[Debian] Installeren op Promise Fasttrack RAID1

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Hoi!

Na een hdd crash op onze development server heb ik een RAID setup gekocht. "Helaas" een Promise kaart, nu pas zie ik hoe slecht die worden ondersteund onder Linux. Ik heb nu al suuuper veel gelezen over hoe je dit nou toch aan de praat krijgt. De meeste informatie is echter outdated of/en werkt gewoon niet.

Anyway, ik wil Debian installeren en heb hiervoor de latest (van gisteren) sarge (kernel 2.4.27-2-386 of 2.6) gedownload. In de RAID BIOS heb ik een mooie RAID1 aangemaakt en de sarge CD geboot.

Bij het partitioneren zie ik nu echter twee schijven. Daaruit concludeer ik dat wel de juiste driver geladen wordt en dat de controller gewoon werkt. Ik heb ook gelezen dat Linux alsnog twee devices ziet maar je deze niet moet gebruiken. Altijd lezen / schrijven van RAID. Okay. Maar hoe maak ik deze?

Ik kan wel een software RAID maken met "configure software RAID", maar dan maakt Linux "zelf" toch een RAID systeem? Wat heb ik dan nog aan die RAID kaart? Hoe regel ik dat nou?

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Ik kan wel een software RAID maken met "configure software RAID", maar dan maakt Linux "zelf" toch een RAID systeem? Wat heb ik dan nog aan die RAID kaart? Hoe regel ik dat nou?
Idd, je hebt helemaal gelijk, je kunt net zogoed die kaart terugbrengen en software RAID gebruiken: de performance is hetzelfde, de ondersteuning is beter. Verder kan je gewoon van RAID-1 booten, ook zonder een promise kaart.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 12:18

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

_JGC_ schreef op zondag 06 februari 2005 @ 22:54:
[...]

Idd, je hebt helemaal gelijk, je kunt net zogoed die kaart terugbrengen en software RAID gebruiken: de performance is hetzelfde, de ondersteuning is beter. Verder kan je gewoon van RAID-1 booten, ook zonder een promise kaart.
Yep helemaal, alle 'BIOS/software' RAID kaartjes ziet een linux distro als een standaard IDE controller [wat ook klopt enkel de combo van de kaart en de juiste driver maakt er een zogenaamde 'RAID' kaart van]. Dus inleveren die hap en toch voor een RAID 5 kaart van 3ware, LSI logic of Areca gaan welke doorgaans goede *nix/ux ondersteuning hebben. Als je snelheid wilt dan wordt het toch wel een PCI-X of PCI-Express kaart (zie deze link voor een tweakers.net test).

Mijn eigen oplossing voor dit BIOS RAID "probleem" is 2 van die kaartjes (of beter 2 genero P-ATA/S-ATA kaartjes)) enkel t master kanaal voorzien van een HDD en dan de beide software RAID-0 arrays in een mirror opstelling, maar dat is een thuis server geen mission critical server (de server vd baas heeft een 3ware RAID 5 kaartje 7506 4 kanaals).

[ Voor 4% gewijzigd door Pantagruel op 06-02-2005 23:06 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Bedankt voor de replies. Het gaat mij puur om de veiligheid. Snelheid is op die K6 II 400MHz bak toch al niet zo top (maar absoluut snel genoeg). Wij (klein bedrijfje) hebben daar echter al onze source, administratie, offerten, etc op staan. Die mogen dus NEVER verloren gaan. Naast de RAID wil ik automatische backups naar onze internet host sturen.

Maar goed, terugbrengen en dus een hardware RAID kaart kopen of software RAID via kernel. Wat zijn de verschillen behalve performance? En hoe groot is die performance penalty met software RAID? Iemand een benchmark? (ga morgen zelf ook wel op zoek).

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Heb je al eens met de ataraid en de pdcraid module geklooid? Ik denk niet dat debian maintainer die mee compileert. Bij Debian willen ze voorkomen dat je lelijke dingen doet, maar je kunt altijd zelf een kernel (package) bouwen en daaromheen de debian installer bouwen of extra modules voor de installer maken. Zoek en gij zult handleidingen vinden op debian.org en/of debianplanet
Wat je ook kunt proberen is via de ubuntu of knoppix live cd's te installeren. Waarschijnlijk ondersteunen zij wel dit soort enge kernelmodules.

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Maar wat heb ik daar aan? De nieuwste sarge (daily build) lijkt mijn RAID kaart te ondersteunen. Voor de rest ben ik niet zo een ster met linux dat ik zelf modules ga compilen voor de kernel etc. Heb wel wat howto's daarvoor gevonden maar die vind ik echt veel te complex. Of ze zijn veroudert.

• hennink
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55
Gebruik dat ding gewoon als ide controller, maak met sarge de juiste partities aan op beide schijven. Maak er volgens RAID 1 van en je bent klaar.
Terug brengen hoeft dan toch niet.

alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Als ik hem terug breng krijg ik nog geld terug (of kan ik iets anders uitzoeken). Voor de rest zit er alleen 1 CD drive in (en zelfs die zou er na installatie uit kunnen!), ik heb dus geen "domme controller" nodig. Wat voor voordelen biedt deze Promise controller?

Ik haal nu die controller eruit en installeer debian gewoon met een software RAID. Iemand een HOWTO om ervan te kunnen booten? Genoeg te vinden via google!

//edit:
Leuk, BIOS ziet de schijven niet meer zonder Promise controller!

[ Voor 23% gewijzigd door JayVee op 07-02-2005 17:57 ]

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
JayVee schreef op maandag 07 februari 2005 @ 10:26:
Maar wat heb ik daar aan? De nieuwste sarge (daily build) lijkt mijn RAID kaart te ondersteunen. Voor de rest ben ik niet zo een ster met linux dat ik zelf modules ga compilen voor de kernel etc. Heb wel wat howto's daarvoor gevonden maar die vind ik echt veel te complex. Of ze zijn veroudert.
Nee dat doet Sarge waarschijnlijk niet. Hij ondersteunt promise ata controllers, geen software bios raid, daar is de ataraid kernel driver voor. Lees dit anders even:
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/ATA-RAID-HOWTO
had je zelf ook kunnen vinden btw. Ik gebruik ook gewoon google

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Daar heb ik een recentere HTML versie van en zelfs over een typo gemaild! 8 )

Heb nu gewoon software RAID gemaakt, wat een werk. Toen geinstalleerd. Aan het eind vroeg hij of ik Grub op /dev/hda (of /dev/hdc?) wilde installeren. Heb toen ja gezegd aangezien ik niet wist wat nee inhoudt.

Sja, booten kan hij daar natuurlijk niet van. Neem aan dat ik vanaf de RAID array moet booten. Dus in het BIOS SCSI instellen en Grub op het juiste device installeren...

[ Voor 7% gewijzigd door JayVee op 07-02-2005 23:03 ]

Verwijderd

en wat gebeurde er nadat je ja zei, en rebootte?

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Niets, hij blijft hangen na "verifying DPM bla pool meuk".
Installeren op /dev/md0 werkt ook niet.

Ik heb trouwens in de Promise BIOS nog steeds een RAID array geconfigureerd. Weet niet of ik die beter weg kan laten? Ik geef het op. Morgen weer verder.

Pagina: 1