Kheb net paar weken nieuwe pc (nieuwe mobo, cpu, ram, videokaart), maar op een oude voeding, die ik al meer dan een jaar heb. Ik was dus net warcraft aan het spelen en toen ging mn pc abrupt uit en ik begon opeens een soort ranzige rooklucht te ruiken. (ledje op kast brandde nog wel) Daarna nog maar eens geprobeerd te booten en opeens kwam er een vonk, volgens mij, uit mn voeding. Ik mag dus concluderen dat voeding is doorgebrand. Is er een grote kans dat ook m'n nieuwe onderdelen nu naar de klote zijn? Zo ja,. ben ik dan helemaal genaaid aangezien ik die voeding van een zaak had die nu al een half jaar failliet is? Is er een kans dat er nog garantie te krijgen is bij de zaak waar ik mn nieuwe onderdelen vandaan heb, mochten die onderdelen kapot zijn? Ik weet nu niet of ik morgen dan een nieuwe voeding moet gaan halen..
De kans bestaat wel dat sommige onderdelen kapot zijn. zet er maar een andere voeding in en dan kun je zien wat er kapot is en wat nog werkt
Als het een fatsoenlijke voeding is, dan zal het wel meevallen met de schade. Maar de kans bestaat altijd dat er nog een paar onderdelen naar de filistijnen zijn. De grootste kanshebbers zijn het mobo en de hdd. Nieuwe voeding erin en bidden, dat is het enige wat je kunt doen.
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Verwijderd
Met dit soort dingen is grondig testen de oplossing: eerst de voeding alleen, en dan stuk voor stuk alle onderdelen uitwisselen, en testen. Geheugen met memtest, CPU met BurnK7 of variant, videokaart met GLExcess, 3DMark, of wat voor grakastresser je ook gebruikt, schijfen met scandisk, etc, etc...
Je zou kunnen proberen eventueel defecte onderdelen te RMA-en. Wat voor voeding ging het om? Welke zaak en waar? Je kan er niet vanuit gaan dat je die voeding via een concurrent zomaar kan RMA-en, ze zullen je dan service kosten kunnen vragen. Onze concurrent is ook failliet gegaan, wij krijgen de defecte schijfen, en klanten die persé de garantie niet zelf willen afhandelen, brengen we gewoon onderzoekskosten in rekening, we besteden er immers tijd aan.
Over de garantie op je onderdelen: lijkt me sterk als je het krijgt, maar proberen kan geen kwaad, probeer het alleen wel via de fabrikant, en probeer het zeker te weten dat het component stuk is.
Wat voor voeding was het? Wat voor config?
Je zou kunnen proberen eventueel defecte onderdelen te RMA-en. Wat voor voeding ging het om? Welke zaak en waar? Je kan er niet vanuit gaan dat je die voeding via een concurrent zomaar kan RMA-en, ze zullen je dan service kosten kunnen vragen. Onze concurrent is ook failliet gegaan, wij krijgen de defecte schijfen, en klanten die persé de garantie niet zelf willen afhandelen, brengen we gewoon onderzoekskosten in rekening, we besteden er immers tijd aan.
Over de garantie op je onderdelen: lijkt me sterk als je het krijgt, maar proberen kan geen kwaad, probeer het alleen wel via de fabrikant, en probeer het zeker te weten dat het component stuk is.
Wat voor voeding was het? Wat voor config?
Kans op garantie bij kapotte onderdelen kan ik dus wel vergeten?
Ennehm.. hoeveel Watt voeding kan ik het beste halen voor Athlon 2600, Radeon 9800 pro systeempje? 2 hdd's en 2 cdroms aangesloten. Mn brakke voeding was 350watt geloof ik, en was wel een boutmerk
edit:
voeding was 1 of ander vaag merk.. chinees noname 350 watt zut
Athlon 2600+
2x 512 DDR kingston
80 en 40 gb hdd
Radeon 9800 pro
dvd speler en rewriter
Ennehm.. hoeveel Watt voeding kan ik het beste halen voor Athlon 2600, Radeon 9800 pro systeempje? 2 hdd's en 2 cdroms aangesloten. Mn brakke voeding was 350watt geloof ik, en was wel een boutmerk
edit:
voeding was 1 of ander vaag merk.. chinees noname 350 watt zut
Athlon 2600+
2x 512 DDR kingston
80 en 40 gb hdd
Radeon 9800 pro
dvd speler en rewriter
[ Voor 26% gewijzigd door RedruM op 06-02-2005 19:08 ]
Daar is een apart topic voor: Welke voeding heb ik nodig part N?
Kijk maar eens op got?
Kijk maar eens op got?
Haal gewoon een Tagan, die zijn goede kwaliteit en niet duur.. €80 voor een 420watt geloof ik.. Ik zou een 350watt van een goed merk kopenRedruM schreef op zondag 06 februari 2005 @ 19:01:
Kans op garantie bij kapotte onderdelen kan ik dus wel vergeten?
Verwijderd
Ik zou zeggen: 300 watt of meer, zo zwaar is dat systeem niet. Let wel op een goeie 12V lijn: 18A voor optimale stabiele werking.
Overigens is bezuinigen op een voeding het domste wat je kunt doen: de voeding is de HELE basis van een stabiel systeem. Het is niet voor niets dat ik m'n Tagan 480W heb gekocht. Niet alleen 28A op de 12V rail, ook is het een LOEIZWARE voeding, waaruit blijkt dat het kwaliteitsonderdelen zijn, en hij is tot in de puntjes afgewerkt. Overigens ook érg stil. Ik heb voor m'n Tagan480 €87,50 betaald.
Overigens is bezuinigen op een voeding het domste wat je kunt doen: de voeding is de HELE basis van een stabiel systeem. Het is niet voor niets dat ik m'n Tagan 480W heb gekocht. Niet alleen 28A op de 12V rail, ook is het een LOEIZWARE voeding, waaruit blijkt dat het kwaliteitsonderdelen zijn, en hij is tot in de puntjes afgewerkt. Overigens ook érg stil. Ik heb voor m'n Tagan480 €87,50 betaald.
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2005 19:13 ]
Btw.. ik zit nu op compraq pc met een compaq voeding erin. Kan ik hiermee testen? aansluitingen zien er hetzelfde uit, alleen sommige draden hebben een andere kleur en de output is 200W staat erop.
Merken zoals Q-tec zitten een 200W (nominaal) voeding te verkopen als een 400W (bij dit vermogen zal het in brand schieten). Dan zit er ook maar voor 200W aan onderdelen in, dit weegt niet veel.Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 19:11:
Ik zou zeggen: 300 watt of meer, zo zwaar is dat systeem niet. Let wel op een goeie 12V lijn: 18A voor optimale stabiele werking.
Een goede 400W voeding haalt gemakkelijk 400W en kan zelfs overbelast worden zonder dat het in brand schiet. 400W aan onderdelen weegt wel wat meer.
Dit voorbeeld is zeer simplistisch (technisch niet bepaald verantwoord).
Ok, ik ga even bij een vriend een ATX voeding lenen uit een pentium 2 pc.. hiermee kan ik vast wel testen.
Verwijderd
Dat vrees ik niet of wil je weer je PC opblazen? Die pentium 2 voeding kan goed 200WATT of minder zijn, zeker niet genoeg voor jouw PCRedruM schreef op zondag 06 februari 2005 @ 19:34:
Ok, ik ga even bij een vriend een ATX voeding lenen uit een pentium 2 pc.. hiermee kan ik vast wel testen.
*koenpje heeft een X-alien 500WATT voeding die 34A trekt op de 12V lijn
gewoon testen of het nog werkt kan best hoor,Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 19:41:
[...]
Dat vrees ik niet of wil je weer je PC opblazen? Die pentium 2 voeding kan goed 200WATT of minder zijn, zeker niet genoeg voor jouw PC
*koenpje heeft een X-alien 500WATT voeding die 34A trekt op de 12V lijn
alleen 24/7 warcraften zal kritischer zijn.
ik zou zeggen, testen of alles het doet >zo ja koop een voeding(ik vind die nieuwe coolermaster voeding prima)zo nee
[ Voor 8% gewijzigd door erikdeperik op 06-02-2005 20:25 ]
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
200W is voldoende om mee te testen, mits het een kwalitatief goede voeding is. Compaq heeft bij mijn weten altijd prima voedingen gebruikt. Zelfs als de bewuste voeding het niet zou trekken, zal je er hoogstwaarschijnlijk geen componenten mee mollen. Een fatsoenlijke voeding heeft namelijk prima overload beveiligingen.Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 19:41:
[...]
Dat vrees ik niet of wil je weer je PC opblazen? Die pentium 2 voeding kan goed 200WATT of minder zijn, zeker niet genoeg voor jouw PC
Ik geloof best dat je een goede voeding hebt, maar 500W of 34A op een 12V lijn zegt echt niet zoveel hoor. Het gaat erom hoe stabiel die spanningen zijn, hoe de voeding zich gedraagt bij blackouts en brownouts, hoe het opstart- en uitzetgedrag is, de reactiesnelheid (bij veranderingen in load) enz. enz.*koenpje heeft een X-alien 500WATT voeding die 34A trekt op de 12V lijn
In praktijk is het fysieke gewicht van de voeding nog de beste indicator van de kwaliteit. De specs die op een voeding vermeld staan zeggen echt bijna niks.
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Ok.. voeding van vriend aangesloten.. bidden... knop ingedrukt en..
hij boot
Alles doet het weer..zit nu gewoon in windows te typen.. so far geen spoor van schade te bekennen. Kga nog wel geheugen enzo testen, maar so far werkt alles. Morgen ga ik denk ik zo'n enermax voeding halen, aangezien die wel goed schijnen te zijn en ik die bij de lokale pcboer kan kopen.
ENERMAX 350W ATX SILENT lijkt me wel nice.. voor 72 euro.
hij boot
ENERMAX 350W ATX SILENT lijkt me wel nice.. voor 72 euro.
[ Voor 9% gewijzigd door RedruM op 06-02-2005 21:17 ]
Mooi, pas wel op dat je nu niet de voeding van je vriend overbelast en hem straks ook een nieuwe kado kan doen 
Edit: heb zelf een Enermax Noisetaker 420 W gekocht voor 85 euro, de 370 W versie is nog wat goedkoper. Dat is een nieuwere serie dan de standaard silent enermax voedingen volgens mij. Kijk even of je die kunt krijgen, want die noisetakers koelen je kast nog 2 minuten na shutdown en voldoen aan ATX 2.0.
Edit: heb zelf een Enermax Noisetaker 420 W gekocht voor 85 euro, de 370 W versie is nog wat goedkoper. Dat is een nieuwere serie dan de standaard silent enermax voedingen volgens mij. Kijk even of je die kunt krijgen, want die noisetakers koelen je kast nog 2 minuten na shutdown en voldoen aan ATX 2.0.
[ Voor 58% gewijzigd door OruBLMsFrl op 06-02-2005 21:21 ]
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
http://www.eijlander.nl/store.php?group=80
Ze hebben aardig wat voedingen, maar niet die Noisetaker.
Enermax POWER SUPPLY 350W ATX SILENT EG365P-VE(FM)
lijkt me een degelijke en niet TE dure voeding voor wat ik wil..
Er is ook nog een andere enermax: POWER SUPPLY 350W ATX ACTIVEPRO-ACTIVEPFC EG365P-VE(FCA) , maar die is bijna 2x zo duur, dus ik ga denk ik toch voor de eerste.
Ze hebben aardig wat voedingen, maar niet die Noisetaker.
Enermax POWER SUPPLY 350W ATX SILENT EG365P-VE(FM)
lijkt me een degelijke en niet TE dure voeding voor wat ik wil..
Er is ook nog een andere enermax: POWER SUPPLY 350W ATX ACTIVEPRO-ACTIVEPFC EG365P-VE(FCA) , maar die is bijna 2x zo duur, dus ik ga denk ik toch voor de eerste.
Verwijderd
Die had ik ook, voor ik m'n TAGAN kocht. Dat is een zéér sterke voeding, met een krachtige +12V lijn. De reden dat ik hem vervangen heb is dat hij m'n huidige set toch niet helemaal betrouwbaar en overklokbaar kon trekken, m'n vorige set, die een beetje leek op de jouwe, trok hij helemaal.
Hmm..kheb net die zaak gebeld en ze hebben alleen een 330 Watt Enermax nog liggen.. is dat ook goed of kan ik beter voor een 350 Watt aopen voeding gaan denk je ?
Aopen POWER SUPPLY 350W ATX FSP350-60PN(PF)
Aopen POWER SUPPLY 350W ATX FSP350-60PN(PF)
[ Voor 14% gewijzigd door RedruM op 07-02-2005 10:32 ]
Verwijderd
Ook een goede voeding, check anders eens de websites van de fabrikanten, en kijk naar een tabel met gegevens. Kijk hoeveel ampère d'r over een lijn heenkomt, voor minder dan 18A op de 12V lijn ga ik de deur niet uit.
Pagina: 1