[AlphaServer 800] Moeten er Alpha DIMM's in?

Pagina: 1
Acties:

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 22:15
Hier staat een AlphaServer 800 5/400 met 128MB (4 x 32MB) geheugen. Volgens de owner's manual gaat het om 3.3V 168 pins EDO DIMM's met ECC.

Ik zou het geheugen willen upgraden en ik ben me ervan bewust dat ik in een keer 4 DIMM's van dezelfde capaciteit in BANK 1 moet steken. Alleen vraag ik me af of die DIMM's "original Alpha FRU's" moeten zijn (i.e. echte Alpha RAM-modules). In de service guide van de AlphaServer 800 staat er bij "Memory Configuration Rules" onder andere

All DIMMs in a bank must be of the same capacity and part number.

Wil dat zeggen dat als ik er bijvoorbeeld 4 DIMM's van 64MB elk in steek van een ander merk (Kingston / Corsair / whatever / ...) het niet gaat werken omdat de AS800 het part number niet herkent? Of zal het altijd werken zolang ik maar 4 identieke reepjes geheugen gebruik (van eender welk merk)?

Verwijderd

Ik heb nog wel een reeks Compaq/HP Modules liggen van 128mb per stuk, zitten vrijwel zeker een paar identieke tussen.. 168Pins ECC EDO..
Je mag ze wel testen bij mij thuis als je wil..

Verwijderd

Ieder ander merk edo ecc dimms moet ook werken, als je maar niet over de maximale hoeveelheid heen gaat. Er zit bij die Alpha' s niet een of andere check in. Kingston dimms is denk ik de veiligste optie... Heb een kennis die bij Digital heeft gewerkt vandaar...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let op, de ene 3.3V 168p EDO ECC DIMM is de andere niet :o

Hier ben ik over gestruikeld met mijn Sun SparcStation Ultra-5 die ook die spec vreet.

Ik had een stapel Compaq DIMMs liggen, 32MB per stuk. 4 daarvan erin zou 128MB moeten zijn...

Toch werd het stug als 96MB herkend. Na heel wat gelees kwam ik erachter: de Sparcstation Ultra 5 en 10 gebruiken 10b-addressering, terwijl de Compaq DIMMs 9b gebruikten. Daardoor is een deel van het geheugen onbenaderbaar geworden, dat is waar mijn missende 32b heen was :o

Nu heb ik DIMMs die 10b-addressering ondersteunen (2x officieel Sun, 2x Micron) en heb ik een volle 384MB (2x 128MB en 2x 64MB) :)

Nu weet ik niet wat voor addressering die Alpha gebruikt, maar probeer dat uit te zoeken. Als het 9b is kun je gewone DIMMs van Compaq (komen mn uit Pentium Pro servers, kun je tegenwoordig best goedkoop op de kop tikken) gebruiken, is het 10b, dan kun je DIMMs die voor Suns bedoeld zijn pakken (ebay.co.uk opmerkelijk goedkoop te vinden, ik betaalde minder dan EUR 20 voor mijn 2x 128MB DIMMs)

Oslik blyat! Oslik!

• F.U.B.A.R
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 19:17:
Ik heb nog wel een reeks Compaq/HP Modules liggen van 128mb per stuk, zitten vrijwel zeker een paar identieke tussen.. 168Pins ECC EDO..
Je mag ze wel testen bij mij thuis als je wil..
Da's vriendelijk, maar ze moeten per 4 geïnstalleerd worden. En eigenlijk heb ik er zoveel moeite niet voor over. ;)

Wat is de "standaard" adressering? 9 of 10 bits? Ik kan er niets over terugvinden in de handleiding of op Google. En is het niet iets dat eigen is aan Suns?

Het typenummer van het geheugen dat er nu in zit is "54-24329-DA". Er vlak onder staat dan ook nog "A01 ZG9722".

[ Voor 47% gewijzigd door F.U.B.A.R op 07-02-2005 22:28 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik heb in m'n alphaserver 1000a gewoon al het geheugen gepropt wat erin paste :+
En dat werkt prima :P
Het koste me alleen ff tijd om erachter te komen dat ik er setjes van 4 in moest doen(en hoe die setjes precies over het moederbord zijn verspreidt) 8)7

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

F.U.B.A.R schreef op maandag 07 februari 2005 @ 22:27:
[...]

Da's vriendelijk, maar ze moeten per 4 geïnstalleerd worden. En eigenlijk heb ik er zoveel moeite niet voor over. ;)

Wat is de "standaard" adressering? 9 of 10 bits? Ik kan er niets over terugvinden in de handleiding of op Google. En is het niet iets dat eigen is aan Suns?
9 bit (8+1 parity) is redelijk 'standaard', maar als je enigszins exotisch spul hebt is het beter geen aannames te doen over 'standaard' :z

Dat gezegd, ik vind werkelijk niets over 10-bit en Alpha (maarja, je moet ook flink diep spitten voor je het mbt Sun vindt...)
Het typenummer van het geheugen dat er nu in zit is "54-24329-DA". Er vlak onder staat dan ook nog "A01 ZG9722".
1001 sites gevonden die het verkopen, geen die duidelijkheid verschaft over wat het is. Hoeveel chips zitten er van elke type op? Ik verwacht 9 stuks van een type (RAM zelf) en 1 kleinere buffer chip (of een veelvoud van die getallen). Is het iets anders, dan zegt dat aardig wat :)

Oslik blyat! Oslik!

• F.U.B.A.R
moto-moi schreef op maandag 07 februari 2005 @ 22:34:
Ik heb in m'n alphaserver 1000a gewoon al het geheugen gepropt wat erin paste :+
En dat werkt prima :P
Het koste me alleen ff tijd om erachter te komen dat ik er setjes van 4 in moest doen(en hoe die setjes precies over het moederbord zijn verspreidt) 8)7
Dan had je de owner's manual moeten lezen! :P

Ik heb ook zo'n 1000A staan en daar heb ik 4 (+ 1) x 16MB in. Ik heb er zelf nog eens 4 + 1 x 8MB erbij gedaan, maar dat gaf een error. Ik vermoed dat niet alles fast page RAM is.
Heb je alles volgepropt met identieke geheugenmodules? Of zijn het allemaal fast page RAMmen van verschillende groottes / merken?

En voor dion_b:

Afbeeldingslocatie: http://marcosaxo.madoka.be/images/as800_32mb_dimm_sm.jpg

(klik voor een grote versie)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

F.U.B.A.R schreef op maandag 07 februari 2005 @ 23:21:
Dan had je de owner's manual moeten lezen! :P
Die had ik toen nog niet :P
Ik heb ook zo'n 1000A staan en daar heb ik 4 (+ 1) x 16MB in. Ik heb er zelf nog eens 4 + 1 x 8MB erbij gedaan, maar dat gaf een error. Ik vermoed dat niet alles fast page RAM is.
Heb je alles volgepropt met identieke geheugenmodules? Of zijn het allemaal fast page RAMmen van verschillende groottes / merken?
Ik heb er vanalles inzitten, maar die van mij doet geen ecc he ;)

Ik heb er bijv. Digital 5421277, (single side & double side) & nec MC 422000A36Be-70 inzitten.
Eigenlijk gewoon alles wat ik kon vinden O-)
In totaal 320 MB..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• F.U.B.A.R
Hahaha, ik heb gevonden waar de error vandaan kwam: ik had een SIMM er achterstevoren in gestoken waardoor het natuurlijk niet paste. Omdat ik het met slechte belichting had gedaan, had ik niet gemerkt dat die niet juist zat. :+

Ik ben nu bezig om de ingewanden van een AS800 in een AS1000A pedestal case te steken. Maar daar is veel hak- en zaagwerk voor nodig. Als het ooit af raakt toon ik foto's. :)

• F.U.B.A.R
Probleem: ik heb op eBay 4 x 64MB EDO ECC DIMM's @ 3.3V gekocht en daarmee wil de AS800 niet opstarten. Als ik de DIMM's in de server steek en op power druk, krijgt alles stroom en hoor ik 1 korte beep (zou betekenen dat alles OK is) maar mijn monitor krijgt geen signaal. Als ik die DIMM's eruit haal is er geen probleem.
Ik heb de DIMM's al in verschillende combinaties geprobeerd:
- de oude 128MB in bank 0, de nieuwe 256MB in bank 1
- de nieuwe 256MB in bank 0, de oude 128MB in bank 1
- de nieuwe 256MB in bank 0
- de nieuwe 256MB in bank 1
Elke combinatie geeft hetzelfde probleem. Kan ik hier iets aan doen of kan ik het geheugen maar beter opnieuw op eBay gooien?

Het gaat om 4 van deze reepjes (partnr M372F0803CJ0-C60).

• F.U.B.A.R
moto-moi schreef op maandag 07 februari 2005 @ 23:31:
Ik heb er vanalles inzitten, maar die van mij doet geen ecc he ;)

Ik heb er bijv. Digital 5421277, (single side & double side) & nec MC 422000A36Be-70 inzitten.
Eigenlijk gewoon alles wat ik kon vinden O-)
In totaal 320 MB..
Die doet toch wel ECC? Daarvoor dient die 5e SIMM per set van 4. Of is dat parity? En denk je dat je EDO met FP door elkaar kunt gebruiken? Dat zou wel cool zijn want ik heb ook nog een hoop SIMM's die niets doen. :)

Verwijderd

Ik heb hier nog een stapeltje Alpha servers (5 stuks) staan, waar momenteel nog niks mee gedaan word, ik ben niet van plan om ze allemaal te gebruiken. Dus als je nog reepjes geheugen nodig hebt om te testen, dan zou dat wel mogelijk zijn. Ik zal zo ff de types op zoeken.

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
Vanuit de support disc voor de AS800

AlphaServer 800 system architecture supports from 32 Mbytes to 2 Gbytes of memory. Memory options consist of four dual in-line memory modules (DIMMs) and are available in the following variations:
32-Mbyte (consisting of four 8-Mbyte DIMMs)
64-Mbyte (consisting of four 16-Mbyte DIMMs)
128-Mbyte (consisting of four 32-Mbyte DIMMs)
256-Mbyte (consisting of four 64-Mbyte DIMMs)
512-Mbyte (consisting of four 128-Mbyte DIMMs)
1-Gbyte (consisting of four 256-Mbyte DIMMs)
The motherboard has eight DIMM connectors, grouped in two memory banks (0 and 1)
Configuration Rules
At least one memory bank must contain a memory option
A memory option consists of four DIMMs (0, 1, 2, and 3)
All DIMMs in a bank must be of the same capacity and part number
The larger capacity memory must be in bank 0 or a "memory mismatch error" will occur

Size Partnumber
Memory, 8MB DIMM 60NS 54-24354-DA
Memory, 16MB DIMM 60NS 20-47170-D7
Memory, 32MB DIMM 60NS 20-AS800-06
Memory, 64MB DIMM 60NS 20-AS800-07
Memory, 128MB DIMM 60NS EDO 20-AS800-08
Memory, 256MB DIMM 60NS 54-25553-DA

Memory van andere fabrikanten KAN werken maar niet noodzakelijk.

:P

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• F.U.B.A.R
Dus ik kan er vanuit gaan dat het geheugen op zich wel werkt, maar gewoon niet compatible is met mijn AS800?

Da's wel jammer want nu moet ik het met 128MB doen. :'( Hopelijk kan ik nog een beetje van de kosten van de 256MB recupereren.

Verwijderd

Foutje

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 15:42 ]

Pagina: 1