Thuisserver keuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 11:47
Ik ben een thuisserver aan het bouwen, maar ik zit nu in twijfel. Ik twijfel wat het beste is, ik wil niet te veel geld uitgeven. De bedoeling is dat het een kleine file- en mailserver wordt.

Ik heb nu twee configuraties in gedachten, maar ik weet niet wat het slimst is om te doen:

Configuratie 1

Moederbord: Asus p2b-f (heb ik al, oud moederbord, geen speciale dingen)
CPU: Pentium 3 600 mHz (heb ik al, misschien dat dat een 1gHz wordt later)
Geheugen: 2* 128mb PC100 (heb ik al, later wil ik er nog 256 bij zetten evt.)
RAID-controller: Adaptec 1210SA, Storage controller (RAID) - SATA-150 - 150 MBps - RAID 0, RAID 1, JBOD - PCI (Deze kost €60,- incl btw.)
HD's: 2* Seagate Barracuda 7200.7, 200 GB, SATA-150, buffer: 8 MB (Kost 2* €108,- incl btw.)

Dit gaat mij in totaal €276,- + verzendkosten kosten.

Configuratie 2

Moederbord: MSI KT6 Delta FISR,KT600,3xDDR,Audio,GLAN,RAID 0,1 SATA,1394 (Deze kost ongeveer €70,- incl btw.)
CPU: AMD Sempron 2300+ (ongeveer €55,- incl btw.)
Geheugen: Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC3200 400Mhz (kost €72,- incl btw.)
RAID-controller: Zit op het moederbord.
HD's: 2* Seagate Barracuda 7200.7, 200 GB, SATA-150, buffer: 8 MB (Kost 2* €108,- incl btw.)

Dit gaat mijn €413,- + verzendkosten kosten.

Voordelen en nadelen

Voordelen van configuratie 1 tov configuratie 2
- Het kost minder geld.
- De processor is minder snel, dus slurpt minder stroom, dus lagere kosten op lange termijn.
- Mocht het moederbord kapot gaan, dan ben ik mijn RAID-array niet kwijt.
- Als er iets kapot gaat, is het goedkoop 2dehands te krijgen.

Nadelen van configuratie 1 tov configuratie 2
- Het is een stuk trager.
- Het is allemaal wat ouder spul, dus misschien gaat het nu sneller kapot.
- Geen firewire, gebruik ik wel eens (als ik echt wil kan ik er een kaartje inzetten)
- Op de lange termijn is het nieuwe systeem makkelijker te upgraden.

Wat ik dus graag wil weten: Wat is de beste keuze tussen deze 2? Op dit moment nijg ik zelf naar de eerste configuratie omdat het minder geld kost en het hoeft niet per se zo heel snel, want het is maar een fileserver... Maar toch heeft de tweede configuratie ook wel wat met het oog op de toekomst. Wie helpt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik weet niet precies wat je budget is, maar heb je al eens naar een Epia bordje gekeken? Voor een 24/7 servertje is het ook fijn als het niet teveel stroom vreet. Zelf heb ik een 1Ghz bordje met 512MB draaien, met Windows 2003 erop en dat bevalt prima, ook omdat ze relatief weinig koeling nodig hebben (kan zelfs passief!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

Ik had een PIII-600 vervangen door een EpiaM10000. Die bleek een stuk trager (in het on-the-fly resizen en thumbnailen van mijn webfoto's) dan de P3-600. En ze gebuiken beide ongeveer evenveel stroom. Dus als je een P3-600 hebt heeft het weinig zin om een Epia te gebruiken.

Toch wilde ik een snellere processor en toch weinig stroom. Dus nu heb ik een Athlon-XP2600+ ondergeklokt op 1000MHz.

Draait op FreeBSD overigens...

[ Voor 5% gewijzigd door PJKs op 07-02-2005 11:14 ]

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Kun je een P3-600 op een 60W voeding laten draaien? Inclusief optical drive en HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:40
Nee, dat trekt ie echt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Ik schat processor 30 W
harddisk 10 W
optical weet ik niet
mobo, RAM... en VGA...

Zal krap worden. Stop er dan in ieder geval een oude, passief gekoelde, weinig stroomvretende videkaart in

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Vandaar mijn suggestie voor een Epia dus. Voor een file en mail server (zeker 1 die op Linux draait) is het echt meer dan genoeg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Het enige waar je echt op bespaart is de grafische kaart die je niet nodig hebt. Als je een P3-mobo hebt met ingebouwde graphics en de zeflde andere onderdelen, dan zal het dus blijkbaar moeten kunnen, want die Epia-proc op zicht gebruikt niet echt minder stroom...

EDIT:
Dit is wel een interessant artikel over de Epia M10000:
http://www.dansdata.com/m10000.htm
During startup, the M10000 system drew from 0.35 to 0.39 amps, which from a nominal 220 volt supply is about 77 to 86 watts. With Windows loaded and nothing going on, it drew about 0.3 amps - 66 watts - when there was something in its CD/DVD drive, or about 0.26A - 57 watts - with that drive empty.

[ Voor 45% gewijzigd door PJKs op 07-02-2005 11:34 ]

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Wat een rare waardes zeg? Dat heb ik thuis echt niet.

Maar goed, 't is een optie voor als je alles toch nog moet aanschaffen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japsai
  • Niet online
ff een off-topic vraagje aan PJK:

Die XP 2600, heb je die nog actief gekoeld? Vraag me af bij welke snelheid je m passief zou kunnen gaan koelen.. Kan het niet echt vinden in de onderclocktopics helaas. Hoeveel stroom gebruik je minder denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
  • Laatst online: 11-09 11:47
Interessante discussie, maar nog geen antwoord op mijn vraag.... Ik lees wel tussen de regels door dat er voorkeur is voor de pIII 600?

Kan mijn topictitel veranderd worden? Het zijn geen servers, maar server. Typfoutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japsai
  • Niet online
Tja, met die sempron kom je natuurlijk nog wel wat verder. Daarbij vraag ik me af oftie veel meer stroom gebruikt dan de pentium. Blijft wel over dat het 200 euri meer is. Waarvoor gebruik je die thuisserver precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

On-topic:

Voor file/mail-server heb je echt niet meer nodig dan die P3. Pas als er veel rekenwerk aan te pas komt zou ik nieuw kopen. Als je met configuratie 1 begint, kun je altijd nog uitbreiden naar 2. Zit je alleen met die SATA-kaart, maar daar is marktplaats voor. In ieder geval lijkt me die snel zat. Als je er veel (zware) software op gaat draaien is P3 onder Windows misschien te licht.

Die XP koel ik gewoon standaard. Liever teveel koelling dan te weinig, en omdat hij toch in een afgesloten ruimte staat maak ik me om het geluid neit druk.

ja, graag!

Pagina: 1