Problemen met geheugen op een oud 430HX-moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Beowulff
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-10-2025

Beowulff

Weet ik het

Topicstarter
Ik heb hier een oude Siemens-Nixdorf staan die ik gebruik als webserver e.d. en pas geleden heb ik voor een habbekrats wat EDO-geheugen op de kop getikt. Voorheen had ik maar 16 MB om mee te spelen (4x 4MB), die ik wilde vervangen door dfe "nieuwe" 4x 16MB. Helaas worden die door het BIOS maar herkend als 4x 8MB. Voor alle duidelijkheid, het is niet zo dat twee van de modules niet werken o.i.d., want met 2 modules krijg ik 2x 8MB en ook de volgorde van de modules in de bankjes maakt niet uit.

Het moederbord is een D943, met een Intel 430HX-chipset. Mijn probleem is, dat die volgens de specificaties geen problemen met dit geheugen zou mogen hebben. Ook de limit van 64Mbits per geheugen-chip die die chipset heeft zou geen probleem mogen zijn, omdat de modules 2 chips hebben, dus 64Mbits elk (2x64 = 128Mbits = 16MB). Maar toch krijg ik maar de helft van het geheugen te zien. BIOS zou ook recent genoeg moeten zijn.

Heb ik iets over het hoofd gezien in mijn gespeur naar specificaties en is dit gewoon een limitatie van deze chipset? Of is er iets anders aan de hand? Heeft iemand ideeen?

De laatste doet het licht uit

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:31

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor simm's gebruik je precies, staat er enige info op? Kun je wat regeltjes intikken op Google om erachter te komen wat voor geheugen het precies is? M.a.w.: zijn het wel 16MB reepjes?

Die 430HX chipset moet het makkelijk aankunnen, deze ondersteund maximaal 512MB.

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 07-02-2005 17:47 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Post eens even de opschrift van die chips, om met 2 chips aan 16MB te komen moeten die dingen een x16 of zelfs x32 structuur hebben. Dat laatste zit buiten spec voor de i430HX (en vrijwel alle andere chipsets die ik ken...), tweemaal 4Mx16 moet kunnen, maar ben ik niet vaak tegengekomen (mijn eigen 64MB reepjes hebben 128Mb chips, 16Mx8, 4 stuks per reep), dat gaat wel goed op een i430HX

Ik loop te blaten, net 4x 64MB (elk met 4x 128Mb (16Mx8) chips) in mijn HX plankje gevrot en hij wordt ook doodleuk als 128MB totaal herkend - maar dat ligt waarschijnlijk aan iets anders dan bij jou, i430HX trekt gewoon niet meer dan 64Mb per chip :z

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 07-02-2005 20:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Beowulff

Beowulff

Weet ik het

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 07 februari 2005 @ 18:13:
Post eens even de opschrift van die chips, om met 2 chips aan 16MB te komen moeten die dingen een x16 of zelfs x32 structuur hebben. Dat laatste zit buiten spec voor de i430HX (en vrijwel alle andere chipsets die ik ken...), tweemaal 4Mx16 moet kunnen, maar ben ik niet vaak tegengekomen (mijn eigen 64MB reepjes hebben 128Mb chips, 16Mx8, 4 stuks per reep), dat gaat wel goed op een i430HX
Het zijn twee chips van Samsung, type km416c4104bs-6. Volgens de specs van de website van Samsung zijn dat 4Mx16 chips. Op mijn speurtochten heb ik nog niets gevonden dat zegt dat 4Mx16 een probleem zou vormen voor deze chipset, maar ik kan natuurlijk altijd iets over het hoofd gezien te hebben.

• Beowulff

Beowulff

Weet ik het

Topicstarter
Dank voor de recties tot nu toe, maar ik hoop nog steeds dat iemand nog ideeën heeft hoe ik al het geheugen kan gebruiken. Zoals gezegd, al mijn naspeuringen vertellen mij dat het zou moeten werken, maar hij blijft volhouden dat het 8MB modules zijn. Nou is 32MB al een verbetering t.o.v. de 16 die ik eerst had, maar 64MB is dan toch net even ietsje leuker... Iemand?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probeer die SIMMs gewoon eens op een willekeurig ander mobo, dan kom je snel genoeg erachter aar het probleem zit :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1