Toon posts:

[MS Access 2000] Database na vervanging pc erg traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede middag,

Ik heb het volgende probleem bij een klant van ons:

Klant heeft 6 pc's en 1 'server' (dit is een Windows XP Pro werkstation). Als voornaamste software heeft hij een maatwerk access pakket dat allerlei relatie en in -en verkoop informatie bevat.

3 weken geleden crashte de harddisk van zijn 'server'. Dit was toen een PII 350Mhz, met een 5400 toeren schijf. OS: Windows 2000 Pro. Wij hebben op dat moment van een backuptape al zijn data teruggezet op een werkstation (een Dell Celeron 2Ghz, met 256MB RAM). De klant heeft op dat moment bij ons een nieuwe 'server' ;) besteld. (Dit is een P4 540, 1GB Geheugen, 2 x Western Digital 36,4GB 10.000RPM in RAID 1). Een echte server wil hij nl. uitstellen tot het eind van het jaar, ivm met vervanging van zijn software pakketten.

Nu; na plaatsing van deze nieuwe PC is het Access pakket verschrikkelijk traag geworden, terwijl andere software pakketten (van bijvoorbeeld TPG, telebankieren, Exact DOS) wel super werken.

Natuurlijk weet ik dat Access niet 1 van de stabielste en snelste netwerkprogramma's is, maar het is toch vreemd dat de performance met 50% afneemt terwijl de hardware misschien wel 10 keer zo snel is. Ik heb al gezocht op Google en Tweakers, maar er is weinig te vinden (behalve dan, dat Access verschrikkelijk traag is en dat SQL veel beter is etc).

Ik heb zelf gebrobeerd om in Windows wat instelling te verbeteren (Systemproperties, Virtual memory, Prestaties etc.). De PC zelf komt overigens supersnel over!

Het aantal active Access clients maakt geen verschil, of er 1 of 5 op zitten levert dezelfde prestaties op.

Natuurlijk kan het niet aan de volgende zaken liggen (want er is niets aan veranderd):
- Netwerk
- Clients
De cleints zijn overigens allemaal P4 boven de 2Ghz.

Heeft iemand van jullie een vergelijkbaar probleem gehad en zo ja is het op te lossen?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Theo Heemskerk
PWA

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 vraagt zich af of dit echt wat met programmeren te maken heeft. :)

>> Software Algemeen

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• jmr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 21:47

jmr

Werkt de Access database met gekoppelde tabellen?

Ik heb ook een keer een performance probleem gehad na installatie van een nieuwe server.
Het bleek dat als het pad naar de back-end database erg lang is dat dit snelheidsproblemen kan opleveren.
Dus liever x:\database.mdb in plaats van x:\verkoop\sub\etc\database.mdb

"640K ought to be enough for anybody." Bill Gates, 1981

Verwijderd

Topicstarter
De database werkt inderdaad met gekoppelde tabellen, het pad is een UNC-pad. Ik geloof inderdaad dat die vrij lang is, dus ik zal hem proberen in te korten. Bedankt voor je reactie.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ik heb de ervaring dat het sneller werkt op het moment dat je in plaats van UNC paden, gebruik maakt van een netwerk mapping.

Heb je antivirus software op de XP machine staan ?
Heb je de firewall in XP uit gezet ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
De firewall staat uit, Antivirus is een goede, volgens mij staat dat er inderdaad op. Ik ga vanmiddag naar de klant toe en je suggestie uit proberen. Dank je wel voor je reactie

Verwijderd

Topicstarter
Helaas Antivirus stond niet op de PC geinstalleerd. Daarnaast heb ik het geprobeerd met drivemappings en kortere UNC namen, maar ook dit mocht niet baten. Ik denk dat dit een typisch geval van pech is :( . Het enige wat ik nog overweeg is om de RAID-1 uit te schakelen, en dan doormiddel van een batch alle bestanden kopieer 's nachts van HDD1 naar HDD2.

In ieder geval bedankt.

PS: Suggesties en ideeen blijven wel welkom hoor :)

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
Het wil ook wel eens helpen om de gekoppelde tabellen te verwijderen en opnieuw aan te maken.

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Misschien een rare suggestie, maar heb je al geprobeerd de database te herindexeren ??
Onder Access heet dat geloof ik comprimeren en decoderen ?

Mirroring is idd wel een erg vertragende factor. Zeker op het moment dat je maar 1 disccontroller gebruikt.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Pagina: 1