Policy extracten van local naar exchange

Pagina: 1
Acties:

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Ik vraag me af of er een aantal zaken mogelijk zijn om een exchange server in te richten.

Zo heb ik op een computer een algemeen profiel aangemaakt, met daarbij alles ingesteld zoals een normale gebruiker dat dient te zien.
Desktop met achtergrond, alle standaard meuk doorklikt (rondleiding door windows etc.), de visuele instellingen van office 2003 (outlook indeling, rare meuk in de rest van office).

Is het nu mogelijk om uit dit profiel een soort template/sjabloon voor de default gebruiker aan te maken?
Ik weet dat je een gp editor hebt, maar ik zet vraagtegens bij het feit of deze wel alle standaard meuk en visuele settings bestrijkt.

Het zou ook erg handig zijn om standaard de loginnaam op het domein te koppelen aan de naam in Outlook (exchange) zodat gebruikers niet dat aanmeld traject hoeven te doorlopen.

Of is dit veeeeeeel te ingewikkeld?

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Verwijderd

Het automatisch instellen van accounts op een exchange server vanaf de client zou eventueel met kix script kunnen denk ik :? Maar dit is wel complex als je er geen kaas van gegeten hebt.

Verder bestaat er zoiets als Norton Ghost waar je default instellingen kan bewaren in een image.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
mja, het is wat uitzoek werk, maar 't werkt grandioos

je kan met de office resource kit een outlook profile maken
die kan je zo importeren in je profiel, en klaar is kees

heb helaas geen voorbeelden meer :-/

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Mja, maar heeft dit ook allemaal betrekking op dat soort kleine brakheden als de eerste keer dingen doorklikken (deze waarschuwing niet meer weergeven, rondleiding door windows starten, etc. etc. etc. etc. etc.)?

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

WarMaster schreef op maandag 07 februari 2005 @ 20:42:
Mja, maar heeft dit ook allemaal betrekking op dat soort kleine brakheden als de eerste keer dingen doorklikken (deze waarschuwing niet meer weergeven, rondleiding door windows starten, etc. etc. etc. etc. etc.)?
rondleidingen kan je met je GPO's gewoon killen, voor first use prompts van software ben je afhankelijk van de registry settings die de diverse software kunnen beinvloeden (bijvoorbeeld de EULA van Office en Acrobat Reader kan je op die manier ook alvast [ok]'en...)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Je kan het default profile gewoon aanpassen zoals het moet zijn en met een policy een hoop dingen opleggen. Verder kun je bij een windows 2003 server de exchange accounts vanuit de active directory aanmaken. Geen problemen met fouten in namen enz.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Ja die active directory heb ik me nog niet helemaal in thuis gevonden...

D.w.z., ik weet er vrijwel niets vanaf...
Ik zit nu op een SBS met Exchange 5.5 waarbij alles extreem slecht/niet geconfigureerd is, en zit met smart op het nieuwe systeem te wachten. Maar kennis vergaren is dus ook een pré.

Ik hoor trouwens veel geklaag over Roaming Profiles van onze hoflevenancier... Klopt het dat daar zoveel fratsen mee zijn?

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-02 10:22

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

Tja... Roaming profiles kunnen heel mooi werken maar daar moet je wel het een en ander voor instellen. Maar het kan dus heel mooi werken voor iemand die het kan en wil instellen :).

Verwijderd

WarMaster schreef op maandag 07 februari 2005 @ 18:28:
Zo heb ik op een computer een algemeen profiel aangemaakt, met daarbij alles ingesteld zoals een normale gebruiker dat dient te zien.
Is het nu mogelijk om uit dit profiel een soort template/sjabloon voor de default gebruiker aan te maken?
Ja, je kunt dat algemene profiel wat je gemaakt hebt kopieeren naar de 'default user'. Dat profiel geldt voor nieuwe gebruikers, tenzij je dat profiel naar bestaande gebruikersmappen kopieert. Over e.e.a. kan je in de knowledgebase van Microsoft de details vinden.

Siem Weel

Verwijderd

Met het risico de bekende weg nog maar eens uit te leggen: Exchange Server 2000 en hoger maken gebruik van de Active Directory voor de e-mail gegevens van gebruikers. Bij de installatie van de server wordt het AD schema uitgebreid met specifieke Exchange onderdelen.

Dientengevolge hoef je voor bestaande gebruikers alleen maar per gebruiker een mailbox aan te maken (in de Active Directory) en dan zijn de authenticatie, de volledige naam en de e-mail adressen aan elkaar gekoppeld.[1]

En, bij de nieuwere outlook versies wordt het MAPI profile bij de gebruiker opgeslagen, en niet meer bij de machine. Dus met roaming profiles gaat het goed, met local profiles hoef je per gebruiker alleen maar de eerste keer het profiel in te stellen op een nieuwe machine.

En overigens zitten in de Resource Kit wel tools die dit voor je kunnen automatiseren.

[1] Ik ga er vanuit dat je inderdaad Active Directory gaat gebruiken

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

roaming profiles zitten haken en ogen aan inderdaad maar over het algemeen zijn ze tegenwoordig veel beter dan in NT4 tijdperk. Verder kun je een default profile in de Netlogon directory plaatsen. Deze zal worden geladen alvorens een local profile aan te maken. Het is zaak dat je je goed in gaat lezen in de materie een test opstelling maakt en dan flink los expirimenteerd :) leer je veel van namelijk.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Hmmmm ik merk wel dat die roaming/local profile grens erg aan het vervagen is!!

Zo kan je de Application Data al wel weer afzonderlijk op een netwerkschijf dumpen.
Vreemd genoeg slaat hij de visuele settings van Outlook 2003 SBE niet op!

Ook BIZAR is het gewoon dat je met de Office Resouce Kit een speciale install moet aanmaken om de standaard Exchange connectie op te kunnen leggen.

Alleen op die manier kan je zeggen op welke exchange server hij zich moet aanmelden onder '%username%'.

En voor het werkelijk zo ver was dat hij met die nieuwe MST file wilde installeren was ook een gebed zonder einde! Ik begin steeds meer vraagtekens te zetten bij de degelijkheid van dit soort zaken!

[ Voor 49% gewijzigd door WarMaster op 21-02-2005 21:43 ]

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Die GPO vind ik wat sommige dingen echt een zwaaaaaaare teleurstelling!

Je wordt als gebruiker elke keer lastig gevallen over een "onveilige" pc omdat er geen virusscanner of firewall op zit... Virusscanner komt nog goed, maar die firewall moet hij niet om zeiken.

De pest is dat je die SP2 security centre UIT kan zetten vanuit de GPO, maar daar reageert hij gewoon NIET op. Enabled, Disabled, Not Defined, het maakt niet uit...

Het is bedroevend.

Ook geluidsschema's zijn niet te beheren! Zie je het al voor je?
25 PC's op 1 afdeling met een geintegreerde speaker allemaal met hun standaard geluiden!

En die klote "start rondleiding door XP" is ook niet te vinden!

Ik vind het ronduit belachelijk dat er voor sommige zaken een overaanbod aan settings is (bijv. active desktop) en bepaalde andere zaken die wel relevant (kunnen) zijn, is er gewoon NIETS te vinden!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:36
Die GPO vind ik wat sommige dingen echt een zwaaaaaaare teleurstelling!
ben het voor een gedeelte met je eens. Ik zou ook wel meer punten willen regelen via een GPO, maar helaas niet alles er er nog mee mogelijk. Daar zal je dus andere dingen voor moeten verzinnen.
Je wordt als gebruiker elke keer lastig gevallen over een "onveilige" pc omdat er geen virusscanner of firewall op zit... Virusscanner komt nog goed, maar die firewall moet hij niet om zeiken.

De pest is dat je die SP2 security centre UIT kan zetten vanuit de GPO, maar daar reageert hij gewoon NIET op. Enabled, Disabled, Not Defined, het maakt niet uit...
Appart bij mij werkt het wel. Probeer een een gpupdate /force /boot op de machine.
Kijk eventueel eens in de locale policy wat die daar weer heeft. Eventueel gaan troubleshooten waarom het niet werk.
Ook geluidsschema's zijn niet te beheren! Zie je het al voor je?
25 PC's op 1 afdeling met een geintegreerde speaker allemaal met hun standaard geluiden!
Dat is idd de standaard in windows XP. Daar moet je dus even over nadenken voordat je hiervoor een oplossing hebt gevonden. 1 daarvan kan zijn dat je het de gebruiker zelf laat bepalen. Of je maakt een centraal default profiel, met al je settings er in.
En die klote "start rondleiding door XP" is ook niet te vinden!
Goed zoeken B)
Ik vind het ronduit belachelijk dat er voor sommige zaken een overaanbod aan settings is (bijv. active desktop) en bepaalde andere zaken die wel relevant (kunnen) zijn, is er gewoon NIETS te vinden
Wat de 1 overaanbod vind vind de ander noodzakelijk.
Over dat niets te vinden, als het niet via een GPO kan dan moet je dus gaan zoeken op het grote Internet en dan zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat jij niet de eerste bent met het probleem en dat er dus genoeg over te vinden is. Is er niets over te vinden tja, dan moet je zelf wat gaan verzinnen :Y)

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Rolfie schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 22:01:
[...]

ben het voor een gedeelte met je eens. Ik zou ook wel meer punten willen regelen via een GPO, maar helaas niet alles er er nog mee mogelijk. Daar zal je dus andere dingen voor moeten verzinnen.

[...]

Appart bij mij werkt het wel. Probeer een een gpupdate /force /boot op de machine.
Kijk eventueel eens in de locale policy wat die daar weer heeft. Eventueel gaan troubleshooten waarom het niet werk.
Ik ben een ass... er was een overkoepelende policy die hem aan liet!
[...]

Dat is idd de standaard in windows XP. Daar moet je dus even over nadenken voordat je hiervoor een oplossing hebt gevonden. 1 daarvan kan zijn dat je het de gebruiker zelf laat bepalen. Of je maakt een centraal default profiel, met al je settings er in.
Mja dat centrale default profiel heb geprobeerd, maar dat lukt niet echt geweldig... Zeg maar gerust; het werkt voor geen ene meter!

Wat ik wel heb gevonden is de exacte registerwaarden voor het wisselen van het geluidsschema!
Op die basis zou je een .adm file kunnen maken/uitbereiden. Maar daar heb ik nu te weinig tijd voor.

Tot nu toe wordt het dus maar een .reg file runnen per account :S
[...]

Goed zoeken B)
:?

Ik heb toch echt vrij aandachtig gekeken!
Nou ja... Back to the saltmines!
[...]

Wat de 1 overaanbod vind vind de ander noodzakelijk.
Over dat niets te vinden, als het niet via een GPO kan dan moet je dus gaan zoeken op het grote Internet en dan zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat jij niet de eerste bent met het probleem en dat er dus genoeg over te vinden is. Is er niets over te vinden tja, dan moet je zelf wat gaan verzinnen :Y)
Mja bomen... bos....?

Anyway, Het gekke is dat M$ voor sommige zaken inderdaad een 'mogelijkheid' biedt...
maar die zuigen dus.... Zo'n office resource kit is ook één grote ellende.

Je maakt een MST, waar je ook nog eens een mogelijke .OPS file kan invoeren... Dus je denkt 'Ideaal! Meteen de visuele instellingen voor office/outlook voor elkaar!' (Want outlook 2003 heeft een beetje een rare settings als je 2k gewend bent). Maar no go! :(

Bovendien hebben OPS en MST een aantal zaken waarbij ze beide controle op kunnen uitoefenen.
Het is alleen niet duidelijk welke een prioriteit heeft over de andere....

Enfin... genoeg M$ perikelen :P

Pagina: 1