Vastlopen windows, hd`s worden daarna niet gevonden.

Pagina: 1
Acties:

• Berendsen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-04-2022
Heb al aardig wat geprobeerd en op internet me suf gezocht, maar helaas vind ik geen oplossing.
Allereerst even korte samenvatting van mijn systeem:
  • ASUS PC-DL Deluxe
  • 2 x XEON 2,4 ghz
  • Asus Radeon 9600SE-TD
  • 30 gb ide schijf aan primary port(1 partitie met Windows XP SP2)
  • 120 gb ide schijf aan Promise SATA378(1 partitie)
  • Maxtor DiamondMax Plus 9 - 160 gb SATA schijf ook aan Promise SATA378(1 partitie)
  • DVD-brander NEC 2500A
  • Behuizing - Casetek CS-1018
  • 460 watt voeding(weet merk zo niet meer)
Dit systeem(gekocht juni 2004) zat eerst in een pentium 2 kast, niet echt ideaal daarom de pc in de CASETEK geplaatst. Het systeem werkte tot dan toe perfect!
Kort na de oververhuizing van de hardware heb ik Windows XP pro vervangen door PRO SP2.
Sindsdien heb ik het volgende probleem:

Na een tijdje draaien(maakt niet uit wat ik doe) loopt de pc vast, als ik dan herstart dan duurt het wel 30 seconden voordat de bios de 30gb en de DVD-brander vind, vervolgens blijft hij hangen bij het zoeken naar de SATA schijf. Opnieuw opstarten helpt niet, als ik hem een 15 minuten uitzet dan doet ie het weer, hij vind de schijven binnen 3 seconden en start door.
Maar dit verschilt ook per keer, net had ik geluk en deed hij het direct weer.
Maar na een tijdje draaien begint het weer van voor af aan.

Het systeem heeft goed gewerkt, ik hoop ook dat het niet aan de schijven zelf ligt.
Ik denk persoonlijk dat het aan Windows ligt.
Maar kan Windows zo`n fout wel veroorzaken?

Is er een kans dat de schijven hier beschadigd door kunnen raken?
Ik hoop dat er iemand is die mij een goede oplossing kan geven,
want even Windows XP SP2 verwijderen is er niet bij.
Heb de pc namelijk dringend nodig en er staat software op die ik niet zo even opnieuw kan installeren.

Willem

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Wat heb je tot nu toe geprobeerd om je schijven uit te sluiten? Ik denk dat het namelijk een van je schijven is, waarschijnlijk je bootschijfje.

Ik heb dit probleem ook met een Maxtor 10GB schijf op een Pentium 2, de controller van de disc werkt wel en bij posten herkent hij de computer deze schijf. echter als ik daarna verder boot duurt dat ontiegelijk lang en uiteindelijk krijg ik een schijf error. Als ie dan wel een keer boot krijg ik hetzelfde probleem als jij onder windows.

Dus..... test dat eens. Vervang desnoods de bootschijf even (als je dat kunt).
Windows heeft vrij weinig te maken met wat er mis gaat tijdens het booten
(alhoewel ik onder Windows XP, niet in de bios hoeft aan te geven dat er apparaten aan mijn poorten hangen, Windows detecteert deze zelf (in de bios staat not installed))

Eventueel kun je SMART uitlezen miusschien geeft dit iets aan over de staat van je boot schijf. 30GB, lijkt me geen jonge schijf meer in elk geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Smht op 06-02-2005 20:47 ]

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• Berendsen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-04-2022
Dat had ik nog niet geprobeerd om de hd`s uit te sluiten.
Maar meer ook omdat ik ze veel nodig heb.
Ben begonnen met de 120gb die alleen op de SATA378 zit,
de 160gb(maxtor) SATA-schijf zit dus niet op de promise controller zoals ik eerst wel zei.
Ik heb de promise controller uitgeschakeld en tot nu toe(1 uur draaien) werkt ie nog.
Dat zou betekenen dat of de 120 gb hd stuk is of de promise controller de fout veroorzaakt.
Ga morgen er weer mee aan het werk en dan kom ik er wel achter of de fouten echt over zijn.

Ik ga de SMART-optie van de schijven in ieder geval uitlezen, welk programma kan dat het best?
Heb al wel programma`s gevonden, maar is er nog een voorkeur?

Willem