Poweroff & vreemde problemen met geluidskaart/hd

Pagina: 1
Acties:

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Aan de modjes, het was niet helemaal duidelijk waar dit topic thuishoorde. Als hij verkeerd staat mijn excuses

Hallo,

Laatst viel mij iets vreemd op aan mijn computer, namelijk dat de geuildskaart opeens niet meer werd herkend. Reinstall van drivers e.d. hielp niet, maar na een reboot of twee werkte het opeens weer. Dit is later nog 2 of 3 keer terug gekomen.

Vervolgens merkte ik gister dat het leek alsof de computer spontaan wou rebooten - eerst was er de tik en het uitvallen van de fans, en daarna sprongen diezelfde fans weer aan. Dit is hetzelfde geluid dat ik hoor wanneer ik mijn computer reboot. Het gekke was dat er niks gebeurde.

Ik heb toen snel mijn werk opgeslagen en dat bleek maar goed ook: een BSOD verscheen, met een invalid pointer in atapi.sys. Ik heb toen de computer uitgezet en been gaan slapen (wat wil je, om half 1 's nachts).

Vanochtend startte ik mijn computer weer op - altans dat dacht ik, want hij ging niet aan. Nog een keertje op het aan knopje gedrukt en toen ging de computer wel weer aan. Maar toen kon de schijf niet gevonden worden.

Na het aandrukken van alle kabeltjes wel een volledige boot, maar weer werd de geluidskaart niet herkend. De volgende reboot leidde weer tot zo'n "bijna reset" tijdens het XP laadscherm (de eerste), waarna deze vastliep. De derde boot was succesvol, maar viel na een kwartier uit.

Wat er verder nog gebeurd was
- Aanknopje werkte niet meer
- Beetje met de kabels geklooid (stroomkabel verwisseld), geen luck
- Alle kabels nog een keer gechecked, alles lijkt OK.

Nu is het dus zo dat mijn computer met geen mogelijkheid meer op te starten valt.

Ik wilde eigenlijk nog kijken of het de voeding was, maar dat is lastig aangezien dit de enige P4 voeding is die ik in huis heb, op een gegarandeerd kapotte na.

Dit zijn mijn specs:

Pentium 4 1.7 Ghz
512MB SDRAM - merkloos
VIA PX266A moederbord
Maxtor DiamondPlus 9 (iirc) 120GB HD
'Premier' voeding, aantal watts is niet duidelijk.
Asus 16X DVD speler, deze werkte goed
SoundBlaster PCI 128

Dus de vraag is: hebben de problemen met de geluidskaart, boot disk failure, en de poweroffs met elkaar te maken? Kan ik er per definitie vanuitgaan dat mijn voeding fout is, of kan het ook het moederbord zijn? Wat zou ik kunnen proberen om erachter te komen?

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik heb uiteindelijk nog ergens een andere Pentium 4 voeding vandaan gehaald, maar dat bleek een Compaq te zijn die niet compatible is met mijn moederbord.

Na het opnieuw aansluiten e.d. van nagenoeg alle kabels in mijn kast werkt het geheel weer naar behoren. Topic kan gesloten worden :)