Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL]Aansturen HDD motortje

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf net een motortje uit een kapotte harde schijf(seagate) gehaald, en daar zitten 3 aansluitpinnen op, nu is de vraag natuurlijk: welk voltage moet op welke pin? (en blaas ik daar het motortje niet mee op :P)

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Dat kan je toch wel nameten met een multimeter?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

Topicstarter
en als ik die niet heb.. (misschien toch maar wachten tot na de vakantie en ff bij natuurkunde 1tje regelen)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
5 euro bij de "dat zeg ik..." en je hebt er nog jaren plezier van....

• Hoaxbe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-11 09:05

Hoaxbe

Revived his 9500

Ik dacht zo, gezien de voltages van een molex : ofwel 12V ofwel 5V. Begin met 5V en probeer wat, je zal heus dat motortje niet doorbranden hoor. Draait ie te traag? Dan zal het wel 12V zijn...

Intel 386 33Mhz - 8MB RAM - VGA en Geluid - 120MB HDD - 14" monochroom - Vergeelde plastic case

• Daros
  • Laatst online: 21-11 11:18
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 19:16:
Ik heb zelf net een motortje uit een kapotte harde schijf(seagate) gehaald, en daar zitten 3 aansluitpinnen op, nu is de vraag natuurlijk: welk voltage moet op welke pin? (en blaas ik daar het motortje niet mee op :P)
dat motortje is niks waard... ik zou zeggen begin met 0 volt ;) en bouw het langzaam op... totdat hij het goed doet...

of kijk hoe hij was aangesloten... lijkt me namelijkk in eerst instantie dat die 12V wel kan hebben...

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-11 20:27
Felixje schreef op maandag 07 februari 2005 @ 19:22:
Dat kan je toch wel nameten met een multimeter?
Hoe wil jij dit nameten met een multimeter ???
Dan zou je dus ook op die manier kunnen meten hoeveel spanning een ledje nodig heeft :+

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:13

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik heb het geprobeerd bij een opengehaalde 100MB hardeschijf, maar ik kreeg niet de motor aan de praat. Nameten welke votages die op moet draaien wil niet, want de printplaat/mobo regeld of de hdd aan staat of niet.

• DoDo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10
Idd heb het ook geprobeerd een tijdje geleden, Zonder print draait dat ding niet!

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

gewoon simpel stroom erop zetten zal niet helpen --> heeft namenlijk wisselstroom nodig (d8 ik)
Heb het in elk geval een keer met een cd-rom motortje geprobeerd, werkt met pulsen.

Denk btw dat het ongeveer 3 volt is

[ Voor 11% gewijzigd door The_Savage op 07-02-2005 19:47 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
het zijn 3 fasen motoren, net als krachtstroommotoren, maar dan op een volt of 5...

je moet dus 3 wisselspanningen hebben en die op de 3 pinnen zetten, niet iets wat je zo doet...

• elmer25
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12-2021

elmer25

ooit was ik 25

Waarschijnlijk wordt het motortje via de 3 pennen heel nauwkeurig op snelheid geregeld. Vandaar dat het motortje waarschijnlijk niet veel doet zonder de print. Met wisselstroom simuleer je dan de pulsjes die nodig zijn voor de snelheidregeling, waardoor het motortje wel zal draaien. Enige manier om er met zekerheid achter te komen is om er een oscilloscoop aan te hangen.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Het is waarschijnlijk een stappen motortje en die gaan op een DC spanning niet werken. :)

• Felixje
  • Laatst online: 05-10-2023
PcFer schreef op maandag 07 februari 2005 @ 19:41:
[...]

Hoe wil jij dit nameten met een multimeter ???
Dan zou je dus ook op die manier kunnen meten hoeveel spanning een ledje nodig heeft :+
Meten of het motortje direct, of met een weerstand is aangesloten op de molex.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

SA007 schreef op maandag 07 februari 2005 @ 19:55:
het zijn 3 fasen motoren, net als krachtstroommotoren, maar dan op een volt of 5...

je moet dus 3 wisselspanningen hebben en die op de 3 pinnen zetten, niet iets wat je zo doet...
idd. dit zal wel moeten! een hardeschijf zal toch wel extreem nauwkeurig op een toerental moeten draaien, ik denk dat dit motortje te vergelijken is met een stappen motor.

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 13:41
Idd, alle motortjes uit harde schijven zijn stappenmotors... Zoveel kun je toch niet doen met die kleine krengen...

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik zal eens gaan kijken of ik em aan de praat krijg, of dat ik em toch maar gewoon in de prullenbak pleur
Pagina: 1