comprimeren en dan bewerken of andersom?

Pagina: 1
Acties:

• lucasb
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 09:57
Hallo tweakers e.a. hierbij mijn eerste post op dit forum, ik hoop dat ik het doe zoals het hoort anders hoor ik het graag.
Na het doorzoeken van de search en google ben ik nog niet tot een antwoord gekomen op mijn, voor een ervaren videobewerker, makkelijke vraag.

De situatie is dat ik hier op de computer 39 GB (3 DV bandjes gecaptured met Studio 9) aan AVI videomateriaal heb. Deze vakantiebeelden wachten nog steeds op de dag dat ze door mij en een vriend bewerkt worden (met adobe premiere pro 7), jammer genoeg zal het nog wel even duren voordat we aan kunnen beginnen.
Nu is het probleem dat het hard nodig is om deze computer te formatteren , hierbij vormen de 3 AVI’s een licht obstakel .
Ik kan er twee op de D: schrijf kwijt en één via het netwerk op me laptop zetten, maar omdat ik ze waarschijnlijk de komende tijd toch niet nodig heb zou het makkelijker zijn ze te comprimeren naar 4 GB ofzo en dan elk deel op een DVD branden (dit comprimeren opzich is het probleem niet daarover zijn genoeg topics te vinden).

Nu is mijn vraag: wanneer ik een AVI van 13 GB op een DVD weet te krijgen is deze kwaliteit hierna nog voldoende om hem in Premiere te bewerken en uiteindelijk samen met de andere 2 delen op één of twee DVD’s te branden (dus ook in DVD kwaliteit) of is dit af te raden vanwege het kwaliteitsverlies (door het beeldmateriaal te comprimeren > bewerken > wederom comprimeren).

Verwijderd

Prima openingspost, mijn complimenten!.
Heb je al overwogen om een extra harde schijf aan te schaffen? ruim 160GB voor 80 tot 100 euro bijvoorbeeld. Zodoende heb je ook nog genoeg ruimte voor het bewerken (tijdelijke bestanden) en voor nieuw materiaal.

Kwaliteit altijd zo hoog mogelijk houden. Het is net als met rekenen: afronden (comprimeren, er gaan gegevens verloren immers, want het is geen lossless compression) pas op het laatst.

• lucasb
dankje voor de reply,
ik had gehoopt dat er een betere oplossing zou zijn, maar helaas het is inderdaad eigenlijk wel logisch, want indien ik dezelfde kwaliteit wil houden is losseloss comprimeren nodig en dat bestaat geloof ik ("nog" als we de broncode moeten geloven) niet.

Nu ik toch dit topic heb geopend zit nog wel met één “klein” vraagje:
Op een Lege DVD staat namelijk dat er 120 minuten film op past, waar zit dan eigenlijk het verschil in met het beeldmateriaal van een DV bandje? (aangezien het feit dat een DV bandje voor de helft van de tijd 13 GB nodig heeft)

Is de oorzaak een verschillend formaat (de AVI heeft een formaat 720*576, alhoewel dit formaat ook bij het aanmaken van een nieuw project in première staat), fps of heel iets anders.

Als er wel 120 min op een DVD past, aannemende dat het voldoende kwaliteit betreft.
Is het dan niet zo dat wanneer we in première exporteren naar een DVD de kwaliteit sowieso verslechterd en dat ik dus eigenlijk ook nu al de bandjes stuk voor stuk op een DVD kan zetten voor het monteren m.b.v. première.
En dat er dan na het monteren weinig tot geen compressie hoeft plaats te vinden omdat de invoer al door première is gecomprimeerd? Of vind er dan dubbele compressie, dus dubbel kwaliteitsverlies plaats.

Nou misschien een beetje veel vragen in één keer, maar ik vraag het toch maar voordat ik van alles ga proberen en al mijn DVD’s naar de prullenbak help

(het wordt idd ook maar sparen voor een extra schijfje, wel de makkelijkste oplossing. Helaas jammer dat sparen bij studenten zoals ik niet echt opschiet)

[ Voor 6% gewijzigd door lucasb op 07-02-2005 22:55 . Reden: laatste zin vergeten ]

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
lucasb schreef op maandag 07 februari 2005 @ 22:48:
Nu ik toch dit topic heb geopend zit nog wel met één “klein” vraagje:
Op een Lege DVD staat namelijk dat er 120 minuten film op past, waar zit dan eigenlijk het verschil in met het beeldmateriaal van een DV bandje? (aangezien het feit dat een DV bandje voor de helft van de tijd 13 GB nodig heeft)

Is de oorzaak een verschillend formaat (de AVI heeft een formaat 720*576, alhoewel dit formaat ook bij het aanmaken van een nieuw project in première staat), fps of heel iets anders.
Inderdaad, omdat de data op een DVD gecomprimeerd is past er meer minuten film per GB op een DVD.

Om terug te komen op je probleem: je kunt beter niet comprimeren, de enige uitzondering zou kunnen zijn als je alleen nog gaat knippen en plakken later.

Een oplossing kan zijn om met bijv. WinRar je AVI's in te pakken op iets van 9 DVD's... je raakt dan geen informatie/kwaliteit kwijt en kunt toch rustig formatteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Kuhlie op 07-02-2005 22:54 . Reden: kleine zin toegevoegd ]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Het hangt er ook gedeeltelijk vanaf wat voor'n soort bewerkingen er gedaan gaan worden.
Als het alleen een beetje knippen en plakken is, zou je kunnen overwegen om er mpeg2 van te maken, met vooral I-frames (eventueel met pframes). De compressie daarvan is nog steeds behoorlijk slecht, maar iig wel veel beter dan je huidige DV capture (neem ik aan). Later kan je deze dan bewerken en zonder extra verliezen naar een DVD compatible formaat toe helpen.

JE kan het nu ook in zo'n formaat zetten dat "significant" hoger is dan de kwaliteit van je uiteindelijke signaal, dan reken je het dus nu om naar een tijdelijk kwalitatief hoog signaal ( bijvoorbeeld 8Mbit mpeg2) en later zet je het op DVD (3-6 mbit mpeg2). Je verliest dan wel iets kwaliteit, maar dat is erg klein tov je uiteindleijke verliezen, dus zul je het nauwelijk zien. ALs je dit wil doen, moet je dus even goed nadenken over wat je uiteindleijk wil met je filmpjes. Welke datarates en compressie streef je na, enz...

Je kan ook eens proberen om met de "huffyuv" codec te comprimeren, deze heeft met de juiste instellingen GEEN verliezen, maar (dus) ook een vrij slechte compressie rate. toch moet een factor2-3 kleiner mogelijk zijn. Het voordeel van huffyuv tov winrar is dat het iig speciaal voor video's ontworpen is, en dus een afspeelbaar formaat oplevert, met een hogere compressie.
Het nadeel is dat er veel minder info over te vinden is, maar met google en een beetje geode wil moet het je lukken.

[ Voor 41% gewijzigd door Luxx op 07-02-2005 23:06 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• lucasb
Die reactie is bijna sneller refreshtijd van de pagina (vandaar het formateren)

Het doel is één of twee DVD's met vakantiebeelden, veel muziek/special effects e.d. qwa kwaliteit stel ik niet veel eisen, alleen dat het voor een leek er ongeveer even goed uitziet als een DVD.

Die huffyuv code ga ik me eens in verdiepen (zag al wat op doom9 en google erover staan), dus als dit formaat ook in premiere te openen is gaat het zeker lukken.

Ik ben in ieder geval door mijn vragen heen en heb genoeg nieuwe google-stof B)
Bedankt voor de megasnelle hulp hier

[ Voor 126% gewijzigd door lucasb op 07-02-2005 23:29 . Reden: na een te late post nu een toepasselijke ]

Pagina: 1