Sleutelen aan cheap ampje!

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik ben, voor relatief weinig, in het bezit gekomen van een Skytec PA2250 versterker. Zoals sommige van jullie weten, heb ik een PA versterker nodig voor mijn toekomstige subwoofer :) Zonder enige vooroordelen, heb ik de versterker aangesloten op de pre-outs van mijn oude NAD versterker. Toen ik de Skytec versterker aanzette viel mij op dat er geen speakerrelais inzat. En als ik de versterker weer uit zet, blijft de muziek zo'n 5 seconde doorspelen, waarna de muziek steeds ietsjes zachter wordt, totdat het geluid met gekraak wegvalt.

Luistersesie - kwalitatief:

Tijdens de luistersessie heb ik een Cd van Dire Straits (On Every Street) gebruikt. Ik vind dat deze Cd erg gedetailleerd klinkt, mits de installatie daar ook goed mee om kan gaan.

Even moest ik wennen aan het geluid. Ik hoor zeer makkelijk dat mijn Marantz PM-78 beter klinkt. Bij de Skytec klinken stemmen een klein beetje leeg. Verder vind ik dat de Skytec het prima doet, het geheel klink al dan niet écht ruimtelijk en de bassen klinken niet bepaald strak. Maar daar is de versterker ook niet op gebouwd.

Luistersessie – kwantitatief:

Hier keek ik dus iets meer naar uit, de versterker is immers voor kwantitatief gebruik gebouwd.

Ik pakte even snel een hardcore Cd uit het rek. Op een laag volume was er niks aan de hand. Ik hoorde duidelijk dat het hoog scheller werd, maar vervorming kan ik het niet noemen. Toen zette ik het geluid eens even volluit. Resultaat; de versterker clipte enorm, het geluid was niet echt superhard en een bak vervorming in de gehele curve.

Onder de kap:

Ik heb de versterker opengemaakt. Daar trof ik, tot mijn grote verbazing, een 550VA ringkern trafo aan! Het voedingsgedeelte was voorzien van 2x 10.000uF, de luidruchtige fan had ik meteen losgemaakt en de printplaten zagen er klein uit. Volgens Skytec moet deze versterker 250Watt RMS uit kunnen spugen, ik denk dat we het nulletje wel weg kunnen laten :P

Wat is nu de bedoeling?

Ik wil graag iets moois maken van deze versterker. Ik kan er in ieder geval al betere elko's in zetten. Echter heb ik verder geen idee hoe ik die enorme vervorming weg kan krijgen, hebben jullie enig idee?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

zou jij een paar foto`s kunnen schieten van de ingewanden van dat ding ?? ik heb thuis iets vergelijkbaars staat (koda avr6032) ook in die klasse en deze drijft mijn sub aan en dat gaat best aardig.

Verwijderd

2x 1000uF??? Zeker typefoutje?

• Barry|IA
Sorry, 10.000uF :P

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:41
2 x 1000uF? Dat is te weining. Maak er gerust 10.000uF van. Dat is een normale waarde voor consumenten versterkers met natuurlijk belangrijk minder vermogen.

Ik denk dat voedingsspanningsmodulatie het geluid minder gedeatailleerd en rommeliger maakt. Dat zou minder worden met grotere voedingcondensatoren. Knutselvrienden hebben goede ervaringen met basic Elna condensatoren die ze bij www.farnell.co.uk kopen en tot Farnellna's gedoopt hebben. De prijs is niet te hoog en ze leveren een goede performance.

Je kunt nog overwegen bij de einderverstker (IC's?) lokaal 1000uF te zetten.

Verwijderd

Ik snap niet helemaal waarom je deze versterker wilt gebruiken voor subs als je zelf al constateert dat het laag niet bepaald strak is, en dattie daar ook niet voor gemaakt is :?

Verder zou je om vervorming tegen te gaan de ruststroom wat kunnen opvoeren maar sluit dan wel die fan weer aan. :P

En zet er dan ff een laagdoorlaat voor en beluister hem dan ff met je sub.

edit: Ik lees net dat die sub nog moet komen. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2005 22:54 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

De PA2250 is niet echt wat je zegt een goede versterker, dat 'ie maar 25w per kanaal kan leveren is natuurlijk flink uit de lucht gegegrepen, maar veel meer dan 100-150w per kanaal zal het wel niet zijn. Extra elco's zal inderdaad het geheel wel wat verbeteren, maar doe er alsjeblieft een fan op want anders brandt de boel binnen de kortste keren door.

Ik heb zelf ook een PA ampje die ongeveer in dezelfde vermogensklasse ligt (maar het dan wel haalt) maar die 2 fans die erop zitten zijn niet voor niks, als 'ie het zwaar krijgt komt er na een tijdje handwarme lucht uit.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Barry|IA
m.m schreef op maandag 07 februari 2005 @ 08:00:
De PA2250 is niet echt wat je zegt een goede versterker, dat 'ie maar 25w per kanaal kan leveren is natuurlijk flink uit de lucht gegegrepen, maar veel meer dan 100-150w per kanaal zal het wel niet zijn. Extra elco's zal inderdaad het geheel wel wat verbeteren, maar doe er alsjeblieft een fan op want anders brandt de boel binnen de kortste keren door.

Ik heb zelf ook een PA ampje die ongeveer in dezelfde vermogensklasse ligt (maar het dan wel haalt) maar die 2 fans die erop zitten zijn niet voor niks, als 'ie het zwaar krijgt komt er na een tijdje handwarme lucht uit.
Oke, ik zal er andere elko's in stoppen. Is het goed als ik een hogere waarde neem, bijv. 12.000uF? En als ik er andere torren in doe, zou dat ook schelen?

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Ik heb hier twee van deze amps liggen.
Ik had ze gekocht voor mijn PA-installatie (die wel prof. was, hoe dom kon ik zijn). Ik heb de set 1x uitgeleend. Kreeg het spul terug met 2 defecte kanalen en 1 topkast opgeblazen.
Het bleek dat de torren van beide versterkers aan een kant defect waren. Nieuwe torren gehaald, gesoldeerd en na vijf minuten, bam, weer eruit geknald! Weer torren vervangen en bam, andere kant eruit. Toen heb ik het opgegeven en een fantastische dyne 2 x 600 watt versterker gekocht.

Ik zou maar oppassen met de 2250 dus... Op geen enkele manier beveiligd. Maakt bovendien een hoop herrie door de fan...

Hier pics van de amp
Afbeeldingslocatie: http://img105.exs.cx/img105/4443/p10100017pc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img118.exs.cx/img118/6083/p10100023ho.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door TB op 07-02-2005 11:29 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Veracht maar niet al te veel wonderen van nieuwe elko's. Als het ontwerp niet beter is, zal de sound ook niet veel beter worden. Het vervangen van componenten zal maar een minimale bijdrage leveren aan het verringeren van ruis en vervorming. Misschien wordt de bass wat dikker met dikkere elko's, maar ik verwacht niet dat de kwaliteit zal toenemen. Wil je wat beters, koop dan een andere amp ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 23:39
Sterker nog: van 10000µF naar 12000µF is zo'n marginaal verschil dat je _niks_ zal merken. Zelfs als je meteen naar 20000µF of nog meer gaat, zal de vermogenswinst niet meer dan een tiental procent zijn. Reken maar eens uit hoeveel dB dat is... (hint: minder dan 1) ;)

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Ik zeg het nog maar eens, dit is echt een kutversterker :)
Ik heb door vervanging van die skytecs zoveel meer uit de speakers kunnen halen, ik stond er versteld van.

Wat voor Sub ga je bouwen?

• Barry|IA
Oke, ik zoek wel verder. Bedankt allen!

PS: Deze sub ga ik maken: [rml][ DIY] ''bescheiden'' subje![/rml]

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

ik heb ook zon goedkoop PA bakkie gekocht ooit
heb ik ook 'getweaked'
wa ik heb gedaan is
voedingsdraden vanaf de trafo 4mm2 gemaakt
de 'luidspreker draden' ook 4 mm2 gemaakt.
op alle 'grote stroom' printbanen op de print heb ik 2,5 mm2 op gesoldeerd en extra vertint
2 elco's van 10.000 mu erbij gezet en ook met 4mm2 op aangesloten

na dit allemaal gedaan te hebben hoorde ik toch echt wel merkbaar verschil
het was wel geen wereldwonder maar er komt nu toch redelijk wa herrie uit

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• Barry|IA
Fidel schreef op maandag 07 februari 2005 @ 19:19:
ik heb ook zon goedkoop PA bakkie gekocht ooit
heb ik ook 'getweaked'
wa ik heb gedaan is
voedingsdraden vanaf de trafo 4mm2 gemaakt
de 'luidspreker draden' ook 4 mm2 gemaakt.
op alle 'grote stroom' printbanen op de print heb ik 2,5 mm2 op gesoldeerd en extra vertint
2 elco's van 10.000 mu erbij gezet en ook met 4mm2 op aangesloten

na dit allemaal gedaan te hebben hoorde ik toch echt wel merkbaar verschil
het was wel geen wereldwonder maar er komt nu toch redelijk wa herrie uit
En waarom geloof ik dat toch niet? :P

Kabels

[ Voor 8% gewijzigd door Barry|IA op 07-02-2005 19:40 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:38
Als de inschakel en uitschakel geluiden je storen zou ik er alleen gecombineerde inschakelvertraging / dc beveiliging in bouwen. Hiermee stuur je dan een relais aan die de luidspreker (of sub) pas aanzet als de amp ingesteld staat.

IIk zou zelf niet verder gaan modden aan deze bak. Voor je het weet heb je van alles vervangen, maar zit je nog steeds met een wat minder ontwerp. Waarom niet zelf een een subamp in elkaar zetten en deze desnoods in deze kast bouwen. Er zijn toch genoeg mooie ontwwerpen te vinden.

• Barry|IA
jeronimo2003 schreef op maandag 07 februari 2005 @ 20:54:
Als de inschakel en uitschakel geluiden je storen zou ik er alleen gecombineerde inschakelvertraging / dc beveiliging in bouwen. Hiermee stuur je dan een relais aan die de luidspreker (of sub) pas aanzet als de amp ingesteld staat.

IIk zou zelf niet verder gaan modden aan deze bak. Voor je het weet heb je van alles vervangen, maar zit je nog steeds met een wat minder ontwerp. Waarom niet zelf een een subamp in elkaar zetten en deze desnoods in deze kast bouwen. Er zijn toch genoeg mooie ontwwerpen te vinden.
Mja, ik ga deze versterker ook niet meer gebruiken. Ik heb voorlopig geen tijd om zelf een versterker te maken, dus het project 'subwoofer' moet maar even wachten :| .

Pagina: 1