[Debian - xmms/mplayer] Veel te kleine lettertjes in menus

Pagina: 1
Acties:

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ik heb hier een vrij verse installatie van Debian Sarge, nou heb ik eenprobleem zoals op de bijgevoegde screenshot kan worden gezien, in de prefernces menu's van in elk geval xmms en mplayer (misschienook nog andere programma's) zijn de letters zo klein dat ik met mijn neus op het scherm moet gaan zitten.
Weet er iemand hoe ik dit kan veranderen?
Screenshot

[ Voor 4% gewijzigd door Keeper of the Keys op 07-02-2005 22:11 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

XMMS heeft in ieder geval onder Preferences een 'Font' tab; kun je daar niets vinden. Is dit verder geen instelling van je Windowmanager?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Ja ik heb hetzelfde gemerkt toen ik Debian eens wou proberen, maar ik ben er niet uit gekomen. Het kan zijn dat het komt doordat je bepaalde lettertypes mist.
En natuurlijk omdat XMMS verouderd is en geen GTK2 ondersteuning heeft.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik ben zelf nog niet over, maar Beep Media Player is echt de toekomst. Daarbij heb je "gewoon" GTK2 fonts, dus geen bitmap brouwsels.

Misschien kun je daar eens naar kijken? :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Keeper of the Keys
De lettertypen tab helpt me niet voor de context menu's en de preferences menu's.
Ik denk wel dat je gelijk hebt dat het met de windowmanager te maken heeft, maar war zou ik het dan moeten aanpassen, onder kde en gnome gedragen beide programma's zich zo....
Puur door hoe de menu's eruit zien zou ik denken dat ze door een heel erg basic windowmanager worden gerunt....

• dawuss

dawuss

gadgeteer

KeeperoftheKeys schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 16:18:
De lettertypen tab helpt me niet voor de context menu's en de preferences menu's.
Ik denk wel dat je gelijk hebt dat het met de windowmanager te maken heeft, maar war zou ik het dan moeten aanpassen, onder kde en gnome gedragen beide programma's zich zo....
Puur door hoe de menu's eruit zien zou ik denken dat ze door een heel erg basic windowmanager worden gerunt....
offtopic:
dat is niet je windowmanager, die geeft alleen de window borders, maar het gebruikte widget systeem. In dit geval het oude GTK, dat inmiddels "vervangen" is door GTK2

Je zou een nieuw GTK theme kunnen installeren, hoewel die tegenwoordig nog maar schaars zijn. Wat ik zou doen, is gewoon overstappen naar Beep Media Player, en dan een mooi GTK2 theme nemen.

micheljansen.org

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-02 00:15
offtopic:
Wat zijn dit nou voor antwoorden? Hij vraagt toch hoe die het wilt oplossen, niet om alternatieven. Stel mijn windows is stuk, dan zeggen we toch ook niet dat die macos X of linux moet installeren?

Het probleem zit hem inderdaad in het feit dat xmms en mplayer gtk (1) gebruiken. Ik heb 't probleem ooit weten op te lossen. De oplossing zat hem ergens in de X Font server. Het is te vinden op google in ieder geval.

Misschien heb je hier wat aan.

[ Voor 10% gewijzigd door viper op 08-02-2005 18:59 . Reden: Link toegevoegd ]

• Platypussy
  • Laatst online: 13-02 10:49
Ik heb hetzelfde probleem.. Bij XMMS boeit het me niet zo; daar gebruik ik Beep wel voor, maar bij VLC heb ik dus ook van die kleine rotlettertjes. :(

• dawuss

dawuss

gadgeteer

viper schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 18:55:
offtopic:
Wat zijn dit nou voor antwoorden? Hij vraagt toch hoe die het wilt oplossen, niet om alternatieven. Stel mijn windows is stuk, dan zeggen we toch ook niet dat die macos X of linux moet installeren?
offtopic:
Als je dan al zo reageert, trek dan tenminste geen scheve vergelijking :)
Beep Media Player is een fork en doorontwikkeling van xmms, een project waar echt nauwelijks nog aan wordt ontwikkeld. Dat ik hem die opvolger aanraad is dus, om even jouw vergelijking aan te halen, iemand aanraden van Windows 98 naar Windows XP over te gaan stappen, omdat Windows 98 toch ondertussen wel erg oud begint te worden.

Wat betreft het probleem van de topicstarter: Ik zie dat je een standaard Gnome omgeving hebt, dus je zou eens kunnen kijken naar het Control Panel voor Fonts:

Applications -> Desktop Preferences -> Font

micheljansen.org

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Het is dus wel specifiek voor Debian, bij een fresh install van Slackware (en ook SUSE) heb ik geen lettertype problemen gehad met GTK applicaties.
offtopic:
..in geen enkel opzicht aanzet tot een flame-war, maar een beschouwing van mijn ervaringen

Nu is het wachten op een Debian user die dit gefixed heeft denk ik :)

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Hmm; vanaf vandaag heb ik hetzelfde probleem :X Firefox / Thunderbird / XFCE hebben hetzelfde kleine lettertype. Wellicht veroorzaakt door mijn recente installatie van qt? Verder zie ik eigenlijk geen upgrade die ditzelfde probleem zou kunnen veroorzaken :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Spider.007 schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 19:33:
Hmm; vanaf vandaag heb ik hetzelfde probleem :X Firefox / Thunderbird / XFCE hebben hetzelfde kleine lettertype. Wellicht veroorzaakt door mijn recente installatie van qt? Verder zie ik eigenlijk geen upgrade die ditzelfde probleem zou kunnen veroorzaken :?
Nu jij QT noemt bij dit probleem, bedenk ik me ineens dat ik zo iets ook ooit eens gehad heb. Ik gebruikte toen GTK-QT engine voor KDE, en die vernaggelde mijn Gnome font settings. Ik ben er nooit achtergekomen waar het precies aan lag, maar ik heb mijn Gnome profile weggemoved en opnieuw aangemaakt, en toen was het over.

Overigens was dat op Gentoo, en niet op Debian, dus het lijkt me geen specifiek probleem.

micheljansen.org

• Platypussy
  • Laatst online: 13-02 10:49
Ik hoop maar dat het maar snel gefixt wordt, want VLC is best onbruikbaar als je je gezicht zowat in je beeldscherm moet duwen om de menu's te kunnen lezen. Ik gebruik nu maar de Windows versie, die het gelukkig uitstekend doet onder Wine.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

In principe hebben GTK-programma's (naast die GTK-QT engine) helemaal niets met QT te maken. Ik zou "gtk-theme-switch" installeren. Daarmee kun je makkelijk themes en fonts in GTK regelen. Gebruik "gtk-theme-switch2" voor GTK2. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Keeper of the Keys
Ik heb tot nog toe zo'n beetje alle suggesties geprobeerd maar helaas heeft nog niets gewerkt. Of ik doe het fout of het is iets anders.
Het font menu van Gnome werkt niet (Gnome Configuratiescherm > fonts).
GTK theme switchen heeft ook niet geholpen. De look veranderde wel, maar de grote van de lettertjes in die menu's enzo niet...

De suggestie van debianplanet heb ik geprobeerd, het fontpack (msttcorefonts) wilde hier niet downloaden dus heb ik toen een symbolische link /usr/lib/X11/fonts/TrueType gemaakt naar de fonts map op mijn windows partitie, maar dat heeft helaas ook niet gebaat.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik weet helaas niet of mijn probleem gerelateerd is aan het probleem van de topicstarter; maar ik zie zojuist dat mijn Xorg.log het volgende meld
Could not init font path element /usr/X11R6/lib/X11/fonts/TTF/, removing from list!
Could not init font path element /usr/X11R6/lib/X11/fonts/CID/, removing from list!
Ik denk dat dit de reden voor de kleine fonts is; ik heb dit echter nog nooit eerder gehad en snap ook niet waar de melding vandaan komt? :)

---

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
kan zijn dat mn gebrek aan slaap mij parten speelt, maar kun je niet gewoon de fontsize voor je gtk1 apps aanpassen adhv bijv je .gtkrc of mocht je gnome1.x geinstalleerd hebben gnomecc?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:54

lonkhuijzen

100% ADH

met het pakket qt3-qtconfig kan je fonts en themes voor qt aanpassen.
werkt prima voor xmms en skype onder gnome

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
KeeperoftheKeys schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 22:52:
Ik heb tot nog toe zo'n beetje alle suggesties geprobeerd maar helaas heeft nog niets gewerkt. Of ik doe het fout of het is iets anders.
Het font menu van Gnome werkt niet (Gnome Configuratiescherm > fonts).
GTK theme switchen heeft ook niet geholpen. De look veranderde wel, maar de grote van de lettertjes in die menu's enzo niet...
Je moet ook niet zo zeer van theme switchen maar mbv van gtk-theme-switch(2) de fontgrootte veranderen.

Klik eerst op de eerste rode cirkel en dan kan je op de tweede rode cirkel klikken.

gtk1:
Afbeeldingslocatie: http://img118.exs.cx/img118/3245/gtk7il.jpg

gtk2:
Afbeeldingslocatie: http://img26.exs.cx/img26/2699/gtk27ef.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door sampoo op 09-02-2005 14:18 ]

• Keeper of the Keys
Dat heb ik gedaan, en in het preview scherm heeft het effect, maar in xmms of mplayer niet... (we hebben het hier over de gtk1 theme switcher)

• Keeper of the Keys
De fout wordt denk ik door het volgende veroorzaakt, dit is wat ik krijg als ik xmms uit een terminal laat starten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
The font "-adobe-helvetica-medium-r-*-*-8-*" does not support all the required character sets for the current locale "nl_NL@euro"
  (Missing character set "ISO8859-15")
libmikmod.so.2: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map
The font "-adobe-helvetica-bold-r-*-*-10-*" does not support all the required character sets for the current locale "nl_NL@euro"

** WARNING **: Bad translation for menupath: /Peaks Falloff

Ik heb namelijk xmms prima zien werken op een vriends computer die C of en_US als locale heeft staan...
Weet er iemand hoe deze error uit de wereld kan worden geholpen?
De fonts zijn zo ingesteld in xmms, niet in gtk.

[ Voor 9% gewijzigd door Keeper of the Keys op 14-02-2005 21:35 ]

Pagina: 1