Ik heb vorig jaar augustus een nieuwe pc besteld en toender tijd al gedeeltelijk opgehaald.
Het laatste onderdeel de videokaart ik vorige week vrijdag gearriveerd (4+ maanden wachten!)
Na de installatie van deze kaart zijn de problemen begonnen...
Het systeem van voor de problemen:
MSI K8N Neo2 Platinum 54G
AMD Athlon 64 3500+ 2000 MHz, 2.2 GHz, Boxed
Corsair TWINX 1024-3200XLPRO PC3200, 400 MHz, Kit of 2, Inclusief LED's, 2, 1024 MB
Hitachi Deskstar 7K250 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA/150 (raid 0 op sata poorten 1en2)
Creative Sound Blaster Audigy II ZS Retail
BenQ DW1600A Retail, Wit
3COM 3C905CX-TX-M Fast Etherlink 10/100
Enermax EG485AX-VHB(G)SFMA CoolerGiant 480 watt ActivePFC
Tijdelijk videokaart: Grainward GF4800
Samen met de Asus V9999 Ultra /2DT 256 MB kwam ook de Zalman CNPS7000B-Cu bij mij terecht.
Installatie stappen:
Mobo Bios geupdated naar 1.4 (was 1.3)
moederbord eruit gehaald en de zalman cooler geinstalleerd (backplate los gehaald)
Geheugenmodules DDR geplaats in slots 3 en 4 (ivm met de cooler)
moederbord weer ingebouwd
Videokaart ingebouwd
raid array verplaatst naar sata aansluitingen 3 en 4 (ivm met toekomstig overclocken)
PC aan -> Windows boot -> windows vrij instabiel
Ik heb toen gedurende week WinXp meerdere malen opnieuw geinstalleerd (met en zonder sp2)
maar kreeg het niet voorelkaar om een stabiele Windows install te krijgen.
errors
DCOM service database locked; dit resulteerde in het niet correct laden van andere services.
En als reactie crashte de nvraidservice -> wat resulteerde in crashes van dr.watson (ook uitgezet)
en een respectieve reboot...
Soms draaide het systeem een tijdje stabiel (na een aantal reboots geen DCOM probleem) maar uiteindelijk crashte de boel weer na maximaal 1 uur...
Het blue screen gaf de volgende error:Irql_Not_Less_or_Equal (0x0000000A)
Ik heb veel gezocht naar informatie op het net betreffende al deze errors
en naar de eventids met click en click.
Deze error verwijst schijnbaar naar een foutieve/corrupte driver en/of naar niet competatibele/brakke hardware.
De enige drivers die ik bij de install gebruik zijn van NVIDIA en zoden voor de nforce3 ultra cipset zijn....
Probleem localisering:
1) Verse installatie van Winxp+sp1 (IRQL error tijdens install; incluis reboot; install gestopt)[/td]
2) Verse installatie van winXP+sp1+sp2 (slipstreamed) (IRQL error tijdens install; incluis reboot; install gestopt).
3) Alle niet essenciele hardware eruit gehaald (Soundblaster en netwerkkaart) -> Install IRQL error.
4) Videokaart terug gezet (GF4800) reinstall winXP (sp2) -> en tijdens installie wederom IRQL error
5) Raid array terug gezet naar sata poorten 1 en 2 -> reinstall -> IRQOL error.
-> laatste installs gedaan met verschillende versies van nvidia raid driver (de enige driver buiten
de standaard drivers van de install)
5.10 laatste stabiele versie van de raid drivers (nvidia)
6.27 (beta driver van de nvidia site)
6) bios mobo terug gezet naar 1.3 en wederom install met winxp+sp2 -> zelfde error alleen nu niet tijdens de device installie maar tijdens/na startmenu creatie. En als raid drivers de bijgeleverde schijf gebruikt (die niet mee werk met bios update 1.4) en alle latere versies.
Hardware Tests:
Verder heb ik het geheugen getest met memtest86+ v1.50 - vier+ passes GEEN errors
Ook heb ik beide hds getest met de bootcd van Hitachi beide schijven geven geen problemen
bij de quick test. Ook zijn de S.M.A.R.T. statuses goed.
De led van het mobo komen wel allemaal groen op (komt dus tot aan het booten)
Niet gedaan (niet mogelijk):
Ik heb geen ide installs gedaan (geen pata chijf avail:)
V9999 Ultra /2TD testen (oude pc trek die kaart niet)
CPU testen (geen andere 939 avail; ook niet bij vrienden:/)
Andere opvallende dingen (mogelijk hits):
Verder waren er soms ook leesfouten vanaf de (3 cds die ik gebruikte voor install)
Telkens een random file die niet gecopier kon worden (onduidelijk of het probleem lag bij het schrijven of het lezen). Even de cd eruit en weer terug in de brander lostte dit probleem op.
Verder: toen ik NOG in een windows install kon komen heb ik verscheidene drivers gebruikt voor de videokaart (om te kijken of daar het probleem zat). Draaide allemaal goed maar ik kon niet de extende asus drivers installeren om ASUS Doctor ten volste te kunnen gebruiken.
____
Toevoeging 1:
Temperaturen: Idle 44-46 ('t is warm op deze kamer:)
Stressed: 54
Mijn conclusie: Mobo fucked (en moet terug naar RMA)
V9999 Ultra /2TD volgens mijn werkt die correct (beter testen met vers mobo
CPU unknown maar lijkt goed te zijn.
Iemand nog suggesties of ervaringen met dit proble(e)men? Of nog beter een oplossing?
En worden mobos met een zalman koeler nog wel geaccepteerd voor RMA?
Bedankt voor het lezen als je tot zover gekomen bent!
Het laatste onderdeel de videokaart ik vorige week vrijdag gearriveerd (4+ maanden wachten!)
Na de installatie van deze kaart zijn de problemen begonnen...
Het systeem van voor de problemen:
MSI K8N Neo2 Platinum 54G
AMD Athlon 64 3500+ 2000 MHz, 2.2 GHz, Boxed
Corsair TWINX 1024-3200XLPRO PC3200, 400 MHz, Kit of 2, Inclusief LED's, 2, 1024 MB
Hitachi Deskstar 7K250 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA/150 (raid 0 op sata poorten 1en2)
Creative Sound Blaster Audigy II ZS Retail
BenQ DW1600A Retail, Wit
3COM 3C905CX-TX-M Fast Etherlink 10/100
Enermax EG485AX-VHB(G)SFMA CoolerGiant 480 watt ActivePFC
Tijdelijk videokaart: Grainward GF4800
Samen met de Asus V9999 Ultra /2DT 256 MB kwam ook de Zalman CNPS7000B-Cu bij mij terecht.
Installatie stappen:
Mobo Bios geupdated naar 1.4 (was 1.3)
moederbord eruit gehaald en de zalman cooler geinstalleerd (backplate los gehaald)
Geheugenmodules DDR geplaats in slots 3 en 4 (ivm met de cooler)
moederbord weer ingebouwd
Videokaart ingebouwd
raid array verplaatst naar sata aansluitingen 3 en 4 (ivm met toekomstig overclocken)
PC aan -> Windows boot -> windows vrij instabiel
Ik heb toen gedurende week WinXp meerdere malen opnieuw geinstalleerd (met en zonder sp2)
maar kreeg het niet voorelkaar om een stabiele Windows install te krijgen.
errors
DCOM service database locked; dit resulteerde in het niet correct laden van andere services.
En als reactie crashte de nvraidservice -> wat resulteerde in crashes van dr.watson (ook uitgezet)
en een respectieve reboot...
Soms draaide het systeem een tijdje stabiel (na een aantal reboots geen DCOM probleem) maar uiteindelijk crashte de boel weer na maximaal 1 uur...
Het blue screen gaf de volgende error:Irql_Not_Less_or_Equal (0x0000000A)
Ik heb veel gezocht naar informatie op het net betreffende al deze errors
en naar de eventids met click en click.
Deze error verwijst schijnbaar naar een foutieve/corrupte driver en/of naar niet competatibele/brakke hardware.
De enige drivers die ik bij de install gebruik zijn van NVIDIA en zoden voor de nforce3 ultra cipset zijn....
Probleem localisering:
1) Verse installatie van Winxp+sp1 (IRQL error tijdens install; incluis reboot; install gestopt)[/td]
2) Verse installatie van winXP+sp1+sp2 (slipstreamed) (IRQL error tijdens install; incluis reboot; install gestopt).
3) Alle niet essenciele hardware eruit gehaald (Soundblaster en netwerkkaart) -> Install IRQL error.
4) Videokaart terug gezet (GF4800) reinstall winXP (sp2) -> en tijdens installie wederom IRQL error
5) Raid array terug gezet naar sata poorten 1 en 2 -> reinstall -> IRQOL error.
-> laatste installs gedaan met verschillende versies van nvidia raid driver (de enige driver buiten
de standaard drivers van de install)
5.10 laatste stabiele versie van de raid drivers (nvidia)
6.27 (beta driver van de nvidia site)
6) bios mobo terug gezet naar 1.3 en wederom install met winxp+sp2 -> zelfde error alleen nu niet tijdens de device installie maar tijdens/na startmenu creatie. En als raid drivers de bijgeleverde schijf gebruikt (die niet mee werk met bios update 1.4) en alle latere versies.
Hardware Tests:
Verder heb ik het geheugen getest met memtest86+ v1.50 - vier+ passes GEEN errors
Ook heb ik beide hds getest met de bootcd van Hitachi beide schijven geven geen problemen
bij de quick test. Ook zijn de S.M.A.R.T. statuses goed.
De led van het mobo komen wel allemaal groen op (komt dus tot aan het booten)
Niet gedaan (niet mogelijk):
Ik heb geen ide installs gedaan (geen pata chijf avail:)
V9999 Ultra /2TD testen (oude pc trek die kaart niet)
CPU testen (geen andere 939 avail; ook niet bij vrienden:/)
Andere opvallende dingen (mogelijk hits):
Verder waren er soms ook leesfouten vanaf de (3 cds die ik gebruikte voor install)
Telkens een random file die niet gecopier kon worden (onduidelijk of het probleem lag bij het schrijven of het lezen). Even de cd eruit en weer terug in de brander lostte dit probleem op.
Verder: toen ik NOG in een windows install kon komen heb ik verscheidene drivers gebruikt voor de videokaart (om te kijken of daar het probleem zat). Draaide allemaal goed maar ik kon niet de extende asus drivers installeren om ASUS Doctor ten volste te kunnen gebruiken.
____
Toevoeging 1:
Temperaturen: Idle 44-46 ('t is warm op deze kamer:)
Stressed: 54
Mijn conclusie: Mobo fucked (en moet terug naar RMA)
V9999 Ultra /2TD volgens mijn werkt die correct (beter testen met vers mobo
CPU unknown maar lijkt goed te zijn.
Iemand nog suggesties of ervaringen met dit proble(e)men? Of nog beter een oplossing?
En worden mobos met een zalman koeler nog wel geaccepteerd voor RMA?
Bedankt voor het lezen als je tot zover gekomen bent!