[XP] Lezen cdrom maakt systeem instabiel*

Pagina: 1
Acties:

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb het volgende probleem: als ik een cdrom in mijn cdromspeler doe, dan hangt het systeem, of wordt heel instabiel (freezes) en hangt dan alsnog na een minuut. Het is geen hardwareprobleem, omdat

a) muziek cd's wel worden gelezen
b) ik inmiddels 3 cdromspelers erin heb gehad, alleen met hetzelfde probleem
c) in de bios wordt de cdromspeler gewoon herkend
d) boot-cds starten wel gewoon

ik vemoed dus dat het iets van cdrom drivers te maken heeft, al vindt ik dat wel raar, want win xp staat er pas een maandje op en heb tot nu toe nog nergens last van gehad.

de oorzaak van dit probleem heb ik niet echt een idee van, aangezien er niet iets speciaals vooraf ging: ik deed op een dag gewoon een cd erin en toen kreeg ik dit.

herkent iemand dit? of weet iemand een oplossing?

ik draai winxp sp1 (volledig geupdate) op een a64 neo1 bordje... er hangen nog 3 schijven bij 2 PATA en 1 SATA. Voor de rest nergens last van alleen dus als ik een cd erin doe hangt windows.

edit: verdorie typo in de titel: kan ik dit zelf rechtzetten?

[ Voor 5% gewijzigd door Buntmans op 06-02-2005 18:00 . Reden: typo ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je het probleem ook als je in safe mode bent opgestart? :)

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Kijk eens of DMA mode aanstaat op de IDE controllers en check vooral of de chipset drivers ok zijn geinstalleerd. Dat audio cd's het wel doen kan kloppen als het via de analoge kabel gaat ipv de flatcable. ( DAE )

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:16
Buntmans schreef op zondag 06 februari 2005 @ 17:58:
Ik heb het volgende probleem: als ik een cdrom in mijn cdromspeler doe, dan hangt het systeem, of wordt heel instabiel (freezes) en hangt dan alsnog na een minuut. Het is geen hardwareprobleem, omdat

a) muziek cd's wel worden gelezen
Dat zegt helemaal niets, aangezien dat deel volledig buiten de rest van de hardware om gaat.
b) ik inmiddels 3 cdromspelers erin heb gehad, alleen met hetzelfde probleem
Dat zegt ook niet zo veel, het probleem zou bv. in de IDE kabel kunnen zitten, is nog steeds hardware. Of dat op het mobo iets stuk is bijvoorbeeld.
c) in de bios wordt de cdromspeler gewoon herkend
Dat zegt misschien wel wat, maar nog niet veel.
d) boot-cds starten wel gewoon
OK, dat is inderdaad vreemd.

Ik zou zeggen, kijk de kabels eens na, kijk na of DMA aan of uit staat (en zet het eens in de andere stand), als er meerdere apparaten op 1 kabel zitten: haal die andere er eens af en kijk wat er dan gebeurt. Toevallig geen dubbele master/slave instellingen, of 2 apparaten op cable select en dat eentje dat niet zo lekker ondersteunt?

Die drivers zijn zo standaard, ik kan me met de beste wil van de wereld nauwelijks voorstellen dat daar iets 'mis' mee kan zijn.
edit: verdorie typo in de titel: kan ik dit zelf rechtzetten?
Nee, maar ik wel :Y) Edit: oh, Elevator was me al voor.

• Buntmans
Bedankt voor de snelle replies... ik heb het net nog even nagekeken

a) bootcds starten prima
b) geen verkeerde master/slave settings
c) dma staat op 'select by bios' -> 'ultra dma2: ulta33'
d) chipset drivers zijn up to date -> nforce 3 250 p-ata controller v2.6
e) in safe mode krijg ik hetzelfde probleem -> medium not readable, possible filesystem not supported by windows (oid)

ik vindt het zelf ook een raar probleem en ik zou willen dat het iets makkelijks was als een jumper, maar ik ga nu dan even andere dma settings proberen... andere suggesties zijn welkom

• beascob
  • Laatst online: 01:16
- staat in apparaatbeheer de cdrom op de ide-controller of op zoiets als scsi ?
ide hoort het te zijn
- kan je de nero tool cd/dvd speed draaien?
ik heb weleens aspi/atapi drivers moeten vernieuwen bij haperen/falen cdromdrive

gewaarwordingshorizon

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
Zitten er veel krassen op je cdrom?

Ik heb regelmatig "last" dat mijn PC bijzonder traag wordt (en heel soms vast loopt met een bepaalde cdrom). Dit gebeurt in mijn geval alleen bij flink beschadigde cdroms

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

• Buntmans
Pyrowired schreef op zondag 06 februari 2005 @ 22:04:
Zitten er veel krassen op je cdrom?

Ik heb regelmatig "last" dat mijn PC bijzonder traag wordt (en heel soms vast loopt met een bepaalde cdrom). Dit gebeurt in mijn geval alleen bij flink beschadigde cdroms
Dat was dus ook mijn eerste gedachte.. daarom had ik de cdromdrive vervangen door een andere... en toen door nog een andere. En uiteraard ook meerdere cd's geprobeerd.

Een bootable cdrom laadt hij wel, maar als ik eenmaal vanuit windows diezelfde cd dan in de cdromdrive stop, houdt alles er mee op of wordt zeer traag (idd alsof hij hem niet kan lezen omdat hij beschadigd is).

Dus het ligt blijkbaar aan windows, als windows niet geladen is kan hij die bootable cdrom wel lezen nl. Ik heb een nforce3 chipset die de pata controller bevat. Deze draait op de nieuwste driver (2.6) en alles lijkt te kloppen. Alleen klopt het dus niet :(

• Buntmans
Ik heb het probleem opgelost. Mede dankzij jullie adviezen, alleen met precies het omgekeerde van wat jullie aanraden. Ik heb bij de P-ata controller voor de cdromdrive DMA uitgezet en hem op PIO mode gezet.

Nu doet hij het wel. Geen idee waarom, misschien dat iemand daar nog wat over kan zeggen?

• beascob
  • Laatst online: 01:16
ik weet dat ook niet maar lees dit eens [is voor windows NT]
via google
http://nt4ref.zcm.com.au/dmahdd.htm
DMA-PIO verhaal.
je kunt nu nakijken of de CPU belast wordt [taakbeheer]
succes verder

gewaarwordingshorizon

Pagina: 1