Hoi,
Misschien dat iemand mij nog kan helpen met het oplossen van een probleem. Heb al een aantal dingen geprobeerd (zie verder), maar kom er niet uit en weet geen andere opties meer te bedenken dan dat de S-ATA schijf niet helemaal correct werkt (al dan niet in combinatie met de onboard S-ATA controller).
Mijn systeem:
Mobo: Asus A7N8X-E Deluxe
Mobo bios versie: 1013 (nieuwste)
Onboard S-ATA controller: Silicon Image Sil 3112A RAID Controller
(Sil 3112A bios v4.2.47)
RAM: 512 MB
CPU: XP2600+
HD: S-ATA 80 GB Maxtor DiamondMax Pus 9 Model 6 Y080M0
HD: IDE 40 GB Maxtor DiamondMax 40 VL Ultra ATA 100 Model 34098H4
Probleem:
Lezen vanaf mijn S-ATA schijf gaat te langzaam, schrijven gaat merkwaardig genoeg wel snel. Dit baseer ik op het volgende, ik heb steeds een bestand van 700 MB gekopieerd:
Tussen de twee schijven:
Van S-ATA naar IDE duurt 2 min 45 sec; 4,2 MB/s
Van IDE naar S-ATA duurt 1 min 4 sec; 10,9 MB/s
Op dezelfde schijf:
Van IDE naar IDE duurt 53 sec; 13,2 MB/s
Van S-ATA naar S-ATA duurt 3 min 48; 3,1 MB/s
Hieruit blijkt volgens mij duidelijk dat het lezen vanaf de S-ATA schijf veel te langzaam gaat, ik heb echter geen idee waarom.
Opmerkingen:
Beide schijven worden goed herkend in bios en windows. Zowel met type als transfer mode' (DMA modus). Schijven heb ik net gedefragmenteerd, maar dan nog mag het verschil niet zo groot zijn.
Wat ik heb geprobeerd maar niks verbeterd:
- S-ATA schijf zowel op SATA1 als op SATA2.
- Andere S-ATA kabel.
- A7N8X-E Deluxe Uber Bios met Sil 3112A bios v4.2.50
- S-ATA stroomaansluiting i.p.v. molex.
- standaard windows IDE drivers i.p.v. de nVidia nForce2 ATA drivers
- PowerMax kan ik niet gebruiken om de S-ATA schijf te controleren, omdat die geen schijven op geintregeerde of add-in S-ATA controllers herkent...
Misschien zie ik iets over het hoofd of heeft iemand nog andere ideeën?
Frank
Misschien dat iemand mij nog kan helpen met het oplossen van een probleem. Heb al een aantal dingen geprobeerd (zie verder), maar kom er niet uit en weet geen andere opties meer te bedenken dan dat de S-ATA schijf niet helemaal correct werkt (al dan niet in combinatie met de onboard S-ATA controller).
Mijn systeem:
Mobo: Asus A7N8X-E Deluxe
Mobo bios versie: 1013 (nieuwste)
Onboard S-ATA controller: Silicon Image Sil 3112A RAID Controller
(Sil 3112A bios v4.2.47)
RAM: 512 MB
CPU: XP2600+
HD: S-ATA 80 GB Maxtor DiamondMax Pus 9 Model 6 Y080M0
HD: IDE 40 GB Maxtor DiamondMax 40 VL Ultra ATA 100 Model 34098H4
Probleem:
Lezen vanaf mijn S-ATA schijf gaat te langzaam, schrijven gaat merkwaardig genoeg wel snel. Dit baseer ik op het volgende, ik heb steeds een bestand van 700 MB gekopieerd:
Tussen de twee schijven:
Van S-ATA naar IDE duurt 2 min 45 sec; 4,2 MB/s
Van IDE naar S-ATA duurt 1 min 4 sec; 10,9 MB/s
Op dezelfde schijf:
Van IDE naar IDE duurt 53 sec; 13,2 MB/s
Van S-ATA naar S-ATA duurt 3 min 48; 3,1 MB/s
Hieruit blijkt volgens mij duidelijk dat het lezen vanaf de S-ATA schijf veel te langzaam gaat, ik heb echter geen idee waarom.
Opmerkingen:
Beide schijven worden goed herkend in bios en windows. Zowel met type als transfer mode' (DMA modus). Schijven heb ik net gedefragmenteerd, maar dan nog mag het verschil niet zo groot zijn.
Wat ik heb geprobeerd maar niks verbeterd:
- S-ATA schijf zowel op SATA1 als op SATA2.
- Andere S-ATA kabel.
- A7N8X-E Deluxe Uber Bios met Sil 3112A bios v4.2.50
- S-ATA stroomaansluiting i.p.v. molex.
- standaard windows IDE drivers i.p.v. de nVidia nForce2 ATA drivers
- PowerMax kan ik niet gebruiken om de S-ATA schijf te controleren, omdat die geen schijven op geintregeerde of add-in S-ATA controllers herkent...
Misschien zie ik iets over het hoofd of heeft iemand nog andere ideeën?
Frank
[ Voor 6% gewijzigd door fmb op 07-02-2005 23:23 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.