Harddisk overleden, andere deel nog te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 19:54

JorisPenders

Designer & Coder

Topicstarter
Hallo,

Eerst even dit plaatje, verduidelijkt al veel :+
Afbeeldingslocatie: http://www.playah.no-ip.com/images/harddisk.jpg

Afijn, het eerste deel van deze harddisk is dus kapot.
Hier draait windows heel slecht op, steeds STOP-fouten enz.

Maar op deze PC zijn 2 partities:
1 van 32GB
1 van 48GB

Nu heb ik vandaag Windows XP Prof MCE 05 op de 2e partitie geinstalleerd en deze draait 100% perfect :)

Zou het probleem opgelost zijn als ik een partitie van 3gb maak en deze niet gebruik(waar dan de kapotte clusters opzitten?) en dan een partitie van 77GB maak en hierop Windows XP te zetten?

Joris

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

Verwijderd

tis meestal zo dat er na een tydje weer nieuwe beschadigde delen bij komen. magoed je moet het zelf weten :)

je kan die kapotte delen vaak ook repareren met HDD regenerator (zelf niet uitgeprobeert maar ik heb het prog wel. er was laatst nog een topic over.

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-03 17:24
Klinkt wel als een grappige oplossing, als dit werkt moet je het zeker ff melden want dit bespaard mij hier denkik ook weer een schijf met hetzelfde probleem :)

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

een zooitje bad clusters/blocks komen niet zomaar tevoorschijn. Meestal betekend dat de schijf fysiek beschadigt is. Door deze beschadiging kan het zijn dat de koppen meer beschadigen als ze langs dat deel gaan. Gevolg is dat langzaam maar zeker je hele hdd kaduuk gaat. Misschien dat hij nog bruikbaar is, maar betrouwbaar is hij zeker niet (lang).

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06
Dat 'verhaal' over harde schijven die kapot gaan als er eenmaal een paar bad sectors op zitten is wel bekend, maar ik heb het in de praktijk nog niet bevestigd gezien. Ik heb zelf een server draaien op een harde schijf waar een paar sectoren van beschadigd zijn, maar die doet het al jarenlang perfect (100% stabiel; geen harde schrijffouten).

Er zal dus wel een klasse van fouten zijn die er inderdaad voor zorgen dat het al snel van kwaad tot erger zal gaan, maar naar mijn ervaring hoeft dat dus helemaal niet zo te zijn.

• JorisPenders

JorisPenders

Designer & Coder

Topicstarter
Ik heb in oktober ontdekt dat ie kapot was, er waren 3 kapotte sectors, nu zijn het er 4, dus hij kan nog wel even mee... Ik ga het in ieder geval proberen, een nieuwe komt er toch wel, maar altijd makkelijk!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Had zojuist hetzelfde met een PC die hier staat ter reparatie. Begonnen met 4 en in een paar uur al tientallen bad sectors.
Primair IDE-kanaal : ST3160021A
Model: ST3160021A
Serial Number: 3JS153GT
Capacity: 160.04 GB
Test result: Self-test routine completed with a S.M.A.R.T. alert error!

The Drive Self-Test has determined that the drive may have one or more failing sectors.
Please run SeaTools Desktop for additional information about this problem.

Any drive reporting a S.M.A.R.T. error should be considered likely to fail at any time. You should back up your data from any such drive as soon as possible. Contact your computer or hard drive vendor to obtain return information.
Wordt van de week vervangen.

ARME AOW’er

• JorisPenders

JorisPenders

Designer & Coder

Topicstarter
Tjah dat is lastig...
Ik kwam net dit topic tegen:
BAD Sectors Repairen - successful!

Altijd even proberen :)

edit:

Nu bezig met runnen van programma, dit zal wel lang gaan duren, dus morgen weer een update :)

[ Voor 31% gewijzigd door JorisPenders op 06-02-2005 23:13 ]

• JorisPenders

JorisPenders

Designer & Coder

Topicstarter
Nu dus de update:
Hij is bij 60gb met het scannen en heeft inmiddels 4 kapotte sectors gevonden (net zoals HDTune aangaf)
Ook heeft hij er 4 gerepareerd, een echte aanrader dit programma!!

Hij moet dus nog wel even scannen, maar ik verwacht dat ie niets meer tegenkomt, omdat ie in andere tooltjes na die eerste 3gb ook niets meer tegenkomt

Straks even testen of ie in Windows met HDTune ook alles weer oké aangeeft!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bad sectors omzeilen en repareren zijn leuk, maar ga er nooit vanuit dat je schijf nu weer betrouwbaar is. Ik zou deze gewoon omruilen of gebruiken als scratch-disk. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 07-02-2005 08:12 ]

• JorisPenders

JorisPenders

Designer & Coder

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 07 februari 2005 @ 08:11:
Bad sectors omzeilen en repareren zijn leuk, maar ga er nooit vanuit dat je schijf nu weer betrouwbaar is. Ik zou deze gewoon omruilen of gebruiken als scratch-disk. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)
Mijn schijf hoeft ook niet echt betrouwbaar te zijn, de echt belangrijke files staan op deze PC. Dit is meer een PC voor multimedia-files.

Alles werkt nu weer :) , HDTune geeft alles weer groen aan.

Bedankt _/-\o_ (vooral dank aan jojarno)

• SliderTPP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
Hou er wel rekening me dat de HD langzaam aan het overlijden is.
Had precies hetzelfde, die HD gerenerator had de schijf weer perfect gereanimeerd en ik wist dat het dagen of maanden kon duren voor dat de schijf echt de pijp uit ging.
5 maanden later heb ik hem begraven :)

Verwijderd

zou het er mischien ook aan kunnen liggen waar de beschadiging precies is, volgens mij als hij helemaal aan de binnnenkant van de hd is zou de schrijfkop er logischerwijs minder vaak overheen gaan zodat hij minder snel beschadigt.

naja, ik hoop dat de hd het blijft doen, en gewoon even checken hoe lang je nog garantie heb, als dat nog lang zat is kan het geen kwaad om te checken hoe lang hij het nog blijft doen :)
:Y)

Verwijderd

Uit nieuwsgierigheid heb ik die tooltje ook maar ff gedownload en een scan gedaan van mijn geen 1 maand oude Maxtor (200 GB) en wat blijkt.....

Afbeeldingslocatie: http://img217.exs.cx/img217/4997/hdtune6mj.jpg

13 BAD Sectors ! :/

Zoals ik zei is hij geen 1 maand oud en heeft hij nog garantie, valt dit onder garantie ?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 13:45:
Uit nieuwsgierigheid heb ik die tooltje ook maar ff gedownload en een scan gedaan van mijn geen 1 maand oude Maxtor (200 GB) en wat blijkt.....

Zoals ik zei is hij geen 1 maand oud en heeft hij nog garantie, valt dit onder garantie ?
Nee, tenzij het tooltje van maxtor(effe op maxtor.com zoeken) zelf vind dat hij bijna stuk is staat je een pittige(lees.. hopeloze) discussie te wachten.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-03 09:08

The_Scarabial

MTB for life!

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 13:45:

[afbeelding]

13 BAD Sectors ! :/

tsja maxtor hè :P, ik zou er toch ff mee teruggaan

• JorisPenders

JorisPenders

Designer & Coder

Topicstarter
Ja.. zou ik ook doen, dit lijkt me wel iets dat in de garantie valt hoor!
Je hebt toch een kapotte harddisk in de garantieperiode.

Helaas is die van mij al voorbij, maar hij werkt weer als een speer!

Verwijderd

Dat tooltje van Maxtor heet dus PowerMax:
Maxtor recommends that users backup all critical data and removing other hard drives before performing this test.
Kan voorloppig niet, zal wachten op mijn laptop dan kan ik buckupen. Ik zal jullie dan laten weten wat die tooltje zegt ;)
Pagina: 1