Voeding modificeren zodat deze werkt in een oude laptop

Pagina: 1
Acties:

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 20:33
Hallo,

Ik heb laatst een hele oude laptop die niet meer werkte weer eens terug gevonden.
Het is een Olivetti M316, inderdaad erg oud en een gemiddelde desktop van tegenwoordig is kleiner denk ik, maar goed.
Gewoon voor de lol zou ik hem wel weer aan de gang krijgen.
Ik heb hem helemaal open gehad, maar nergens vond ik een aansluiting voor de "nieuwe" voeding (ATX voeding, of hoe noem je dat).

Maar toen keek ik op de accu en las: "Nickel-Cadmium Battery Pack 12v DC 2200mAh".
En door mijn hoofd flitse dat een voeding ook een 12v aansluiting heeft (toch?).
Op de accu zitten 3 pinnetjes, een plus, een T, en een min.
En als ik mij niet vergis heeft de twaalf volt aansluiting van een atx voeding 4 kabeltjes.
Is het toch mogelijk om de accu te vervangen als het ware door die voeding?

Salutatio,
Arno

PS: Hopelijk klinkt het allemaal een beetje duidelijk, zo niet, zeg dan even wat je niet begrijpt ;-)

PPS: Misschien dat hier al een topic over was, maar ik wist niet welke zoektermen ik moest gebruiken.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jawel ...

maar kijk even uit waarchijnlijk zit er achter de batterij ook een schakelende voeding
die sluit je weer op een schakelende voeding aan .. dus ik zou er wel een kleine ohmse balasting ophangen.

als die 2 in oscilatie raken blaas je wellicht iets op. kans is klein denk ik maar just incase

Iperf

Verwijderd

Een at(x) voeding nemen kan, maar dan zit je weer met zo'n lompe kast. Geel op de +, zwart op de -. De T kan je los laten, dat zal waarschijnlijk een temperatuursensor zijn voor het laden van de accu.
In geval van een ATX voeding met een paperclip de groene draad met een zwarte verbinden (welke maakt niet uit). Er staat hier geen stroom op, is alleen een schakelsignaal.

Let wel, het kan zijn dat de voeding niet aangaat, dan is hij niet zwaar genoeg belast. Je moet er dan een oude harddisk aanhangen, of een weerstand (daar is wel een topic over, ATX als labvoeding oid).
Het leukste zou zijn als je de accu kan namaken met bijv. 10 NiMH AA penlites. Wel een relatief dure grap (reken 10 euro voor 4 penlites) maar hij is dan wel weer "portable".

• itavero
Portable?
Nee dat gaat denk ik niet lukken.
Dat van die penlites had ik ook al berekend, maar het is de moeite niet waard.
Dat ding is nog groter als zo'n klein desktopje van Dell.

Wat betreft die schakelende voeding die is inderdaad aanwezig, als ik me niet vergis tenminste.
Heb hem laatst even snel open gehad die laptop en er zat een printje die connectie had met de accu en de aansluiting voor de trafo (om de accu op te laden), en ook nog naar het moederbord.
In mijn ogen een schakelende voeding, maar dat is dan wel in de ogen van een beginner.

En diezelfde ogen lezen "ohmse balasting" als vraagtekens...
Verklaar u nader, aub...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een weerstand ...

Iperf

• itavero
Dat klinkt al wat duidelijker...

Ik had hier nog een voeding waarvan de fan niet werkt...
En ik zie dat er ook een aansluiting op zit waar je bijvoorbeeld je monitor op aan kan sluiten...
Nou weet ik niet of ik hier nog kabels voor heb, maar zou de voeding aanslaan als ik gewoon de monitor externe monitor door de voeding laat lopen?
Lijkt me wel...
Maarja, voor mij lijkt alles wel te kunnen :P

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee

je moet 2 pinnen op de atx conector verbinden .... moet je ff zoeken, zijn wel 200 topics over denk ik

Iperf

• itavero
Ja dat stond hier boven ook ja...
Maar...
Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 23:08:
Geel op de +, zwart op de -. De T kan je los laten, dat zal waarschijnlijk een temperatuursensor zijn voor het laden van de accu.
In geval van een ATX voeding met een paperclip de groene draad met een zwarte verbinden (welke maakt niet uit). Er staat hier geen stroom op, is alleen een schakelsignaal.
Ik heb even gekeken, helaas..
Ik zie geen groene kabel bij de 12v aansluitingen...
Deze zijn Geel - Zwart - Zwart - Rood...

Ik zal nog even zoeken naar de andere topics...

Edit:
Als ik een kabel heb op een voeding he...
En daarin zitten meerdere malen de zelfde connector, mag ik dan gewoon de eerste eraf halen en daar die nieuwe kabel aan zetten?

[ Voor 13% gewijzigd door itavero op 07-02-2005 00:17 ]

Verwijderd

itavero schreef op zondag 06 februari 2005 @ 23:59:
Ja dat stond hier boven ook ja...
Maar...

[...]

Ik heb even gekeken, helaas..
Ik zie geen groene kabel bij de 12v aansluitingen...
Deze zijn Geel - Zwart - Zwart - Rood...

Ik zal nog even zoeken naar de andere topics...
groen zit op de atx connector ;) Dat is dus die lange connector met 20 pinnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2005 00:04 ]

• itavero
Ja zag hem net ook zitten ja, maar daar zitten ook meerdere zwarte kabels...
De kabel er langs moet ik zeker hebben?

En dan nog even de vraag uit mijn edit hierboven:
En daarin zitten meerdere malen de zelfde connector, mag ik dan gewoon de eerste eraf halen en daar die nieuwe kabel aan zetten?

(Zoals je wel merkt ben ik echt net komen kijken bij dit gedeelte van computers)

Verwijderd

itavero schreef op maandag 07 februari 2005 @ 00:18:
Ja zag hem net ook zitten ja, maar daar zitten ook meerdere zwarte kabels...
De kabel er langs moet ik zeker hebben?
maakt niets uit, ze zijn allemaal hetzelfde :)
En dan nog even de vraag uit mijn edit hierboven:

(Zoals je wel merkt ben ik echt net komen kijken bij dit gedeelte van computers)
dat mag, geen enkel probleem.
Houd de kabels wel goed uit elkaar, ondanks de kortsluitingsbeveiliging geeft 't toch mooi vuurwerk als ze per ongeluk tegen elkaar schuiven O-)

• itavero
Als ik de kabels aan elkaar soldeer wat kan er dan het beste om heen doen naderhand?

En in de connector zitten meerdere zwarte kabels gestoken (de 12v connector om het zo maar te noemen).
Maakt het hier ook niets uit?
(En wat kan ik met de overige kabels doen?)

edit:
Na een tijd zoeken vond ik op de een na laatste vraag antwoord...
P5ycho schreef op maandag 19 maart 2001 @ 11:41:
die 2 draden zijn dus ook nog verschillend he, degene naast de gele is -12V en degene naast de rode is -5V...
je kunt ook nog 7V creeren door rood en geel samen te nemen bijv.

Voor de duidelijkheid:

Geel Zwart Zwart Rood
+12V -12V -5V +5V

[ Voor 99% gewijzigd door itavero op 07-02-2005 01:09 ]

Verwijderd

itavero schreef op maandag 07 februari 2005 @ 00:30:
Als ik de kabels aan elkaar soldeer wat kan er dan het beste om heen doen naderhand?

En in de connector zitten meerdere zwarte kabels gestoken (de 12v connector om het zo maar te noemen).
Maakt het hier ook niets uit?
(En wat kan ik met de overige kabels doen?)

edit:
Na een tijd zoeken vond ik op de een na laatste vraag antwoord...

[...]
lol
zwart = ground. Als hij -12 zou zijn zou er 24v op je harddisk staan, dat geeft vuurwerk.
Alle zwarte kabels komen op 1 punt in je voeding samen, welke zwarte draad je neemt maakt dus niet uit.

Solderen kan, dan doe je er krimpkous omheen. Liever geen kroonsteentjes gebruiken.

• itavero
Krimpkous heb ik helaas niet meer liggen, en hier in de buurt is dat nergens te koop voor zover ik weet... :-(
Werkt isolatie tape ook?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:25

breinonline

Are you afraid to be known?

itavero schreef op maandag 07 februari 2005 @ 12:50:
Krimpkous heb ik helaas niet meer liggen, en hier in de buurt is dat nergens te koop voor zover ik weet... :-(
Werkt isolatie tape ook?
Het is een minder nette oplossing en het gaat wat makkelijker los zitten, maar het kan verder prima.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• itavero
Dan ga ik die zometeen even zoeken, dat heb ik nog wel ergens...
En dan dadelijk nog ff kijken of het op de een of andere manier mogelijk is die voeding intern te krijgen...

Edit:
Hmm...
Ik heb nu alles aangesloten en de kapotte fan door enkele LED's vervangen.
Dat werkt wel...

Maar zodra ik de kabel aansluit op de voeding in de laptop...
Dan is het voorbij...
Lampjes vliegen dan uit en de laptop gaat niet aan...

Kan het zijn dat ik een extra apparaat (HDD, FDD of zo) op de voeding moet aansluiten?
Zoals hier boven staat?

Edit No. 2:
Zojuist iets zien staan op een onderdeel dat ik er uit had gehaald...
Dat onderdeel was onderdeel van het onderdeel (:P) waarin de accu werd geschoven...
Op de plek waar de accu contact maakt staat het volgende:
  • Een R waar de + verbonden wordt
  • Een W waar de T verbonden wordt
  • Een B waar de - verbonden wordt
Mij zegt het weinig, maar misschien dat jullie er iets mee kunnen.

[ Voor 81% gewijzigd door itavero op 07-02-2005 15:10 ]

• itavero
Sorry voor de kick...
Maar helaas...
Ik heb zojuist het tijdstip van overlijden moeten vast stellen van de beide voedingen (schakel en atx)...
17.00
Mogen zij ruste in vrede en in de kliko...

Ik ga nu alle (wellicht) bruikbare onderdelen uit de pc slopen...

(Waar moet ik eigenlijk wezen met de vragen over het monteren van LCD schermen uit antieke laptops? :P)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:25

breinonline

Are you afraid to be known?

itavero schreef op maandag 07 februari 2005 @ 17:09:
Sorry voor de kick...
Maar helaas...
Ik heb zojuist het tijdstip van overlijden moeten vast stellen van de beide voedingen (schakel en atx)...
17.00
Mogen zij ruste in vrede en in de kliko...

Ik ga nu alle (wellicht) bruikbare onderdelen uit de pc slopen...
Jammer maar helaas :P
(Waar moet ik eigenlijk wezen met de vragen over het monteren van LCD schermen uit antieke laptops? :P)
Kijk eens rond in Casemodding & Elektronica. Lees wel eerst de stickies bovenaan en gebruik de search, dat soort vragen zijn er al veel vaker gesteld.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• itavero
Bedankt...

Net ook even gegoogled, want las het volgende ergens op het schermpje "Honda MFC-20M"...
Maar goed nog niets bruikbaars gevonden...
Ik zoek verder ;-)
Pagina: 1