[MS Outlook/Exchange] Kopieren 2 attachments gaat fout

Pagina: 1
Acties:

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 19:52
Beeld je de volgende situatie in:

Exchange 2003 mail omgeving en microsoft office outlook 2003.
Windows XP SP1 machine. Verschillende hotfixes van SP2.

Mailtje komt binnen in de exchange mailbox met 2 PDF's (mailtje aan jezelf bijv)
- dubbelklik en open de mail
- Rechts klikken op een PDF en "select all" kiezen.
- Weer rechts klikken en "copy kiezen".
- Mailtje sluiten
- Je krijgt de vraag of je de grote PDF's in je clipboard wil houden...Kies Ja.
- Open een nieuw mailtje
- Rechts klikken in de body van de lege e-mail en "paste" kiezen.
- Dubbelklik op de eerste PDF. Niks aan de hand.
- Dubbelklik op de tweede PDF. Je krijgt nu de eerste PDF!

Dit is getest op meerdere machines, met verschillende PDF's.
Ik heb het ook maar meteen met XLS, DOC en JPG files getest en inderaad.. ik heb ineens 2 keer dezelfde file maar wel met hun originele namen.

Als ik de files dan lokaal save, dan hebben ze dezelfde file size. Het zijn dus echt 2 keer dezelfde files.

Ik heb 2 vragen:
Is dit bij iemand anders ook reproduceerbaar (ja/nee) ?
wat draai je? (Windows versie, exchange versie, outlook versie?)

[edit 1]
Hetzelfde geldt als je 3 attachments pakt, het worden allemaal 1 en dezelfde attachment.
Het wordt elke keer de file die als 1e staat. De file die dus alfabetisch als eerste voorkomt.
Ook als ik bijv. 2 PDF's pak en 2 XLS files pak, als de 2 PDF's als eerste staan, en de 2 XLS files erna, en ik open de XLS files dan zie ik de inhoud van de PDF's in MS Excel.

[edit 2]
Ik heb google afgezocht maar het is best lastig zoeken met woorden als attachement, e-mail en copy.
Ik heb microsoft gebeld voor support maar hun kennen dit probleem niet, maar ze willen eerst geld zien voordat ze support leveren. Als het een bug blijkt te zijn krijg je je geld terug. |:(

[ Voor 37% gewijzigd door Warbringer op 07-02-2005 16:42 ]

I want to live forever, so far.. so good.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 11:45
Heb je al geprobeerd om het originele bericht niet te sluiten, en dan te plakken ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Warbringer
Het gaat me er even niet om of dit probleem "op te lossen" of "te omzeilen" is.
Het probleem geldt trouwens ook als je de attachments uit je sent items folder haalt.
Je kunt inderdaad de binnengekomen mail gewoon openen, en daar zijn de attachments nog gewoon goed, maar zogauw je dezelfde attachments door wilt sturen in een nieuw mailtje zonder de attachments eerst op te slaan, dat het dan fout gaat.

Als dit echt een bug is dan meldt ik dit bij microsoft aangezien het gewoon moet werken.
Het bedrijf waar ik werk betaald grof geld voor een support contract met microsoft, en ik vind dat voor dat geld er wel wat aan gedaan mag worden.

Ik wil alleen weten of het aan deze systemen ligt of dat andere systemen buiten dit bedrijf hetzelfde probleem hebben?

Hier zijn het namelijk allemaal standaard systemen vanaf een standaard image, met allemaal hetzelfde software package gedeployed via Novadigm Radia. Dus alles is hier redelijk hetzelfde.

Ik kan het alleen nog niet testen op een aparte configuratie. Dit wil ik morgen wel gaan proberen met SP2 en de office service pack.

Nu wil ik gewoon even weten of dit bij andere mensen (op hun werk lijkt me) reproduceerbaar is.

Volg dus gewoon letterlijk de stappen hierboven, en post je resultaat.

Verwijderd

Ik kan het op een virtual server met Exchange 2000 sp3 en laatste rollup met outlook 2000 als client niet reproduceren. Mailtje naar mezelf gestuurd met 2 jpgs, jouw stappen gevolgd om een nieuw mailtje te maken en ik zie gewoon de correcte jpgs.

heb je:
- antivirus op je client al gedeinstalleerd en getest
- antivirus op je server gedeinstalleerd en getest
- gebeurt dit bij alle gebruikers? Al eens een nieuwe gebruiker aangemaakt en getest?
- al een nieuwe storage groep aangemaakt en met users op die nieuwe storage groep getest? (om corruptie in de database uit te sluiten)
- als je de message naar een pst kopieert en dan hetzelfde probeert, wat gebeurt er dan?

offtopic:
als dat bedrijf waar jij werkt echt een support contract heeft bij microsoft en daar grof geld voor betaalt, dan snap ik niet helemaal waarom je in je eerste post zegt dat MS eerst geld wil vangen. Waar jij het nl over hebt is een Pay per incident en bij mijn weten word je pas gefactureerd als het probleem opgelost is...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2005 17:49 ]

• Warbringer
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 17:21:
Ik kan het op een virtual server met Exchange 2000 sp3 en laatste rollup met outlook 2000 als client niet reproduceren. Mailtje naar mezelf gestuurd met 2 jpgs, jouw stappen gevolgd om een nieuw mailtje te maken en ik zie gewoon de correcte jpgs.

heb je:
- antivirus op je client al gedeinstalleerd en getest
- antivirus op je server gedeinstalleerd en getest
- gebeurt dit bij alle gebruikers? Al eens een nieuwe gebruiker aangemaakt en getest?
- al een nieuwe storage groep aangemaakt en met users op die nieuwe storage groep getest? (om corruptie in de database uit te sluiten)

offtopic:
als dat bedrijf waar jij werkt echt een support contract heeft bij microsoft en daar grof geld voor betaalt, dan snap ik niet helemaal waarom je in je eerste post zegt dat MS eerst geld wil vangen. Waar jij het nl over hebt is een Pay per incident en bij mijn weten word je pas gefactureerd als het probleem opgelost is...
Het is bij meerdere clients en bij alle (tot zover) geteste PC's.
Zouwel een nieuwe als oude account hebben dit probleem. Het lijkt een issue te zijn bij het kopieren van de 2 (of meerdere) attachments naar het clipboard. Als je dan het originele bericht sluit en je krijgt die vraag over je clipboard, daar ergens lijkt het fout te gaan.

Ik zal even iets duidelijker zijn over de MS support situatie.

Het bedrijf waar ik werk heeft als ICT partner IBM in de arm genomen. Het directe support contact dat dit bedrijf met Microsoft eerst had is in Oktober 2004 afgelopen en niet verlengd. Alle contact gaat nu via IBM. Als wij een probleem hebben dan meldt IBM dat voor ons bij Microsoft en wij krijgen de feedback/oplossing via IBM weer terug.

IBM wil niet "zomaar" issues aanmelden bij microsoft. Vandaar dat er wat vooronderzoek gebeurd door ons. Toen ik dit probleem onder ogen kreeg heb ik het getest en gereproduceerd. Toen belde ik MS op en legde het uit. Kwestie van even polsen of het bekend is bij hun..
Aangezien ons directe support contact in oktober gestopt was kon ik niet direct een probleem melden maar moet dit via IBM. Ik had wel de optie voor een PPI maar goed, da's niet nodig aangezien we gewoon support krijgen via IBM. Ik heb dus vriendelijk bedankt daarvoor.
Ik ben nu bezig met het verzamelen van meer gegevens zodat ik ze aan IBM kan doorspelen en dat hun het verder kunnen regelen voor ons.

Ik had misschien beter kunnen zeggen dat we grof geld aan microsoft IBM betalen voor een support contact :)

Hopelijk is dit gedeelte nu wat duidelijk. Het is verder ook niet relevant aan dit issue dus hopelijk kunnen we dit verder met rust laten.

Je post nu zelf dat je deze issue niet hebt op exchange 2003 en outlook 2000.

het deinstalleren/herinstalleren van de virusscanner software is helaas geen optie. Ik kan niet zomaar de viruscanner deinstalleren van een mailserver die in de produktie staat. Beetje hoog risico. De lokale virusscanner zou ik kunnen disablen (het is Mcafee) om te kijken of het een uitkomst biedt.

Thanks voor het testen in ieder geval.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 16:02

grimson

domeingrommer

Heb je toevallig McAfee Groupshield 6 op die mailserver draaien?
/edit
oja.. ik las eroverheen.

Je zou wel de Antivirus services kunnen stoppen op de server om te kijken of het probleem daardoor veroorzaakt word. Dit is een 'kleine' handeling en kan 'real time' uitgevoerd worden.

Je zou eens Office 2003 SP1 kunnen proberen .. van Exchange is er uiteraard ook een SP1 >:)
Laatste versie GroupShield is 6.0.1 en een patch voor 6.0.1. McAfee raad trouwens 6.0.1 sterk aan :)

[ Voor 100% gewijzigd door grimson op 07-02-2005 18:04 ]

Verwijderd

Warbringer schreef op maandag 07 februari 2005 @ 17:54:
[...]

Hopelijk is dit gedeelte nu wat duidelijk. Het is verder ook niet relevant aan dit issue dus hopelijk kunnen we dit verder met rust laten.

Je post nu zelf dat je deze issue niet hebt op exchange 2003 en outlook 2000.

het deinstalleren/herinstalleren van de virusscanner software is helaas geen optie. Ik kan niet zomaar de viruscanner deinstalleren van een mailserver die in de produktie staat. Beetje hoog risico. De lokale virusscanner zou ik kunnen disablen (het is Mcafee) om te kijken of het een uitkomst biedt.

Thanks voor het testen in ieder geval.
Support situatie is inderdaad niet relevant voor dit probleem, maar het was wat vreemd, maar nu wel duidelijk :)

Ik kan morgen nog wel testen met een e2k3 bak maar ik denk dat ik dan hetzelfde zie.
Is het misschien een optie om te zorgen dat er geen mail binnenkomt en dan te testen als er niemand aan het werk is?

• Warbringer
grimson schreef op maandag 07 februari 2005 @ 17:59:
Heb je toevallig McAfee Groupshield 6 op die mailserver draaien?
/edit
oja.. ik las eroverheen.

Je zou wel de Antivirus services kunnen stoppen op de server om te kijken of het probleem daardoor veroorzaakt word. Dit is een 'kleine' handeling en kan 'real time' uitgevoerd worden.

Je zou eens Office 2003 SP1 kunnen proberen .. van Exchange is er uiteraard ook een SP1 >:)
Laatste versie GroupShield is 6.0.1 en een patch voor 6.0.1. McAfee raad trouwens 6.0.1 sterk aan :)
De groupshield patches zijn niet mijn verantwoordelijkheid maar die van system management hier. Ik zal eens vragen welke versie van groupshield dat er draait, en als ik het idee heb dat het daaraan ligt, dan een change order inschieten voor het updaten van de groupshield naar 6.0.1.

Ik ga zometeen even een standaard systeem imagen en dan alle SP's erop gaaien van zowel windows als Office. Kijken of dat een uitkomst biedt.
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 18:15:
[...]

Support situatie is inderdaad niet relevant voor dit probleem, maar het was wat vreemd, maar nu wel duidelijk :)

Ik kan morgen nog wel testen met een e2k3 bak maar ik denk dat ik dan hetzelfde zie.
Is het misschien een optie om te zorgen dat er geen mail binnenkomt en dan te testen als er niemand aan het werk is?
Dit bedrijf is nogal groot (understatement). De vestiging waar ik zit telt 3000 werkplekken en nog een flink aantal honderden extra medewerkers. De betreffende exchange servers regelen de mail van al deze gebruikers plus dat ze de mail van vestigingen in Amerika en Azië routeren. In elke tijdzone is dus altijd wel iemand aan het werk...

Verwijderd

ook met e2k3 sp1 op een windows 2003 machine kan ik het niet reproduceren. Client is windows 2000 sp4 en outlook 2003...
Zie je dit op alle servers in de organisatie? Kan je het in een testlab reproduceren?

• Warbringer
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 12:45:
ook met e2k3 sp1 op een windows 2003 machine kan ik het niet reproduceren. Client is windows 2000 sp4 en outlook 2003...
Zie je dit op alle servers in de organisatie? Kan je het in een testlab reproduceren?
De exchange bak hier heeft SP1.
Ik test het op verschillende IBM S50's met Windows XP machines SP1 en MS outlook 2003.

Het is hier reproduceerbaar in een testlab.
Ik ben nu aan het kijken waar de oplossing zit. Ik heb zojuist de office service pack erop gezet en het probleem is er nog steeds. Nu zet ik Windows XP SP2 erop en kijk of het daarna nog steeds fout gaat.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 09:07
Ik kan het probleem repliceren. Echter ik gebruik géén Exchange....

- Windows XP sp2 (+ alle updates daarna)
- Outlook XP sp3
- McAfee Virusscan enterprise 8.0.0

Hans van Zijl

Pagina: 1