Toon posts:

Amiga computer

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vanmiddag rond 12 uur m'n amiga computer ontvangen.
Allemaal leuk en aardig en het spul werkt.
Er is echter één probleem.
Er zitten niet echt veel spelletjes bij dus ben ik gaan zoeken op het internet naar Amiga spellen.
Gelukkig vond ik deze, ze zijn in .adf formaat en ik heb er al een paar op een floppy gezet.

Nu zit ik echter met 1 probleem, de Amiga computer ziet ze niet.
Ik stop het floppy erin en hij blijft die hand met dat floppy erin weergeven:p.
Oftewel hij wil een goede floppy hebben.

Moet ik misschien bij het formatteren van die floppy's "Bootdisk maken" aanvinken?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

B.v.d,

Nathanael

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:49

bonzz.netninja

Niente baffi

waaarhscijnlijk moet je ze via sort of raw copy op de floppy zetten, zodat je een amiga o.s compatible bestandsysteem hebt?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Topicstarter
Hmm zou kunnen.
Ben je hier bekend mee en zou je eventueel kunnen vertellen hoe je dat moet doen, dan kan ik het testen.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:49

bonzz.netninja

Niente baffi

nope helaas, ik zou ff googlen want zo te zien is er genoeg over te vinden

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je de floppies op je pc 'maakt', dan kun je het vergeten: Amiga's werken met 880KB floppies, en die kun niet met een standaard 'IBM-kloon' floppydiskdrive lezen/beschrijven (alleen 720KB/1.44MB).
Je kunt wel de files overzetten van pc>amiga met bijv. een nullmodemkabel en dan naar flop schrijven.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

curry684

left part of the evil twins

Oude Amiga's werkten met DD floppen die 11 sectors per track hadden, 2 sides, 78~80 tracks en 512 bytes per sector. Een snelle rekensom levert je daar dus 880Kb storage op. MS-DOS (en nog steeds alle PC's sindsdien) formatteerde z'n kloppen op 9 sectors per track oftewel 720Kb per schijf. Je zal dus speciale software moeten zoeken idd die de floppy op Amiga-manier beschrijft :)

edit:
spuit elf... :)

[ Voor 5% gewijzigd door curry684 op 06-02-2005 12:39 ]

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Iva_Bigone schreef op zondag 06 februari 2005 @ 12:37:
Als je de floppies op je pc 'maakt', dan kun je het vergeten: Amiga's werken met 880KB floppies, en die kun niet met een standaard 'IBM-kloon' floppydiskdrive lezen/beschrijven (alleen 720KB/1.44MB).
Je kunt wel de files overzetten van pc>amiga met bijv. een nullmodemkabel en dan naar flop schrijven.
Hmm deze Amiga blijkbaar niet.
De floppy's lijken duidelijk op 3,5 inch floppy's en ik kreeg er een externe floppy-drive bij die ook geschikt is voor een PC.
Iemand anders misschien?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Misschien dat HCC Commodore GG ( http://commodore-gg.hobby.nl/ ) je meer op weg kan helpen.

Zaterdag 19 februari hebben die een meeting.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 12:40:
[...]

De floppy's lijken duidelijk op 3,5 inch floppy's en ik kreeg er een externe floppy-drive bij die ook geschikt is voor een PC.
Iemand anders misschien?
:D Aan de buitenkant zijn de floppy's ook hetzelfde.. de manier van lezen/schrijven is anders..

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
MrBarBarian schreef op zondag 06 februari 2005 @ 12:41:
[...]

:D Aan de buitenkant zijn de floppy's ook hetzelfde.. de manier van lezen/schrijven is anders..
Ben ik gek ofzo dan?:D
Er staat wel op 3 1/2 inch echt waar..

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

curry684

left part of the evil twins

[...]

Blijkbaar is m'n post toch nuttig, het gaat namelijk om de manier van beschrijven ;) In een track kan ruim 6Kb aan informatie inclusief synchronizatiedata. De Amiga kreeg hier 11 sectors van 512 bytes ingefrot zonder problemen, terwijl het oudere MS-DOS had gekozen voor 9 sectors. De flop zelf is hardwarematig identiek.

Professionele website nodig?

Verwijderd

Als je hierop zoekt:
http://www.google.nl/sear...pc&btnG=Google+zoeken&lr=

Kom je o.a. dit tegen:

http://www.atomiccomputers.com/projects/amiga/
http://www.amigaforever.com/kb/3-118.html
http://uae.back2roots.org/messages/11539.html

gaat dus niet werken, tenzij je een floppydrive inbouwt die je hardwarematig kunt tweaken. Of via netwerk/nullmodem. ;)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

De indeling van de gegevens op de flop verschilt. (aantal head, tracks en sectors per floppy vreter)

Ken nog meer exotische formaten die zouden moeten lezen (remember de good old 5,25 inch van de commodore 64 met 127 kb opslag)

SSSD flops die op de ibm gewoon 180 kb opsloegen.

[ Voor 10% gewijzigd door aReaRe op 06-02-2005 12:47 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Iemand anders misschien?
Die 880KB floppies zijn Double Density (itt. recentere High Density met max. capaciteit van 1.44MB), en worden op een pc geformateerd als 720KB: ze zijn dus wel gewoon 3.5".
Als die externe FDD 1.44MB floppies aankan, zou ik daar het bestand mee in lezen op de amiga, en dan kopieren naar de interne FDD: ik verwacht nl. niet dat de amiga van die externe kan booten.

Kleine toevoeging: het is niet softwarematig mogelijk om met een PC-FDD 880KB floppies te gebruiken (electronica van amigadrive verschilt met pc-fdd)

[ Voor 12% gewijzigd door 3dfx op 06-02-2005 12:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm er zit helaas geen HD op...
Is er nog een andere mogelijkheid?

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Een tooltje vinden die IBM floppies kan converteren naar Amgia floppie formaat.

Edit

Over welk type Amiga praten we :?

[ Voor 30% gewijzigd door aReaRe op 06-02-2005 12:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Amiga 500(+)

Verwijderd

met dit http://ftp.uni-paderborn..../disk/misc/adf2disk11.lha Amiga tooltje kun je ADF's naar Amiga floppy's schrijven op de Amiga, je hebt wel Workbench nodig en LHA. Dit kun je gewoon vanaf floppy doen. Bij de Workbench zit CrossDOS waarmee je PC formated floppy's lezen/schrijven om de ADF's op de Amiga te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2005 13:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 12:59:
met dit http://ftp.uni-paderborn..../disk/misc/adf2disk11.lha Amiga tooltje kun je ADF's naar Amiga floppy's schrijven op de Amiga, je hebt wel Workbench nodig en LHA. Dit kun je gewoon vanaf floppy doen. Bij de Workbench zit CrossDOS waarmee je PC formated floppy's lezen/schrijven om de ADF's op de Amiga te krijgen.
Hartstikke bedankt man.
Ik ga kijken of het lukt!

Edit

Het wil nog niet echt lukken.
Ik heb het programma op een floppy gezet alleen in de Amiga ziet hij hem niet.
Ook niet met Workbench

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2005 13:24 ]

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Crossdos zit alleen bij Workbecnh 2.1 en hoger. Ik denk dat je iemand moet opzoeken met een Workbenchdiskette 2.1 en dan een kopie maken.
Als je dan CrossDOS hebt kun je je diskdrive DF0 mounten als PC0 dmv van een shortcut (staat in TOOLS)
Daarna kun je een PC diskette lezen en de ADF-image kopieeren naar de RAMdisk. (gewoon slepen)
Vanuit de RAMdisk kun je vervolgens met TransADF (of een gelijkwaardig programmaatje) de ADF image op een lege diskette zette door vanuit de Shell in te typen:

TransADF DRIVE DF0: FILE RAD:adf_image.adf WRITE

De shell roep je aan met A-E (A=Amigatoets)
En vul in CLI <ENTER> of OK
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb je er niet toevallig een harde schijf bij? (GVP HD8+ o.i.d) Dan kun je namelijk de HD in je eigen pc hangen en dan via WinUAE de schijf inrichten, software erop zetten, ADF-images erop zetten etc etc.

Vervolgens kun je met TransADF (vergeet niet de GUI) de op HD aanwezige images eenvoudig op elke willekeurige diskette zetten. TransADF schrijft wel over eventuele PC-data heen.

[ Voor 45% gewijzigd door DaRuLe op 15-02-2005 14:29 ]

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-01 15:33

Gerco

Professional Newbie

Een standaard A500 kan geen WB2.0 of hoger draaien, die vereist namelijk Kickstart 2.0 en een A500 wordt standaard geleverd met Kickstart 1.3. De kickstart is het BIOS van de Amiga en is NIET flashbaar, je kunt wel een nieuwe chip kopen en die in de plaats van de oude zetten.

Wat je kunt doen is MessyDOS installeren op een WB 1.3 systeem (kun je vinden op aminet, is freeware), daarmee kun je onder wb 1.3 ook 720kb DOS diskettes lezen. Vervolgens laad je in (Win)UAE je .adf file en maak je een DMS (DiskMaSher, ook freeware) image, of twee als 1 niet op 720K gaat.

Die .dms files zet je op een 720KB diskette (een A500 heeft geen HD diskdrive) en kun je dan op je Amiga weer unpacken naar een 880KB diskette.

Makkelijk is het niet, snel ook niet, maar het werkt wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerco op 15-02-2005 14:36 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Hij heeft een A500+ en die hebben Kick 2.0 ;) Don't you lecture me about Amiga :( :P

[ Voor 31% gewijzigd door DaRuLe op 15-02-2005 15:13 ]

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 12:43:
[...]

Ben ik gek ofzo dan?:D
Er staat wel op 3 1/2 inch echt waar..
1) er is een verschil tussen HD en DD floppy (High Density ofte 1.44 MB en Double Density ofte 720K)

2) een PC schrijft in PC-Taal op zo'n floppy (alfanumeriek) en een Amiga schrijft met japanse tekens op die floppy (dit is louter om als voorbeeld te dienen). Je weet natuurlijk dat in ons tekenstelsel geen japanse tekens zitten, en dus kan je die flop die je met de pc gemaakt hebt niet lezen in een amiga en omgedraaid...
de amiga formatteerd de floppy's op een andere manier.

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Verwijderd

Zo te lezen hebben jullie weinig verstand van Amiga's en floppies in het algemeen.
HD floppies gaan tot 2MB. Dat de MS-DOS daar nu maar 1.44MB van gebruikt is het probleem van MSDOS.
Amiga's kunnen op HD met standaard FFS 2x 880K op de flop zetten. En dat is dus 1760. Er zijn wel mogelijkheden om de sectoren wat door te duwen dan 79 kun je gaan tot 1900. 2MB is theoretissch en in de praktijk niet haalbaar i.v.m. filesystem overhead.

Cheers,

Ray
---
http://www.amigascene.nl
bogy schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 15:17:
[...]

1) er is een verschil tussen HD en DD floppy (High Density ofte 1.44 MB en Double Density ofte 720K)

2) een PC schrijft in PC-Taal op zo'n floppy (alfanumeriek) en een Amiga schrijft met japanse tekens op die floppy (dit is louter om als voorbeeld te dienen). Je weet natuurlijk dat in ons tekenstelsel geen japanse tekens zitten, en dus kan je die flop die je met de pc gemaakt hebt niet lezen in een amiga en omgedraaid...
de amiga formatteerd de floppy's op een andere manier.

Verwijderd

Een misschien nuttige toevoeging, maar aangezien dit topic al 2,5 jaar oud is, is het niet echt relevant

edit:
Ook al ben ej een Amiga fan: Amiga & AmigaOne freaks hebben een nieuw onderkomen

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 18:41 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:38:
Zo te lezen hebben jullie weinig verstand van Amiga's en floppies in het algemeen.
HD floppies gaan tot 2MB. Dat de MS-DOS daar nu maar 1.44MB van gebruikt is het probleem van MSDOS.
Amiga's kunnen op HD met standaard FFS 2x 880K op de flop zetten. En dat is dus 1760. Er zijn wel mogelijkheden om de sectoren wat door te duwen dan 79 kun je gaan tot 1900. 2MB is theoretissch en in de praktijk niet haalbaar i.v.m. filesystem overhead.

Cheers,

Ray
---
Ik had ooit een DOS-tooltje dat VGA-Copy heette dat mijn HD floppies op 1,9MB FAT kon formatteren, die de drive gewoon hardwarematig aansprak (dus om DOS heen). Misschien zijn er wel DOS-tooltjes die zoiets ook met Amiga-floppen kunnen doen, en anders zou je ook nog iets met een Linux live CD kunnen proberen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:38:

Cheers,

Ray
---

[...]
Hallo Ray,

hiervoor hoef je geen 2 jaar oud topic te kicken ;)
Al is je reply natuurlijk wel goed.

Ik denk dat de TS er inmiddels wel achter is wat hij met zijn amiga moet doen, topic dus op slot ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.