Toon posts:

[Windows installatie MSI K8N neo2] - Irql_Not_Less_or_Equal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorig jaar augustus een nieuwe pc besteld en toender tijd al gedeeltelijk opgehaald.
Het laatste onderdeel de videokaart ik vorige week vrijdag gearriveerd (4+ maanden wachten!)

Na de installatie van deze kaart zijn de problemen begonnen...

Het systeem van voor de problemen:
MSI K8N Neo2 Platinum 54G
AMD Athlon 64 3500+ 2000 MHz, 2.2 GHz, Boxed
Corsair TWINX 1024-3200XLPRO PC3200, 400 MHz, Kit of 2, Inclusief LED's, 2, 1024 MB
Hitachi Deskstar 7K250 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA/150 (raid 0 op sata poorten 1en2)
Creative Sound Blaster Audigy II ZS Retail
BenQ DW1600A Retail, Wit
3COM 3C905CX-TX-M Fast Etherlink 10/100
Enermax EG485AX-VHB(G)SFMA CoolerGiant 480 watt ActivePFC
Tijdelijk videokaart: Grainward GF4800

Samen met de Asus V9999 Ultra /2DT 256 MB kwam ook de Zalman CNPS7000B-Cu bij mij terecht.

Installatie stappen:
Mobo Bios geupdated naar 1.4 (was 1.3)
moederbord eruit gehaald en de zalman cooler geinstalleerd (backplate los gehaald)
Geheugenmodules DDR geplaats in slots 3 en 4 (ivm met de cooler)
moederbord weer ingebouwd
Videokaart ingebouwd
raid array verplaatst naar sata aansluitingen 3 en 4 (ivm met toekomstig overclocken)

PC aan -> Windows boot -> windows vrij instabiel

Ik heb toen gedurende week WinXp meerdere malen opnieuw geinstalleerd (met en zonder sp2)
maar kreeg het niet voorelkaar om een stabiele Windows install te krijgen.

errors
DCOM service database locked; dit resulteerde in het niet correct laden van andere services.
En als reactie crashte de nvraidservice -> wat resulteerde in crashes van dr.watson (ook uitgezet)
en een respectieve reboot...
Soms draaide het systeem een tijdje stabiel (na een aantal reboots geen DCOM probleem) maar uiteindelijk crashte de boel weer na maximaal 1 uur...
Het blue screen gaf de volgende error:Irql_Not_Less_or_Equal (0x0000000A)

Ik heb veel gezocht naar informatie op het net betreffende al deze errors
en naar de eventids met click en click.

Deze error verwijst schijnbaar naar een foutieve/corrupte driver en/of naar niet competatibele/brakke hardware.

De enige drivers die ik bij de install gebruik zijn van NVIDIA en zoden voor de nforce3 ultra cipset zijn....

Probleem localisering:
1) Verse installatie van Winxp+sp1 (IRQL error tijdens install; incluis reboot; install gestopt)[/td]
2) Verse installatie van winXP+sp1+sp2 (slipstreamed) (IRQL error tijdens install; incluis reboot; install gestopt).
3) Alle niet essenciele hardware eruit gehaald (Soundblaster en netwerkkaart) -> Install IRQL error.
4) Videokaart terug gezet (GF4800) reinstall winXP (sp2) -> en tijdens installie wederom IRQL error
5) Raid array terug gezet naar sata poorten 1 en 2 -> reinstall -> IRQOL error.

-> laatste installs gedaan met verschillende versies van nvidia raid driver (de enige driver buiten
de standaard drivers van de install)
5.10 laatste stabiele versie van de raid drivers (nvidia)
6.27 (beta driver van de nvidia site)

6) bios mobo terug gezet naar 1.3 en wederom install met winxp+sp2 -> zelfde error alleen nu niet tijdens de device installie maar tijdens/na startmenu creatie. En als raid drivers de bijgeleverde schijf gebruikt (die niet mee werk met bios update 1.4) en alle latere versies.

Hardware Tests:
Verder heb ik het geheugen getest met memtest86+ v1.50 - vier+ passes GEEN errors
Ook heb ik beide hds getest met de bootcd van Hitachi beide schijven geven geen problemen
bij de quick test. Ook zijn de S.M.A.R.T. statuses goed.
De led van het mobo komen wel allemaal groen op (komt dus tot aan het booten)

Niet gedaan (niet mogelijk):
Ik heb geen ide installs gedaan (geen pata chijf avail:)
V9999 Ultra /2TD testen (oude pc trek die kaart niet)
CPU testen (geen andere 939 avail; ook niet bij vrienden:/)

Andere opvallende dingen (mogelijk hits):
Verder waren er soms ook leesfouten vanaf de (3 cds die ik gebruikte voor install)
Telkens een random file die niet gecopier kon worden (onduidelijk of het probleem lag bij het schrijven of het lezen). Even de cd eruit en weer terug in de brander lostte dit probleem op.

Verder: toen ik NOG in een windows install kon komen heb ik verscheidene drivers gebruikt voor de videokaart (om te kijken of daar het probleem zat). Draaide allemaal goed maar ik kon niet de extende asus drivers installeren om ASUS Doctor ten volste te kunnen gebruiken.

____

Toevoeging 1:
Temperaturen: Idle 44-46 ('t is warm op deze kamer:)
Stressed: 54

Mijn conclusie: Mobo fucked (en moet terug naar RMA)

V9999 Ultra /2TD volgens mijn werkt die correct (beter testen met vers mobo :)
CPU unknown maar lijkt goed te zijn.

Iemand nog suggesties of ervaringen met dit proble(e)men? Of nog beter een oplossing?

En worden mobos met een zalman koeler nog wel geaccepteerd voor RMA?

Bedankt voor het lezen als je tot zover gekomen bent! _/-\o_

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
De plank is gemod? Weet je zeker dat er geen pasta op de pootjes van je northbridge zit?
Verder moet je kijken hoe warm de cpu wordt en als dit warmer dan 50 graden is met open kast dan moet je de heatsink opnieuw bevestigen.
Als dat ook goed is dan moet je eens memtest draaien en checken op errors, het kan zijn dat je ram niet compatibel is met je moederbord, als je errors op default speeds krijgt dan moet je 1 van beide omruilen.

Verwijderd

Het blue screen gaf de volgende error:Irql_Not_Less_or_Equal (0x0000000A)
Die error kreeg ik als ik een spel ging laden... het lag aan de driver die in combinatie met de videokaart niet goed werkte.. een oudere versie van die driver daarvoor geinstalleerd en het werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
De plank is niet gemod
temperaturen (zie start post) zijn 44 idle 54 stressed zonder koel en stil (idle in dat geval 34)
Fan draait dan wel op max

De memtest (stond al in de startpost) gaf geen errors over 5 passes.
Het geheugen heeft prima gedraaid van september tot vorige week.
Enige wat er toen veranderd is dat het naar de twee laatste geheugenbanken is geplaatst.
Het geheugen draait ook op zijn specs 2-2-2-5 T1 220 MHz

Ik heb de NB niet aangeraakt dus dat lijkt me niet het probleem

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik wantrouw de IDE controller op je mobo. Je zou eventueel met een losse controller kunnen proberen of e.e.a. dan wel goed werkt, maar dan moet je natuurlijk wel net zo'n ding hebben liggen.

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Ja is 5 passes niet een beetje weinig om te zeggen dat 1 gb geheugen corrupt is? Laat hem eens een hele nacht draaien!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-08 03:25
Zet de volgende dingen in de BIOS eens uit:
1. Video cahcing en shadowing
2. fast writes
3.AGP synch functies

Of zet je BIOS naar default settings. Staat je RAM ingesteld op auto/by SPD.?Dan weten we of BIOS settings een rol spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Bios fail safe settings geladen

enige veranderingen tov failsafe zijn:
Floppy drive geselecteerd (voor raid driver)
en raid array geslecteerd

Ben nu een install van xp aan het uitvoeren.
heb nu tijdens het copieren van de XP files al twee keer de messge gehad
can't read file make sure the proper Windows cd is in the drive.
Xp install is nu door naar 2de fase install (installing devices)

ander aanpassing op de setup:
Videokaart is een oud TNT2 agp kaartje

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
almar schreef op zondag 06 februari 2005 @ 19:02:
Ja is 5 passes niet een beetje weinig om te zeggen dat 1 gb geheugen corrupt is? Laat hem eens een hele nacht draaien!
5 passes is ruim voldoende om te concluderen dat het geheugen geen probleem is, echt waar.

Verwijderd

Topicstarter
Gedurende de install vond er een non-critical error plaats eventID: 60055
daar kan ik geen info over vinden

Verder heb ik de nvidia 5.1 nforce drivers geinstalleerd
na de reboot komt de errro voor nvraidservice.exe weer terug
Application: error
Id: 1000
Category: none

fault address = 0x0000c2e7

Suggesties?

Ga zo alle cpu cache uitschakelen en memtesten

Verder LIJKT het mobo wat hol te staan... kan ik de koeler misschien toch iets te vast hebben zitten en dus een kaput mobo?
toch maar even de koeler er opnieuw opzetten?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-08 23:19
De problemen van en niet kunnen kopieren van bestanden en de BSOD's lijken toch erg veel op problemen met het geheugen. Heb je niet de mogelijkheid om eens een andere geheugenmodule te gebruiken ipv. alleen je huidige module te testen met Memtest86+

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-08 12:19

tweakraiser

I have such sites to show you

probeer eens de geheugen modules in slot 2 en 4 daar zijn deze immers voor bedoeld (dual channel).
Ik heb het zelfde moederbord en heb idd slechte ervaringen met slot 1en 2 of slot 3 en 4!
Het moet dus zijn, of slot 1 en 3 (draait bij mij perfect) of slot 2 en 4.
Heb je alle bios opties al bestudeerd en getweaked.
}) read the fuckin manual })
:) suc6
en zoals EricJH al zei... zet AGP fastwrites uit hier heb ik ook slechte ervaringen mee.

[ Voor 12% gewijzigd door tweakraiser op 07-02-2005 01:58 ]

Strava | Webdesign

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Yo,

Ik heb laastst ook zo'n probleem gehad, nadat ik een PCI kaartje erbij prikte. Het bleek achteraf om mijn voeding te gaan, terwijl het lijkt op een memory/cpu/mobo failure. Probeer ff een sterkere voeding voor de zekerheid. kan zijn dat hij bij piekstromen niet genoeg voeding krijgt, aangezien alle apparaten een beetje raar doen.

hope it helps

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
tweakraiser schreef op maandag 07 februari 2005 @ 01:56:
probeer eens de geheugen modules in slot 2 en 4 daar zijn deze immers voor bedoeld (dual channel).
Ik heb het zelfde moederbord en heb idd slechte ervaringen met slot 1en 2 of slot 3 en 4!
Het moet dus zijn, of slot 1 en 3 (draait bij mij perfect) of slot 2 en 4.
Heb je alle bios opties al bestudeerd en getweaked.
}) read the fuckin manual })
:) suc6
en zoals EricJH al zei... zet AGP fastwrites uit hier heb ik ook slechte ervaringen mee.
eeuhm, als je je RAM in slot 1 en 3 of 2 en 4 steekt draait je geheugen maar in single channel. Read the manual ;) Bij intel-mobo moet je een slot overslaan, bij AMD moet je je RAM ofwel in slot1 &2 of in slot 3&4 steken. Slot 1 & 2 is wel stabieler naar het schijnt.

Zet je HD eens op SATA 3 en 4. De 1 en 2 hebben geen PCI lock.

Enne, er is een apart topic voor dit mobo: [rml][ Ervaringen] MSI K8N Neo2 (-54G) deel 5[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
Dat ik een nvraid service error krijg na het installeren schijnt vaker voor tekomen met dit mobo.
Dat zou liggen aan brakke nvidia drivers (sw ide).

Maar zou de error IRQL_NOT_LESS_or _equal ook kunnen komen door een brakke schijf in de
raid array waar ik windows met alle macht op aan het poten ben (of proberen althans)

dat zou ook verklaren waarom ik soms lees fouten krijg.

Ik probeer vandaar wel es non -raid te installen

eerst maar es die HD tools van hitachi grondig lang runnen :)

Zou wel de file schrijffouten verklaren...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2005 19:14 ]

Verwijderd

Ik heb deze fout zelf ook al wel een paar keer gehad..

Maar zoals je zelf ziet, heeft het vele oorzaken, reset dus gewoon je bios, zorg dat je een goede voeding hebt en installeer windows es minimum, oftwel -> geen geluid, 1 hdd, enz.

Ik heb zelf trouwens een MSI 865PE Neo2, dus niet dezelfde ;)

Verwijderd

Topicstarter
Einde topi, althans voor mij.

Bleek inderdaad een brak moederbord te zijn.
RMA leverde mij een nieuw mobo op.

De secundaire IDE channel was kaput
en het geheugen kon niet in dualchannel draaien.

Toch bedankt voor alle reacties
Pagina: 1