[Debian] Krijg Synaptic niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02 18:03
Ik heb (met VMWare vanuit Windows XP) Debian geinstalleerd, zonder grafische schil.
Vervolgens heb ik via apt-get xwindow geinstalleerd, en WindowMaker.
Dit werkt allemaal naar tevredenheid.

Toen heb ik via apt-get Synaptic geinstalleerd, om hier vervolgens Firefox mee te installeren.
Echter, als ik nu Firefox selecteer, dan kan ik nergens een 'install'-button o.i.d. vinden. Wat doe ik fout? Ik zie trouwens tijdens het starten van Synaptic wel enkele foutmeldingen (zie screenshot), die mij helaas weinig zeggen.

[img]]http://www.vanpraag.nl/tweakers.net/debian_synaptic_klein.jpg[/img] (klik op het plaatje voor een grote versie)

Wat nu?

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:10
Dat is alleen de taal package om mozilla nederlands te maken

gewoon
code:
1
2
3
4
5
apt-get intall mozilla-firefox
en eventueel:
apt-get install mozilla-thunderbird
of gewoon:
apt-get install mozilla-firefox mozilla-thunderbird

achteraf kun je nog de region package erbij pakken..

I want to live forever, so far.. so good.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Afbeeldingslocatie: http://img233.exs.cx/img233/265/toolbar3cp.jpg

8)7

Het zal toch niet... :P

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• JozyDaPozy
Nee dus, ik kan daar alles kiezen, maar de toolbar blijft leeg.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

JozyDaPozy schreef op maandag 07 februari 2005 @ 11:22:
[...]

Nee dus, ik kan daar alles kiezen, maar de toolbar blijft leeg.
Hmm ik merk op dat je de toolbar ook nog kan verslepen.
Dus ook al heb je em wel aan staan, je kan em nog beetpakken zeg maar en ergens anders neergooien.
Probeer eens een beetje met die lege balk te prutsen die op je screenie te zien is.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• JozyDaPozy
DeMoN schreef op maandag 07 februari 2005 @ 11:31:
[...]

Hmm ik merk op dat je de toolbar ook nog kan verslepen.
Dus ook al heb je em wel aan staan, je kan em nog beetpakken zeg maar en ergens anders neergooien.
Probeer eens een beetje met die lege balk te prutsen die op je screenie te zien is.
Nee, heb ik ook al geprobeerd, ik kan hem 'uit' de applicatie slepen, maar hij blijft klein / leeg. Maar goed, ik heb inmiddels FireFox geinstalleerd via apt-get, maar het is toch jammer dat ik Synaptic niet aan te praat kan krijgen. Maar kan het iets te maken hebben met die errors die ik krijg tijdens heb opstarten van Synaptic?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

JozyDaPozy schreef op maandag 07 februari 2005 @ 11:35:
[...]

Nee, heb ik ook al geprobeerd, ik kan hem 'uit' de applicatie slepen, maar hij blijft klein / leeg. Maar goed, ik heb inmiddels FireFox geinstalleerd via apt-get, maar het is toch jammer dat ik Synaptic niet aan te praat kan krijgen. Maar kan het iets te maken hebben met die errors die ik krijg tijdens heb opstarten van Synaptic?
http://www.mepislovers.or...de=flat&order=ASC&start=0

Iemand met hetzelfde probleem. En de oplossing.
Het lijkt wel een soort bug in synaptic te zijn icm GTK of zo.
Als je de thread leest zie je ook dat hij een nieuwere versie van synaptic installeert en het vervolgens opeens werkt :)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb dit probleem ook. Het is "spontaan" ontstaan, op twee verschillende computers. Met het menu en toetsenbord kom je er ook, maar het is in ieder geval nogal irritant.
De computers waar het om gaat draaien allebei al zo'n drie jaar sarge, dus lijkt het mij niet dat het met de manier van installeren van TS te maken heeft.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Sir Isaac schreef op maandag 07 februari 2005 @ 11:58:
Ik heb dit probleem ook. Het is "spontaan" ontstaan, op twee verschillende computers. Met het menu en toetsenbord kom je er ook, maar het is in ieder geval nogal irritant.
De computers waar het om gaat draaien allebei al zo'n drie jaar sarge, dus lijkt het mij niet dat het met de manier van installeren van TS te maken heeft.
Probeer ook jij eens de oplossing die ik in de link boven jouw post aan heb gegeven.. :)
Volgens mij heeft iedereen hier gewoon last van. Gewoon een bugje die mee kwam met een nieuwe synaptic update. Je draait zeker geen unstable?

Verwijderd

De knoppen die je normaal op de balk hebt, staan als opties in het "edit" menu van Synaptic. Ik gebruik em al weken zo, ook ik mis de buttons.

• JozyDaPozy
DeMoN schreef op maandag 07 februari 2005 @ 11:56:
[...]

http://www.mepislovers.or...de=flat&order=ASC&start=0

Iemand met hetzelfde probleem. En de oplossing.
Het lijkt wel een soort bug in synaptic te zijn icm GTK of zo.
Als je de thread leest zie je ook dat hij een nieuwere versie van synaptic installeert en het vervolgens opeens werkt :)
Als ik de nieuwe versie (unstable) installeer, dan zegt apt-get dat ik al de laatste versie heb.
Heb ook al synaptic via apt-get verwijderd, en opnieuw geinstalleerd, maar probleem blijft.
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 12:05:
De knoppen die je normaal op de balk hebt, staan als opties in het "edit" menu van Synaptic. Ik gebruik em al weken zo, ook ik mis de buttons.
Ik zie daar dus niet een 'install'-optie o.i.d. tussen zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door JozyDaPozy op 07-02-2005 14:44 ]

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik het probleem ook na de laatste update van synaptic.
Ik doe het tegenwoordig door CTRL + F (voor `apt-get update`) en CTRL + P voor het installeren van pakketten.

Iemand geprobeert om een oudere versie van GTK te installeren?

• JozyDaPozy
CTRL+P does the job! Thanx :)

• Sir Isaac
Ik heb synaptic geupdate naar de versie die in SID (0.55+cvs20004foo) zit, en het probleem is verholpen. Sarge heeft 0.53

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Ik draai op unstable 0.56... Hier werkt alles perfect. Nu wil ik wel eens weten welke versie bijv. JozyDaPozy heeft...

[ Voor 13% gewijzigd door DeMoN op 07-02-2005 16:17 ]

• JozyDaPozy
Sir Isaac schreef op maandag 07 februari 2005 @ 16:10:
Ik heb synaptic geupdate naar de versie die in SID (0.55+cvs20004foo) zit, en het probleem is verholpen. Sarge heeft 0.53
Wat is SID?
(ben een linux-noob)
DeMoN schreef op maandag 07 februari 2005 @ 16:17:
Ik draai op unstable 0.56... Hier werkt alles perfect. Nu wil ik wel eens weten welke versie bijv. JozyDaPozy heeft...
Ik heb de laatste debain testing geinstalleerd, en vervolgens via "apt-get synaptic", Synaptic geinstalleerd, als ik dat doe, dan krijg ik versie 0.53.4.
Hoe zou ik eventueel een nieuwe versie kunnen binnenhalen?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

JozyDaPozy schreef op maandag 07 februari 2005 @ 16:25:
[...]

Wat is SID?
(ben een linux-noob)
[...]

Ik heb de laatste debain testing geinstalleerd, en vervolgens via "apt-get synaptic", Synaptic geinstalleerd, als ik dat doe, dan krijg ik versie 0.53.4.
Hoe zou ik eventueel een nieuwe versie kunnen binnenhalen?
SiD is hetzelfde als unstable... staat namelijk voor Still in Development ;)

Om ff éénmalig synaptic te installeren zou je dit kunnen doen:

- Voeg deze twee regels toe aan je /etc/apt/sources.list :
code:
1
2
deb http://ftp.debian.nl/debian/ unstable main non-free contrib
deb-src http://ftp.debian.nl/debian/ unstable main non-free contrib

- Draai: apt-get update

- Tik: apt-get -t unstable install synaptic

- Flikker die 2 regels maar weer uit je sources.list.

Je kan er ook voor kiezen helemaal over te gaan op unstable. Maar aangezien je zegt nog niet erg veel kennis te hebben met linux zou ik even op testing blijven. Is iets veiliger. Maar ik moet zeggen dat ik al een paar jaar Debian unstable gebruik en nog nooit gezeur o.i.d. heb gehad met een kapot pakketje of zo.

• JozyDaPozy
DeMoN schreef op maandag 07 februari 2005 @ 16:31:
[...]
Om ff éénmalig synaptic te installeren zou je dit kunnen doen:

- Voeg deze twee regels toe aan je /etc/apt/sources.list :
code:
1
2
deb http://ftp.debian.nl/debian/ unstable main non-free contrib
deb-src http://ftp.debian.nl/debian/ unstable main non-free contrib

- Tik: apt-get -t unstable install synaptic

- Flikker die 2 regels maar weer uit je sources.list.

Je kan er ook voor kiezen helemaal over te gaan op unstable. Maar aangezien je zegt nog niet erg veel kennis te hebben met linux zou ik even op testing blijven. Is iets veiliger. Maar ik moet zeggen dat ik al een paar jaar Debian unstable gebruik en nog nooit gezeur o.i.d. heb gehad met een kapot pakketje of zo.
Ok, dit heeft gewerkt, ik zie nu de toolbar :) Thanx alot!
Echter heb ik nu nog een ander probleempje..

Ik kan Synaptic alleen draaien vanuit m'n root-account.
Als ik het start vanuit mijn gewone account (uiteraard wel nadat ik met SU root-rechten heb gekregen) dan krijg ik de volgende foutmelding:
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: No protocol specified

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

JozyDaPozy schreef op maandag 07 februari 2005 @ 16:47:
[...]

Ok, dit heeft gewerkt, ik zie nu de toolbar :) Thanx alot!
Echter heb ik nu nog een ander probleempje..

Ik kan Synaptic alleen draaien vanuit m'n root-account.
Als ik het start vanuit mijn gewone account (uiteraard wel nadat ik met SU root-rechten heb gekregen) dan krijg ik de volgende foutmelding:
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: No protocol specified
[ranzige oplossing]
Je kan als je als USER een console opstart eerst ff dit tikken:
xhost +local:root

En daarna SU'en. Dan werkt het ;)
[/ranzige oplossing]

Maar ik raad je aan om even te googlen.. dit is namelijk een 'probleem' dat erg veel voorkomt. Is een extra stukje veiligheid.

zat over te vinden namelijk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DeMoN op 07-02-2005 16:57 ]

• Sir Isaac
gksu -u root synaptic

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DeMoN schreef op maandag 07 februari 2005 @ 16:31:
[...]
SiD is hetzelfde als unstable... staat namelijk voor Still in Development ;)
Typisch gevalletje van het vinden van de afkorting nadat de naam is bedacht ;)

Sid is het jongetje in Toy Story (waar ook Sarge, Potato en Buzz uit komen) dat alles breekt/sloopt. Wel een typische naam voor unstable.
Pagina: 1