Ik ben een thuisserver aan het bouwen, maar ik zit nu in twijfel. Ik twijfel wat het beste is, ik wil niet te veel geld uitgeven. De bedoeling is dat het een kleine file- en mailserver wordt.
Ik heb nu twee configuraties in gedachten, maar ik weet niet wat het slimst is om te doen:
Configuratie 1
Moederbord: Asus p2b-f (heb ik al, oud moederbord, geen speciale dingen)
CPU: Pentium 3 600 mHz (heb ik al, misschien dat dat een 1gHz wordt later)
Geheugen: 2* 128mb PC100 (heb ik al, later wil ik er nog 256 bij zetten evt.)
RAID-controller: Adaptec 1210SA, Storage controller (RAID) - SATA-150 - 150 MBps - RAID 0, RAID 1, JBOD - PCI (Deze kost €60,- incl btw.)
HD's: 2* Seagate Barracuda 7200.7, 200 GB, SATA-150, buffer: 8 MB (Kost 2* €108,- incl btw.)
Dit gaat mij in totaal €276,- + verzendkosten kosten.
Configuratie 2
Moederbord: MSI KT6 Delta FISR,KT600,3xDDR,Audio,GLAN,RAID 0,1 SATA,1394 (Deze kost ongeveer €70,- incl btw.)
CPU: AMD Sempron 2300+ (ongeveer €55,- incl btw.)
Geheugen: Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC3200 400Mhz (kost €72,- incl btw.)
RAID-controller: Zit op het moederbord.
HD's: 2* Seagate Barracuda 7200.7, 200 GB, SATA-150, buffer: 8 MB (Kost 2* €108,- incl btw.)
Dit gaat mijn €413,- + verzendkosten kosten.
Voordelen en nadelen
Voordelen van configuratie 1 tov configuratie 2
- Het kost minder geld.
- De processor is minder snel, dus slurpt minder stroom, dus lagere kosten op lange termijn.
- Mocht het moederbord kapot gaan, dan ben ik mijn RAID-array niet kwijt.
- Als er iets kapot gaat, is het goedkoop 2dehands te krijgen.
Nadelen van configuratie 1 tov configuratie 2
- Het is een stuk trager.
- Het is allemaal wat ouder spul, dus misschien gaat het nu sneller kapot.
- Geen firewire, gebruik ik wel eens (als ik echt wil kan ik er een kaartje inzetten)
- Op de lange termijn is het nieuwe systeem makkelijker te upgraden.
Wat ik dus graag wil weten: Wat is de beste keuze tussen deze 2? Op dit moment nijg ik zelf naar de eerste configuratie omdat het minder geld kost en het hoeft niet per se zo heel snel, want het is maar een fileserver... Maar toch heeft de tweede configuratie ook wel wat met het oog op de toekomst. Wie helpt me?
Ik heb nu twee configuraties in gedachten, maar ik weet niet wat het slimst is om te doen:
Configuratie 1
Moederbord: Asus p2b-f (heb ik al, oud moederbord, geen speciale dingen)
CPU: Pentium 3 600 mHz (heb ik al, misschien dat dat een 1gHz wordt later)
Geheugen: 2* 128mb PC100 (heb ik al, later wil ik er nog 256 bij zetten evt.)
RAID-controller: Adaptec 1210SA, Storage controller (RAID) - SATA-150 - 150 MBps - RAID 0, RAID 1, JBOD - PCI (Deze kost €60,- incl btw.)
Dit gaat mij in totaal €276,- + verzendkosten kosten.
Configuratie 2
Moederbord: MSI KT6 Delta FISR,KT600,3xDDR,Audio,GLAN,RAID 0,1 SATA,1394 (Deze kost ongeveer €70,- incl btw.)
CPU: AMD Sempron 2300+ (ongeveer €55,- incl btw.)
Geheugen: Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC3200 400Mhz (kost €72,- incl btw.)
RAID-controller: Zit op het moederbord.
Dit gaat mijn €413,- + verzendkosten kosten.
Voordelen en nadelen
Voordelen van configuratie 1 tov configuratie 2
- Het kost minder geld.
- De processor is minder snel, dus slurpt minder stroom, dus lagere kosten op lange termijn.
- Mocht het moederbord kapot gaan, dan ben ik mijn RAID-array niet kwijt.
- Als er iets kapot gaat, is het goedkoop 2dehands te krijgen.
Nadelen van configuratie 1 tov configuratie 2
- Het is een stuk trager.
- Het is allemaal wat ouder spul, dus misschien gaat het nu sneller kapot.
- Geen firewire, gebruik ik wel eens (als ik echt wil kan ik er een kaartje inzetten)
- Op de lange termijn is het nieuwe systeem makkelijker te upgraden.
Wat ik dus graag wil weten: Wat is de beste keuze tussen deze 2? Op dit moment nijg ik zelf naar de eerste configuratie omdat het minder geld kost en het hoeft niet per se zo heel snel, want het is maar een fileserver... Maar toch heeft de tweede configuratie ook wel wat met het oog op de toekomst. Wie helpt me?