HD crash(ish), winkel faillliet en toch garantie?

Pagina: 1
Acties:

• guz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb een WD 200GB schijfje die ik hard laat werken voor de downloads. :)

Nu krijg ik de laatste tijd veel foutmeldingen van XP: "Windows: Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt"
Ook kunnen de downloadprogramma's (voor news en torrents) hun bytes niet meer kwijt. De schijf is nog wel zichtbaar, je kan nog 2 directories in de boom klimmen, maar wat dieper in de vertakkingen geeft ie foutmeldingen. (apparaat niet aangesloten)

Na een reset is alles weer zichtbaar, maar als ik de downloadprogramma's weer laat stampen is het na enige tijd weer hommeles.

Nu heeft deze schijf eerder vreemde foutmeldingen veroorzaakt, dus ik verwacht een snel heengaan. Of is er iemand die dit vreemde gedrag nog aan xp oid kan wijten?

Nu zit er nog wel garantie op deze schijf, maar de toko waar deze gekocht is is volgens mij failliet. (www.vrstudio.nl) Website is op "zwart" en verder onbereikbaar.

Kun je de schijf ook elders claimen? Eigenlijk wil ik geen WD meer, is de 2e WD die ik in korte tijd crash terwijl de Maxtors jaren door blijven stampen.

watskeburt

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Garantie kun je claimen bij WD zelf. Staat wel 'n RMA aanvraag link op hun website. Draai eerst even hun harddisk test utility om te zien of die fouten vindt, zo ja, dan is ie defect en mag je 'm opsturen :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-03 22:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je zou de schijf waarschijnlijk ook bij Western Digital zelf kunnen claimen.
Wanneer de winkel bij een keten hoort kun je ook naar een andere winkel ven de zelfde keten gaan. Wel het bonnetje meenemen. ;) Het ruilen van deze schijf voor een ander merk lijkt mij een moeilijker verhaal worden, dit is misschien mogelijk als er inderdaad sprake is van een winkelketen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-03 22:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nvidiot schreef op zondag 06 februari 2005 @ 14:35:
Garantie kun je claimen bij WD zelf. Staat wel 'n RMA aanvraag link op hun website. Draai eerst even hun harddisk test utility om te zien of die fouten vindt, zo ja, dan is ie defect en mag je 'm opsturen :)
Ik heb ook een Maxtor schijf gehad die daadwerkelijk niet functioneerde zoals dat hoorde, maar het programmaatje van Maxtor gaf geen fout code. Het programmaatje keurde de schijf dus goed.
Uiteindelijk heb ik bij Maxtor wel een RMA aangevraagd en als extra een briefje er bij gedaan met de fout omschrijving. Binnen twee weken had ik een nieuwe schijf terug.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• guz
Nvidiot schreef op zondag 06 februari 2005 @ 14:35:
bedankt, ik zal es zien hoe ver ik kom.

met die utillities kom ik niet ver. Ik had ze al es eerder gedowned, maar waarschijnlijk omdat ie aan de sata/raid controler hangt ziet ie de harde schijven als "logical drives" ipv physieke schijven en kun je ze niet selecteren om te testen. Een ander programma hangt al bij het opstarten (deed ie altijd al).

Ik ploeter verder ;)

watskeburt

• guz
Ik heb de schijf leeggetrokken, opnieuw geinstalleerd (met wd software), en hij hobbelt weer...

Hij lijkt het weer aardig te doen, maar ik hou mijn wantrouwen.

Iemand een verklaring voor een schjf die na enkele maanden gebruik raar gaat doen (uitgestelde bewerkingen, diskchecks bij startup) en weer normaal doet (ook als ie stevig aan het werk is) als hij opnieuw gepartitioneerd en geformateerd is?

watskeburt

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

misschine was er in de MBR (Master Boot Record) of zo een bitje omgevallen waardoor de schijf gek ging doen. Daar kan je soms geen pjil op trekken.

Wanbeleid is ook beleid.

• guz
agent327 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 13:22:
misschine was er in de MBR (Master Boot Record) of zo een bitje omgevallen waardoor de schijf gek ging doen. Daar kan je soms geen pjil op trekken.
zou kunnen.... maar inmiddels is ie weer gaan stuipen.... weer een MBR-bitje omgevallen?

Het is wel zo dat ik die schijf sinds kort flink aan het vullen was en hem aan het werk heb gezet...
Na enige tijd (paar minuten) van hard werken komt ie weer met dezelfde foutmeldingen en is het "device" onvindbaar.
Mischien is die fout afhankelijk van waar de schijf fysiek data opheeft... ook al levert een uitvoerige chkdisk niks op.
Louter ter test heb ik hem opnieuw leeggemaakt en nu 2 partities aangemaakt... es zien op welke partitie het verschijnsel zich het eerst voordoet... ondertussen ook maar nagaan hoe ik hem omgeruild krijg.

watskeburt

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Test de schijf is met de controle tools van Western Digital zelf op foute sectoren, geen errors?
dan zou je een windows 98 bootflop moeten gebruiken om de computer in MS dos te krijgen en dan typ je het volgende: fdisk /mbr
Lees trouwens ook de OM FAQ / Beleid eens door ;)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit kan ook een ander probleem zijn. Zoek maar eens op Google met "Windows: delayed write failed" en de eerste hit. Ik heb er zelf soms ook problemen mee maar daar wil ik binnenkort zelf een topic over openen.

Signatures zijn voor boomers.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
guz schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 14:00:
[...]
zou kunnen.... maar inmiddels is ie weer gaan stuipen.... weer een MBR-bitje omgevallen?
En als je die disk aan een andere controller (of beter nog: in een heel andere pc) hangt, treden dan dezelfde problemen op? Er zijn in jouw situatie teveel externe factoren die een invloed kunnen hebben maar waar je (voorzover we hier kunnen lezen) nog niks van hebt getest. Wie weet is de controller brak of is je voeding niet helemaal stabiel, om maar twee voor de hand liggende alternatieve oorzaken te noemen.

• guz
Dank voor de reacties...
wat ik tot nog toe geconstanteerd heb is dat de schijf perfect functioneert, totdat een bepaalde vullingsgraad is bereikt.
Ook toen ik (na splitsing) met "file scavenger" naar wat bestanden zocht, liep deze vast op een bepaalde sector (na iets van 70-80% van de eerste partitie doorgescanned te hebben) en vanaf dat moment was de schijf weer onbereikbaar.
Ik heb dus het idee dat als er in een bepaald gebied van de schijf iets neergezet wordt dat het dan pas misloopt.
Ik heb nu de schijf dus in 2-en gesplitst en het idee dat het probleem zich in het eerste deel voordoet. Ik kan dat deel tot nog toe weer aardig belasten zonder errors, maar ik hou die partitie ook redelijk leeg. Alle oude data staat nu op de andere partitie en die geeft ook geen problemen.
Aan de (moederbord) s-ata controler hangt nog een schijf en verder weinig problemen. Tevens hangt er nog een derde schijf in het systeem die ook nooit problemen geeft.(dat wat betreft de voeding)

En die OM-FAQ ken ik, maar probeer maar es iets vergelijkbaars te vinden en ik had nog de sub-vraag over het retourneren van de schijf als de leverancier failliet is.

Ik zal binnekort nog meer testjes uitvoeren ;)

watskeburt

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:16
Garantie:
http://support.wdc.com/warranty/index.asp

Tool om je hardeschijf te testen:
http://support.wdc.com/download/index.asp?cxml=n&swid=1

En als je dan een error code krijgt kun je hier kijken wat het is:
http://support.wdc.com/techinfo/general/errorcodes.asp

Dat tooltje moet werken, het zijn tenslotte hun eigen schijven. Lijkt me heel sterk dat de applicatie niet met sata overweg kan.

...

• Valkyre
  • Laatst online: 08:52

Valkyre

Kitesurf FTW!

als ik dit zo lees, dan zou ik hem gewoon terug sturen naar WD.

duurt ongeveer 4 weken, en je krijgt weer een goede schijf terug.

versturen kost je ongeveer 6 euro meende ik.

iRacing Profiel

• guz
IceM schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:08:
Garantie:
http://support.wdc.com/warranty/index.asp

Tool om je hardeschijf te testen:
http://support.wdc.com/download/index.asp?cxml=n&swid=1

En als je dan een error code krijgt kun je hier kijken wat het is:
http://support.wdc.com/techinfo/general/errorcodes.asp

Dat tooltje moet werken, het zijn tenslotte hun eigen schijven. Lijkt me heel sterk dat de applicatie niet met sata overweg kan.
neehee... zoals eerder gezegd.... die applicatie kan dus niet met SATA overweg... kan mischien komen omdat het een gecombineerde raid/sata controler is op het moederbord. (ik maak overigens geen gebruik van raid) De betreffende harde schijf is dus niet te selecteren=controleren met die util.

watskeburt

• guz
Gohan-san schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:39:
als ik dit zo lees, dan zou ik hem gewoon terug sturen naar WD.

duurt ongeveer 4 weken, en je krijgt weer een goede schijf terug.

versturen kost je ongeveer 6 euro meende ik.
tuurlijk, laatste optie, probleem is dat ik geen WD terug wil ;) (2 wd crashes in korte tijd)

watskeburt

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:16
guz schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 14:23:
[...]

neehee... zoals eerder gezegd.... die applicatie kan dus niet met SATA overweg... kan mischien komen omdat het een gecombineerde raid/sata controler is op het moederbord. (ik maak overigens geen gebruik van raid) De betreffende harde schijf is dus niet te selecteren=controleren met die util.
Bijna alle onboard sata controllers bieden de optie tot raid. Ik weet 99% zeker dat je wat fout doet. Een westerndigital tool die een westerndigital s-ata schijf niet zou kunnen herkennen? Dat lijkt me echt bullshit. Als hij goed door het moederboard wordt gedetecteerd (waarschijnlijk als 3e master?) moet die tool hem echt wel kunnen testen. Ik maak geen gebruik van een WD sata schijf, dus ik kan het niet testen, maar het lijkt me echt zeer, zeer onwaarschijnlijk.

...

• guz
IceM schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 14:29:
[...]
Ik weet 99% zeker dat je wat fout doet.
vertel het mij maar....

hieronder wat ik krijg
Afbeeldingslocatie: http://www.guz.nl/shite/wd-diagnix.gif

ik kan de drives boven selecteren (allemaal usb en firewire devices) en onder staan al mijn harde schijven (hier gezien als logische schijven!) die ik niet kan selecteren....

mijn harde schijven komen dus niet in het fysiek lijstje voor!

ik ben benieuwd...

[ Voor 9% gewijzigd door guz op 25-02-2005 15:11 ]

watskeburt

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03 12:19
even (half) offtopic. heb hetzelfde, hd stuk, winkel dood.... maar ik heb een seagate.. kan ik hier ook garantie op krijgen?

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Verwijderd

jaa.... http://www.seagate.com kan je het ook zo aanvragen...... Geld voor de meeste Hd's.

• kid1988
:X sorry, ik bedoel samsung 8)7 8)7 8)7

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

• kid1988
zover was ik ook, maar hoe moet ik aanvragen? bij maxtor moet ik wat dingetjes invullen, dat snap ik wel
maar dit niet echt

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Lezen is ook een vak:
In het geval dat u service nodig zou hebben, raden wij u aan contact op te nemen met de handelaar van wie het product aanvankelijk werd gekocht.

Wanneer dit niet mogelijk is, bijvoorbeeld wanneer u bent verhuisd, verzoeken wij u vanuit Nederland contact op te nemen met het Samsung service & informatienummer ...
Er staan twee kleine linkjes onder het kopje "Samsung garantie voorwaarden".

• Valkyre
  • Laatst online: 08:52

Valkyre

Kitesurf FTW!

* Valkyre heeft bijna alleen maar WD schijven, nauwelijks problemen mee :)

zowel ata en sata schijven.

heb je wel je mobo sata drivers geinstalleed?

iRacing Profiel

• guz
Gohan-san schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 17:03:
* guz heeft bijna alleen maar WD schijven, nauwelijks problemen mee :)
nauwelijks?
dus wel een beetje :P
heb je wel je mobo sata drivers geinstalleed?
eh... je bedoeld bij de installatie van windoos? (F6 to install etc etc....)
tuurlijk, anders zijn de drives toch niet zichtbaar?

ieder ander disk programma kan ze benaderen.... net met "file scavenger" de 2e partitie (R:) laten doorraussen, geen enkel probleem.... probleem lijkt zich dus te nestellen op partitie 1 (E:)

watskeburt

• kid1988
misschien heb je wat beschadigde clusters ofzo...
ook ooit gehad...
gewoon de kapotte clusters in een aparte partitie gezet.. en klaar (was toch maar de serverbak :lol)

• kid1988
_Dune_ schreef op zondag 06 februari 2005 @ 14:38:
[...]

Ik heb ook een Maxtor schijf gehad die daadwerkelijk niet functioneerde zoals dat hoorde, maar het programmaatje van Maxtor gaf geen fout code. Het programmaatje keurde de schijf dus goed.
Uiteindelijk heb ik bij Maxtor wel een RMA aangevraagd en als extra een briefje er bij gedaan met de fout omschrijving. Binnen twee weken had ik een nieuwe schijf terug.
gewoon altijd zeggen dat de schijf niet draait, opsturen... en dan krijg je bij maxtor wel een nieuwe, maxtor doet echt niet moeilijk daarover

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:11
Full format doen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat zal het probleem van een brakke schijf niet oplossen, hooguit tijdelijk verbergen.
Dit soort gevallen moet je gewoon terugsturen.

Lukt het niet via de supporttool gewoon zelf even naar de fabrikant bellen en RMA nummer aanvragen, dan komt het altijd wel in orde.

• guz
aha... ik heb error 159
onder DOS lukt het em wel.... conclusie van WD: Replace... ;)

es kijken hoe soepel die RMA procedure is....

watskeburt

• guz
zo te zien ERG soepel

Ik heb de advanced optie gedaan.... zij sturen alvast een vervangende schijf op en jij stuurt binnen 30 dagen je kapotte schijf terug. Ben je te laat dan trekken ze de vervangingswaarde van je creditcard.

maandag avond deze procedure gestart, nu net mijn nieuwe schijf binnen. Deze komt wel door de SMART-test, dus ik vertrouw er maar op. Het vertrouwen in WD is weer enigzins herstellende.

btw... het bedrag wat ze rekenen voor die wd2000 is STUKKEN lager dan de laagste prijs op pricewatch! Ze rekenen er 107 dollar voor = 80 euri! Mischien een goedkope manier om aan een HD te komen? })

watskeburt

• kid1988
grhmpf schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 16:36:
Lezen is ook een vak:

[...]

Er staan twee kleine linkjes onder het kopje "Samsung garantie voorwaarden".
bump*
als je belt zeggen ze dat je voor ODD of HDD de site moet raadplegen...
op de site staat dat je naar je dealer moet gaan..
mijn dealer is failliet... wat moet ik dan doen :?

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-03 13:56
Ik zit hier ook met een defecte samsung met misschien vergelijkbaar probleem. Was van een oom van me, maar komt uit een qmotion pc (mediamarkt). Die willen hem niet terug nemen (alleen complete pc... en dan zou hij hem een maand kwijt zijn). Heb er nu een nieuwe hardeschijf voor hem ingezet, maar zou natuurlijk wel leuk zijn als alsnog die hdd zelf opgestuurd zou kunnen worden. Weet iemand al hoe en of dat mogelijk is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

FaZe schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 16:14:
Ik zit hier ook met een defecte samsung met misschien vergelijkbaar probleem. Was van een oom van me, maar komt uit een qmotion pc (mediamarkt). Die willen hem niet terug nemen (alleen complete pc... en dan zou hij hem een maand kwijt zijn). Heb er nu een nieuwe hardeschijf voor hem ingezet, maar zou natuurlijk wel leuk zijn als alsnog die hdd zelf opgestuurd zou kunnen worden. Weet iemand al hoe en of dat mogelijk is?
Dan moet je toch bij je OEM zijn en dat die alleen volledige systemen terugnemen is helaas een feit, maar valt onder de garantie voorwaarden.
HDD opsturen naar de fabrikant kan alleen met retail dingen en niet met zoals in dit geval OEM spul
Pagina: 1