[XP] CPU-verbruik om de 3 seconden naar 100%?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• El Reino
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2024
(weet niet of dit het goede forum hiervoor is, maar merk het wel)
Ik heb een probleem hier op de comp. Draai WinXP SP-2. Als de comp een poosje aanstaat (half uur - uur), treedt er iets eigenaardigs op. Op een gegeven moment (heb het nu toevallig paar keer gehad als ik een website opende met 'zware'scripts of flash-animaties) loop de computer 'vast'. Ik kan dan een paar tellen niets doen, geen toetsenbord actie, geen muisactie. Vervolgend doet ie het weer een paar tellen, en dan weer een paar tellen niet etc.etc.etc. Dit blijft doorgaan, het enige wat op zo'n moment helpt is een restart, waarna alles weer helemaal OK is (totdat hij weer een poos aanstaat).
Als ik in Taskmanager kijk, zie ik dat er verder geen 'rare' processen draaien, maar op de momenten dat ie 'vast' zit, staat het CPU-verbruik op 90-100%, terwijl er geen zichtbaar proces is wat op dat moment zoveel weergeeft qua verbruik. Ik snap er dus helemaal niets van, waar dat hoge CPU-verbruik vandaankomt. (Ik neem voor het gemak maar aan dat het vast lopen dus met het hoge verbruik te maken heeft)
Ik heb al uitgebreide virusscan en AdAware scan laten draaien, beide negatief. Windows Firewall staat overigens aan. En behalve MSN-messenger en een virusscanner wordt er verder niets opgestart.

(systeem: AMD Athlon XP 200+, Biostar M7NCD Ultra SocketA Moederbord, 512 MB geheugen, 128MB standaard Geforce MX 400 kaartje, verder geen aparte dingen)

(wat mij wel op viel in de device-manager: er staat een onbekend apparaat bij scanners en camera's, als ik dit probeer te verwijderen geeft ie aan dat dat niet kan omdat 'het apparaat mogelijk nodig is om het systeem te starten'....hier snap ik ook helemaal niets van :S )

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Denk dat je beter maar eens eerst een schone windows install kan doen - doet meestal wonderen

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• El Reino
Terryb47 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 14:05:
Denk dat je beter maar eens eerst een schone windows install kan doen - doet meestal wonderen
Ja weet ik....maar spul staat er hier net 2 maand op...heb eigenlijk niet zo'n zin in.
Had ik zelf ook al verzonnen, maar liever niet dus, want anders had ik dit probleem hier ook niet hoeven posten....

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Al eens een online- virusscan uitgevoerd? naast je eigen virusscanner bedoel ik dan.
Ik gebruik naast McAffee nog deze;

http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp

Je eigen virusscanner zou nog wel eens iets over het hoofd kunnen zien ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Je spreekt niet of je wel eens Ad-Aware draait, voor het verwijderen van Spy-Ware. Die kunnen namelijk ook veel roet in het eten gooien. Een nieuwe install van XP hoeft niet nodig te zijn. Lees net wel dat je wel Ad-aware gedraait hebt. Welk item zorgt voor de 100% belasting?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2005 14:16 ]

Verwijderd

Misschien verkeerde drivers? Zet 'show kernel times' eens aan in taskmanager en kijk of die op zo'n moment flink omhoog schiet.

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-04 11:25
In het taakbeheer bij tabblad prestaties kun je in het menu beeld 'Kerneltijden weergeven' aanzetten. Dan komt er een rode lijn bij die de kerneltijden weergeeft, is dit nou het gene wat omhoog schiet?

edit: bah weer te laat

[ Voor 10% gewijzigd door Arjan Scholl op 06-02-2005 14:15 ]

• El Reino
Ed uit Zet, Adaware draai ik geregelmatig om evt. spy-ware te verwijderen. Behalve cookies vindt ie echter nooit wat.
Keur, ik zal die trendmicro er nog eens over halen.
Duivel: zal ik 's aanzetten en kijken.

(iemand nog suggestie voor dat rare imaging-device in mijn devicemanager?)

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
El Reino schreef op zondag 06 februari 2005 @ 14:17:
Ed uit Zet, Adaware draai ik geregelmatig om evt. spy-ware te verwijderen. Behalve cookies vindt ie echter nooit wat.
Keur, ik zal die trendmicro er nog eens over halen.
Duivel: zal ik 's aanzetten en kijken.

(iemand nog suggestie voor dat rare imaging-device in mijn devicemanager?)
Kan je dat ding wel verwijderen in veilige modus, of geeft 'ie dan dezelfde melding?

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
als je wel egelijk een amd 200+ hebt kan het daar wel eens aan liggen :+

serieus nu: ik zou het bios settings eens nalopen, een virus- en adware scan doen (dat laatste heb jeal gedaan blijkbaar),eens checken welke apparaten irq's delen (zorg dat zoveel mogelijk dingen een eigen irq krijgen: wiisle pci-kaartjes van slot, forceer het desnoods in de bios, schakel in de bios onnodige hardware zoals seriële poort ed uit als je het niet gebruikt...)

en als dat niet helpt, een schone install :)

Verwijderd

Heb je trouwens de orginele moederboard software gebruikt? Eventuele VIA drivers voor je chipset en zo?

• El Reino
Goed, TrendMicro geeft ook niets....

Oh, in veilige modus kan ik dat apparaat ook niet gebruikten, zelfde melding.

In de bios moet ik nog maar eens kijken, maar het probleem is zo spontaan ontstaan, hardwarematig is er verder niets aan de comp veranderd. Twee maand geleden gekregen, Instal gedaan met benodigde softwaren, en sinds een paar weken ofzo heeft ie kuren :?

Originele software gebruikt ja, idd

Ik snap er echt geen yota van... :? (Met mijn AMDAthlon 200+ ;))

[ Voor 37% gewijzigd door El Reino op 06-02-2005 14:31 ]

Verwijderd

Download dit even, en check of je een process te pakken kunt krijgen :)

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml

• El Reino
Fijn, hij begint weer...:? Typt ANOYING!

oh, screenshotje van mijn taskman: hier
(kut-server, je moet ff F5 doen, dan laat ie het plaatje wel zien)

(restart, de boel loopt weer vast. met dat procexp programmaatje zie ik verder ook niet bijzonders, niet meer als dat ik met taskmanager zie)

[ Voor 12% gewijzigd door El Reino op 06-02-2005 14:49 ]

• ^Mo^
El Reino schreef op zondag 06 februari 2005 @ 14:48:
Fijn, hij begint weer...:? Typt ANOYING!

oh, screenshotje van mijn taskman: hier
(kut-server, je moet ff F5 doen, dan laat ie het plaatje wel zien)

(restart, de boel loopt weer vast. met dat procexp programmaatje zie ik verder ook niet bijzonders, niet meer als dat ik met taskmanager zie)
Hummz, met mozilla krijg je een 403 error (forbidden), met IE werkt het plaatje wel

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Verwijderd

You're not authorized to view this page...... handig poppetje. Als jij ziet dat je CPU 100% gebruikt wordt laat dat programmatje het zeker weten zien.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zoals je ziet is het grootste deel van die processor tijd rood (kernel tijd) - het lijkt dus wel erg veel op een driver die dwars zit in dit geval :)

Verwijderd

Ah kijk, jah ik kan het plaatje niet zien, maar goed je weet nu waar je moet zoeken :)

• El Reino
Hmm....driver die dwars zit? evt. van dat rare imaging device wat ik niet weg krijg? Hoe weet ik dan welke driver dwars zit?...

dat proggie laat dus gewoon niets extra's zien bedoel ik, laat ook zien dat CPU gebruik stijgt, maar dat doet taskman ook....

• El Reino
Krijg dat imaging device er dus op geen enkele manier uit :? Gekut... verder zou ik niet weten welke driver er niet goed zit :?

• ^Mo^
El Reino schreef op zondag 06 februari 2005 @ 15:05:
Krijg dat imaging device er dus op geen enkele manier uit :? Gekut... verder zou ik niet weten welke driver er niet goed zit :?
Kun je het imaging device uitzetten? Dus disable kiezen uit de popup (als die aan staat)

Ik heb er even naar gezocht op google, en kwam deze sponsored link tegen: http://www.driverguidetoolkit.com/ misschien dat je nog iets kunt zien met de trial versie...

Ook deze tegengekomen, maar ik denk niet dat je daar wat aan hebt: http://forum.pcmech.com/archive/index.php/t-22600.html

• El Reino
Zal nog 's kijken volgend weekend (is comp van ouders :) )

Kwam er aan eind van de middag achter dat ie 't DVD-station ook ineens niet meer herkent/aan kan spreken .... :? :? :? :?
Pagina: 1