Cat5 limiteerd GigaBit tot 100Mbps

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 14:29
Ik heb de faq doorgespit en gegoogled zonder resultaat, behalve een paar vage meldingen dat het wel zou moeten kunnen (Quote van http://www.theheadwaters.com/cables/faq.htm: 'While CAT5 components may function to some degree in a gigabit Ethernet' en 'CAT5 is also upwardly compatible with CAT5e'), maar:

Als twee GigaBit aansluitingen met een Cat5 crosscable aangesloten worden, wordt het netwerk dan tot 100Mbps gedegradeerd? Oftewel, zien de nics dat het een Cat5 kabel is (en geen Cat5e of hoger) en stappen ze dan altijd terug naar 100Mbps? Ik krijg mijn cross verbinding namelijk niet op GigaBit, en vraag me af of dat puur en alleen komt doordat er een Cat5 crosscable tussenzit.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit met 'ja' beantwoord gaat worden, maar ik kon het niet terugvinden.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
nic's zien niet dat het cat5 is ipv cat5e,

cat5e heeft alleen de garantie (van de makers) dat het gigabit ook echt haalt en cat5 niet

in praktijk kan gigabit ook vaak op cat5 kabel

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 15:43
Maaaar... het moet dan ook wel een kabel zijn die bedraad is volgens het schema in de faq (gbit cross)

Verwijderd

vaak is een cat5 cross alleen gekruisd op aders 1236, omdat de rest bij 100 mbits loos is. bij gigabit moeten ze alle 8 gekruisd zitten, zie de faq.

edit:
met slimmerd boven mij
:w

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2005 15:24 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 07:01
Bij gigabit (1000base-T) hoef je vaak niet eens een crosscable te gebruiken omdat (zo goed als) alle gigabit kaartje auto-MDI/MDX ondersteunen, dus misschien dat het met een gewone kabel wel werkt?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 14:29
Ok, bij crosscables is er dus wel autosensing die bepaald dat het 100Mbps is. Ik heb momenteel geen ander kabel in huis, dus dan maar naar de shop. Ik zat al te twijfelen aan de drivers, maar beide kanten rapporteren wel dat ze een GigaBit nic zijn.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

Gewoon ff een GOEIE cross cable maken.
Had het zelfde geintje ook eens :P
Maar met een gewone cross zal ie 100 mbit blijven geven.
1GBit is 8 draden gecrossed dus zodoende.
Schema staat in de FAQ

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

vergeet je shielding niet!

anders duikt je connectie nog onder de 1Gb.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 16:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zie genoemde antwoorden, naast het feit dat een Cat5 kabel dus gniet gegarandeerd 1000Mb hoeft aan te kunnen, moet hij wel als volwaardig Gbit crossed geknepen zijn.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.