flex 2.0 ism met Ajax. Persoonlijk lijkt het me te gek om eens te experimenteren hoe een uitgbreide multimedia Flex applicatie kan interacteren in een BackBase omgeving, want hoewel ik denk dat beide zijn voor- en nadelen hebben, ze samen een mooie oplossing kunnen bieden voor de probleemstukken bij klanten. :-)

Het wordt een mooie tijd zo, ben blij dat ik met mijn bedrijfje een goede keuze heb gemaakt voor het Macromedia Flash platform te focussen...de technologieen die de komende tijd uitkomen ( 'Apollo' runtime flash omgeving voor de desktop, Flash Lite 2.0, Flex 2.0, Flash Media Server, Flash 8 ) is geweldig :)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 11:29

alienfruit

the alien you never expected

ow-Level toegang tot de DisplayRenderer en DisplayList met een manier om Graphics te programmeren die veel dichter in de buurt komt van reguliere talen zoals Java ( Sprites ipv MovieClips ). Pixel level manipulatie van Graphics. Een Event model dat gemodelleerd is naar het W3C DOM Level 3 specificatie.
Klinkt goed, dit voorduurt op de BitmapData API of is het weer iets anders? Toch nog maar eens proberen of Flex 2 gedownload te krijgen :)

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Tis totaal iets anders dan alles wat er totnutoe bestond in Flash :)

Verwijderd

Goede omschrijving van Owen, maar gelukkig is er nog veel meer ;-) Kleine correctie: Flex wordt momenteel per 1 CPU gekocht dus niet per cee 2 CPUs.

Aangaande enterprise services (het server component) zijn er vandaag aankondigingen gedaan dat deze bestaan uit aan de ene kant een RPC gedeelte (HTTPService, WebService, RemoteObject) en anderzijds een Data Services gedeelte. Data Services is een messaging infrastructuur (over RTMP, AMF, AMF secure en HTTP poll) met daaroverheen allemaal data services voor bijvoorbeeld ondersteuning van transactions (a-la Hybernate maar dan tussen client and middle tier), Hybernate adapters, JMS adapters, JDBC adapters (waarschijnlijk), CF adapters, data synchronisatie, offline functionaliteit en meer.

Zorn is overigens ook erg goed te gebruiken voor AS only projecten. Ralph Hauwert heeft daar reeds mee geexperimenteerd: www.unitzeroone.com/blog/. We zijn druk aan het experimenteren geweest hier op MAX in Los Angeles :D

Verwijderd

oh,when? schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 00:17:
Er zijn een aantal veranderingen die belangrijk zijn imo:
[...sales pitch ;)...]
Holy crap, da's geen kattepis.
Verbeterde componenten met meer mogelijkheden en makkelijkere manier om te stylen, zodat je applicatie vanaf de start af chique en goed oogt ( want het oog wil ook wat ). Daarnaast kun je helemaal los gaan, en je applicatie en componenten zo maken dat ze helemaal overkomen met de look en feel / styleguide van je klanten
Dit klinkt wel interessant, kun je daar wat meer over vertellen? De stylingsmogelijkheden hebben mij altijd een van de zwakste punten van Flex geleken. Ik heb ook gehoord dat er meer met CSS mogelijk is, nu.

• raptorix
Ik vind styling van Flex op zich wel ok, vind ik ook 1 van grootste nadelen bij gebruik van OpenLaszlo, daar moet je echt elk component lopen editen in een graphische tool als je het echt naar je hand wilt zetten.

Verwijderd

Sinds kort is er een nieuw framework voor de verzameling: Jitsu.
Kan iemand deze aan de startpost toevoegen?

Het lijkt veel op Backbase maar itt voorgenoemde is deze 100% open source (MIT licentie).
De documentatie is duidelijk en overzichtelijk en je kan er pagina's mee opbouwen via Backbase-achtige tags en waar nodig de functionaliteit uitbreiden mbv de Jitsu API (Javascript).

Verder zit het nog een beetje in het beginstadium maar er zitten best 'grote' namen achter die het pakket ontwikkelen (oa. ex-Microsofties).

/me is er best wel enthousiast over... misschien toch maar eens beginnen aan die langverwachte site / portfolio... :P
Pagina: 1