[G-Force4 ti4600] Wat is dit voor een onderdeel?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Ken je dat?
Ben je lekker aan het knutselen, haal je je videokaart er even uit... zet je hem weer terug en... ARGH!! druk je er een onderdeel AF! 8)7
Vloek, tier, [CENSUUR], etc... kaart naar de haaien :'(
Ik heb inmiddels een andere kaart gekocht maar wil toch proberen deze weer aan de praat te krijgen (is toch zonde om hem nu gewoon weg te gooien). Dit onderdeeltje (waarvan ik vermoed dat het een condensator is) heb ik middels veel geklooi er weer opgesnoldeerd. Beeld is echter waardeloos (veel strepen en 'distortion').
Ik wil dus graag een nieuwe condensator hebben/kopen... maar weet dus niet zeker wat het voor een onderdeeltje is, danwel waar ik het kan aanschaffen...
Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51139/full.jpg

Er staan getalletjes op. Onder elkaar:
code:
1
2
3
  232
  330
   6E

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

je geeft zelf al het antwoord,
het is een condensator.

je kan proberen er mee naar je electronica boer te gaan, ik denk alleen niet dat ze die daar zo hebben....

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MetalRush schreef op zondag 06 februari 2005 @ 15:37:
[afbeelding]

Er staan getalletjes op. Onder elkaar:
code:
1
2
3
  232
  330
   6E
Het is (volgens mij) een elco (of hoe je dat ook moge schrijven...)
Wat die waardes zijn weet ik niet, maar zal ongetwijfeld wat zeggen, over de elco zelf.
Wat ik wel kan zien, is dat iig die 6E een hexadecimaal is, dan zullen die andere 2 dat ook wel zijn... (denk ik)

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 23:36
Een condensator is voor gelijkstroom, een elco is hetzelfde maar dan voor wisselstroom. Het zal dus waarschijnlijk een condensator zijn. Niet lullig bedoelt? maar waarom druk je tegen de componenten aan om je videokaart in het slot te duwen? Lijkt me veel handiger als je tegen het pcb zelf aanduwt. Daarbij het je wel flink wat kracht gezet want die condensators zitten meestal toch wel goed vast.

Wat ik zou doen is naar je lokale elektronica boer gaan en daar de condensator te laten zien. Die weet dan wel welke je moet hebben, want ik denk dat je dus je condensator vern**kt hebt. Zorg ook wel dat je soldeerwerk goed is en dat de 2 pinnen geen contact maken (ook op het pcb zelf dus opletten!). Ik hoop ook dat je de pc (met die kaart) toch niet meer aan hebt gezet toen die condensator eraf was?!?

Zorg ook dat je de videokaart NIET meer aanzet zolang er geen nieuwe condensator (goed!) opzit. Je hebt grote kans dat omdat de condensator niet helemaal top meer is enkele componenten (mss zelfs de core?) op hun flikker krijgen, en dat dat de reden is van het vervormde beeld :). Voordat je dus vanalles verder verknalt zodanig dat het écht niet meer te repareren is (als dat al niet gebeurd is) moet je eerst een nieuwe condensator gaan halen :).

Edit: idd je hebt gelijk Atlas, carnaval hierzo he nog nie helemaal nuchter

[ Voor 27% gewijzigd door Niles op 06-02-2005 16:30 . Reden: waarschuwing :) ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Niles schreef op zondag 06 februari 2005 @ 15:54:
Een condensator is voor gelijkstroom, een elco is hetzelfde maar dan voor wisselstroom.
Ehm net andersom he :+

Een elco heeft en + en een -, en is dus _niet_ voor wisselstroom anders blaas je die elco eruit :P
Een condensator heeft geen + of - en kan dus prima voor wisselstroom gebruikt worden :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Die condensator heb ik er, uiteraard, per ongeluk afgedrukt. Ik schoot gewoon uit met mijn duim bij het erin zetten (want dat deed ik idd door tegen de rand van de kaart te drukken)
Enne... ik heb wel degelijk al wat geprobeerd... sterker nog: de condensator heeft er zelfs andersom op gezeten: op de kaart - onder de condensator zat een tekeningetje wat op de bovenzijde van de condensator leek. 1 helft was gekleurd en de andere helft niet. Ik dacht dus: de condensator moet er op dezelfde manier op. Niet dus (getuige de foto hierboven... die had ik dus beter eerst kunnen opzoeken 8)7 ).
Ook in de verkeerde stand heeft de kaart 'aan gestaan'. Toen gaf ie helemaal raar beeld met verticale brede balken over het beeld.
Nu ik hem er goed opgezet heb, geeft ie dunnere strepen (wederom verticaal) die soms groenig en soms rozig gekleurd zijn. Soms ook 'rare tekens' over het hele beeld.
Ik heb geen idee of ik de core of andere componenten heb beschadigd... ik wil gewoon proberen het ding weer 'aan de gang' te krijgen. Mocht dat niet lukken kost het me nu alleen een nieuwe condensator.
Dus jullie denken dat een doorsnee 'electroboer' aan die condensator wel moet kunnen zien wat het is?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Zolang die de waardes kan lezen die erop staan lijkt het me van wel :)

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:37

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik heb dat ook eens gehad..

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/719835/0

heb nooit de juiste waarde kunnen vinden.. vage shit die dingen....

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Er was toch ook een draadje van iemand die allerlei processoren met zoutzuur e.d. (in een lab) uit elkaar haalde?
Ik kan het zo snel niet terug vinden... iemand dat draadje toevallig in zijn/haar bookmarks staan?
Wellicht dat deze persoon nog een kapotte TI4600 toegstuurd heeft gekregen... (hij ontleede zo'n beetje allerlei procs die ie onder handen kreeg... zelfs geheugen chips).

@ B-lennium: heb jij die GF256 van jou ooit nog aan de praat gekregen?
Welke was bij jou kapot? zat ie op dezelfde plek? want je omschrijving komt erg overeen met die van mij.

[ Voor 20% gewijzigd door MetalRush op 06-02-2005 18:26 ]

Pagina: 1