Maasluip schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 09:25:
[...]
offtopic:
Ik wilde je data niet zozeer onderuit halen als wel licht flamen op mensen die onderuitgezakt op hun stoel zitten en roepen 'klopt geen hol van, wat is je bron' zonder zelf onderzoek te doen. Betelgeuze is sowieso een vreemd sterretje. De diameter kan volgens sommigen zelfs 60% varieren. Daarbij is de diameter dan wel 650 keer groter, de massa is slechts 20 keer groter dan de zon. Een voorbeeld van het kolossale formaat van Betelgeuse: Als Betelgeuse op de plaats van onze zon zou staan zou Jupiter er door opgeslokt worden.
Ik geloof je wel hoor, maar ik ben gewoon uitgegaan van de informatie die ik gevonden heb, voornamelijk op
www.solstation.com en ik las wel eens dat die sterren behoorlijk groot waren,
maar feitelijk bestaan uit gaslagen die veel ijler zijn dan die in de zon. Maar om toch een idee
te krijgen heb ik die tekening gemaakt, en het is toch wel inmens hoe groot die sterren zijn.
De zon zal uiteindelijk ook opzwellen en zal dan ongeveer het formaat ''Aldebaren" krijgen.
Dan zal de zon op z'n grootst zijn en het meeste energie uitstralen.
De aarde zal niet meer bestaan, of wellicht door het massaverlies van de zon opgeschoven zijn naar een wijdere baan. Hoe dan ook, het zal een verkoolde sintel zijn en elke spoor van de mensheid zal uitgewist zijn. We zullen dan noodgedwongen wel ruimteschepen moeten bouwen.
Uiteindelijk zal het niet helpen, want: het heelal blijft oneindig uitdijen en alle sterren zullen uitdoven, als een partij rotjes die afgaan en uitdoven.
...of het heelal gaat samenkrimpen, en daar is geen ontsnappen aan, wat betekend dat alle tweaker atomen heel knus bijelkaar komen