Toon posts:

4 schijven in 2 jaar stuk, schuld van de RAID port? Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat dit topic tijdens het typen veel te lang werd heb ik besloten het probleem bovenaan het topic al aan de kaak te stellen. Alle background info staat na de eerste 3 alinea's. Met dank.

Heeft mijn IDE port van mijn 3 jaar oude Epox 8k3a+ al mijn schijven gemold? Kan een IDE/raid port dat doen? In deze 5 minuten bedacht ik me dat alle kapotte schijven kapot gingen aan de IDE/raid port en dat ik ze waarschijnlijk nooit getest heb in de standaard IDE porten. Ook heb ik nog een 2 jaar 120GB WD en een 4,5 jaar oude 40GB maxtor die altijd op de standaard IDE porten hebben gezeten.

Mijn conclusie, deze schijven doen het nog altijd omdat ze niet aan mijn ide/raid hebben gehangen. En mijn IDE/raid port is de schuld van al mijn schijven aangezien deze telkens veel te snel stuk gingen.

Graaaag jullie mening want ik ben verbaasd.

Het oorspronkelijke begin:
In 2 jaar tijd heb ik 2x 120 gb maxtor, 80 gb seagate en 80 GB WD omzeep geholpen.

Das jammer en ik heb altijd de schuld gegeven aan de harde schijf. Ze hebben het allen 6-18 maanden volgehouden. Regelmatig gefragmenteerd met voptxp, goede koeling.

Vanavond ging die 4e schijf met 120 GB (Maxtor 6y120lb).

Maar hier gaat het om: de schijf gaf harde tikken (clicks of death ja) net als alle voorgangers. Explorer reageerde niet meer en de computer een harde reboot gegeven. XP bootte in 3x zoveel tijd en de schijf was vol maar geen data zichtbaar/toegankelijk. Windows tooltjes konden niks (foutcontrole). Norton Partition Magic 8.5 kon niet opstarten vanwege foute Partitie tabellen. :'( :'( Das jammer van de 118 GB data dacht ik weer.

Vervolgens dacht ik aan Norton Ghost 9.0 recovery cd waarmee ik regelmatig mijn os ververs.
Vanuit Ghost geprobeerd de schijf te benaderen, maar die stond op de RAID port (IDE 3) als normale HD en was dus niet toegankelijk zonder installeren van externe scsi/ide driver.

Vervolgens de kapotte schijf op IDE 2 gezet en wederom Ghost gestart. De klikken waren duidelijk minder en ik volbracht de Ghost disk error check zonder problemen!! En in het rescue files en folder gedeelte kon ik weer de gehele inhoud van de harde schijf zien! Waarop ik besloot om geen files te gaan verplaatsen vanuit ghost met het idee dat de schijf elke moment zou kunnen sterven. Bij de voorgaande crashes kon ik in het 3e geval nog alle files naar andere schijven kopieren en 2 dagen later ging ie dood.

Windows XP startte probleemloos op, geen clicks of death meer, windows commander kon meteen weer ale files benaderen en openen lukte ook. Blij :9~ :7

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2005 21:57 ]

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52
ik denk dat je gewoonweg pech hebt. je bent niet de enige die zoveel ide schijven verslijt ik heb al in 3 jaar tijd een 45GB IBM, 2x 20GB WD, 80GB WD, en een 120GB seagate versleten. ze waren of compleet dood, of ze hadden bad sectors. ze waren overigens allemaal goed gekoeld in een hd bracket.

Mocht de IDE poort echt schijven slopen dan zou je dat direkt al merken en niet over een periode van 2 jaar.

Daarnaast zijn IDE schijven gewoonweg niet betrouwbaar en slijtvast genoeg om 24/7 te draaien zoals bij mij het geval was. Ik wijt die kapotte schijven dan van mij ook gewoonweg aan slijtage door veelvuldig gebruik.

Verwijderd

heb je de wd raptor al geprobeerd? dir is een sata schijf die wel 24/7 zou moeten kunnen draaien, hij heeft ook een hele hoge mtbf, en hij is betaalbaar, hij wordt aangeraden voor veeleisende gebruikers en kleine servers, dus als jij zoveel slijtage ondervind, moet je toch de overstap maken naar een iets duurdere schijf

• SneakyJedi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 14:12

SneakyJedi

Wipe them out, all of them

twiekert schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 11:12:
ik denk dat je gewoonweg pech hebt. je bent niet de enige die zoveel ide schijven verslijt ik heb al in 3 jaar tijd een 45GB IBM, 2x 20GB WD, 80GB WD, en een 120GB seagate versleten. ze waren of compleet dood, of ze hadden bad sectors. ze waren overigens allemaal goed gekoeld in een hd bracket.

Mocht de IDE poort echt schijven slopen dan zou je dat direkt al merken en niet over een periode van 2 jaar.

Daarnaast zijn IDE schijven gewoonweg niet betrouwbaar en slijtvast genoeg om 24/7 te draaien zoals bij mij het geval was. Ik wijt die kapotte schijven dan van mij ook gewoonweg aan slijtage door veelvuldig gebruik.
Misschien zijn IDE schijven minder betrouwbaar maar dat is niet mijn ervaring. In mijn server draaien ze ook 24x7. Zelfs de beruchte ibm schijven hebben erin gedraaid. die gingen pas kapot toen ze in een ander systeem werden gezet. Nu heb ik een 80 gb en een 200 gb hd erin en ook hier geen problemen.

1 ding is belangrijk. Mijn hd's worden gekoeld dmv een 80mmfan die tegen de drivebay aanzit. Ikzelf vertrouw geen hd bracket (als je daar zo'n krap 5 1/4 kastje mee bedoelt). Wil je een goede kast, kijk dan naar kasten met fan's in de hd bays. De coolermaster stacker is een hele brute.

May the force be with you

Verwijderd

Heb je je voeding al eens gecontroleerd, wellicht dat je schijven teveel spanning kregen over de lijn.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC draait misschien 10-12/7, halve daagjes dus. En niet superintensief.

Nu nog iets geks, mijn laatste maxtor die stukging klikte als een malloot op de IDE/raid port.

Ik heb deze zojuist op de normale IDE aangesloten en ook deze schijf werkt weer als een zonnetje. Na 4 maanden in de kast gelegen te hebben. Niks meer te merken van snelheden beneden de 1mb/s. Ook de andere maxtor die enorm klitke en explorer liet crashen doet het weer als normaal.

Dus het heeft wel met die raid porten te maken IMO.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 14:51:
Dus het heeft wel met die raid porten te maken IMO.
Waarom vraag je het dan nog? :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een degelijke 400 watt voeding gekocht en heb zeer vaak de stekkertjes gewisseld. De schijven zonder problemen hebben ongetwijfeld wekenlang aan dezelfde stekkertjes gehangen als de schijven die wel stuk gingen (maar nu dus niet stuk blijken te zijn). Ik leid hieruit af dat dit geen oorzaak zal zijn......... zeker weten is iets anders O-)

• Hervelt
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06-2022
Ook ik kreeg last van een harde schijf die flink begon te tikker. (clicks of death ?). Na wat gerommel aan de IDE kabel was het weg. Nadat dit zich enige keren herhaalde (dagelijks) de IDE kabel vervangen en het probleem was weg. Helaas had de schijf zo erg staan tikken dat deze volgens mij al veel te lijden had gehad. Enfin binnen een paar weken was het probleem terug en ook een drive test wees op slechte sectoren. Wat ik bemerkte was dat ik tussentijds nog 1 van de IDE connectoren opnieuw heb aangeknepen en ook dit het probleem op dat moment verhielp.
Mijn conclusie: controleer goed de IDE verbindingen en zorg voor goede kabels. Veel goedkope kabels (in mijn geval nog splinternieuw) hebben onbetrouwbare connectorverbindingen met de lintkabel, en dat zou wel eens grote gevolgen voor je harde schijf kunnen hebben.

Hervelt

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

"clicks of death" is een mechanisch defect van de eerste generatie Iomega ZIP-drives (donkerblauwe, niet-doorzichtige behuizing en met parallelle of SCSI-aansluiting). Het heeft niets met harddisks te maken. Je had door dat dit topic al eventjes stil ligt? Maandje of zes ofzo?

[ Voor 18% gewijzigd door burne op 08-08-2005 21:51 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

FWIW sinds een jaar of 2,5 heb ik 2 Maxtor 80GB schijven, eentje op IDE (windows, apps, data) en de andere op RAID controller (alleen data), gemiddeld iets van 6/24. De IDE schijf is nu brak, maakt gierende geluiden bij het opstarten e.d. maar de schijf aan de RAID controller doet het nog prima.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Maxtor's staan echt zeer bekend om grote uitval, ik zou gewoon een meer betrouwbaar merk kiezen zoals Seagate en anders kiezen voor een Raptor.

[ Voor 4% gewijzigd door n00bs op 09-08-2005 00:28 ]

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Zijn er nergens (oudere) speakers van bv je stereo installatie in de buurt? Ik heb zo eens 2x een HDD gesloopt. Blijkbaar werden deze door een magnetisch veld of dergelijke gestoord. Heb telkens gedacht dat het gewoon de schijf was, door veel gebruik ervan. Maar toen mijn scherm raar begon te doen, dacht ik eens aan de speakers, hoe dichter (of luider) ik mijn stereo liet knallen, hoe meer vervorming in het scherm. Dus volgens mij kwam dit dus door de speakers. Het kan natuurlijk iets anders geweest zijn, maar na het verwijderen van mijn speakers heb ik nooit meer last gehad van kapotte schijven.

just my 2 cents

edit: ik zie nu pas dat je een epox mobo hebt, en dat je oude schijven weer werken. Dit is echt raar want dat had ik ook, met dezelfde mobo. Heb 2x 120 WD en 1x 40 Maxtor kapot gehad, en op andere pc's werkten deze later wel. Morgen eens proberen of die op mijn nieuwe pc werken (heb nog een 120 GB liggen). Dus misschien is dit een bekend probleem bij dit bord? Ondertussen is mobo wel overleden. Maar wel merkwaardig dat we hetzelfde probleem hebben (hadden) met hetzelfde moederbord. Maarja toen kende ik tweakers nog niet :'(

[ Voor 31% gewijzigd door 0X55AA op 09-08-2005 00:45 . Reden: niet goed gelezen ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad geinig toeval......

Hoe is jouw epox gestorven vervolgens (jaja topic is al maanden dood)?? Mijne bleek ten tijde van alle problemen net te beginnen met lekkere capacitators, dus dat zou achteraf ook nog een oorzaak kunnen zijn.

Alle schijven die dus brak deden op de Epox zijn nu een jaar later bijna, volledig werkzaam op een nieuw moederbord, asus a7n8x-x.

Heb wel zo nu en dan een hanger die ik aan een schijffout wijt, maar zeker weten is zo lastig met 3 schijven en 2 roms en een cheapo voeding :)
Pagina: 1