Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Technisch ontwerp] Schenkhulpmiddel voor blinden

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-11 13:56
Het is misschien een beetje een vage titel, maar kon even niets anders verzinnen.

Voor een natuurkunde Praktische Opdracht moeten wij een technisch ontwerp van een
nieuw product (hulpmiddel) maken.
Wij hebben gekozen voor een hulpmiddel voor blinde mensen, zodat als ze een beker/glas aan het inschenken zijn, het ding gaat piepen zodra de beker vol zit.

Nu hadden we bedacht om middels elektriciteit door de vloeistof een soortement speakertje aan te sturen. Alleen wanneer er vloeistof, de meeste vloeistoffen die je schenkt geleiden stroom (zo niet alle???), tussen elektroden komt, is de kring compleet, en gaat er een geluidssignaal af.

Afbeeldingslocatie: http://www.roelio.net/volumeniveaumeter.JPG

Echter willen wij graag een beetje hulp hoe we het beste een prototype van dit niet erg ingewikkelde apparaatje kunnen maken. Van elektronica hebben we niet erg veel verstand.

Alvast bedankt

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Leuk idee, maar als je dan perongeluk je vinger erin steekt terwijl je glas er nog onder zit? >:)

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 20:49
Ik heb ondervonden dat de toonhoogte van het geluid dat je hoort wanneer je water in een glas/beker/proefbuis giet, hoger wordt naargelang het glas voller is. Ik kan zo bijvoorbeelt met mijn ogen dicht zeggen wanneer mijn glas vol is, gewoon aan de toon te horen, misschien dat je iets met een microfoontje in elkaar kan knutselen?

• mastair
't Is ook niet de bedoeling dat we er 230 volt doorheen sturen ;) Is het dan
eigenlijk nog wel te drinken?

@Ives: Dat zou natuurlijk ook mogelijk zijn, maar dan heb je heel geen hulpmiddel meer nodig en dat was juist het idee :)

[ Voor 63% gewijzigd door mastair op 07-02-2005 20:37 ]

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Nou, probeer het uit, misschien wel een nieuwe manier van cocktails maken? 8)7

Verwijderd

Het lijkt mij eigenlijk niet zo'n goed idee om elektroden in de vloeistof te hangen, dat kan namelijk erg onhygiënisch worden als je het gebruikt met limonades en melk e.d.
Je tekening klopt trouwens niet helemaal. Er is niet echt sprake van een + en een - (je wilt je vloeistof toch niet elektrolyseren?), maar eerder van twee plaatjes waartussen je weerstand moet meten. Ik heb niet heel veel verstand van electronica, maar je zou bijvoorbeeld de pluspool in het water kunnen hangen, en de ingang van een comparator aan het andere pootje, die met een (zo groot mogelijke) pulldown weerstand aan de - hangt. Je kunt dan zelfs de gevoeligheid instellen met een spanningsdeler in de vorm van een potmeter aan de andere ingang van de comparator.

Wat de precieze waardes moeten zijn zou ik zo niet weten eigenlijk, maar als je als pulldown weerstand het grootste pakt wat je kunt krijgen, en een zo precies mogelijke afstelpotmeter pakt (zo eentje die je meerdere keren rond kunt draaien), zou het wel moeten werken lijkt me.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2005 20:39 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Het beste kun je een capacitieve sensor gebruiken. Optisch zou ook kunnen, maar mijn ervaring is dat dat niet bij alle vloeistoffen even betrouwbaar werkt.

Verwijderd

TheFrozen schreef op maandag 07 februari 2005 @ 20:33:
Leuk idee, maar als je dan perongeluk je vinger erin steekt terwijl je glas er nog onder zit? >:)
Met een lage spanning en zeker met een lage stroomsterkte zal je dat uiteraard niet eens merken.

Je zou een schakeling van Circuits Online kunnen gebruiken. Deze is zeer eenvoudig op te bouwen, ook zonder technische kennis. Monteer het aan iets dat al klemt en je bent klaar. ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000083.gif
Je bent overigens niet de eerste:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51248/full.jpg

;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2005 20:44 ]

• mastair
Zoiets moet te doen zijn ja. Zo te zien bestaat het idee al zo een beetje. Maar het idee is al goed gekeurd :) Morgen ook even kijken of de elektroboer de spullen heeft.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Verder leuk bedacht ofzo, maar een maat van mij is blind en die steekt gewoon z'n vinger een stukje in de beker.
Of we drinken gewoon uit de fles, vooral bier. ;)

• mastair
TheBorg schreef op maandag 07 februari 2005 @ 20:45:
Verder leuk bedacht ofzo, maar een maat van mij is blind en die steekt gewoon z'n vinger een stukje in de beker.
Of we drinken gewoon uit de fles, vooral bier. ;)
Steekt ie ook z'n vinger in hete koffie ?? ;)

Verwijderd

TheBorg schreef op maandag 07 februari 2005 @ 20:45:
Dergelijke systemen worden dan ook vooral interessant bij het inschenken van thee e.d. ;) Niet onoverkomelijk, wel handig.

Op google is trouwens ook nog heel veel informatie te vinden over andere manieren van vloeistofmeting en andere hulpmiddellen.

• mastair
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 20:48:
[...]
Dergelijke systemen worden dan ook vooral interessant bij het inschenken van thee e.d. ;) Niet onoverkomelijk, wel handig.

Op google is trouwens ook nog heel veel informatie te vinden over andere manieren van vloeistofmeting en andere hulpmiddellen.
Wat voor zoekwoorden heb jij dan gebruikt O+ Ik krijg er weinig uit.

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Lijkt iets net als wij bij natuurkunde moesten maken een vaas die zich vanzelf vulde,

Glas met twee stukjes metaal met een draadje

IC tje die bij een bepaalde spanning een hoog gaf, dus waneer het water geleide tussen de contacken.

Relais eraan met vrijloop diode

Pomp aan de relais

Klaar

offtopic:
de pomp was niet zelfaanzuigend dus het had weinig nut je moets steeds de pomp aanzuigen maar het ging om et idee en de presentatie was goed.

[www.ganzz.nl]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Ik kan wel even samenvatten van wat er op Google te vinden zal zijn, ik heb namelijk jaren ervaring met het meten van vloeistofniveau's i.v.m. mijn vorige beroep (ontwerp robots voor laboratoria).

Niveau detectie met electrode wordt eigenlijk overal gebruikt als het goedkoop moet zijn, de te meten vloeistof voldoende electrisch geleidend is (zal bij levensmiddelen zeker zo zijn), en als er enige vorm van vervuiling op de electrode toelaatbaar is of de electrode goed te reinigen zijn.
In plaats van een gelijkspanning zoals in het schematje van Riff wordt er een wisselspanning gebruikt, dit omdat er anders electrolyse optreedt en er oxidatie ontstaat aan de electrode. Om dit tegen te gaan kunnen eventueel electrode van titanium of platina gebruikt worden.

Optisch is ook goed mogelijk (led of laser), het enige nadeel is dat elke vloeistof een andere mate van reflectie heeft. Bij levensmiddelen is dit zeker het geval en optisch is dus geen optie.

Capacitief blijft dan nog over. De sensor bevind zich buiten het glas/beker en meet er dwars doorheen. In de sensor wordt een electomagnetisch veld opgewekt en indien de capaciteit van dit veld veranderd (door de aanwezigheid van een vloeistof) dan wordt de sensor getriggerd.
Aangezien de dikte van alle glazen/bekers nogal verschillen, en dit ook de meting beinvloed, vind ik deze methode hier eigenlijk ook niet zo geschikt.

-edit-
Het kan dus ook nog ultrasoon, maar daar heb ik nog nooit gebruik van gemaakt.
Google: liquid level detection
http://www.google.nl/sear...on&btnG=Google+zoeken&lr=

[ Voor 8% gewijzigd door TheBorg op 07-02-2005 21:25 ]

Verwijderd

Of een drijver die een schakelaar indrukt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 20:48:
[...]

Een hulpmiddel gebruiken terwijl dat niet nodig is, is alles behalve handig. Maar daar gaat het in dit topic ook niet echt om. Ik ken veel blinde en zwaar slechtziende mensen en ze zoeken zoiets over het algemeen niet. Ookal is gaat het om hete vloeistoffen, dat gaat prima met de wijsvinger. Het is ook de bedoeling dat je je vinger uit het glas / de beker haalt, op het moment dat je de eerste aanraking met de vloeistof voelt.

Het idee wat hierboven genoemd wordt wat gebruik maakt van een vlottertje lijkt me wel wat. Op die manier kun je alle electronica "buiten" het glas / de beker plaatsen.

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Bij hete vloeistoffen kan je aan de buitenkant van het glas ook ongeveer voelen hoeveel erin zit. Bij vloeistoffen die niet heet genoeg zijn om aan de buitenkant te voelen kan je je vinger er weer veilig in steken. Behalve bij zwavelzuur, maar dat word ook niet zo vaak geschonken.. ;)

Nooooh! Stahp!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:35
Vermicellisoep schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 15:27:
Bij hete vloeistoffen kan je aan de buitenkant van het glas ook ongeveer voelen hoeveel erin zit. Bij vloeistoffen die niet heet genoeg zijn om aan de buitenkant te voelen kan je je vinger er weer veilig in steken. Behalve bij zwavelzuur, maar dat word ook niet zo vaak geschonken.. ;)
Maar de hete vloeistof heeft tijd nodig om door te dringen int glas dus kan je er alsnog overheen schenken :P

en zwavelzuur wordt wel geschonken hoor, maar alleen op de echte DIE-hard feestjes })
Pagina: 1