[XP] Werkgroep niet toegankelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Het gaat om een vrij simpel probleem, maar ik zie nog geen oplossing op deze forum.
De meeste topics gaan over \\pc-naam\ toegang probleem, maar dat werkt allemaal prima bij mij.

Het gaat mij nu om probleem met werkgroepen. Dat zijn groepen zoals MSHOME.
Een klik op 'Zoeken naar computers in werkgroepen' en na lang niks doen krijg ik melding dat ik geen juiste machtigingen heb voor deze netwerkbron.

Hoe zal ik stap voor stap nakijken? User accounts zijn ingesteld, maar het lukt nog niet.

Het is nieuwe laptop met vers ingestalleerde Win XP Pro, met Servicepack 2 erop. De Firewall is uitgeschakeld.

Gewoon rechtsreeks pc's benaderen is geen probleem via \\xxxxxxx\

Ik zit in een netwerk waar 1 server op WinXP Pro draait en die ook internet verbinding deelt (192.168.0.1 dus).
Op andere computers kan ik gewoon alles benaderen. Merk op dat deze computers nog niet SP2 erop hebben. Alleen laptop heeft SP2 erop.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je de guest-account aan staan op alle pc's ? Geef anders eens Éveryone'full control op de shares en op mtfs-niveau?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Op welke pcs moet ik dat instellen?

Zonder rekening houdend met nieuwe laptop, kan ik met alle computers gewoon uitwisselen, en ze zien elkaar prima. Er zijn speciale accounts gemaakt die naar loginnamen van computers kijken zodat ik niet steeds hoeft in te tikken.
Vanuit laptop kan het niet.

Gast heb ik niet overal aangezet, maar wel speciale accounts aangemaakt om elkaar toestemming te geven. Dat werkt goed, maar laptop juist niet, ondanks dezelfde naam.
De probleem is alleen voor zichtbaar maken inhoud werkgroep. Pc's direct benaderen wil het wel.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Inmiddels is het probleem opgelost.

Op 1 van de pc's (waar tweede internetlijn aan hangt) zit ook een firewall. Ik zag opeens dat firewall de pakketten van laptop tegenhoudt.

Door toestemming te geven is alles nu wel zichtbaar en ik kan weer normaal rond komen.

Toch wel apart dat slechts 1 pc met firewall hele zaak kan storen. 3 andere pc's zijn wel goed, maar alleen al voor werkgroep is 1 blokkerende pc genoeg om heel werkgroep te weigeren.

Goed, ik heb weer wat geleerd. Firewall moet ik ook natrekken naast guests of accounts.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Nu heb ik nieuwe probleem bijgekregen.

En dat gaat het ook weer om de nieuwe laptop zelf.
Het is niet zo lang geleden begonnen. Ik weet nog niet waar het vandaan komt. De enige herinnering is de oude WinRoute Pro programma (welke XP waarschuwt voor mogelijke storingen) maar dat het wel zonder problemen draait op XP. Het is alweer verwijderd nu.

De error van 'Geen toegang tot werkgroep' krijg ik nu op het scherm.
Zelfs pc direct benaderen via \\naam\ lukt ook niet meer. Dat wordt ook genegeerd.
Alleen puur via \\x.x.x.x\ ipadres kan ik wel bij de andere computers shares komen.

Dit is dus nog een stapje verder.
Firewall uitgezet op de serverbak van netwerk, maar geen resultaat.

Alleen computers op netwerk kunnen wel elkaar zien. Alleen de laptop ontbreekt in de werkgroep. Benaderen via \\naam\ gaat ook niet. Rechtsreeks via IP wel.

Er zit SP2 op de laptop. De firewall op SP2 heeft niet eerder zulke problemen gemaakt, en stond ingesteld dat het shares zichtbaar zou maken voor andere computers.
Moet ik die maar even uitschakelen voor het geval dat?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:47
Windows firewall altijd uitzetten, geeft niets dan ellende. Het is meestal het beste als je een netwerk configureerd, alle pc's zonder firewall te draaien. Als het dan niet werkt, weet je dat het daar niet in zit en zul je gewoon op de pc's de instellingen na moeten lopen. Als je eenmaal een netwerk hebt, zal iedere fatsoenlijke firewall (denk aan Outpost of ZoneAlarm) melden dat er een nieuw netwerk is gevonden en of het een vertrouwd netwerk is of niet. Vaak zorgt de Windows firewall voor een nietwerk...

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De firewall is uitgezet. Maar het weigert nog steeds.

Hoe moet ik natrekken en analyseren waar het aan kan liggen?
Aan welke voorwaarden moet het voldoen zodat werkgroep weer toegankelijk is, en dat ik via \\naam\ gewoon kan bereiken. Nu gaat het alles via \\x.x.x.x\. De enige "onzichtbare" toegang.
Het leek erop dat probleem in de laptop zit. Want de rest van netwerk kan laptop ook niet zien. Het ontbreekt in de werkgroep lijst.

De laptop ziet wel werkgroep verschijnen, maar kan niet erin komen. Het geeft dan "geen toegang" foutmelding.

Iemand wat tips en oplossingen?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Niemand heeft kennelijk stappen plan voor me?
Pagina: 1