Toon posts:

Linux wifi adapter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben op dit moment aan het experimenteren met Linux (Fedora c3), alleen ik kan er niet op internetten omdat ik mijn Siemens USB Adpter11 er niet op werkt(Zou wel kunnen, maar voor een newbie als mij een onmogelijke opgave. Zie http://at76c503a.berlios.de/devices.html). Nu heb ik de mogelijkheid om een nieuwe draadloos netwerkkaartje te kopen, welke type raden jullie mij aan. De volgende eigenschappen vind ik belangrijk.

Compatible met meest Linux distro's (In het bijzonder met Fedora Core 3)
Goed ontvangst
Plug and Play onder linux
Niet veel duurder dan E 70,-

Ik hoop dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft, en me er verder mee wil helpen.

Groetjes Wilfried

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

De meeste draadloze netwerkkaarten werken niet (native) onder Linux. Van de jouwe weet ik weinig, maar ik zou er niet op rekenen.

Wat je wel kunt proberen, is ndiswrapper. Da's echt niet zo moeilijk. Kwestie van downloaden (http://sourceforge.net/projects/ndiswrapper/), uitpakken (tar zxvf ndiswrapper-1.0.tar.gz), compileren ('make install' typen, voornamelijk), windows drivers erin proppen (met ndiswrapper -i blablabla.inf), module laden en klaar. Vervolgens vind je met 'iwlist scan' je AP, met 'iwlist wlan0 key blablabla' stel je je WEP key in en met 'dhcpcd wlan0 &' schiet je je wifikaartje de lucht in. Uit het blote hoofd, dus er zou wat aan de strijkstof kunnen zijn blijven hangen.

Probeer de tutorial op http://ndiswrapper.source...ki/index.php/Installation eens te lezen. Dit valt echt wel mee. (En het bespaart je zo'n €70!) Succes!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Ik volg de ndiswrapper mailinglist, wordt bijzonder veel geinnoveerd. Next best thing next to a native driver :)

En volgende keer bewust kopen :)

Verwijderd

Topicstarter
He wzzrd bedankt, ik ga het vanavond ff proberen, ik hou je op de hoogte.

Overige reactie zijn nog steeds welkom, dus als iemand nog een wireles adapter weet die Plug and Play onder Linux werkt, dan hoor ik het graag

Groetjes wilfried

Verwijderd

Ik denk dat het makkelijkst is om even op http://www.prism54.org kan kijken. Daar staan kaarten op die goed schijnen te werken.

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een X-Micro 54g (108Mbps) PCMCIA kaartje dat native werkt onder (SuSE) Linux (9.2 Professional). Dit kaartje heeft een Atheros chipset:
code:
1
0000:07:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR5212 802.11abg NIC (rev 01)

Een AR5212 chipset dus.

Kaartje heb ik gekocht bij Computerland http://www.computerland.n...beschrijving&prodid=12857

Verwijderd

Topicstarter
Tot zo ver gaat het verbazend goed, het is me gelukt om het pakket goed te installeren en aan de praat te krijgen. Alleen de .inf bestanden van mijn adapter ziet hij als invalled. Hier moet ik dus nog een oplossing voor zien te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 09:51 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 08:47

zomertje

Barisax knorretje

Bij mij was er ook een verschil tussen de 2.4.x en de 2.6.x kernel. Bij de laatste was de boel beter aan de praat te krijgen. Helemaal werkend heb ik het helaas nog niet gehad.

ps, je hoeft je naam niet onder elke post te zetten :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu versschillende inf bestanden geprobeerd, maar hij ziet ze allemaal als invalled, terwijl ik zeker weet dat he de goede inf bestanden zijn voor mijn USB adapter. Nog iemand een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 17:17 . Reden: Wat typfoutjes gedebugt, ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem inmiddels opgelost door middel van een ethernet bridge.

Verwijderd

marcelk schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 12:02:
Ik heb een X-Micro 54g (108Mbps) PCMCIA kaartje dat native werkt onder (SuSE) Linux (9.2 Professional). Dit kaartje heeft een Atheros chipset:
code:
1
0000:07:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR5212 802.11abg NIC (rev 01)

Een AR5212 chipset dus.

Kaartje heb ik gekocht bij Computerland http://www.computerland.n...beschrijving&prodid=12857
ik heb dezelfde PCMCIA kaart met Slackware alleen ik krijg het niet aan de praat, ik ben dan wel een complete linux newbie maar het zou gewoon automatisch moeten werken toch? ik weet echt niet waar ik moet beginnen.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 08:47

zomertje

Barisax knorretje

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:17:
Ik heb het probleem inmiddels opgelost door middel van een ethernet bridge.
Als je de oplossing nou post (iets uitgebreider) dan hebben anderen er misschien ook wat aan :P

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Inderdaad ik krijg dus ook met geen mogelijkheid mijn eigen Wireless Intel 2200BG aan de praat, ik kan dus wel wat tips gebruiken ook bij mij geeft ie aan Invalid Driver, en de native linux driver wil niet eens compileren maar goedi k heb ook een eigen topic :)

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:08
kheb die 2200bg wel werken, ook hoop problemen met gehad.

neem anders ff contact op

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 21:22
Xsion schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 18:46:

Leuker zou zijn als je je oplossing op het forum met ons alleen deelt :)

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Er is ondertussen al een mooie oplossing met de NDIS wrapper gevonden zo te lezen, maar ik wilde toch nog even kwijt dat er in het laatste Linux Magazine (Nummer 1 van dit jaar dus) een test staat van een aantal draadloze netwerkkaartjes onder Linux. Misschien is dat nog interessant als je toch nog eens een andere kaart wilt. Of iemand moet adviseren. ;)

offtopic:
De website van het blad is niet helemaal up-to-date. De nieuwe layout/logo van het blad zijn daar nog niet in verwerkt en 'In dit nummer'-loopt ook een nummer achter. Dus je zult toch even naar de winkel moeten voor een impressie.

Verwijderd

Topicstarter
He zomertje, bij deze nog even wat meer uitleg wat ik heb gedaan.

Ik heb het probleem opgelost door een ethernet bridge aan te schaffen (ik heb de WET54G van linksys gekocht voor E 92,- bij de media markt, heb men USB wifi adapter verkocht zodat het een beetje verantwoord bleef kwa prijs :P). Deze bridge sluit je aan op je netwerk kaart. Omdat mijn netwerk kaart wel native word ondersteunt door Linux (en volgens mij veel meer ethernet kaarten dan wifi kaarten worden ondersteunt door Linux). Wat ik een klein nadeel vind is dat de instalatie onder Windows moet gebeuren. Hierna is hij wel gewoon via een webbrowser (dus ook onder Linux) te benaderen en te configureren.

[off topic]
Ik ben inmiddels van Fedora naar Yoper geswitcht, dit is een echte aanrader als je een wat oudere bak hebt zoals ik (963Mhz AMD Athlon, 512 Mb ram, en een simpel S3 chipje voor men beeldkanon). Het gaat rete snel terwijl alle opties die KDE er gelikt uit laten zien bijna allemaal aan staan, het gaat zeker sneller als winXP. Een nadeel van Yoper is de ondersteuning, veel dingen moet je compileren.
[/off topic]

Als er verder nog vragen zij dan hoor ik ze graag

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Xsion schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 18:46:

Ik zou wel willen maar je profiel is leeg? Mail mij anders even: gee-money@quicknet.nl

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:08
sander et dwit punt nl
Pagina: 1