[Maxtor HD] Traag lezen, snel schrijven.

Pagina: 1
Acties:

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11
Hoi,

Misschien dat iemand mij nog kan helpen met het oplossen van een probleem. Heb al een aantal dingen geprobeerd (zie verder), maar kom er niet uit en weet geen andere opties meer te bedenken dan dat de S-ATA schijf niet helemaal correct werkt (al dan niet in combinatie met de onboard S-ATA controller).

Mijn systeem:
Mobo: Asus A7N8X-E Deluxe
Mobo bios versie: 1013 (nieuwste)
Onboard S-ATA controller: Silicon Image Sil 3112A RAID Controller
(Sil 3112A bios v4.2.47)
RAM: 512 MB
CPU: XP2600+
HD: S-ATA 80 GB Maxtor DiamondMax Pus 9 Model 6 Y080M0
HD: IDE 40 GB Maxtor DiamondMax 40 VL Ultra ATA 100 Model 34098H4

Probleem:
Lezen vanaf mijn S-ATA schijf gaat te langzaam, schrijven gaat merkwaardig genoeg wel snel. Dit baseer ik op het volgende, ik heb steeds een bestand van 700 MB gekopieerd:

Tussen de twee schijven:
Van S-ATA naar IDE duurt 2 min 45 sec; 4,2 MB/s
Van IDE naar S-ATA duurt 1 min 4 sec; 10,9 MB/s

Op dezelfde schijf:
Van IDE naar IDE duurt 53 sec; 13,2 MB/s
Van S-ATA naar S-ATA duurt 3 min 48; 3,1 MB/s

Hieruit blijkt volgens mij duidelijk dat het lezen vanaf de S-ATA schijf veel te langzaam gaat, ik heb echter geen idee waarom.

Opmerkingen:
Beide schijven worden goed herkend in bios en windows. Zowel met type als transfer mode' (DMA modus). Schijven heb ik net gedefragmenteerd, maar dan nog mag het verschil niet zo groot zijn.

Wat ik heb geprobeerd maar niks verbeterd:
- S-ATA schijf zowel op SATA1 als op SATA2.
- Andere S-ATA kabel.
- A7N8X-E Deluxe Uber Bios met Sil 3112A bios v4.2.50
- S-ATA stroomaansluiting i.p.v. molex.
- standaard windows IDE drivers i.p.v. de nVidia nForce2 ATA drivers
- PowerMax kan ik niet gebruiken om de S-ATA schijf te controleren, omdat die geen schijven op geintregeerde of add-in S-ATA controllers herkent...

Misschien zie ik iets over het hoofd of heeft iemand nog andere ideeën?

Frank

[ Voor 6% gewijzigd door fmb op 07-02-2005 23:23 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Verwijderd

Ik zou toch even die nForce2 drivers installeren als ik jou was want dan kan je kijken of er nog een prestatiesverschil in de ide schijf zit. Dit lijkt onlogisch maar het is zeker wel handig om te kijken hoe de hardware met elkaar comminuceert zeg maar.

Verder kan ik alleen maar aan een driverprobleem denken van je sata controller.
Probeer eens te kijken op Windows Update of anders handmatig de nieuwste sata drivers te downloaden.

Als laatste opmerking zou ik kijken of het mogelijk is om je IDE schijven in Raid te laten werken want dan kan je overwegen je sata van de hand te doen en een gelijke ide schijf erbij kopen voor nog betere performance.

• fmb
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 22:23:
Ik zou toch even die nForce2 drivers installeren als ik jou was want dan kan je kijken of er nog een prestatiesverschil in de ide schijf zit.
Die standaard drivers had ik alleen even geinstalleerd om 't uit te proberen. Kwam op GoT of ergens via Google een topic tegen waarin vermeld werd dat de nForce2 drivers problemen kunnen geven. Dat was het dus niet. Draai nu gewoon de nieuwste nForce2 drivers.
Verder kan ik alleen maar aan een driverprobleem denken van je sata controller.
Probeer eens te kijken op Windows Update of anders handmatig de nieuwste sata drivers te downloaden.
Ben helemaal up-to-date. Losse s-ata drivers zijn behalve op de asus download site nergens te vinden. Dus ook niet op de Silicon Image site, omdat het een onboard controller is.
Als laatste opmerking zou ik kijken of het mogelijk is om je IDE schijven in Raid te laten werken want dan kan je overwegen je sata van de hand te doen en een gelijke ide schijf erbij kopen voor nog betere performance.
Ik heb 1 IDE schijf en 1 S-ATA schijf. De IDE controller is geen RAID controller, de S-ATA controller wel. Dus dat is geen optie.

NB De S-ATA schijf is (veel) nieuwer dan de IDE schijf. Daarom erg raar dat de IDE schijf sneller is. Dus gaat iets mis met S-ATA schijf en/of controller.

[ Voor 9% gewijzigd door fmb op 07-02-2005 22:41 . Reden: +NB en typo('s) ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• fmb
Heb HD Tune en HD Tach losgelaten op de S-ATA schijf. Daar blijkt behalve die dipjes niet zo heel veel raars uit.

HD Tune:
Afbeeldingslocatie: http://oli.tudelft.nl/paranoia/HD%20Tune%20-%20Maxtor%206Y080M0%20Benchmark.gif

HD Tach:
Afbeeldingslocatie: http://oli.tudelft.nl/paranoia/HD%20Tach%20-%20Maxtor%206Y080M0%20Benchmark.gif

Uitschakelen van firewall/virsuscanner maakt ook geen verschil.

• fmb
Voor mensen die later hetzelfde probleem hebben. Heb in de newsgroup alt.comp.periphs.mainboard.asus eenzelfde draadje gestart.

Probleem is helaas nog niet opgelost, als ik wat weet zet ik 't hier neer.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Ik heb precies hetzelfde probleem, ik heb 2 sata schijven (WD2000JD en een Maxtor DM10 200GB) aan een Promise SATA150 TX2plus hangen, deze hebben beide ook zeer slechte write prestaties (19 MB/sec) en de read is weer wel goed (64 MB/sec).
Ik heb ook de laatste drivers van de Promise controller geïnstalleerd. Ik dacht eerst, na het lezen van de FAQ, dat het misschien het cache uitgeschakeld was en 'write back' enabled, echter met een tooltje van promise kon ik zien dat dit wel gewoon was ingeschakeld, is dit bij jouw ook zo?

Om niet helemaal je topic te kapen :) er zijn wel losse drivers te vinden voor de Silicon 3112A controller, ik zie 3x12_x86_rdvr-logod-10051 als laatste raid driver staan en 3112A_x86_win_idvr-12057 als laatste non-raid driver staan. ik vrees alleen dat dit net als bij mij weinig zou uithalen.

• fmb
DyStiC schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 12:39:
Ik heb precies hetzelfde probleem <knip>
zeer slechte write prestaties (19 MB/sec) en de read is weer wel goed (64 MB/sec).
Bij mij is het precies andersom, dat vind ik juist het rare, lezen lijkt me altijd sneller dan schrijven.
<knip> het misschien het cache uitgeschakeld was en 'write back' enabled, echter met een tooltje van promise kon ik zien dat dit wel gewoon was ingeschakeld, is dit bij jouw ook zo?
Volgens windows apparaatbeheer is "look ahead" en "write cache" enabled bij mij.
er zijn wel losse drivers te vinden voor de Silicon 3112A controller
Die link geeft nu een sessiontimeout.asp, maar ik denk dat je deze bedoelt?
ik zie 3x12_x86_rdvr-logod-10051 als laatste raid driver staan en 3112A_x86_win_idvr-12057 als laatste non-raid driver staan. ik vrees alleen dat dit net als bij mij weinig zou uithalen.
Die 3112A_x86_win_idvr-12057 heb ik eerder al geprobeerd en dat was blijkbaar niet voor de 3112, want vervolgens gaf WinXP meteen bij het booten een blauw scherm. Gelukkig was het laatste herstelpunt niet zo ver terug (veilige modus werkte ook niet). ;-)

Die 3x12_x86_rdvr-logod-10051 had ik neem ik aan ook al geprobeerd, maar ga ik voor de zekerheid nu *nog* een keer doen.

[ Voor 4% gewijzigd door fmb op 13-02-2005 14:13 ]

• fmb
Probleem lijkt plotseling verholpen. Ben er al een tijd niet meer mee bezig, heb geen idee waarom het nu wel werkt. Transferrates zijn nu iig. acceptabel.

Voor latere referentie: ik gebruik gewoon de laatste WHQL certified drivers van nVidia (nu nForce_5.10_WinXP2K_WHQL_international) en 3x12_x86_rdvr-logod-10051.zip als S-ATA driver.

[ Voor 38% gewijzigd door fmb op 30-03-2005 15:59 ]

• fmb
Losrakende S-ATA kabels kunnen ook het probleem verklaren:
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=57580

[ Voor 4% gewijzigd door fmb op 12-04-2005 10:27 ]

Pagina: 1